UFIP Natural a Class - test dvou protipólných univerzálů

UFIP Natural a Class - test dvou protipólných univerzálů
UFIP Natural a Class - test dvou protipólných univerzálů

Společnost UFIP rozhodně nepatří mezi nejstarší výrobce činelů na světě, naopak, v porovnání s tureckými producenty, kteří čile činely naplno tepali již někdy v sedmnáctém století, je se svou „něco přes sto“letou působností takřka benjamínkem. UFIP se navíc v prvopočátcích vůbec nezabýval výrobou, ale fungoval spíše jako distributor menších, rodinných firmiček.

Za sto let se ovšem ledacos změnilo a z UFIP vyrostla sebevědomá malá firma, jejíž výrobky se distribuují do celého světa. Za tímto úspěchem zřejmě stojí unikátní metoda výroby, kterou v UFIP nazývají rotocasting. Co to je? Většina činelů ostatních firem vzniká tak, že se z tavicí pece vyndá „bochánek“ rozžhavené bronzové slitiny, ten se rozválcuje a pak ještě dále lisuje. Rotocasting však znamená odlišný postup - rozžhavená slitina se lije rovnou do rotující formy - kde činel již rovnou získává svůj budoucí tvar, včetně pupku (u klasických lisovaných činelů se pupek vyráží až dodatečně). Toto „rotační odlévání“, technologie patentovaná v sedmdesátých letech, navíc díky odstředivým silám a cca tisíci otáčkám za minutu pomáhá z budoucího nástroje odstranit nejrůznější nečistoty a příměsi - ty se v důsledku zmíněných odstředivých sil dostávají k vnější hraně formy.

 

Hudební centrifuga

Výrobce se chlubí, že díky této metodě je molekulární struktura jednotlivých činelů kompaktnější a díky absenci odstředěných nečistot mají činely lepší trvanlivost a větší předpoklady „vyzrát“, tedy v průběhu času získat na zvukových kvalitách. Po odlití se činel dá „dopéct“, cca při 700 °C, a následují další úpravy v závislosti na příslušnosti jednotlivých nástrojů do té které výrobní řady. Aby byl výčet úplný, je třeba doplnit, že činely jsou vyráběny ručně, a to ze slitiny B20, z níž se vyrábí většina profesionálních činelů a která se častou používá k výrobě zvonů. Činely jsou navíc poměrně přesně tříděny podle váhových kategorií, mnou testované nástroje byly vždy popsány konkrétní gramáží.

 

Pro účely testu jsem si vybral dvě vcelku univerzální řady - Natural a Class -, přičemž volba to byla poměrně logická: činely Natural jsou mírně sušší, s temnějším zvukem, s charakteristickým tmavým, „surovým“ povrchem, přičemž tyto faktory skýtají poměrně široké množství aplikací, zejména pro „akustičtější“ situace. Class jsou pak typickým představitelem nástrojů UFIP, přičemž vývoj těchto činelů je výslednicí osmi dekád hledání. Ve finále je tak řada rozdělena do tří váhových kategorií, pro základní orientaci (tento systém používají i další výrobci), a právě široké rozpětí těchto kategorií umožňuje uplatnění těchto nástrojů v širokém spektru hudebních situací, přičemž tyto činely jsou svým charakterem nejčastěji „doma“ v rockovějších hudebních odvětvích (osobně mi subjektivně hodně asociují staré Paisty, ale s modernější zvukovou esencí), v závislosti na hudební kategorii ale určitě najdou uplatnění i v jazzu nebo fusion. Charakterem jsou si tedy obě řady poměrně vzdálené, což ovšem paradoxně nevylučuje vzájemné kombinace. Takže pojďme na to.

 

Natural

Začněme tedy řadou Natural. Jako první jsem vybalil pěknou třináctipalcovou hi-hatku z kategorie light (vrchní činel 800 g, spodní 1000 g). Velice pěkná a dynamická, spíše do akustické hudby, s velmi citlivou reakcí, se spodními podtóny. Jak se později ukázalo, mému vkusu byla z testovaných hi-hatek nejblíže, navzdory faktu, že v hodně hlasitých situacích neměla tak průrazný sešlap. Jako další jsem vybalil dvacetipalcový natural ride (2200 g) a sizzle ride se třemi nýty o stejných rozměrech i váze. Oba činely patří spíše do lehčí kategorie, nicméně se výborně prosazovaly i v hlasitějších situacích. Prvně jmenovaný nástroj je velmi univerzální, se spodními podtóny, které neruší, čistým, hlasitým, a přesto kultivovaným zvukem pupku (to platí pro všechny testované UFIP činely, bez výjimky) a přitom s konkrétní „tečkou“ při úderu paličky. Nýtovaný kolega má trochu vyšší ladění, charakterem je hodně podobný, přičemž nýty mu dodávají příjemný efektový nádech.

 

K testu jsem v zásilce obdržel pouze jeden crash, a to šestnáctipalcový (1100g) - má trochu výraznější nárazový tón, takže se bez problému prosadí, nicméně díky kultivovaným spodním podtónům nijak rušivě. Dozvuk je u tohoto činelu příjemně kontrolovaný, oproti crashům Class znatelně kratší. Sérii Natural pro účely testu uzavírají dvě chiny - kilová šestnáctipalcová a 650g čtrnáctipalcová. Šestnáctka je poměrně gongová, se zemitějším zvukem, efektní a osobitý činel, na rozdíl od kolegů ze stejné série však univerzální není, jeho temně orientální charakter se zkrátka nehodí všude. To o dva palce menší sestřička je o něco tříštivější a průraznější, pole působnosti jejího uplatnění se tak významně rozšiřuje.

