muzikus.cz na

facebook twitter
přihlášení uživatele
přihlásit trvale na tomto počítači
vyhledávaní

zvukUniversal Audio Apollo X6 - externí zvuková a efektová karta

9.10.2019 | Autor: Slávek Šámal | sekce: pro muzikanty - testy
DSP těžké váhy k vašemu lehkému laptopu
I k lehkému notebooku můžete mít těžkou váhu v podobě velmi výkonného zvukového rozhraní s DSP. Stačí jedna racková jednotka, a vaše malé studio vyletí prudce vzhůru - jako Apollo.

Universal Audio Apollo X6 - externí zvuková a efektová karta


Přídavné procesorové karty do počítačů od UAD, které ulehčují vašemu hlavnímu procesoru a pracují s vysoce kvalitními efektovými plug-iny, jsou velmi dobře známy. Osobně je používám mnoho let - ještě od verzí pro sloty PCI stolních počítačů. Aktuálnější verze pro sběrnice PCIe jsou již dlouho standardem pro tento typ karet, ale kam s nimi, když máte nikoliv klasický stolní počítač, ale laptop?
Společnost UAD vytvořila nový systém, který samozřejmě můžete použít i se stolním počítačem, ale zejména právě pro majitele laptopů je požehnáním při řešení vysoce kvalitního malého a přenosného studia.

Nová generace pro nové rozhraní
Počítačové rozhraní Thunderbolt připravila společnost Intel v úzké spolupráci s firmou Apple v roce 2011 a právě řada laptopů Apple MacBook Pro byla první, která tímto rozhraním disponovala. A ačkoliv ho najdete již i v počítačích s jinými operačními systémy, u Applu je stále nejrozšířenější. Rozhraní Thunderbolt bylo navrhováno původně pro optické vedení, ale ukázalo se, že i při použití měděných vodičů je přenosová rychlost obrovská a jednoznačně vhodná pro profesionální aplikace i v oblasti audia.
Vývoj samozřejmě za ta léta, co existuje, proběhl i u společnosti UAD. Když firma v roce 1985 ukončila svoji činnost na poli výborné studiové analogové techniky, nikdo netušil, že v roce 1999 synové původního zakladatele značku oživí a vtisknou jí nového, soudobého ducha. Výsledkem a průsečíkem obou cest společnosti je právě moderní a špičkový systém UAD Apollo.

Universal Audio Apollo X6 - externí zvuková a efektová karta


Efekty i audio rozhraní
Zatímco předchozí přídavné procesorové karty UAD zajišťovaly pouze efekty v rámci DAW, a to muselo používat jiné audio rozhraní, UAD Apollo x6 řeší vše v jednom. Výhodou nového rozhraní je i velmi nízká latence systému a zejména monitoringu pro nahrávání. Počty audio vstupů a výstupů plně vyhovují malému současnému studiu, a navíc je systém rozšiřitelný pomocí digitálních vstupů a výstupů. Apollo x6 nabízí:- šest analogových vstupů;
- dva hlavní monitorové výstupy;
- dva přiřaditelné sluchátkové výstupy;
- šest přídavných audio výstupů, konfigurovatelných i pro audio 5.1;
- deset kanálů digitálního rozšíření vstupů a výstupů díky stereo S/PDIF připojení (až do 192 kHz) a také díky dvěma optickým ADAT vstupům a dvěma optickým ADAT výstupům (každý disponuje osmi kanály s podporou S/MUX protokolu, tedy až pro vzorkovací frekvenci 192kHz při snížení počtu vstupních a výstupních ADAT kanálů).
Thunderbolt rozhraní Apolla je ve verzi 3 se zpětnou kompatibilitou s verzemi 1 a 2, rozhraní má konektor pro připojení dalších daisy-chain jednotek, můžete za sebe zapojit až čtyři přístroje UAD Apollo či celkem šest zařízení UAD a rozšiřovat studio i takto. Můžete tak například zvětšit počet vstupů pomocí čtyř jednotek UAD Apollo a ještě přidat dvě efektové jednotky UAD Satellite. Získáte tak velmi vysoký výpočetní výkon pro snad jakoukoliv aplikaci... On už základní výpočetní výkon UAD Apollo x6 je vysoký: šest DSP procesorů poskytuje o polovinu větší výpočetní výkon oproti předchozím čtyřjádrovým procesorům v modelu Quad Core z řady UAD-2.

