Vestax VCM-600 - USB MIDI kontrolér nejen pro DJs

Vestax VCM-600 - USB MIDI kontrolér nejen pro DJ’s
Vestax VCM-600 - USB MIDI kontrolér nejen pro DJ’s

Vestax, po dlouhá léta osvědčený výrobce vybavení pro DJ’s, má v nabídce řadu mixážních USB/MIDI kontrolérů pro ovládání softwarových audio aplikací. Kontroléry s označením VCM jsou ušité na míru přímo pro oblíbený software Ableton Live, ovšem lze je samozřejmě použít ve spojení s kteroukoli jinou aplikací. K testování jsem dostal model VCM-600, koncepčně odpovídající klasickému šestiknálovému DJ mixu. Jaký je a jak se s tím zařízením pracuje, se dozvíte v následující recenzi.

Instalace a první dojmy

Vestax VCM-600 je dodáván v bílé potištěné krabici s uchem. Když jsem po jejím otevření vyndal kontrolér ven, abych si jej prohlédl, uvědomil jsem si, že je nezvykle těžký. VCM-600 váží asi tolik, kolik by vážil analogový DJ mix stejných rozměrů. Na první pohled působí zařízení velmi solidně, zejména díky celokovovému provedení se stříbrným hliníkovým povrchem. Design je velmi čistý, rozmístění ovládacích prvků je logické a dokonale přehledné. Osvětlení mixu podél bočních stran je výborným nápadem a díky dalšímu podsvícení tlačítek je kontrolér dobře ovladatelný i v úplné tmě, což ocení zejména DJ’s při vystoupení v klubech.

 

Součástí balení je USB kabel, uživatelský manuál, registrační karta softwaru Ableton Live 7 Lite (Vestax Edition) a instalační CD s touto aplikací. Instalace je bezproblémová - kontrolér stačí jen připojit k USB portu počítače, žádné ovladače se neinstalují - až na jednu drobnost. Na Macu jsem Vestax nezkoušel, ale na PC bylo zařízení identifikováno za poněkud podivných okolností. Nové zařízení se v systému objeví, ale nikoli pod korektním názvem, ale pod univerzálním označením „Zvukové zařízení USB“, a to ještě se zmršenou znakovou sadou, takže výsledek je nečitelný nesmysl. Stejný název se objeví i ve všech audio aplikacích (jak v nastavení MIDI zařízení, tak i při volbě MIDI vstupu na každém kanále), což může být při vyšším počtu současně připojených USB zařízení poněkud matoucí. Na funkci tento škraloup ovšem nemá vliv. Druhou, tentokrát ryze praktickou, výtku bych měl k délce dodávaného USB kabelu - kdyby byl o metr delší, Vestax by na tom, myslím, nezkrachoval a já bych nemusel řešit, kudy vést kabel, aby k počítači vůbec dosáhl. V případě, že máte na pódiu laptop a hned vedle něj VCM-600, nemáte problém, ale pro komplikovanější uspořádání na stole ve studiu možná budete muset použít jiný USB kabel. Instalace Live 7 Lite z přibaleného CD trvá jen několik málo sekund. Jakmile program zaregistrujete, můžete jít na věc. Pro pořádek jen dodávám, že dosavadních uživatelů plné verze Ableton Live se instalace aplikace netýká - kontrolér Vestax bude s běžnou verzí fungovat naprosto stejně (pokud ovšem nechtějí downgradovat na odlehčenou verzi). V nastavení MIDI kontroléru v Ableton Live (nebo jiné aplikaci) je samozřejmě třeba vybrat VCM-600 z připojených MIDI zařízení a nastavit vstupní MIDI port, případně aktivovat funkčnost kontroléru. Poté už se můžete vesele pustit do programování a po přiřazení ovládacích prvků VCM-600 odpovídajícím parametrům v softwaru je kontrolér připraven k použití. Výhodou dodávané, byť v některých aspektech omezené, verze Ableton Live 7 Lite s označením Vestax Edition je okamžitá připravenost softwaru pro ovládání kontrolérem. Stačí jen v záložce Controler Surface zvolit přednastavenou volbu Vestax VCM-600 a můžete jít na věc - parametry k ovládání jsou již předem nadefinovány. Dá se očekávat, že v novějších plných verzích Ableton Live se již bude s VCM-600 počítat, zatím se ale u Live „sedmičky“ musíte smířit s pár minutami programování.

