Waldorf microQ - virtuálně analogový syntezátor

Waldorf microQ - virtuálně analogový syntezátor
Waldorf microQ - virtuálně analogový syntezátor

Firma Waldorf se po dlouhé pauze opět vrací a do hudebních kuloárů začínají prosakovat informace o novinkách, které právě připravuje. O těch se však podrobněji zmíníme, až budou aktuální; dnes se budeme zabývat drobečkem microQ.

Maličký syntezátor (s šířkou 19/2U racku, ale s hloubkou pouhých 7 cm), jenž je odvozen od většího bratříčka Waldorf Q, je virtuálně analogový, což znamená, že pomocí digitální emulace reprodukuje zvuk analogových syntezátorů. Nabízí šestnáctinásobný multitimbrál (u starších analogů nezvyklé, ale u moderních digitálů nic překvapivého) a dvacet pět hlasů polyfonie, kterou lze rozšířit až na sedmdesát pět hlasů (tuto modifikaci může provést pouze buď oficiální Waldorf distributor nebo oficiální Waldorf servis).

 

Jak vytvořit zvuk?

Základem zvuku jsou tři virtuálně analogové oscilátory, které dokáží generovat sinusoidu, pilu, obdélník, pulzní signál, trojúhelník (v manuálu je krásně popsáno, jak jednotlivé tvary vlny vznikají) a vybírat lze ze dvou wavetable se sto dvaceti osmi vlnami v každé tabulce. Všechny tři oscilátory lze synchronizovat s tempem externích hodin nebo s interním tempem. K dispozici jsou však další tři suboscilátory (LFO) s rychlostí kmitů až do 2500 Hz, které lze opět synchronizovat, a zvuk může dále dotvářet šumový generátor. Modulovat lze pomocí 3 x FM nebo kruhové modulace. Dále je zvuk zpracováván dvěma vícerežimovými filtry (Lowpass, Bandpass, Hipass, Notch, hřebenový filtr...) s možností volby mezi strmostí 12 nebo 24 dB na oktávu. Nezbytnou součástí tvorby zvuku jsou také generátory obálky. Waldorf microQ nabízí hned čtyři obálky až se šesti segmenty. Dvě obálky jsou vyhrazeny přímo pro filtr a zesilovač, zbylé dvě pro libovolné přiřazení. Dvě nezávislé efektové jednotky nabízejí osm různých typů efektů: Flanger, Phaser, Overdrive, 5 FX (kombinace pěti různých efektů), Delay, Surround Delay, Vocoder a Reverb. K dispozici je také arpegiátor s možností uložit až šestnáct not. Tato výbava umožňuje vytvářet skutečně tučné, hutné a progresivní zvuky, které vás zvednou od podlahy - a možná i s celou podlahou.

Zvuk je možné konstruovat ve dvou režimech. V běžném režimu je každý zvuk přehráván na svém vlastním MIDI kanálu. V tomto režimu lze pomocí čtyř tlačítek Inst. 1Inst. 4 rychle přepínat mezi předem připravenými zvuky, což má praktické využití při hraní naživo. V tomto režimu je k dispozici třista továrně připravených zvuků (seřazených do banků A, B a C) a dvacet sad bicích (bank D). Druhý režim se jmenuje Multimode. Zde se zvuky skládají po čtyřech do jednoho multizvuku. Tak mohou vznikat velice bohaté a složité zvukové barvy a vrstvy. Multizvuků je k dispozici rovná stovka. Všechna tovární nastavení lze pochopitelně přeprogramovat nebo místo nich vytvořit zvuky naprosto vlastní a osobité.

