Tech21 NYC Boost D.L.A. - analogový delay made in USA

Tech21 NYC Boost D.L.A. - analogový delay made in USA
Tech21 NYC Boost D.L.A. - analogový delay made in USA

Vy, kdo čtete náš časopis pravidelně, víte z jeho stránek o firmě Tech21 poměrně dost. Proto jen telegraficky pro případné nováčky: Tech21 je newyorská firma, kterou založil B. Andrew Barta a pravděpodobně nejznámějším výrobkem je v roce 1989 uvedený stomp box SansAmp. Firma se zabývá hlavně analogovými přístroji, které emulují lampové zesilovače. V portfoliu ale najdeme i několik krabiček, a dnes se podíváme na zlatý hřeb - Boost D.L.A.

Jak vypadá?

Zlatý hřeb proto, že krabička je lakovaná zlatou metalízou. Ale to přeskakuji. Nejprve balení. Krabičku dostanete v parádní černé plechové krabičce se zlatými popisy, shora a ze tří stran jde o embosovaná loga, na zbylé čtvrté boční straně je popis modelu, čárový kód, logo prohlášení o shodě a sériové číslo. Uvnitř je v igelitu samotný delay, samolepka s logem, registrační karta výrobku a návod. A teď pojďme ke krabičce. Zlatou metalízu jsem již zmínil, na spodní straně je přístup k baterii a čtyři gumové nožky pro zajištění stability. Ze stran pak tradičně vstup (napravo), výstup (nalevo) a vstup pro adaptér (není součástí balení a je hned vedle výstupu). Nejzajímavější je strana horní. Šest parádních knoflíků, ledka indikující zapnutí, dva malé ruční přepínače a dva nožní přepínače.

 

Popis funkcí

Krabička funguje na 9V baterii nebo adaptér s 9 V a alespoň 100 mA. Krabičku zapneme, jak jsme zvyklí, zasunutím jacku (pochopitelně 6,3 mm TS, tedy velký mono jack) do vstupu. Rozsvítí se červená ledka. Krabička v sobě skrývá kromě očekávaného delaye také jednoduchý booster a jednoduchý modulační efekt. A teď k ovládacím prvkům: Nejprve se podíváme na šest otočných knoflíků, shora, zleva doprava. Knobem Mix určujeme poměr neefektovaného a efektovaného signálu na výstupním jacku. Nastavit lze od úplně čistého po jenom efektovaný - dobré pro použití v paralelní efektové smyčce. V poloze dvanáct hodin je to fifty fifty. Sousedícím knobem Feedback nastavujeme počet opakování (resp. míru efektovaného signálu přivedeného opět na vstup). Knoflík Tone ovlivňuje barvu opakovaného signálu. V poloze pět hodin (max), signál nezabarvuje, směrem proti hodinovým ručičkám ubírá výšky a zakulacuje zvuk a přidává mu na vřelosti. Každé další zopakování je více zabarveno. Tím evokuje staré delaye a „lo-fi“ svět. Time nastavuje délku opakování, dubluje se s nožním přepínačem Tap Tempo. Čas je nastavitelný v rozmezí 30 až 1000 milisekund. Knobem Level nastavujeme sílu výstupního signálu. Od dvanácté hodiny získáme až 9 dB čistého zesílení. Posledním knobem je Flutter, který přidává chorusu podobné vlnění. V poloze nula signál nezabarvuje, po směru hodinových ručiček přidává hloubku modulace. Následují dva malé spínače. Ten vlevo je nadepsán Trails a přepíná, zda opakování zaznějí i po vypnutí efektu nebo se se zapnutím bypassu vypnou. Triplets, podíváme-li se do slovníku, znamená trioly, což pro rockery přeloženo znamená, že na každé „Tap“ zazní tři opakování. Nožní přepínač Bypass efekt vypne, druhý přepínač Tap Tempo slouží k nastavení potřebného času delaye - ideální pro živé hraní, kdy si s bubeníkem odklepneme nohou a máme efekt připravený do písničky.

 

Z praxe

Protože je přístroj analogový, jdou s ním dělat ty bezvadné kusy, které všichni psychedelic, reggae, dub a další kytaristé milují. Největší legraci si užijeme s knoflíky Time a Feedback. Po drknutí do strun zkuste otočit knobem Time. Směrem doleva se zrychlí opakování a samozřejmě dojde i k přeladění směrem nahoru. Otočením doprava docílíte opaku. Přidejte k tomu Feedback vytočený na maximum (delay začne oscilovat) a hrajte si s Time a Tone a na kytaru zapomenete. Flutter přidává docela příjemnou starou modulaci, v první třetině své dráhy jemnou a barevnou, za polovinou pak výraznou až experimentální, ke konci dráhy dochází k výraznějším změnám ladění. Dá se říct, že opravdu připomíná nestejnoměrný posun pásku starých páskových ech. Knob Boost se může hodit pro nakopnutí vypjaté pasáže nebo sóla. Tap tempo funguje i při bypassu, takže si tempo můžeme nastavit předem. Důležité je také to, že na rozdíl od knoflíku Time, změna tempa opakování nožním ovladačem nezmění ladění. V nahrávce jsem se snažil ukázat ty největší blbinky, ale pozor, ve chvíli, kdy začne efekt oscilovat, je to docela slušný „bordel“, tak pozor na uši! Nejprve slyšíte výměnu akordu bez efektu, pak zapínám, hraji si s nastavením Tone, později přijde zapnutí Triplets, opět Tone, pak přidání Flutter a následují hrátky s Time a pak i s Tone a nakonec zmiňovaný Feedback na maximum a otáčení Time a Tone.

 

Závěr

Velmi příjemně znějící delay s poměrně širokými možnostmi nastavení a ovládání. Ač je krabička analogová, nijak nešumí a nemá žádné rušivé projevy. Jako všechny přístroje Andrewa Barty je true bypass, takže neovlivňuje průchozí signál. Těžko hledat mínusy, ale pokud bych měl být náročný, tak bych uvítal baterii součástí dodávky, aby člověk mohl okamžitě jít hrát. Některé delaye bývají stereo, při běžném použití: kytara - několik krabiček - kombo je určitě mono praktičtější, ale možná by někdo stereo využil.

 

Info:

Tech21 NYC Boost D.L.A. je analogový delay s funkcí zesílení a modulací.

 

Plus:

zvuk

analog

funkce Boost a Flutter

přepínač Triplets a možnost nechat doznít delay po vypnutí krabičky

 

Mínus:

pouze mono

obyčejné lůžko pro baterii, baterie není součást dodávky

 

input level: 1 MΩ, 6,3 mm TS. -10 dBm/250 mV

output level: 1 kΩ, 6,3 mm TS

bypass: true bypass

rozměry: 9,5 x 12 x 5 (včetně knobů) cm

konstrukce: kov

ovládání: 6 knobů, 4 přepínače

napájení:baterie/adaptér; nejsou součástí dodávky

Psáno pro časopis Muzikus