Universal Audio Apollo X6 - externí zvuková a efektová karta


Analogové vstupy s analogovou vůní
Dva první analogové vstupy mohou být přepínány pro mikrofonní, linkové i vysokoimpedanční nástrojové aplikace, zbylé čtyři jsou pouze linkové. První dva jsou navíc vybaveny technologií UAD Unison, která umožňuje nasadit kompatibilní plug-iny UAD Unison přímo do preampu, který pak mění svůj charakter a odezvu, tedy plug-in není až jako insert v DAW či efekt insert v UAD Apollo (viz níže). Cílem je napodobit chování klasických starých mikrofonních předzesilovačů a dodat systému skutečný analogový nádech. Můžete takto navíc nasimulovat pouze mikrofonní předzesilovače, ale třeba i lampové zesilovače nebo kytarové krabičky.
Jelikož je přístroj koncipován jako komplexní řešení pro studio, kde je potřeba nahrávat i přímo kytary a další nástroje s pasivními snímači, jsou na čelním panelu dva vstupy Hi-Z s vysokou impedancí. Mikrofonní vstupy XLR jsou umístěny na zadní straně rackového modulu o výšce 1U.
Díky odlišné koncepci zařízení oproti běžným nativním plug-inům v DAW má systém při použití velmi malou latenci, výrazně nižší než při nasazení efektů až v rámci DAW. Můžete tak použít Apollo x6 jako výkonný efektový procesor pro živé hraní a efektování v reálném čase, ale například i pro simulace kytarových zesilovačů a efektů tak, že kytarista přes zvuky UAD Apollo přímo hraje s onou miniaturní latencí a do zvuku mu nemluví další latence, kterou by získal, pokud by stejné efekty nasadil až do DAW jako plug-iny a hrál až přes ně. Toto dříve u karet UAD-1 a UAD-2 možné nebylo, tam máte pouze onu druhou možnost, a i když měly karty samy o sobě malou latenci, výsledná latence systému zahrnovala jak latenci DAW a plug-inů, tak ještě i latenci zvukové karty a jejích ovladačů.

