Vox Tony Bruno TB35C2 - propojení britského a amerického charakteru

Vox Tony Bruno TB35C2 - propojení britského a amerického charakteru
Vox Tony Bruno TB35C2 - propojení britského a amerického charakteru

Pošilhávali jste v minulosti po aparátech Vox, ale nikdy jste si žádný model nepořídili, protože vaše srdce tíhlo více k americkým zvukům? Teď se to možná změní. Britská firma se totiž už po několikáté spojila s předním americkým konstruktérem zesilovačů Tony Brunem. Výsledkem je první Vox v historii, který propojuje charakter britských aparátů s těmi americkými.

Tony Bruno je respektovaný a vyhledávaný konstruktér zesilovačů. Pro Vox není nikým neznámým. Dlouhá léta se přátelí s pracovníky jejich vývojového střediska. Tonyho znalosti konstrukce malých aparátů už v minulosti mnohokrát pomohly ve vývoji některých modelů. Podílel se například na konstrukci sérií Hand Wired AC30, Vox Night Train či modelů z Custom Series.

 

A právě to byl jen krůček k novému modelu, který měl mít ve zvuku americký „feel“. Propagační materiály Voxu prozrazují, že nejprve Tony osobně postavil a zkonstruoval prototyp, který splňoval jeho náročné požadavky. Tenhle aparát se pak stal měřítkem, podle kterého lidé z vývojového oddělení firmy vyrobili repliku pomocí PCB konstrukce, namísto Tonyho ručního pájení.

 

Pak Tonymu předali tento vzor a umožnili mu dodat aparátu další možnosti podle libosti. Po mnoha detailních zvukových zkouškách se dohromady dobrali výsledku a prý se shodli na tom, že dosáhli stejné zvukové kvality, jakou má originál.

 

Jak na americký zvuk?

Navzdory svému britskému odkazu má kombo Vox TB35C2 opravdu americký „feel". Je to dáno především tím, že celolampové šasi obsahuje čtveřici koncových lamp 6V6, které používá například firma Fender ve svých populárních kombech Deluxe a Princeton Reverb. Předzesilovač pak obsahuje tři elektronky 12AX7 a další lampa 12AX7, spárovaná s lampou 12AT7, pohání reverb.

 

Podobně jako u Fenderu jsou zapojené i korekce a pre-amp. Nutno podotknout, že jde v tomto případě opravdu o celolampový aparát bez užití polovodičů a i konstrukčně s tímto modelem Vox směřuje ke svým kvalitnějším výrobkům z devadesátých let. Takže i přes to, že jsou součástky umístěné na tištěném spoji, je například žhavení elektronek drátované poctivě ručně. Stejně kvalitní jsou i těžké transformátory.

Celé šasi je opět, jak jsme u Voxu zvyklí, ve tvaru L. Avšak na rozdíl od těch, které firma dávala do svých modelů v 60. letech, je designované tak, abyste při výměně lamp nemuseli čtyřikrát šroubovat a odpojovat kabel reproduktorů.

 

Oblíbené „voxovské“ Blue AlNiCo repráky nakonec Tony vyměnil za reproduktory Celestion G12-65 a vše uložil v pevném kabinetu z březové dýhy. Design doplnil pěkným černým vinylem na povrchu, který vynikne více zdálky než zblízka.

Stejně jako modely VOX Hand-Wired AC30 se i TB35C2 vyrábí ve Vietnamu.

 

Olda Krejčoves o kombu Vox TB35C2:

Vox Tony Bruno je zvukově v podstatě Vox jako kterýkoliv jiný model. S tím americkým zvukem bych to moc nepřeháněl, pořád tam slyším spíš UK. Při správném nastavení korekcí dokáže na Gainu pravé divy. Druhý kanál Macho je výborně řešený - posílí středy a je tam patrný hlasitostní skok, přitom se ale chová velice dynamicky a vůbec nic vám neodpustí. V kapele je výborně slyšet, má dost silný a tlustý zvuk. Bass Boost je klasika, která, když je kombo na židli, dává pocit, jako by stálo na zemi. Tohle kombo není žádný reklamní tah nebo krátkozraká záležitost. Je to Vox se vším všudy, včetně charakteristických vlastností Voxe. Je to zvuk, který vám řekne, co děláte blbě, takový opak placatého zvuku.

 

Ovládací panel a funkce

Jednokanálový pre-amp nabízí vstupy High i Low a k úpravě zvuku jsou tu potenciometry Volume, Bass, Middle a Treble. Aparát má rovněž k dispozici jacky pro externí reprobox nebo přídavný kabinet s přepínáním na osm nebo šestnáct ohmů.

