Tama LSP146-WSS - malý buben ze smrkového dřeva

Tama LSP146-WSS - malý buben ze smrkového dřeva
Tama LSP146-WSS - malý buben ze smrkového dřeva

Do inovativní řady bubínků vyšší střední třídy, které produkuje japonská Tama pod označením Sound Lab Project, přibyla horká novinka. Pod kódem LSP146-WSS se skrývá malý buben vyrobený ze smrku, tedy materiálu, který je běžný například ve výrobě kytar, ale takřka nepoužívaný mezi výrobci bubnů. Test tohoto bubínku je tedy do značné míry i testem smrku jako materiálu.

Sound Lab Project (SLP) je rozsáhlá řada malých bubnů od Tamy. Touto řadou se Tama snaží oslovit poloprofesionální a profesionální bubeníky, kteří hledají svůj zvuk a chtějí vybírat z mnoha modelů. Na výběr je z široké škály rozměrů, materiálů a typů hardwaru, čemuž odpovídá i poměrně velký cenový rozptyl přibližně od šesti do dvanácti tisíc korun. Jistou nevýhodou je, že neexistují všechny kombinace (tedy pokud si vyberete bubínek Black Brass z černé mosazi, dostanete jej jedině ve velikosti 14 x 6,5” a s ohýbanými ráfky), ovšem modely jsou designované tak, aby dohromady pokryly celé spektrum bubenických stylů a možností a zároveň se vzájemně svým účelem příliš nepřekrývaly. Většina bubínků má průměr 14” a hloubka se pohybuje od 5,5” do 8”, přičemž nejčastější je hloubka 6” nebo 6,5” - zdá se, že dlouhou dobu nejrozšířenějších 5,5” přestává být standardem, alespoň podle Tamy. V oblasti materiálů je v nabídce ocel, mosaz, bronz, hliník, javor, bříza, topol, bubinga, ořech, dub, průhledný akryl a nyní také smrk.

 

Meinl Cymbal Tuners

Připravil nám Meinl revoluční možnost ladění činelů? Zatím ne, v tomto případě se jedná „pouze“ o tuning ve smyslu vylepšení zvuku. Výrobek je určený všem bubeníkům, kteří podlepují činely gaffou, pak gaffu horko těžko sloupávají, drhnou lepidlo, zase lepí... Jedná se o dvě dvojice magnetů, větší a menší, které proti sobě připevníme k nástroji (samotný bronzový činel totiž není magnetický, proto dvojice proti sobě), čímž výrazně zatlumíme jeho dozvuk. Pokud máte pochybnosti, zda to funguje, vězte, že velmi dobře. Dokonce možná až příliš, protože i menší verze magnetů činel zatlumí poměrně dost, škoda, že balení neobsahuje ještě jednu něžnější variantu. Ovšem každopádně se jedná o dobrý nápad a záchranu pro všechny, kdo často hrají v malých či zvukově nedokonalých prostorech, popřípadě potřebují rychle modifikovat zvuk činelů. Dodáváno včetně praktického zásobníčku s karabinou.

 

Unboxing

Pokud se s nástrojem setkáváme fyzicky, nikoliv ve formě nahrávky, tak první dojem vždy utváří jeho vzhled. Bubínky SLP všeobecně působí poměrně luxusně a tento model není výjimkou. Matná tmavě hnědá barva s výraznou kresbou dřeva v kombinaci s litými ráfky a mušlemi Tube Lugs dělá z bubínku zdánlivě dražší nástroj, než jakým ve skutečnosti je. Nepřekvapí nižší hmotnost, kterou má na svědomí vcelku tenký sedmimilimetrový korpus z osmi vrstev smrku, ovšem úplné peříčko to zase díky použití litých ráfků, není. Na první pohled si také lze povšimnout sofistikovaného mechanismu struníku, který umožňuje utahovat a povolovat strunění z obou stran - není tedy potřeba při každé úpravě struník vypínat jako u některých mechanik. Proces nastavení a úprav je tak mnohem rychlejší a pohodlnější. Samotné strunění má obvyklých dvacet ocelových strun a reaguje velmi pěkně i na nejtišší údery. Bubínek je dodáván s blanami Evans, hrací je pískovaná G1 a rezonanční Hazy 300. Nejedná se tedy o převozní blány pochybné kvality, ale naopak jedny z nejklasičtějších a nejpoužívanějších.

Tama LSP146-WSS - malý buben ze smrkového dřeva
Tama LSP146-WSS - malý buben ze smrkového dřeva

Za soupravou

Nyní přichází ta zásadní otázka, tedy jestli bubínek hraje tak pěkně, jak vypadá. Za použití originálních blan jsem nejdříve zkusil osvědčenou taktiku, tedy utáhnout spodní blánu na krev a vrchní taktéž hodně. Tento způsob ladění funguje na většinu bubínků a tento nebyl výjimkou. Výsledkem je ostrý a průrazný zvuk, v ideálním případě při zachování středních frekvencí („tělo“), což tento buben splnil. Co se hlasitosti týká, je díky tenkému korpusu poměrně kultivovaný, takže v opravdu hlasitém prostředí se může ztrácet, ale do zkušebny či do menších klubů je tato vlastnost spíše výhoda. Lehké přeznění lze vyřešit pomocí moongelu, zvuk se při zatlumení ještě trochu vyčistí a výsledkem je skutečně profesionální buben s průrazným, plným a čistým soundem. S postupným povolováním hrací a posléze i rezonanční blány se objevuje postupně lehce otravný dozvuk, a místo aby buben získával tělo, stává se zvuk poněkud dutým, podobně jako u ocelových bubínků. Stejně tak při povolování struníku přibývalo spíš více chrastivého hluku než něčeho ušlechtilého. Mnohem lepších výsledků jsem dosáhl při použití zatlumenější blány (zvolil jsem rovnou těžkotonážní variantu Evans B14HDD, tedy dvouvrstvou blánu s tlumicím prstencem a ventilačními otvory), nepříjemné dozvuky zmizely, i když nástroj pak nutně ztratí část barvy a živosti. Všeobecně bych tento bubínek doporučil spíše hráčům, kteří rádi napínají blány, utahují struníky a tlumí dozvuky, v této poloze je jeho největší síla. S vhodnými blanami a trochou šikovnosti ve věci ladění a tlumení lze však dosáhnout uspokojivých výsledků ve všech polohách.

 

Info:

Tama LSP146-WSS je malý buben vyrobený ze smrku s litými ráfky a mušlemi Tube Lugs. Cena je 9 180 Kč.

 

Plus:

luxusní vzhled

kvalitní blány

profi zvuk ve vyšším ladění

mechanika struníku

 

Mínus:

průměrný zvuk v nižším ladění

bubínek by mohl být rovnou dodávaný se zatlumenou hrací blánou

 

TECHNICKÁ SPECIFIKACE:

Korpus smrk, sedm milimetrů, osm vrstev
Rozměry 14 x 6”
Mechanika lité ráfky s osmi šrouby na každé straně, mušle Tube Lugs
Blány Evans G1 a Hazy 300
Psáno pro časopis Muzikus