Tama MP1455BU a JD146 - signované bubínky Johna Dolmayana a Mikea Portnoye

Tama MP1455BU a JD146 - signované bubínky Johna Dolmayana a Mikea Portnoye
Tama MP1455BU a JD146 - signované bubínky Johna Dolmayana a Mikea Portnoye

Japonský výrobce bicích nástrojů Tama má v našich končinách velmi dlouhou tradici, a tak jej není třeba představovat. My se spolu dnes podíváme na dva nové signované modely malých bubnů, tedy modely vyladěné pro vytříbené ucho jejich patronů. Jsou jimi John Dolmayan a Mike Portnoy.

Mike Portnoy MP1455BU

Nejdříve si trochu osáhneme, co najdeme v krabici. Bubínek má rozměry 14 x 5,5” a korpus z devíti vrstev módní africké bubingy. Dále lité ráfky pouze s osmi šrouby na každé straně. Tady jsem s Mikem zajedno, více neznamená vždy lépe, obzvláště u robustních litých ráfků, a ladění je zde o to jednodušší. Mušle jsou klasické, tedy co šroub, to kus. Ocelový struník Starclassic má standardních dvacet strun, zato mechanizmus struníku rozhodně běžný není. A dostáváme se k první specialitce.

 

Tama MP1455BU a JD146 - signované bubínky Johna Dolmayana a Mikea Portnoye
Tama MP1455BU a JD146 - signované bubínky Johna Dolmayana a Mikea Portnoye

Mike Portnoy

Mnohokrát oceněný bubeník, který pronikl na světová pódia se skupinou Dream Theater, kterou v roce 2010 opustil. Po náročném hledání byl v roce 2011 oficiálně nahrazen Mikem Manginim. Je historicky nejmladším bubeníkem, který byl uveden do Drumming Hall of Fame.

Třípolohový systém struníku Mikea Portnoye MCS100A
Třípolohový systém struníku Mikea Portnoye MCS100A

Celý systém totiž umožňuje mít struník ve třech nastavitelných polohách, tj. vypnutý, jemně napnutý a plně napnutý. Velmi sympatická věc, ale se zajímavou myšlenkou si podle mě konstruktéři Tamy na jedničku neporadili. Zaprvé ovládání chce trochu cviku, protože pokud chcete z plně napnutého struníku přepnout na střední polohu, je třeba si většinou jistit, aby struník neodpadl úplně. A zadruhé, pokud je struník vypnutý, ovládací páka trčí nezvykle hodně od těla bubnu. Obzvláště nepříjemná je ostrá hrana jedné poloviny páky, je-li struník ve střední poloze. Dá se to obejít tím, že ovládání otočíte směrem od sebe a nebo se po pár ranách prostě naučíte pohybovat kolem páky opatrně.

 

Ještě doplním, že tento bubínek je jeden ze série tří signovaných. Patří k němu ještě dva plechové 14 x 5,5” a 12 x 5”.

 

Info:

Tama MP1455BU je bubínek z bubingy ze série tří signovaných Mikea Portnoye. Cena je 15 960 Kč.

 

Plus:

líbivý zvuk s citlivým struníkem

 

Mínus:

ne zcela vychytané ovládání struníku

 

TECHNICKÁ SPECIFIKACE:

Rozměr 14 x 5,5”
Korpus devět vrstev bubingy, tloušťka 8 mm
Ráfky lité s osmi šrouby
Povrchová úprava matná černá fólie s nápisy Mike Portnoy
Mechanika chrom

 

www:

www.tamadrum.co.jp/product/snare_sg_data.php?series_id=27&sig_flg=1&year=2013&area=3

Tama MP1455BU a JD146 - signované bubínky Johna Dolmayana a Mikea Portnoye
Tama MP1455BU a JD146 - signované bubínky Johna Dolmayana a Mikea Portnoye

John Dolmayan JD146

Jedná se o javorový bubínek s šestivrstvým a pět milimetrů silným korpusem o rozměrech 14 x 6”. Ráfky jsou lité, podobně jako u MP1455BU, mají ale deset šroubů na každé straně. Na první pohled zaujmou přímo pro tento buben designované oboustranné mušle. Ocelový struník je taktéž Starclassic s dvaceti strunami, tentokrát z materiálu označeného hi-carbon. Jeho mechanizmus je klasický, jednoduchý, s možností nastavení napětí na obou stranách bubnu.

 

Tama MP1455BU a JD146 - signované bubínky Johna Dolmayana a Mikea Portnoye
Tama MP1455BU a JD146 - signované bubínky Johna Dolmayana a Mikea Portnoye

John Dolmayan

„Usměvavý“ hoch, jehož osobitý styl je nedílnou součástí nezaměnitelných System of a Down. Asi těžko by nás mohl těšit svým energickým bubnováním, pokud by se jeho rodiče nerozhodli emigrovat z občanskou válkou zkoušeného Libanonu, poté, co zbloudilá kulka zasáhla jeho naštěstí prázdnou postel.