Efekty
Celý počítačový systém je ovšem tak dobrý, jak dobré jsou ony efekty a plug-iny, bez kterých by Apollo bylo jen raketou bez paliva. Společnost UAD je již od uvedení svých procesorových karet UAD-1 a UAD-2 známa svojí špičkovou kvalitou efektů. Tyto efekty sice nepatřily nikdy mezi nejlevnější, ale celkově jsou skvěle hodnoceny jako profesionální a věrně simulující hardwarové předlohy s výborným zvukem. Osobně používám karty UAD mnoho let, a i když mám efektových plug-inů skutečně hodně, i já mám mezi plug-iny UAD svoje dlouholeté favority. V ceně zařízení ale nedostanete všechny, bohužel jen několik a čtrnáctidenní demo verze všech plug-inů. Obvykle pak následuje diskuze s peněženkou, které další efekty nutně, ale skutečně nutně potřebujete a které stačí pořídit až za měsíc. V ceně UAD Apollo x6 dostanete balík Realtime Analog Classics Plus Bundle, který představuje takový základ pro malé dobré studio. Posuďte sami:- UAD 610-B je základní věc, kterou potřebujete, tedy simulace lampového předzesilovače a ekvalizéru, samozřejmě s nasimulovaným chováním původních transformátorů a všech nelinearit originálního zařízení.
- Marshall Plexi Classic Amplifier - ano, když jsem se zmiňoval o vysokoimpedančních vstupech a systému Unison, je nasnadě, že součástí dodávky musí být i vysoce kvalitní simulace lampového zesilovače, zde přímo legendy od Marshallu...
- Fairchild 670 je kvalitní simulací slavného lampového kompresoru/limitéru. I toto je efekt, který určitě pro míchání potřebujete, například na zpěvových stopách bude jako ryba ve vodě, ale využijete ho pro basy, kytary i další nástroje, nebojte se mu naložit.
- Teletronix LA-2A - tedy další legenda, simulace optického kompresoru, který exceluje zejména na zpěvech, ale můžete ho s klidem nasadit i na nástrojové stopy.
- 1176SE/LN je legendární kompresor/limitér (s tranzistory FET, tedy s odlišnou charakteristikou oproti dvěma předchozím). Původní předloha, tedy UREI 1176, vstoupil do historie na nejslavnějších popových a rockových deskách, s touto simulací od UAD se o totéž můžete pokusit i vy. Verze SE a LN se liší vytížením procesoru (tedy i trochu zvukem).
- Pultec Pro Equalizer zde nesmí chybět, tento legendární ekvalizér použijete s úspěchem nejen na stopách, ale i při masteringu.
- Ampeg SVT-VR Classic Bass Amp - ano, na naše přátele tlustých strun nesmíme zapomenout, takže dostanete s Apollem i tuto legendu.
- V balíku dostanete samozřejmě ještě další užitečné nástroje, Precision Mix Rack Collection obsahuje klasický channel strip mixážního pultu, delay a další, UA Precision Enhancer vám pomůže s vylepšením basů, RAW Distortion se bude hodit před simulaci Marshallu a nechybí ani základní reverb UAD v podobě RealVerb Pro.Softwarový balík tedy umožní začátek práce, ale v nabídce UAD je více než sto plug-inů ze všech oblastí úpravy zvuku. Teprve po aktivaci demo verzí zjistíte, co ještě k základu potřebujete (magnetofony, reverby, zkreslení, filtry, ekvalizéry, masteringové procesory...).

Ad astra
Zatímco společnost Universal Audio byla založena již v roce 1958 a její projekt Apollo x6 spatřil světlo světa až po šedesáti letech s cílem dosáhnout nirvány v malých studiích, americký kosmický projekt Apollo započal v roce 1961 a skončil v roce 1972, když jeho hlavního cíle, tedy přistání na Měsíci a návrat i s posádkou zpět na Zemi, bylo dosaženo v roce 1969. Při přípravě letů Apollo se dlouho diskutovalo, jak vlastně letět: Ve hře byla možnost letět jednou raketou až na Měsíc a zpět i vynesení a sestavení lunárního modulu až na oběžné dráze, protože panovaly obavy ze spojování a odpojování modulů ve vesmíru, ale tato koncepce nakonec vyhrála, díky čemuž přežila po výbuchu kyslíkové nádrže posádka Apolla 13 v lunárním modulu a vrátila se živá zpět. U Apolla x6 se spojování bát nemusíte - můžete zapojit za sebe až čtyři Apolla x6 a nic nevybouchne.


UAD Console
UAD Apollo x6 je tedy výborný základ projektového studia s možností jeho dalšího rozšiřování jak efekty, tak dalšími moduly. Ačkoliv řadu funkcí můžete ovládat přímo z panelů přístroje, pro práci musíte použít UAD Console Software, který vám umožní plně konfigurovat vaši kosmickou loď. Z UAD Console můžete ovládat základní funkce, například hi-pass filter, fantomové napájení či otáčení fáze vstupního signálu (podle toho, jestli jde o mikrofonní/nástrojový nebo linkový vstup), routování signálu, gain, vybírat zdroj signálu atd., ale zejména pak můžete vkládat až čtyři efekty za sebe do každého vstupního a výstupního kanálu, navíc přímo na vstupních kanálech máte možnost jako první vložit plug-in do systému Unison, který mění charakter zvuku vstupního předzesilovače (na vstupních kanálech tak máte celkem pět insertů). Můžete tak nejen upravit vstupní signál simulací starého lampového pre-ampu a kompresoru, ale i například pouštět zpěvákovi jeho zpěv i s reverbem, můžete ale nastavit, že pro nahrávání se použije původní neefektovaný signál (samozřejmě můžete i nahrávat zvuk včetně efektů na insertech). Můžete pro příposlech také použít efektování jako na klasickém mixážním pultu, tedy zasíláním do sběrnic AUX, které pak pošlete na výstup či do sluchátek. Vytvořená nastavení si můžete ukládat do presetů, budete tak mít možnost snadno vyvolat při pokračování nahrávání již předtím použitou konfiguraci. Pro příjemné nahrávání je malá latence nesmírnou výhodou a možnost řešení příposlechu v rámci UAD Apollo, a ne až v rámci DAW je skvělá.  UAD Console také obsahuje také již připravené presety pro běžné situace a typy nástrojů.

