Tascam Model 12 - analogový mixážní pult

Tascam Model 12 - analogový mixážní pult
Tascam Model 12 - analogový mixážní pult

Mixážní pult Tascam, Model 12, nejen pro nás ze staré školy

Mít svoji vlastní nahrávku, kterou si udělám sám a doma, je snem snad každého muzikanta. Těm dříve narozeným nemusím nic vykládat o tom, jaké spletité a téměř nemožné byly dříve cesty nás snílků. Při vzpomínce na několik magnetofonů spojených šňůrami, kde na každé byl pětikolíkový konektor..., ach. Ale dosti nostalgie.

Psal se rok 1971 a v USA byla založena společnost Tascam, jež měla být distributorem produktů TASC. TASC byl založen jako vývojová a

výzkumná skupina zkoumající použití nahrávací technologie TEAC v produktech pro hudebníkya nahrávací studia. Celá historie patří do úplně jiného článku, ale důležité je, že díky tomuto spojení vzniklo zařízení s označením 144, ve kterém byla jako záznamové médium poprvé použita klasická audiokazeta. To byl rok 1979. Od té doby se hodně věcí změnilo. Hlavně existují technologie, které jsou na úrovni tehdejších sci-fi románů. Co se nezměnilo, jsou naše umělecké touhy.

 

Model 12 - mixer/interface/recorder/controller

Tak zní nápis přímo na přístroji. My si teď popíšeme jeho jednotlivé části.

K dispozici máte deset vstupů, z nichž ty s označením 7/8 a 9/10 je možné používat jako stereo. Nebývá zvykem nejmenšího bratříčka vybavit lépe než bratry starší, ale tady je tomu přesně naopak. Starší bratři - Model 24 a Model 16 - mají nástrojový vstup tzv. Hi-Z jenom na prvních dvou kanálech, ale Model 12 jich má plných osm. A překvapení je zde více. Například každý kanál je vlastně plnohodnotný channel strip a poskytuje tak plnou kontrolu nad vším, co do vstupů zapojíte.

Tascam Model 12 - analogový mixážní pult
Tascam Model 12 - analogový mixážní pult

Vezmeme-li to shora dolů, tak má každý kanál tyto ovladače:

Gain s indikátorem přebuzení - nastavení vstupní citlivosti, společné pro linkovou i mikrofonní úroveň;

Low Cut: ořízne signál od 100 Hz směrem dolů.

Inst: nastaví vstupní impedanci jako Hi-Z pro vstup z kytary, basy, houslí, prostě všeho, co je třeba napřed zesílit, včetně úpravy impedance. Tím pádem ušetříte použití DI boxu.

Mode - Live/PC/MTR: přepínáním nastavíte, jak chcete danou šavli použít, zda jenom jako mix, nebo s výstupem přes USB do PC, anebo k nahrání na SD kartu.

Comp: kompresor s jednoduchým nastavením a indikací komprimace.

Třípásmový EQ s laditelnými středy: můj oblíbený trojlístek basů, středů a výšek s laditelnými středy.

Aux 1: odposlechová cesta.

Aux 2/FX - lze použít jako druhou odposlechovou cestu nebo slouží ke směrování signálu do efektové jednotky.

Pan: ovládání panoramy.

Rec: po zapnutí bude signál z tohoto kanálu nahráván.

Hlavní fader: tahový, 60 mm pro každý kanál, po stranách jsou ještě přepínače Mute - zamutování signálu, Main - směr signálu na hlavní výstup, Sub - směr signálu na výstup Sub (podskupina) a Solo - pro ovládání signálu.

Tím máme za sebou vstupní sekci, neboť jak jsem již předeslal, zde máme všechny kanály plně vybaveny. Za tohle má u mě Tascam opravdu palec nahoru. Lehká anomálie je u posledních dvou kanálů 7/8 a 9/10, které se dají zapojit jako stereo, a u kanálu 9/10 máme dokonce možnost přijímat přes Bluetooth signál z jakéhokoliv přehrávače, a tím pádem jej mít plně na korekcích. Hosana!