 

Ovládací prvky

Při popisu ovládacích prvků a jejich funkcí budu předpokládat, že vám není cizí ovládání softwaru Ableton Live, pro nějž je Vestax primárně určen. V opačném případě doporučuji se nejprve blíže seznámit s tímto softwarem (nebo aspoň přečíst nějakou recenzi). Pro jistotu ještě dodám, že všechny ovladače kontroléru jsou samozřejmě libovolně přiřaditelné parametrům v Ableton Live nebo jiné aplikaci, ale při jejich popisu budu vycházet z funkcí, pro něž jsou výrobcem přímo určené (tomu odpovídají i jejich popisky).

 

Přibližně dvě třetiny ovládacího panelu zabírají šavle šesti kanálů mixu. Každá z nich obsahuje devatenáct ovládacích prvků. Popořadě shora jsou tu tři otočné potenciometry ekvalizéru, každý s jedním tlačítkem, zamýšleným jako vypínač daného pásma ve stylu „kill EQ“. Následují obvyklá tlačítka Mute a Solo a otočný ovladač panoramy, po nich potenciometry sběrnic (Send A a Send B) a ovládání frekvenčního filtru v podobě dvojice knobů Resonance a Frequency (tento je větší než ostatní). O něco níže jsou tři tlačítka CF Assign, Clip a Track a pod nimi tlačítka řízení transportu Stop a Play, sloužící k ovládání clipů. Poté zbývá už jen šedesátimilimetrový tahový potenciometr pro regulaci úrovně kanálu (resp. rychlostní citlivosti, jedná-li se o MIDI stopu). Každá šavle je vybavena třemi indikačními LED diodami. Prostřední zelená dioda indikuje aktivovaný kanál, zatímco spodní a horní oranžové diody přijdou vhod při signalizaci, zda je pozice faderu na mixu nižší nebo vyšší než hodnota téhož ovladače faderu v softwarovém mixu.

 

Zbývající třetina prostoru vpravo je vyhrazena ovládání makro parametrů efektů v aplikaci, návratovým sběrnicím, master kanálu a dalším funkcím. Efektová sekce je vyzbrojena osmi knoby a osmi tlačítky. Níže se nachází kanály základních návratových sběrnic A a B s ovladači panoramy, mute a fadery úrovně. Stejně je tomu u master kanálu, jen má navíc ovladač Cue (stejně jako v aplikaci Ableton Live) a dvě tlačítka jsou bez výchozího přiřazení. Spodní prostor je vyhrazen horizontálnímu faderu, zastupujícím funkci crossfaderu mezi návratovými cestami A a B. Zbývá jen několik málo ovládacích prvků na okraji plochy - pod diodami, indikujícími odesílání MIDI dat a napájení zařízení, jsou pod sebou seřazena tlačítka Track Bank a tři tlačítka ovládání Loop s tlačítky In, Out a On/Off. Pod nimi je umístěna sekce ovládání tempa, obsahující tlačítka Nudge pro změnu tempa po jednotlivých krocích, otočný potenciometr Fine (určený k jemnému plynulému doladění) a tahový potenciometr Tempo pro drastičtější změny. Pod ním je poslední otočný ovladač - jemně cvakající knob s nekonečnou dráhou, sloužící k listování scénami v okně Session View.

