přihlášení uživatele
přihlásit trvale na tomto počítači
vyhledávaní

zvukVictory V50 The Earl - celolampová kytarová hlava

17.01. | Autor: Vladimír Dvořák | sekce: pro muzikanty - testy

Victory V50 The Earl - celolampová kytarová hlava

Na počátku, v pravěku rockového kytarového zvuku, byla situace docela přehledná. Tedy alespoň ohledně aparatur. Většinu historie definovaly dvě, možná tři, značky, jen tu a tam vykouklo nějaké jiné jméno, často servismana, či chcete-li hot-roddera, jehož přestalo bavit „ohýbat“ standardně vyráběné zesilovače a pustil se svou vlastní cestou. Dnes je stále častější, že za novými jmény kytarových aparatur stojí bývalí členové týmů již dostatečně věhlasných světových značek.

V případě firmy Victory je skutečnost možná ne až tak bulvárně třaskavá, ačkoliv kdo ví. Faktem je, že její zakladatel Martin Kidd si své designerské ostruhy vydobyl v dresu Cornfordu. Tedy značky ne až tak zásadně světově rozšířené, o to víc však pro svoji kvalitu oceňované. I v záhlaví firmy Victory stojí na prvním místě nekompromisní kvalita součástek i zpracování. A ruční výroba přímo v Británii.
V zesilovačích nabízí tři typové řady: Heritage, Compact a Handwired. A z té poslední je jedním ze čtyř modelů této řady právě V50 The Earl.

Popis
The Earl je na první pohled, v porovnání s klasickým marshallovským rozměrem, „trochu menší hlava“. Ale jen tím délkovým, výškou je stejná, hloubkou dokonce o pár centimetrů větší.
Na čelní straně běžný panel s ovládacími prvky, ze kterých při bližším pohledu zaujme třípolohový přepínač Standby (viz dále). Částečně průsvitná čelní strana s výrazným „císařským“ logem firmy dává s decentním vkusem tušit jisté sebevědomí. I „maršálské oko“ je tajemně fialové. Zadní panel nabízí opět běžné připojovací body, tady jsou poněkud neobvykle všechny varianty sekundárního vinutí výstupního transformátoru, tedy pro šestnáctiohmový (jeden), čtyř- a osmiohmové (vždy pár) reproduktory. Váha je opět klasicky marshallovská, úchopové madlo je však vhodně excenticky umístěno a vyvážených 21 kg se tak alespoň lépe nese. Dobrá zpráva je přiložení bytelného dvoucestného footswitche s nejen poctivými cvakajícími přepínači, ale i výrazným znázorněním aktivního stavu pomocí LED diod.

Konstrukce
„Vé padesátka“ je navržena jako dvoukanálový, plně lampový zesilovač se společnými korekcemi, ale oddělenými gainy, mastery a reverby. Koncový stupeň je v základní verzi padesátiwattový, to v případě koncových elektronek EL34, ale dá se přepínači uvnitř šasi přizpůsobit lampám 6L6 s poněkud odlišnou, více „americkou“ zvukovou charakteristikou. Že prohlášení o nekompromisním přístupu nebylo jen planým tlacháním, dokládá nejen kvalita použitých součástek, ale i poměrně nevídaná, téměř butiková záležitost. Zásadní část zapojení, které má na kvalitě zvuku nejvyšší podíl, je provedena „point to point“, tedy pájena do oček. Tak, jak se to dělávalo v pionýrských dobách, dnes tolik zvukově ceněných starých zesilovačů. Ostatní, zdrojové a ovládací komponenty jsou pak standardně osazeny do desek tištěných spojů. Oba kanály mají přepínatelný zdvih gainu, u zkresleného kanálu je tato funkce volitelná i nožním ovladačem. Činnost koncového stupně je navržena do dvou výkonnostních režimů. Prostřednictvím třípolohového přepínače Standby se z výchozí střední pohotovostní polohy přepíná nahoru do plného, přibližně padesátiwattového, nebo dolů do redukovaného, asi patnáctiwattového výkonu. Efektová smyčka je nízkoimpedanční sériová. Reverb je třípružinový, umístěný v samostatné jednotce, a jeho intenzita je nastavitelná pro každý kanál zvlášť (viz zmínka výše).