Pravá část pultu při pohledu shora je neméně zajímavá a stejně tak dobře vybavená. Nahoře ve zlatém rámečku najdeme Master Section EQ, tedy ekvalizér umístěný na výstupu, s možností jej zapnou/vypnout, s laditelnými středy, mající ještě nastavení strmosti a možnost poslat jej buď do výstupů Aux 1 a 2, to kvůli odposlechům při nahrávání, nebo do hlavního výstupu, to kvůli live zvučení.

Jsou tu slovy dva výstupy na sluchátka, zapínání fantomového napájení +48 V a slot pro kartu SDXC.

Další oddíl zabírá displej, který je víceméně kontrolní, a řekl bych, že i malý, ale vzhledem k velikosti pultu by se asi větší nevešel. Nezbytná funkční tlačítka pro ovládání menu jsou v barvě podkladu, tedy decentně černá, a při horším osvětlení zápletku již tušíte. Ale dlužno dodat, že je menu dobře popsáno a zvyknete si ona „neviditelná“ tlačítka ovládat velmi rychle.

Nechybí samozřejmě tzv. multi jog - tedy nekonečný otočný volič, který na zmáčknutí funguje jako Enter, vyvolávací tlačítko Menu a klávesy ovládání transportu vpřed a vzad. Ovladače Record, Play/Pause a Stop jsou tradičně velké a krásně svítí.

Další zlatý rámeček patří již zmíněnému Bluetooth, kde i3můžete přinutit k párování se zdrojem signálu a k tomu si můžete určit, zda jej chcete nasměrovat přímo na výstup Main, nebo na kanál 9/10.

Malinký rámeček pro sebe uzmulo ještě ovládání Click, jež je indikováno diodou a dá se vypnout a zapnout. Hlasitost a ostatní funkce jsou potom nastavitelné přes menu a displej. Jedna možnost nastavení vám umožní použít tento ovladač i jako Tap pro nastavení echa.

Poslednízlatě orámovaná je tzv. sekce Master, ve které najdete ovládání celkové hlasitosti obou auxů, směrování signálů do sluchátek a množství PFL/AFL kontrolního signálu na Master. U sluchátek máte možnost zvolit buď Aux anebo Main, a to do každých zvlášť dle libosti. To je parádička.

Ovládání je jednoduché a možnosti digitálního efektového procesoru nikterak nevybočují ze zaběhlého standardu. Výběr presetů, jenž se dá v omezené míře editovat, je také slušný a na živou produkci a živé nahrávání více než dostatečný. Ovládací Fadery FX, Sub a Main uzavírají popis hlavního pohledu.

Tascam Model 12 - analogový mixážní pult
Tascam Model 12 - analogový mixážní pult

Pohled na zadní panel

Méme tu deset vstupních „samic“ typu combo, tedy konektor, kam můžete zapojit konektor jack i XLR. Vstupní kanály 1 a 2 mají ještě možnost tzv. vstupu insert, jinými slovy, můžete si ještě do signálové cesty vložit svůj efekt, kompresor, EQ atd. Vstupní kanály 7/8 a 9/10 mají ještě přidanou samici pro jacka pro využití stereo vstupu. To se mi líbí. Když je něco stereo, tak to má většinou jacky, a když potřebuji mikrofon, tak nemusím shánět redukci či jinou šňůru.

Ještě zde máme zdířku vstup/výstup čtyřpólovým jackem. Ten se používá pro vstup/výstup z tabletů anebo z telefonů (opsáno z návodu).

Výstupní sekce je jednoduchá a prakticky strohá, protože není třeba zbytečných „děr“ navíc, tedy hlavní výstup levá a pravá 2x XLR. Kdo má jiné kabely tak si koupí buď redukci anebo nový kabel. Sub výstup levá/pravá - 2x Jack a aux výstupy 1 a 2 jakbysmet.

Dalšími jsou vstup na napájecí adaptér a poněkud minimalisticky působící USB C pro zapojení do počítače. A nesmíme zapomenout na nerozlučnou dvojici MIDI In/Out, vstup pro footswitch (při nahrávání pro start/stop a punch in/out) a výstup pro click.

