Tascam US-1641 - racková zvuková karta výšky 1U

Tascam US-1641 - racková zvuková karta výšky 1U
Tascam US-1641 - racková zvuková karta výšky 1U

Kde jsou ty doby, kdy osmikanálové karty byly výsadou profesionálních studií či výsledkem laciných kompromisů... Vývojáři nám podstrojují stále chutnější lahůdky. Tascam, jako jeden z lídrů pomyslného pelotonu, nás dneska nechává pozdravovat sympatickou, jednorackovou zvukovkou s označením 1641.

Otevíráme krabici. Karta je umístěna v klasickém jednorackovém šasi, vyvedené příjemnou tmavomodrou barvou. Hloubka je dvacet osm centimetrů, takže za sebou ponechává v racku poměrně dost místa. Přední i zadní panely jsou docela napěchované, ale vše je uspořádáno přehledně a s ohledem na ergonomii. Napájení se připojuje euro konektorem přímo do sítě, takže adaptéry se nekonají. Karta je osazená odnímatelnými oušky pro uchycení do racku.

V balení dostaneme USB kabel, jedno cédéčko s drivery, druhé s aplikací Velocity Piano a dévédéčko s Cubase LE.

 

Dovnitř a zase ven

Asi všichni známe to vystřízlivění. Výrobce na prospektu popíše zvukovku, jako by měla desítky vstupů a výstupů, ale ve finále zjistíme, že poctivé „in“ umí třeba jenom čtyři. Ostatní jsou různé „adaty“ a jiné ty digitální serepetičky. Tahle karta si na nic nehraje. Skutečně máme k dispozici avizovaných čtrnáct vstupů plus dva digitální S/PDIF. Snad jediným „trikem“ je malá univerzálnost vstupů. Osm XLR samic je určeno pouze pro mikrofony. Dva TRS mají přepínatelnou úroveň nástroj/linka. A konečně zbylé čtyři TRS slouží jenom pro linku. Výstupy jsou čtyři plus dva digitální.

Vzorkování má strop na 24 bitech/96 kHz. K počítači se karta připojuje pomocí USB 2.0. To celé doplněno o komplet MIDI.

 

Na čelním panelu...

... je dominantní čudlík Power. Signalizaci zapnutí obstarává červená ledka. Druhá dioda svítí zeleně, pokud je karta korektně připojena k počítači. Skupinku uzavírají dva malé přepínače fantomového napájení. První jej zapíná pro mikrofonní vstupy jedna až čtyři, druhý pro pět až osm. To je rozumný kompromis mezi společným zapínáním napájení všech mikrofonních vstupů a absencí fantomu vůbec.

Následuje dlouhá řada osmi XLR mikrofonních vstupů. Bohužel, konektory nejsou kombinované s jackovými TRS, jak nás rozmazlují některá jiná zařízení. Uprostřed čelního panelu leží dvě jackové samice pro vstupy číslo devět a deset. K nim patří dva přepínače označené jako Guitar a Line In. Mění jejich impedanci a zisk.

Napravo máme skupinu potenciometrů jedna až deset, které řídí vstupní úroveň odpovídajících vstupů. Působí trochu lacinějším dojmem, ale jejich chod je v pořádku. Uspořádány jsou poněkud nelogicky, kdy v horní řadě máme liché a v dolní sudé vstupy. Dá se na to zvyknout, ale... U každého z nich je dioda. Zelená barva signalizuje přítomnost signálu, potom jde přes žlutou až do červené, tedy přebuzení.

Úplně napravo pak máme výstup na sluchátka s potenciometrem a dva regulátory Monitor a Mix. O nich si povíme už za chvíli.

 

A na zadním panelu...

... najdeme zbylé čtyři vstupy jedenáct až čtrnáct. Jsou to opět symetrické samice TRS. Jejich úroveň nelze řídit potenciometrem, ale pouze nahrubo přepínačem -10 dB/+4 dB. Ty jsou dva, jeden pro každou dvojici.

Pod nimi máme výstupy: Čtyři TRS samice jako Line Out a dvě samice jako výstup označený Monitor.

Kolekci uzavírá euro samice napájení, dále MIDI In a MIDI Out, dva cinče (pozn. pro češtináře: půvabná zkomolenina slova cinch) digitálního vstupu a výstupu, a konečně mini USB konektor pro spojení se světem počítačů.

 

Propojení a možnosti

V zásadě to funguje velmi jednoduše. Směrování signálů do Line Out výstupů jedna až čtyři řídíme softwarově přímo v DAW. Tedy třeba v přiloženém Cubase LE. Tam nastavujeme i přiřazení vstupů jednotlivým stopám.

Na výstupu Monitor máme smíchané všechny vstupy dohromady, potenciometrem řídíme jenom jeho celkovou hlasitost. Stejný signál jde i do sluchátek, opět lze regulovat volume. Šikovnou funkci plní potenciometr Mix. Určuje poměr přímého monitoru a vlastního výstupu z počítače. Pokud je Mix v krajní levé pozici, máme na výstupu Monitor přivedené pouze vstupy, tedy přímý odposlech (Direct Monitoring). Naopak natočením do krajní pravé polohy slyšíme jenom výstup z počítače. Poměr obou signálů si tak můžeme namíchat podle potřeby.

Jak je zvykem, hodnoty některých řídících parametrů se ovládají softwarově. Slouží k tomu aplikace Control Panel. Kompletně se zde řídí digitální vstup a výstup, zdroj taktovacího signálu atd. Zde se nastavuje latence. Máme k dispozici pět variant a její hodnota záleží na tom, co zvládne náš počítač. Samplovací frekvence může být 44,1 kHz, 48 kHz, 88,2 kHz nebo 96 kHz. Bitovou hloubku nelze přepínat, je vždy 24 bitů. V Control Panelu dále najdeme informaci o driverech a aktuálním firmwaru.