Zvuk
Čistý kanál je lahůdková záležitost pro přepestrou škálu zvuků od opravdu čistých přes špinavě nakreslené až po těžkotonážní masivně hutné. Ano i u tohoto kanálu. Univerzálnost V50 je ohromující. Při nízkých úrovních gainu na vstupu a odpovídající hlasitosti masteru čistého kanálu se lze dostat k velmi decentně komprimovanému čistému zvuku, přičemž takového zvuku se dá dosáhnout i při uši netrhajícím patnáctiwattovém režimu koncového stupně. A pak samozřejmě s narůstajícím gainem i zvyšující se mírou zabarvení lze zvuk podle gusta opepřit masterem, tady už je velmi vhodné pracovat i s hlasitostí na kytaře. Crunchový zvuk s plným zesílením gainu je jaksepatří neurvalý a drzý, ale to pravé maso přijde s vytažením potenciometru gainu. Tím se aktivuje nakopnutí citlivosti čistého kanálu a při plném gainu se dostanete k plnokrevnému hutnému, ale pořád velmi dynamickému zvuku s velkou výkonovou rezervou. Reakce na úhoz trsátkem je výtečná, citlivá, ve vyšších hlasitostech zkreslení kultivovaně přechází do vazby. Široký, masivní zvuk - pro mě jednoznačně nejlepší nastavení.

Možnost použití dvou typů koncových lamp přepnutím jumperů uvnitř zesilovače je jistě zajímavou a vítanou vychytávkou, ale i tu by měl provádět odborník. Zmíněným přepnutím se „pouze“ posune rozsah trimru pro odpovídající typ elektronky. Definitivní doladění biasu pro konkrétní osazené elektronky je nutné v každém případě, ideální hodnoty klidového proudu jsou u každého typu jiné. Vzhledem k životu nebezpečnému napětí uvnitř zesilovače je proto žádoucí tuto práci svěřit specialistům.
  
Zkreslený kanál nabízí charakter plně nakresleného čistého kanálu už asi na osmi hodinách rozsahu svého gainu. Zvuk je nepatrně užší a na basech jakoby opatrnější, ale s narůstajícím gainem a hlasitostí je nakonec hutných nízkých frekvencí až až. A to i při korekcích basů na středních dvanácti hodinách. Rozsah gainu dovoluje nekonečný tón se zpěvnými alikvoty a stále čitelnými úhozy i v hammeringových technikách hry. Footswitchem spínatelný boost na zkresleném kanálu nejen zvýší úroveň vstupního signálu, potřebný například pro odlišení sóla, ale posune charakter zkresleného zvuku více ke středovým, průrazným frekvencím. Kvalita zkreslení je opět naprosto výjimečná, škály různě nakreslených zvuků jsou při kombinačních možnostech zesilovače nekonečné. S velmi vhodně navrženými korekcemi (a to i bez zpětnovazební, jinde běžné, presence) téměř nejde nakroutit vyloženě špatný zvuk.

Info
Victory V50 The Earl je špičkový kytarový zesilovač s elektronkovým zvukem bez kompromisů a nadprůměrnou univerzálností. Tomu však odpovídá i cena 53 690 Kč.

Plus
velmi kvalitní zvukový projev od čistého k plně zkreslenému zvuku
zpracování a koncepce
výkonová i zvuková variabilita koncového stupně
přiložený footswitch

Mínus
U zesilovačů této kategorie se zápory hledají velmi těžko, a tak se v podobných případech dají najít snad jen ty osvědčené, ač diskutabilní: hmotnost a cena.

Technická specifikace
výkon plný/redukovaný 50/15 W
konstrukce celolampová, 2x master
elektronky 4x 12AX7, 1x 12AT7, 2x EL34 (resp. 6L6)
počet kanálů 2 (Clean/Overdrive)
korekce Bass, Middle , Treble (společné)
reverb ano, třípružinový, hlasitost pro každý kanál zvlášť
efektová smyčka ano (sériová)
extra výbava Pull Crunch (čistý kanál), Boost (kanál overdrive)
footswitch ano
rozměry 570 x 260 x 260 mm
hmotnost 21 kg


Web
www.victoryamps.com/v50-the-earl.html

Psáno pro: časopis Muzikus 2018/01

Online verze stránky: http://www.muzikus.cz/pro-muzikanty-testy/Victory-V50-The-Earl-celolampova-kytarova-hlava~17~leden~2018/

Komentáře

celkový počet: 0

Buďte první...


 
 
 
&;

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.