A na závěr
Jen těžko se hledají případné nedostatky u takto kvalitního produktu. Pokud mi při přenášení a manipulaci něco vadilo, tak možná těžký externí napájecí zdroj. Také mohl být přibalen alespoň nějaký kabel pro Thunderbolt, i když chápu, že každý si ho pořídí podle svých potřeb. Pokud tedy máte počítač, který umožňuje připojit zařízení s moderním rozhraním Thunderbolt a je toto zařízení ve vašich možnostech (myslím nejenom cenu za samostatné zařízení se základním balíkem plug-inů, ale zejména investici do dalších plug-inů UAD, protože plug-iny z jiného zdroje než od UAD nejsou kompatibilní s Apollem, ale samozřejmě další plug-iny můžete používat v DAW), je UAD Apollo x6 vysoce kvalitním základním kamenem kvalitního projektového studia.

Info
UAD Apollo x6 je externí zvuková a efektová karta s rozhraním Thunderbolt 3.0, šesti procesory DSP  UAD, dvěma linkovými/mikrofonními vstupy UAD Unison, čtyřmi linkovými vstupy, šesti analogovými výstupy i pro provoz 5.1, dvojitým rozhraním ADAT a špičkovými zvukovými vlastnostmi. Cena je 56 990 Kč.

Plus
snadná obsluha z UAD Console
presety nastavení
vynikající zvuková kvalita
množství dostupných plug-inů

Mínus
Vyšší cena díky nutné investici do plug-inů.
Pouze nejzákladnější plug-iny jsou v ceně.
Externí napájecí zdroj.
V balení nebyl žádný Thunderbolt datový kabel.
Absence MIDI či podobného řízení (například pro řízení během použití při live akcích).

Technické parametry
Linkové vstupy 4x jack 6,3 mm
Nástrojové vysokoimpedanční vstupy 2x jack 6,3 mm
Mikrofonní vstupy 2x XLR
ADAT rozhraní 2x optický Toslink vstup, 2x optický výstup ToslinkK
S/PDIF rozhraní konektory RCA, 2 kanály 44,1–192 kHz
Linkové výstupy 6x jack 6,3 mm
Monitorové výstupy 2x jack 6,3 mm
Sluchátkové výstupy 2x jack 6,3 mm
Mikrofonní předzesilovač
Dynamický rozsah 122 dBA
Zkreslení + šum –115dB
Frekvenční rozsah 20 Hz–20 kHz, ±0,05 dB
Linkové vstupy
Dynamický rozsah 123 dBA
Zkreslení + šum –113 dB
Frekvenční rozsah 20 Hz–20 kHz, ±0,04 dB
Linkové výstupy
Dynamický rozsah 127 dBA
Zkreslení + šum –11 8dB
Frekvenční rozsah 20 Hz–20 kHz, ±0,07 dB
Monitorové výstupy
Dynamický rozsah 129 dBA
Zkreslení + šum –118 dB
Frekvenční rozsah 20 Hz–20 kHz, ±0,06 dB
WordClock ano
MIDI ne
Rozměry (š x h x v, mm) 483 x 308 x 44 (rack 1U, bez napájecího zdroje)


https://www.uaudio.com/audio-interfaces/apollo-x6.html

Psáno pro: časopis Muzikus 2019/10

Online verze stránky: http://www.muzikus.cz/pro-muzikanty-testy/Universal-Audio-Apollo-X6-externi-zvukova-a-efektova-karta~09~rijen~2019/

Komentáře

celkový počet: 0

Buďte první...


 
 
 
&;

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.