muzikus.cz na

facebook twitter
přihlášení uživatele
přihlásit trvale na tomto počítači
vyhledávaní

bicíTama Soundworks - nová řada malých bubnů

13.3.2017 | Autor: Vladimír Moravec | sekce: pro muzikanty - testy

DMP1465


Píše se rok 2016 a tento dobře známý výrobce bicích nástrojů nám představuje novou ucelenou sérii bubínků. Nejedná se samozřejmě v tomto smyslu o revoluci, nicméně posun ve vývoji a novinky reflektující současný bubenický svět tu jsou. Pojďme na ně.

Na úvod se sluší představit se. Celkem tu máme šest modelů. Klasické materiály s více než klasickým rozměrem reprezentují ocelový a javorový o rozměru 14 x 6,5”, každý se svým menším bráškou. Co je nové a tedy zvláště zajímavé, jsou dva modely o průměru 13” a 14 ” z nepříliš známého asijského dřeva kapur. Kromě rozměrů a materiálu korpusu se liší i použité ráfky. Jsou sice všechny ocelové tlošťky 2,3 mm, dřevěné bubínky jsou však osazeny typem Sound Arc s dovnitř ohnutým horním okrajem. Oba ocelové pak mají klasické třikrát ohýbané. Lepší přehlednosti základních parametrů přispěje tabulka technické specifikace.

Abychom byli úplní, je vhodné zmínit ještě další podrobnosti. Javorové korpusy mají šest vrstev a tloušťku 5 mm, kapurové pak 6 mm se stejným počtem vrstev. Hrany korpusů jsou více zaobleny, zcela v souladu s dnešními požadavky bubeníků. Ocelový korpus je z plechu tloušťky 1,2 mm. Všechny bubny mají oboustranné mušle, a jak je u Tamy zvykem, velmi dobrý a spolehlivý mechanismus struníku. Za další plus považuji to, že jsou bubínky již z výroby osazeny kvalitními blánami Evans. Struník je standardní ocelový s dvaceti strunami.

DMP1255


Dost bylo technických informací, jdeme hrát. Měl jsem tu možnost vyzkoušet javorový a ocelový 14”, kapurový 13” a jako bonbónek javorový 12”. Rozhodl jsem se tentokrát při hodnocení více zaměřit na podstatu odlišností bubínků mezi sebou, jelikož zpracováním jsou v podstatě identické. Začneme klasikou. Pro ocelový bubínek je typický trochu plošší zvuk s absencí nižších frekvencí za jemného doprovodu zvonivého dozvuku. Působí díky tomu vzdušně a velmi dobře se doplňuje s dalšími dřevěnými bubny v soupravě. Neměl jsem z něj ani trochu pocit, že by svou hlasitostí či řízností překonával své kolegy, naopak hraje pěkně kultivovaně. Jistě i díky své výšce 6,5”. Javorový přináší proti plechu více těla v nižších kmitočtech. Bubínek hraje dostatečně ostře a tenkostěnný korpus zachovává otevřený rezonantní zvuk. Zcela nová byla má zkušenost s kapurem. Člověk má rád nové věci, současně ale ke všemu novému přistupuje trochu s nedůvěrou. A proto se kolikrát z počátečního podceňování vyklube příjemné překvapení, jako v tomto případě. Kapur je proti javoru výraznější v nižších kmitočtech, takže zvuk má ještě silnější tělo a působí ze všech nejtepleji. Navíc u testovaného modelu jeho 13” dodá další pro mě kladné vlastnosti. Má lepší artikulaci, zvláště v pianu a u kratších not. Menší průměr přináší také vyšší tón při zachování oblíbeného napětí, tj. tvrdosti blány. Toto vše se znatelně prokreslí do muziky a musím říci, že jen v dobrém. Doporučuji všem, kteří ještě nezkusili, 13” bubínky prostě mají něco do sebe.

DKP137


Poslední 12” kousek je... jak to jemně říci... no je to divoch. Je neočekávaně ostrý a neskutečně průrazný. Ještě teď se mi při vzpomínce na něj naplno rozvibrují bubínky, tentokrát myslím ty ušní. Díky rozměrům je někde na pomezí regulérního malého bubnu a efektového bubínku. Podle mě dobře použitelný v obou polohách.

Ač se vždy snažím najít ta nejlepší slova pro vyjádření charakteru zvuku, nikdy to nemůže být dostatečné. Proto všem doporučuji navštívit web výrobce, kde jsou velmi dobré ukázky všech modelů.

Když už mluvíme o zvuku, zmíním se ještě o ráfcích. Tama Sound Arc jsou plechové ráfky s horním okrajem ohnutým dovnitř, jak jsem již zmínil na začátku. A zatím u všech bubnů, kde jsem se s dovnitř ohýbanými ráfky setkal, jsem z nich měl dobrý pocit. Při hře přes ráfek je totiž zvuk kulatější, muzikálnější. Opět doporučuji: vyzkoušet. A všímat i si takových detailů. Buben je velmi komplexní nástroj a každý detail má svůj podíl na výsledku.

DST1465


Jediná drobnost, která mi nevyhovovala, bylo umístění mechanismu struníku. Za předpokladu, že chci, aby byl štítek bubnu orientován směrem k posluchači, je mechanismus přímo proti levému stehnu. Což je omezující, pokud chcete mít struník vypnutý. Nabízí se tu sice jistá možnost jej právě stehnem zapnout, o reálné praktičnosti tohoto ale silně pochybuji. Nicméně řešení tohoto nedostatku v praxi je velmi prosté. Asi správně tušíte. :-)

Mám-li tuto sérii zhodnotit, nebojím se chválit. Bavíme se tu o základní řadě bubínků a Tama si i zde dokáže udržet svůj vysoký standard. Podobně jako u řad S.L.P. či Starphonic je zde dobře čitelný záměr a řada je vyvážená s dobrým pokrytím v rámci různosti jednotlivých modelů. A dobře jsou udělané nejen technicky, ale i vzhledově. Ať už se bavíme o matném tmavém plechu, prokresleném přírodním javoru či kakaově krémovém kapuru.

Info:
Tama Soundworks je nová modelová řada malých bubnů.

Plusy:
celková kvalita a poctivost zpracování
koncepce série, šíře pokrytí
kvalitní blány

Mínusy:
umístění ovládání struníku.


TECHNICKÁ SPECIFIKACE:

Modelové označení rozměr materiál ráfky (otvory) cena
DMP1255 12 x 5,5” javor Sound Arc (6)
DMP1465 14 x 6,5” javor Sound Arc (10)
DKP137 13 x 7” kapur Sound Arc (8)
DKP146 14 x 6” kapur Sound Arc (10)
DST1055M 10 x 5,5” ocel Triple Flanged (6)
DST1465 14 x 6,5” ocel Steel Mighty (10)

Psáno pro: časopis Muzikus 2016/08

Online verze stránky: http://www.muzikus.cz/pro-muzikanty-testy/Tama-Soundworks-nova-rada-malych-bubnu~13~brezen~2017/

Komentáře

celkový počet: 0

Buďte první...


 
 
 
&;

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.