 

Class

Pro řadu Class je charakteristický poměrně dlouhý dozvuk, konkrétní atak a určitá jiskřivost, která odkazuje na rockovější starší činelový sound (mnou již vzpomínané staré Paiste), přičemž tento zvukový rámec obsahuje ještě jakousi novou zvukovou „aktualizaci“, která tento sound činí jakoby moderně kompaktnějším.

 

Dvacetipalcový light ride (2200 g) tuto charakteristiku naplňuje přesně: jiskřivý základní zvuk s bohatým spektrem podtónů, hlasitý bell, dlouhý sustain a přitom kontinuálně zachovaná konkrétnost úderu. Ještě „jiskřivější“ je dvacetipalcový flat ride (1980 g), který asi nejvíce odkazuje ke zmiňovaným „starým časům“, výborný do jazzu, moc hezky funguje s řetízkem. Univerzálnější je opět medium ride (2590 g): o něco nižší spodní podtóny, konkrétní jiskřivá tečka - vhodný do bigbandu a na rockové aplikace.

 

Z crashů začněme jedním netypickým nástrojem: patnáctipalcový fast crash (740g) je, jak název napovídá, činel s rychlejším dozvukem - toho je docíleno mírným zahnutím hrany činelu, přičemž nástroj tak současně získává gongovější a efektově orientální charakter. Sedmnácti- a šestnáctipalcové medium crashe jsou potom nástroje univerzálnější, spíše do hlasitější hudby (nikoliv pro metalové aplikace, ale dejme tomu pro rock a fusion), s velkým dynamickým rozsahem. K testu jsem dostal také osmnáctipalcový light crash, který měl o něco kultivovanější nárazový tón, a tak bylo možné tento činel uplatnit i v tišších situacích.

 

Široké možnosti uplatnění

Z řady Class jsem také obdržel poměrně velkou várku splashů. Dvanáctipalcový light splash (460 g) má navzdory přídomku light poměrně tvrdý nárazový tón a je vhodnější spíše pro rockovější aplikace. Jeho o dva palce menší kolega je o poznání vzdušnější, s vyšším laděním, přesto však s příjemně temnými podtóny, které udávají jeho charakter. Devítipalcový light splash je o poznání svítivější, jako nejuniverzálnější jsem vyhodnotil osmipalcový, který svým zvukem dostatečně zasvítí, přesto je zvuk kultivovaný a dobře kontrolovatelný. Velmi hezký je také šestipalcový, vyloženě efektový a libozvučný nástroj, v hlasitých situacích se však již neprosadí.

 

Hi-hatky se v sérii Class vyrábějí v několika modifikacích spodního činelu. Třináctipalcová (1100/1300 g) Wave hi-hat má okraj spodního činelu zvlněný, takže vzduch při sešlapu může unikat rychleji - sešlap je pak o mnoho konkrétnější, což platí i pro o palec větší kolegyni - obě hi-hatky jsou spíše rockové, přičemž testovaná čtrnáctipalcová (1320/1490g) je snad nejhlasitější hi-hatka, jakou jsem kdy slyšel. Jako nejuniverzálnější z testovaných Class hi-hatek se proto jeví třináctipalcová s vrtaným spodním činelem (880/1115 g) - spodní činel je zde výrazně těžší, zvuk je konkrétní, s příjemným sešlapem a dostatečnou jiskřivostí při hře na zavřenou hi-hatu a spíše níže laděným sykotem při hře na otevřenou.

 

Závěr

Italské UFIP představují rozhodně zajímavou alternativu k již zavedeným značkám - nabízejí zase trochu jiný zvukový koncept, který odkazuje jak na činely turecké, tak ty vyráběné ve Švýcarsku a v USA, přičemž toto odkazování má však vlastní zvukovou integritu. Z testovaných činelů jsem neobjevil ani jeden, který by „nehrál“, což samozřejmě neznamená, že bych ve svých hudebních záměrech pro všechny našel uplatnění. Z testu však vyplývá, že tyto osobité nástroje nabízejí další profesionální rozšíření zvukových možností na zdejším činelovém trhu.

 

Info:

UFIP Natural a Class jsou profesionální, ručně vyráběné činely italského custom výrobce.

 

Plus:

kvalita zpracování

charakter zvuku

osobitost

zvuková barevnost

 

Mínus:

drobnosti

vyplývající spíše ze stylové orientace jednotlivých modelů

 

Natural

slitina: litý bronz B20

výroba: odlévání metodou rotocasting, úpravy pomocí tepelných procesů kvůli snížení povrchového napětí, kompletně ruční práce, hluboké tepání s dvojitým ražením

využití: jazz, R & B, fusion, blues, country, acoustic

 

Class

slitina: litý bronz B20

výroba: odlévání metodou rotocasting, kompletně ruční práce, příčné tepání, ručně povrchově upravované

využití: rock, hard rock, pop, fusion, funk, acoustic, jazz, latin, world music

Psáno pro časopis Muzikus