 

Instalace

Celá operace proběhla bez jediného zaváhání (ani z mojí strany, ani ze strany Tascamu). Vše šlapalo přesně podle návodu. Mimochodem, instalaci popisuje velmi podrobně. Při instalaci nad Windows se restartu bohužel nevyhneme.

Pro jistotu jsem se podíval na internet a našel jsem ojedinělé stesky nad instalací na XP i na MAC, ale snad nic, co by mělo povahu „hromadného výskytu“. Karta podporuje 32bitové Windows XP a 32bitové Visty. Na oficiálních stránkách výrobce je trochu zmatek, protože Win XP 64 bitů jsou označené jako nepodporované, ale přitom jsou jejich ovladače ke stažení. Visty 64 bitů nejsou oficiálně podporované, ale na netu jsem našel pár příspěvků od lidí, kteří na nich 1641 provozují.

Pro Apple tu máme MAC OS X 10.4. a 10.5. Z podporovaných DAW najdeme klasiku, jako Logic Pro, Cubase, Nuendo, Digital Performer, Sonar, Reason, Live atd.

Přiložený SW tvoří Steinbergův Cubase LE a Tascamovské Velocity Piano. Ačkoliv se jedná o hodně „chudé příbuzné“, oba programy plní svůj účel: okamžitě začít využívat kartu pro nahrávání. A to včetně seznámení s tím, co vlastně znamená VST instrument.

 

Postřehy z praxe

Kartu jsem testoval ve spojení s Cubase SX. Nastavení a propojení s DAW bylo bez problémů. Vstupy mají dobře nastavitelný rozsah a jsou dostatečně citlivé. Mikrofon se silnějším výstupem přebudil vstup už někde za půlkou dráhy jezdce. Je třeba se smířit s horším odstupem signál šum. Stejně tak je ve výsledném zvuku trochu znát nižší kvalita převodníků. Nicméně to vše je cenou za fakt nízkou cenu :-) A navíc to velké množství vstupů, které je k dispozici!

Je třeba si také zvyknout na to, že výstup Monitor hraje mono. Směřování signálů do stereobáze nastavujeme až ve vlastním DAW, routováním na výstupy jedna až čtyři. Trochu jsem měl problémy s nalezením optimální latence. Pokud chceme využívat všechny vstupy najednou, je to i na celkem nadupaný „kompjůtr“ opravdu zátěž. Občasné lupání a praskání signalizovalo, že je toho pořád ještě moc. Nakonec se podařilo nalézt uspokojivý kompromis i díky vypnutí všeho nepotřebného balastu (wifi, síť atd.). Zajímavý je potenciometr Mix. Pro někoho ne zcela obvyklá koncepce, ale funguje to šikovně.

 

Závěr

Tahle sympatická karta toho za málo peněz nabízí skutečně dost. Má velké množství vstupů, jednoduché ovládání a slušné možnosti routování výstupů. Jednoznačně se zaměřuje na kvantitu, ale přitom si hlídá kvalitu v rozumných mezích. Její využití lze vidět tam, kde využijeme více vstupů najednou a kde zároveň nemáme přísné nároky na kvalitu převodníků. Tedy ideálně na live akce, jako jsou menší kluby, natáčení demáčů ve zkušebně apod. A ani v domácím studiu se rozhodně neztratí.

 

Info:

Tascam US-1641 je zvuková karta, rackového 1U formátu, nabízí analogových 14 in/4 out, digitální S/PDIF 2 in/2 out a MIDI in/out. Doporučená cena 11 894 Kč.

 

Plus:

koncepce

počet vstupů

dělené fantomové napájení

žádný adaptér

cena/výkon

 

Mínus:

vstupy 1-8 pouze XLR

kvalita převodníků (úměrná k ceně)

monitor je mono

nelze nastavit bitovou hloubku

 

Technická specifikace

>

vstupy 1-8: 8 x mikrofonní XLR

impedance, úroveň: 2,2 kΩ, -2 dBu až -58 dBu

vstupy 9-10: 2 x symetrický resp. nesymetrický TRS

režim Line In; impedance, úroveň: 10 kΩ, +4 dBu až -42 dBu (symetrický)

režim Guitar; impedance, úroveň: 700 kΩ, -6 dBu až -52 dBu (nesymetrický)

vstupy 11-14: 4 x symetrický TRS

impedance, úroveň: 10 kΩ, +4 dBu nebo -10 dBu

digitální vstup/výstup: 2 x konektor RCA, S/PDIF

výstupy 1-4: 4 x symetrický TRS

impedance, úroveň: 100 Ω, nominální +4 dBu, maximální +24 dBu

výstupy Monitor: 2 x symetrický TRS

impedance, úroveň: 100 Ω, nominální +4 dBu, maximální +24 dBu

sluchátkový výstup: TRS

fantomové napájení: ano, nezávisle pro Mic 1-4, nezávisle pro Mic 5-8

MIDI: 2 x standardní pětipinový DIN; in, out

připojení k počítači: USB 2.0

současné nahrávání všech vstupů: ano

vzorkovací frekvence: 44,1; 48; 88,2; 96 kHz

bitová hloubka:24 bitů

odstup signál/šum: < -55 dBu (In 9-10), < -60 dBu (Mic 1-8), < -70 dBu (In 11-14)

frekvenční odezva: 20 Hz-20 kHz, +/-1dB (44,1 kHz), 20 Hz-40 kHz, +1/-3 dB (96 kHz), THD > 0,01 %

připojení k PC: USB 2.0

rozměry: 48,2 x 28 x 4,4 cm

váha: 3,2 kg

napájení: 230 V, 10 W

Psáno pro časopis Muzikus