 

Tonyho zásahy v tomto modelu navíc přinášejí další konstrukční prvky, které znásobují využití aparátu ve studiu či na koncertech. Prvním z nich je spínač Macho, který poskytuje zesílení středů a celkovou vstupní hlasitost. Kytaristovi to umožní nakopnout zvuk na sólo, aniž by musel používat nějakou krabičku a lze ho přepínat během hraní.

 

Bass Boost, který najdete mezi potenciometry Bass a Midlle, zase zesiluje basy a zvyšuje vřelost a kulatost spodků vycházejících z nástroje. Po otočení další páčky Master Volume bypass odstraníte Master Volume úplně z obvodu a tím získáte přímý a čistý high-gain tón.

Za zmínku stojí i lampový reverb s pružinovým tankem. Tahle celolampová konstrukce funguje díky zakázkovému transformátoru a vysoce kvalitnímu tanku pružinového reverbu, jehož zvuk se pohybuje od jemného třpytu po dlouhé doznívání Surf stylu.

Vox Tony Bruno TB35C2 - propojení britského a amerického charakteru
Vox Tony Bruno TB35C2 - propojení britského a amerického charakteru

Zvuk samotný

Už po prvních tónech je jasné, že Vox TB35C2 je ideální pro puristy, kteří vyznávají zvuk vintage aparátů. Čistý zvuk hraje impozantně a opravdu má v sobě americký „feel“. Tedy hřejivý, lehce komprimovaný tón s jiskřivými výškami, který je ideální i pro hraní bez trsátka či pro styl amerického blues a country. Dobře zvolené reproduktory Celestion G12-65 přenášejí jak transparentní a vůbec ne nepříjemné výšky, tak i pěkné středy. Celkově má kombo, na rozdíl třeba od Fenderů, spíše kulatější zvuk než ostřejší, což třeba já oceňuji.

 

Skvělý přepínač Bass Boost přidává singlovým snímačům kytar Fender více tloušťky, takže i z ostrého jasanového stratocasteru s javorovým krkem dostanete teplý bluesový zvuk. Nádhera! Další přepínač Macho vám pak kytaru nejen nakopne, ale dodá i ty správné frekvence, abyste se během hry neztratili v bohatém kapelovém zvuku.

 

Pokud přepnete do modu Master Volume, dostanete se s vytočením potenciometru na dvanáct hodin do zvukového teritoria kytaristů, jakými jsou třeba Larry Carlton nebo Robben Ford. Při jeho úplném otočení doprava pak bez problémů získáte přirozený overdrive vhodný pro rockovou muziku, se skvělou dynamickou odezvou. Výhodou je, že během nastavování Master Volume téměř neztrácíte výšky.

 

Ve srovnání s jinými americkými aparáty bych řekl, že Vox TB35C2 se podobá blackface Fenderům a má v sobě něco i z „brownie“ Deluxů a tvídových Bassmanů. Na druhou stranu v něm budete marně hledat ostřejší polohy Twinů či Band Masterů.

 

I přes to, že je konstruovaný, aby obsáhl „zámořský“ zvuk, pořád si v sobě zároveň udržuje britský charakter. Hlavně v mohutných spodcích a ve „zvonění“, které zná každý z nahrávek R.E.M nebo Toma Pettyho. A právě tím je toto kombo výjimečné.

 

Během testování jsem používal Les Pauly se snímači P90 a několik Fenderů. Každý nástroj byl přes tento aparát rozpoznatelný a zachoval si svůj charakter. Se silou 35 W s tímto Voxem odehrajete jakýkoliv koncert v klubu či středním sále. Na velká festivalová pódia bych však doporučil přídavnou bednu.

 

Každopádně Vox TB35C2 je po dlouhé době tovární aparát, který mě svým opravdu skvělým zvukem dostal. Dá se říct, že jednou nohou stojí pevně v „britském impériu“ a druhou někde kolem Texasu a Tennessee. Od firmy to byl chytrý tah, spojit jméno velké továrny s nezávislým designerem aparátů, navíc když je výsledek tak dobrý.

 

Pokud ovšem věříte tomu, že Vox není Voxem, pokud ho nepohání pár elektronek EL84, zřejmě tento aparát přeskočíte. Ti z vás, kteří ho vyzkoušejí, však budou příjemně překvapení jeho skvělým tónem a dynamikou. Prostě se do něj zapojte a sami uvidíte.

Info:

Vox TB35C2 je celolampové kytarové kombo s výkonem 35 W, které navrhoval konstruktér boutique zesilovačů Tony Bruno.

 

Plus:

zvuk a dynamika

přepínače Macho a Bass Boost

skvěle fungující Master Volume

fakt, že má v sobě kombinaci britského tónu s americkým

 

Mínus:

jako u každého Voxu váha

 

www:

www.voxamps.com/tb35c/

Psáno pro časopis Muzikus