Warm Audio Foxy Tone Box - plný a vřelý fuzz efekt a přepínatelný oktavér

Warm Audio Foxy Tone Box - plný a vřelý fuzz efekt a přepínatelný oktavér
Warm Audio Foxy Tone Box - plný a vřelý fuzz efekt a přepínatelný oktavér

Nikdy jsem příliš nechápal, proč se jeden z klasických fuzz pedálů Foxx Tone Machine, který spatřil světlo světa v roce 1971, nestal stejně populární jako třeba Fuzz Face nebo Big Muff. Už jen proto, že bez něj by nezněly klasické nahrávky ZZ Top, Petera Framptona, Parliament-Funkadelic, King Crimson nebo také Nine Inch Nails či Jeffa Becka, tak, jak je známe dnes.

Ale třeba jen na své znovuobjevení a „světlo ramp“ ještě čeká. A možná jeho návrat na výsluní odstartuje unikátní aktuální reedice pedálu z dílen značky Warm Audio, která se dosud specializovala na historické hardwarové repliky klasických studiových zařízení.

Historie Foxx Tone Machine se začala psát na konci šedesátých let, kdy patnáctiletý nadšenec Steve Ridinger začal vyrábět svůj kytarový efekt Liverpool Fuzz Tone a v roce 1971 jej po úpravách převedl pod svoji novou značku Foxx. Pokud je vám jméno povědomé, není to náhoda. Ridinger totiž později založil věhlasné Danelectro, ve kterém je dodnes ředitelem. Ale to je jiný příběh.

Foxx Tone Machine byl od začátku velmi podobný pedálu Fender Blender, disponoval však navíc přepínatelným oktávovým efektem a unikátní byl i sametový povrch v několika barevných provedeních. Mnoho tehdejších slavných kapel si pedál oblíbilo pro velký, plný a vřelý zvuk s efektem fuzz s charakteristickým zkreslením a právě oním přepínatelným oktáverem., Přestože později jeho obliba lehce opadla, v průběhu dalších čtyř dekád s klasickým zapojením Foxx Tone koketovala spousta butikových firem, namátkou Fulltone (Ultimate Octave) nebo Jext Telez (Jext Foxx) a s reedicí přišel i sám Ridinger pod značkou Danelectro (French Toast). Nyní se k nim přidává i Warm Audio.

 

Majitel Danelectro Steve Ridinger, který je tvůrcem proslulého fuzzu Foxx Tone Machine, též nedávno přišel s vlastní reedicí tohoto efektu. Nazval jej FOXX 3699. Číselné označení 3699 odkazuje na poslední čtyři číslice starého telefonního čísla společnosti FOXX a kód se také shoduje s umístěním písmen FOXX na tlačítkových klávesnicích telefonů.

 

Vzhled a součástky

Warm Audio se oproti kolegům vydávají cestou detailního zkopírování originálu s kompletně analogovými obvody a prémiovými komponenty, včetně NOS (new old stock) tranzistorů Fairchild 2N3565, germaniových diod 1N34A a uhlíkových rezistorů. Design originálu kopíruje i sametový potah šasi v barvě liščí kůže, ovladače Volume, Sustain (míra fuzzu), Fuzz Mellow / Brite (obdoba knoflíku Tone) a přepínač, kterým aktivujete oktáver. Jedinou odchylkou oproti originálu je v dnešní době nezbytné zapojení true bypass a možnost napájení přiloženým 9V adaptérem.

 

Zvuk

Zvuk je skvělý. Opravdu. Pokud máte rádi fuzz, budete v sedmém nebi. Pedál, který vzhledem působí jako kniha obalená v oranžovém sametu, v sobě skrývá jemné, temné a tlusté táhlé tóny, a vmžiku se dokáže proměnit na totálně spalující fuzz a vše mezi tím. Chcete-li začít, nechte přepínač Octave vypnutý, otočte Fuzz na stranu Mellow a dostanete vřelé zkreslení, připomínající sound Dana Auerbacha z Black Keys. Pak přepněte Octave, otočte Fuzz na Brite, přidejte sustain, a rázem jste v hyperkomprimovaných vodách. Tón je elektrizující a rozpadá se vám úžasně pod rukama.

Co mě překvapilo nejvíc, byla neuvěřitelná citlivost a dynamika. Po výměně aparátu či přepnutí snímače, jako byste rázem hráli na zcela jiný pedál. Vůbec nevnucoval svou charakteristiku, spíše spolupracoval se zdrojem tónu. Zároveň výborně reagoval na dynamiku hry, knoflík hlasitosti kytary či konfiguraci snímače. Skvěle se osvědčil i na klávesy nebo basu, kterým dodal něco, na co s jiným efektem nedosáhnete.

 

Závěr

Foxy Tone Box od společnosti Warm Audio je dalším skvělým příkladem, čeho lze docílit, když výrobce nerezignuje na výběr komponentů, design a pečlivou pozornost věnovanou detailům. Výsledkem je pak věrná a autentická reedice klasického vintage fuzzu, který evokuje zlatou éru kytarové hudby a vyrovná se svým předchůdcům ze 70. let. A to vše bez vintage cenovky.

 

Info:

V podobě pedálového efektu Foxy Tone Box americké značky Warm Audio povstal z popela slavný a mezi sběrateli a muzikanty velmi ceněný, fuzz/oktavér Fox Tone Machine z roku 1971, používaný řadou slavných umělců od 70. let až po současnost. Nabízí krásně velký plný a vřelý zvuk efektu fuzz s charakteristickým zkreslením a přepínatelný oktavér (harmonii ve vyšší oktávě). Cena je 4490 Kč.

 

Plus:

zvuk

cena

prémiové komponenty

pozlacené plošné spoje

klasický retro design

jednoduché ovládání

 

Mínus:

Snad jen sametový povrch, který je nevhodný na blátivý festival. Na druhou stranu originály ze 70. let ho měly též a po více než čtyřiceti letech vypadají v pohodě. :-)

 

Technická specifikace

Věrná reinkarnace původního „foxy“ fuzz obvodu se stoprocentně analogovou, plně diskrétní signálovou cestou.
Pedál je ručně sestavený pouze z prvotřídní komponentů, včetně tranzistorů Fairchild 2N3565, které naleznete i v původním obvodu starých vintage fuzzů.
Užití uhlíkových rezistorů, germaniových diod 1N34A a vybraných kondenzátorů pro unikátní tón a odezvy na vaši hru.
Pozlacené plošné spoje.
true bypass ano
ovládání Volume, Sustain a Fuzz + přepínač Octave Sustain pro aktivaci charakteristického efektu oktávy
vstup a výstup jack 6,3 mm
napájení 9V baterie nebo adaptér
spotřeba 1,5 mA
rozměry 16,5 x 9,5 x 3,8 cm
hmotnost 0,64 kg

 

https://warmaudio.com/foxy-tone-box/

Psáno pro časopis Muzikus