 

Mixer/interface/recorder/controllerMixer - Na mix samotný nemůžu říct půl slova. Dovedu si jej velmi dobře představit jako mix pro malou zábavovou kapelu, která si tak udělá velmi dobrý záznam z živého vystoupení a potom si jej dopracuje v domácím studiu. Stejně tak pro ozvučení různých prezentací, besídek, vystoupení pěveckých sborů a já nevím čeho všeho ještě. Ovládací prvky jsou rozmístěny podle více či méně ustálených zvyklostí a dá se na to všechno zvyknout během chviličky. Trošku mě u některých ovládacích prvků chybělo podsvícení, ale chápu, že je třeba šetřit. A na druhou stranu je lepší ušetřit zde než na důležitějších věcech.

Mě osobně zaujala docela velká hmotnost a bytelnost celého zařízení. To nebývá poslední dobou zvykem.

Zvukově má Tascam Model 12 velkou pochvalu a obdiv. Líbí se mi pre-ampy na jednotlivých kanálech a při zapojení kytary do vstupu to hraje moc dobře. Korekce se chovají tak jak mají, takže zvuk se dá naladit k plné spokojenosti. Kompresor mě také příjemně překvapil. Za co, ale půjdou tvůrci Modelu 12 do nebe je přítomnost třípásmového EQ s laditelnými středy na všech kanálech. To mě vždycky vhánělo slzy do očí, když jsem si chtěl koupit nějaký mix malých rozměrů, protože jsem prostě potřeboval mix malých rozměrů a výrobce se vám pomstil tím, že buď odebral ze stereo kanálu středy a nebo je tam pro jistotu nedal vůbec. A o korekcích na BT kanále ani nemluvím. Tascam budiž pochválen a vy, ostatní výrobci se polepšete. Moc dobře víte o kom mluvím.

Efektová jednotka mě bavila. Krásný čistý zvuk použitelný nejen na live zvučení, ale ani na nahrávce neudělá ostudu. Výčet efektů není nikterak veliký, ale na živo bohatě stačí. Díky displeji je možné efekty editovat a vytvářet si tak své presety, které se dají opětovně vyvolat. A při použití v domácím studiu si zbytek dodělám ve svém DAW.

Interface - Přiznám se, že sehnat za tyhle peníze zvukovou kartu, která má deset vstupů, je celkem nemožné. Bál jsem se, že mezi kanály budou velké přeslechy, jak tomu dřív u takovýchto zařízení bývalo, ale za mě pochvala. Stejně jako u nahrávání na SD kartu tak i zde můžete nahrávat do svého DAW zvukových stop 12. S jednotlivými stopami můžete nahrát i stereo stopu Main, vlastně to, jak jste to pěkně namíchali. Navíc možnost korekcí, na které se dá sáhnout i při nahrávání, to má i to domácí studio najednou úplně nový rozměr. Zatím jsem nenašel aplikaci se, kterou by si to nerozumělo, takže universální počin. A když se rozhodnete přejít na jinou platformu či jiné prostředí tak vězte, že vám Model 12 zůstane.

Recorder: Naprosto famózní záležitost mít možnost nahrávání na SD kartu a každou stopu zvlášť. Ať už zvučíte prezentace, nebo živá vystoupení třeba pěveckého sboru, tak máte po ruce vždy kompletní nástroj v jednom „kufru“. Editace je zde samozřejmě poněkud omezená, ale na živém vystoupení na to nebývá stejně čas a ve studiu doděláte zbytek. Jenom si musíte vše předem vyzkoušet doma a nezapomenout správně nastavit přepínače Mode. S tím jsem se docela natrápil. To je třeba ta mnou popisovaná absence podsvícení. Stačila by dioda s více barvami, aby jeden věděl, vždyť už jsem taky starší člověk.