 

Ovládání

Pro ovládání (a to jak při editaci, tak v reálném čase) slouží šest otočných potenciometrů, jog dial kolečko, devět tlačítek pro přepínání mezi parametry zvuku a osm tlačítek s dalšími funkcemi. Modulační matrice je velice dobře propracovaná, ale editace přímo z nástroje není příliš pohodlná. Mezi editovanými parametry se přepíná pomocí čtyř kurzorových tlačítek v sedmi řádcích - přepíná se tlačítky ve směru osy y (oscilátory; mixer/směrování signálu; filtry; zesilovač/efektová jednotka/arpegiátor; obálky; nízkofrekvenční oscilátory a modulační matrice), a některé řádky obsahují i více parametrů, mezi kterými se přepíná tlačítky ve smětu osy x. Jednotlivé hodnoty parametru se pak nastaví příslušnými čtyřmi otočnými potenciometry, které jsou umístěny úplně dole. Pod každou kombinací tlačítek se navíc skrývají dva parametry, mezi kterými se přepíná tlačítkem Shift. Než se člověk někam dokliká (zvláště má-li přesnou představu o tom, co chce změnit), chvilku to trvá. Otočné potenciometry s nekonečnou dráhou jsou velmi dobře padnou do ruky a jsou velice citlivé - což ovšem znemožňuje rychlou (v reálném čase takovou, aby se zdála být skoková) změnu parametrů. I tlačítka mají ergonomický tvar a dají se stisknout naprosto přesně, nikdy neminete - tedy pokud máte nástroj zašroubovaný v rackové skříni, což si ostatně zaslouží. Pokud jen tak leží na stole, musíte jej ještě přidržovat, protože je tak lehký, že se po stisknutí tlačítka celý odsune.

Veškeré hodnoty editovaných parametrů se zobrazují na dvouřádkovém, dobře viditelném displeji, na kterém se po chvilce nečinnosti spustí "šetřič" ten kromě zobrazování loga Waldorf nabádá ke spuštění demo skladeb.

Waldorf microQ - virtuálně analogový syntezátor
Waldorf microQ - virtuálně analogový syntezátor

Vstupy a výstupy

Na zadní straně najdete zdířku pro napájení (12 V DC/1,2 A), trojici MIDI in/out/thru, tři stereofonní výstupy - Main, Sub 1 a Sub 2 (v podobě konektorů jack 6,3 mm) a stereofonní vstup (tentýž konektor).

 

Zvuk

Od firmy Waldorf jsem čekal zvuky, které bude možné bez problémů použít v moderní taneční hudbě - a její tvůrci skutečně nebudou zklamaní. Nástroj je doslova plný tučných, tvrdých a progresivních zvuků. Byl jsem ale překvapen, že microQ nabízí své zvuky i jiným muzikantům; přestože jsou tak hutné, dají se dobře použít i v popu, rocku nebo v ostré scénické tvorbě. Zvuk microQ se v mixu vždy prosadí a nikdy nebude v pozadí, je však potřeba dávat pozor, aby naopak moc "nečouhal"; někdy se vyplatí (pokud nemá být vyloženě sólový) ho trošku krotit. Ne všechny party nahrávky musí být maximálně nadupané.

 

Závěr

Když jsem pročítal diskusní fóra zabývající se tímto tématem, dospěl jsem poměrně rychle k závěru, že microQ (vlastně obecně celá řada Waldorf Q) nenechá nikoho chladným; uživatelé jej buď chválí až do nebes a nebo jsou z něj rozmrzelí. Ale nikde jsem nenarazil na označení "další z mnoha nástrojů". A tak to má u osobitého, jedinečného nástroje být. Osobně se přikláním k prvnímu táboru - zvuk je fascinující a mému uchu dává přesně to, co od "drsného" nástroje očekávám. Škoda jen té zbytečně komplikované modulační matrice.

 

Info:

Waldorf microQ je nejmenší z virtuálně analogových syntezátorů Q série. Nabízí hutný a drsný zvuk za cenu 14 690 Kč.

 

Plus:

hutný zvuk

multizvuky

vokodér

zajímavá cena

 

Mínus:

složité ovládání

 

Technická specifikace:

typ syntezátoru: virtuálně analogový

počet oscilátorů: 3 oscilátory + 3 LFO

typy modulace: FM a kruhová

obálky: 4 s až 6 segmenty

filtry: vícerežimové; 12/24 dB na oktávu

efekty: 2 jednotky; 8 typů efektů

MIDI: in/out/thru

audio: 3 stereo výstupy; 1 stereo vstup

počet zvuků: 300 + 100 multizvuků + 20 sad bicích

polyfonie: 25 hlasů (možné rozšířit na 75)

multitimbrálšestnáctinásobný

rozměry: 19/2U rack

Psáno pro časopis Muzikus