 

Info:

Tama JD146 je javorový signovaný bubínek Johna Dolmayana. Cena je 17 230 Kč.

 

Plus:

zvukově barevný, univerzálně použitelný buben

bezvadný originální design

 

Mínus:

už ho nemám doma

 

TECHNICKÁ SPECIFIKACE:

Rozměr 14 x 6”
Korpus 6 vrstev javoru, tloušťka 5 mm
Ráfky lité s deseti šrouby
Povrchová úprava fólie s originální grafikou
Mechanika barva černého niklu

 

www:

www.tamadrum.co.jp/product/snare_sg_data.php?series_id=35&sig_flg=1&year=2013&area=3

 

Podtrženo, sečteno...

Co by měl člověk očekávat od signovaných bubínků? Samozřejmě dobrý zvuk. Takový, jaký má podepisující se bubeník rád. A jaký my rádi posloucháme z jeho desek. Ale kromě ne až tak neobvyklé sestavy korpusu a hardwaru považuji také za důležitý jejich vzhled, který dokresluje celkový charakter nástroje. A tady je JD146, dle mého, trefou do černého. Perleťová fólie, tmavá barva mechaniky, designované mušle i znak na těle bubnu vypadají parádně a tvoří vyladěný celek. Proti tomu MP1455BU působí trochu tuctově se svou na pohled běžnou mechanikou a matnou černou fólií na korpusu, ozdobenou ne až tak zajímavým grafickým motivem se jménem svého tvůrce. Řekl bych, že jeho dva oceloví kolegové s ručně tepaným korpusem a vzájemně posunutými mušlemi vykazují více originality. To ale samozřejmě musí každý posoudit sám.

 

Každopádně jen kvůli vzhledu si, předpokládám, takovéto bubínky nikdo nekoupí. Nejdůležitější je, jak hrají. Bylo by zbytečné je spolu srovnávat. Je každý jiný a z mého pohledu oba stejně dobré, nakonec i cena je srovnatelná. Zvuk MP1455BU je daný jeho silnějším korpusem z bubingy a výškou 5,5-. Má proto silný atak a velmi vyrovnaný zvuk při úderech do různých míst blány. Rimshot je vyváženě průrazný a hraje skvěle. Struník reaguje citlivě a tiché noty zní v muzice velmi distingovaně. Nejvíce se mi líbil ve středním ladění, kdy jsem nejvíce cítil jeho charakter. Kdybych ho měl popsat jednoduše, řekl bych, že je to takový hodný buben s moderním zvukem.

 

Oba testované bubny mají společné to, že skvěle zní při hře přes ráfek. S „liťáky“ se vám na pódiu nestane, že by se vám bubínek ze soupravy v celkovém zvuku někam vytratil.

To pan Dolmayan sáhl po klasičtější kombinaci. Zvuk tohoto bubnu má svoje tělo, které se nejlépe projeví při trochu nižším ladění. Takový ten typický javorový nižší střed krásně rezonujícího hlubokého, tenkého korpusu by se na MP1455BU těžko „nakroutil“. Také hraje výrazně barevněji při úderech do různých míst bubnu a rimshot je ještě kouzelnější. Struník na testovaném kousku perfektně seděl a měl tu správnou citlivost ve všech dynamikách. Opět jednoduše shrnuto, je to univerzální bubínek s klasickým zvukem použitelný v popu, rocku i jazzu.

Ještě zmíním, že jsem testoval oba bubny s několika horními blánami a ani mě nepřekvapilo, že jsem nakonec skončil nejspokojenější u klasiky Remo Ambassador Coated, což je blána, kterou je z výroby vybaven MP1455BU. JD146 dorazil s blánou Aquarian a jejich srovnání bych popsal takto: Pokud by bylo Remo Ambassador Coated otázkou, správnou odpovědí je Aquarian Texture Coated.

 

Závěrem byste čekali možná nějaké srovnání, který je tedy lepší. Ale na toto vám bohužel já neodpovím a myslím, že nikdo. Jak se pomalu blížil termín konce testování, střídavě jsem hrál na jeden i druhý a nikdy jsem neměl nejmenší důvod kterýkoliv z nich sundat ze stojanu. Oba mě náramně bavily. Ale kdyby mi přeci jen někdo dal nůž na krk, ať už se konečně rozhodnu, nakonec by to asi vyhrál JD146 pro svůj barevnější projev s nádechem klasického malého bubnu.

Psáno pro časopis Muzikus