Controller: Model 12 se dá použít i jako ovládání DAW. Jmenovitě jsou to Cubase, Digital Performer, Logic, Pro Tools, Cakewalk a všechny ostatní DAW, které mají emulaci Mackie Control a protokol HUI. Ovládat jdou transportní funkce, jako jsou přetáčení tam a zpět, play, stop, pauza, dále pak punch in/out, umí zapsat pohyb pan, fader, mutování, solo atd.

Tascam Model 12 - analogový mixážní pult
Tascam Model 12 - analogový mixážní pult

Co dodat závěrem?

Když na scénu vtrhl Model 24 a 16, říkal jsem si, že si to opět nekoupím, protože je to nad můj rozpočet. Nyní přišel Model 12, který má na rozdíl od větších bratříčků všechny vstupy nástrojové, takže ušetřím za DI boxy. Zvukově není co vytknout, funkčně je to jen otázka času, kdy si najednou uvědomíte, že už to ovládáte i poslepu.

O tom, že nemá Tascam v této kategorii konkurenci, svědčí i fakt, že koutkem oka lze zahlédnout celou modelovou řadu, tedy Model 12, 16 i 24, na videích mých oblíbených muzikantů na YouTube, kteří do nich právě takto míchají a pořizují zvuk.

Přátelé, asi takto: Nahrávejte, dokud můžete. Jednak po vás aspoň něco zůstane, jednak nám tohle nikdy nikdo zakázat nemůže. A víte, že právě zmiňovaný přístroj TEAC/Tascam 144 použil v roce 1982 Bruce Springsteen na nahrávání desky Nebraska? Měl k tomu ještě dva mikrofony Shure SM57 a pár skvělých nápadů.

 

Info:

Pult Tascam, Model 12 je analogový mixážní pult s deseti vstupy, s možností multitrackového nahrávání na SD kartu anebo do DAW. Skvělý zvuk, skvělá efektová jednotka, skvělý poměr cena/výkon. Cena je 16 590 Kč.

 

Plus:

plnohodnotně vybavené všechny kanály

třípásmový parametrický EQ

výborné předzesilovače

celkově výborný zvuk

bytelné provedení

 

Mínus:

Některé ovládací prvky by mohly být podsvícené.

Fadery o délce 60 mm.

Jinak mě nic nenapadá,

 

MÉDIA SD (512 MB–2 GB), SDHC (4 GB–32 GB) a SDXC (64 GB–512 GB), rychlostní třídy10 a vyšší
FORMÁT ZÁZNAM/PŘEHRÁVÁNÍ wav, (bwf)/wav, (bwf) 16/24 bitů, 44,1k Hz/48k Hz
POČET ZAZNAMENATELNÝCH KANÁLŮ 12 (10 + 2 stereo mix)
PROPOJENÍ S DAW USB-C, PC, Mac
BLUETOOTH verze 5.0, A2DP, kodek SBC, AAC, ochrana SCMS-T
ROZMĚRY 343 (š) x 360 (v) x 98,8 (h) mm
HMOTNOST 4,3 kg
PODPORA OPERAČNÍ SYSTÉMY Windows, Mac OS, iOS, iPad OS
POČET VSTUPŮ 8 Mic/Line/Inst, nebo 6 Mic/Line/Inst + 2 Stereo
FREKVENČNÍ ODEZVA 20 Hz až 20 kHz (+0,5/–0,5 dB, Mic In až Main Out)
POMĚR SIGNÁL / ŠUM –103 dBu (Main Out, Main fader: nominální poloha)
EKVIVALENTNÍ VSTUPNÍ ŠUM –128 dBu (Mono vstupní kanál, Rs: 150 Ω, Gain knob: Max)
CELKOVÉ HARMONICKÉ ZKRESLENÍ 0,004 % (Mic In Až Main Out, nominální vstupní úroveň, + 2dBu, 1 kHz, Gain min.)
PŘESLECH –95 dB, kanály / vstup a výstup

(1 kHz, Pan plně proti směru hodinových ručiček / zcela ve směru hodinových ručiček)

 

https://www.tascam.com

Psáno pro časopis Muzikus