 

Jak se s ním pracuje

Kontrolér je ve spojení s Ableton Live silným pomocníkem. Téměř všechny úkony v okně Session View (a jim korespondující parametry v okně Arrangement View) jsou okamžitě pod kontrolou, včetně ovládání makro ovladačů vložených efektů, přičemž integrovanému filtru a ekvalizéru EQ Three v Ableton Live jsou ovladače na mixu přímo šité na míru. Příjemná je možnost plynulé regulace citlivosti faderů pomocí malého otočného potenciometru na přední stěně VCM-600. Stejným způsobem lze nastavit křivku chodu crossfaderu dedikovaným potenciometrem na stejném místě. V praxi to funguje tak, že během posouvání faderu má poloha knobu více nalevo za následek rychlejší pohyb faderu v aplikaci směrem dolů a naopak v polohách napravo směrem nahoru, přičemž pozice ovladače zcela uprostřed odpovídá lineární charakteristice křivky. U crossfaderu je to úplně stejně, až na to, že se pohybuje horizontálně. Díky těmto drobnostem se praktická užitečnost kontroléru vyrovná funkci běžných DJských mixerů. Výrobci mysleli i na fakt, že šest fyzických šavlí k ovládání nemusí vždy stačit. Od toho je tu tlačítko Track Bank zcela vpravo nahoře, které slouží jako přepínač, s jehož pomocí lze rozšířit působnost kontroléru na dalších šest šavlí pro ovládání kanálů 7-12. Pokud je aktivována druhá banka, tlačítko Track Bank je podsvíceno růžovou barvou. Jednoduché a přitom chytré řešení, které de facto povýší šestikanálový mix na dvanáctikanálový. Škoda jen, že nejsou podsvícena všechna tlačítka mixu systémem zapnuto/vypnuto - svítí/nesvítí. Ovládání by tak bylo ještě o něco příjemnější.

 

Na zadní straně zařízení se nachází USB konektor, přepínač napájení se třemi polohami (prostřední Off slouží k vypnutí napájení a zbývající dvě určují, zda je kontrolér napájen z USB sběrnice nebo externím zdrojem, který lze volitelně připojit). Vedle je umístěn přepínač režimu Takeover Mode s polohami Jump a Pickup. Volba režimu ovlivní účinnost šesti faderů při posunu kanálů na dalších šest, je-li zapnuto tlačítko Track Bank. Na zadní straně je také k dispozici konektor pro připojení pedálového kontroléru typu footswitch, a dokonce i šroub GND pro uzemnění přístroje.

 

Závěr

Závěrem mohu říci, že Vestax VCM-600 je zatím nejlepším kontrolérem pro ovládání softwaru Ableton Live, se kterým jsem se měl možnost setkat. Nabízí pohodlnou cestu k ovládání až sto šedesáti parametrů této hudební aplikace, je perfektně ergonomický a je radost s ním pracovat. Koncepce kontroléru je softwaru střižená na míru a jeho provedení je na rozdíl od levných MIDI kontrolérů skutečně kvalitní, čemuž ovšem odpovídá i pořizovací cena. Jsem si jist, že pro hudebníky a zejména pro DJ’s, užívající Ableton Live při živém vystoupení, bude VCM-600 i přes vyšší cenu přínosem.

 

Info:

Mixážní USB MIDI kontrolér určený zejména k ovládání softwaru Ableton Live (k zařízení je přibaleno CD s verzí Live 7 Lite Vestax Edition).

 

Plus:

funkční koncepce přístroje a široké možnosti ovládání parametrů softwaru

kvalitní provedení, robustní hliníková konstrukce, osvícení bočních stran mixeru

regulace křivky citlivosti pro fadery i crossfader přímo na kontroléru

 

Mínus:

po připojení k počítači je zařízení v systému i v aplikacích identifikováno bez korektního názvu

USB kabel by mohl být o něco delší

poněkud vyšší cena

Psáno pro časopis Muzikus