muzikus.cz na

facebook twitter
přihlášení uživatele
přihlásit trvale na tomto počítači
vyhledávaní

zvukTLAudio VC-VP1

18.4.2004 | Autor: Petr Kovanda | sekce: pro muzikanty - testy

TLAudio VC-VP1

TLAudio VC-VP1

Anglickou firmu TLAudio již netřeba nějak sáhodlouze představovat, jelikož má na našem ale i celosvětovém trhu nějaký ten pátek svoje místo. Kousek, jenž však z dílny TLA za představení stojí, nese označení VP1. Valve Processor 1 (jak zní celý název tohoto překrásného kousku nábytku) je vlastně plnohodnotnou šavlí, která nabízí dva druhy předzesilovače, parametrický ekvalizér, kompresor, de-eser, gate, limiter - a to vše v úhledném třírackovém provedení. Již první pohled na "vépéjedničku" (je oděná do slušivé tmavě modré barvy) prozrazuje, že se vývojářům v TLA podařilo uklohnit výjimečný kousek. Tolik úvodem, a teď se pojďme podívat pěkně zblízka.



TLAudio VC-VP1

TLAudio VC-VP1

Dříve než začnu z podrobným popisem jednotlivých funkcí a možností VP1, je zde krátký pohled na to, co se vlastně skrývá uvnitř. První z předzesilovačů je vybaven jednou pentodou EF86 a jednou triodou ECC83/12AX7. A další triodu stejného typu najdeme v obvodu kompresoru, kde je zapojená na obvod make-up gainu. Nakonec také na ekvalizér nám zbyly nějaké ty lahvičky, dokonce hned čtyři, na každé pásmo po jedné. Všechny stupně jsou napájeny z 250V stejnosměrného zdroje. Ještě dodám pro labužníky, že všech sedm lamp je značky Sovtek.

Zadní panel
Zadní panel VP1 dává opravdu velkou škálu možností, jež není zase až tak běžná oproti zařízením tohoto druhu, a proto mi doufám prominete, že začínám celkem netradičně od zadu. Odvracená strana VP1 nám nabízí po jednom XLR mikrofonním vstupu, po dvou linkových vstupech symetrickým XLR a nesymetrickým jackem, Insert, Side Chain Insert, Link a výstupní jednotku, kterou vedle symetrického XLR a nesymetrického jacku lze obohatit o digitální rozhraní DO 1, jež je vybaveno S/PDIF, AES/EBU a optickým výstupem TOSLINK. Pro externí master clock je DO 1 opatřen vstupem WordClock. Pro zajímavost dodám, že DO 1 pochází od ex vývojářů Prism Sound.
Insert point je zařazen do obvodu VP1 hned za předzesilovačem a nabízí dvě možnosti využití. Tou první je přímá cesta signálu ven z přístroje bez nutnosti využití celého obvodu VP1, jinými slovy Direct Out, a druhá možnost je klasický Send/Return jako na pultu.
Side Chain Insert je umístněn v obvodu kompresoru, což umožňuje například zapojení externího EQ pro korekčně ovládanou kompresi. Link umožňuje párovaní dvou VP1 s možností ovládání komprese pouze z jednoho přístroje. Zde není Slave ani Master. Kompresor z vyšším kompresním poměrem bude určovat chování kompresoru druhého, všechny funkce jsou však na obou VP1 stále nezávislé.

Přední panel
Na předním panelu vývojáři z TLAudio opravdu nešetřili. Vstupní část je řešena velice zajímavě, za povšimnutí stojí zejména možnost přepínaní předzesilovače mezi jednotlivými pracovními stupni (jmenovitě Tube, Class A, Line a Instrument). Co mne však velice potěšilo, je čtyřpolohový útlumový článek (pad), ten s klasickým tlačítkovým třiceti decibelovým padem a gainem dává nepřeberné množství možností vstupní úrovně. To ocení zejména majitelé starších lampových mikrofonů. Posledními funkcemi na vstupní části VP1 jsou 48voltové napájení, tlačítko fáze a plynule laditelný High Pass Filter pracující v rozmezí 25 Hz až 1 kHz.
Další zajímavostí VP1 je celkem jednoduchý, zato však dobře fungující Expander/Gate. Tento je osazen čtyřsegmentovým světelným sloupcem, Thresholdem od 0 do -40 dB, Attackem pracujícím v rozmezí 0,5-10 ms a Release od 30-300 ms. Bohužel Release je příliš krátký pro aplikace, jako jsou například virbl nebo tomy, ale pro gejtování kopáku nebo zpěvu funguje bezchybně. Gate je zařazen do obvodu hned za prvním inzertním bodem.
O De-esseru na VP1 se dá hovořit jako o jednoduchém frekvenčně závislém kompresoru, který lze využít samostatně nebo skloubit s kompresorem klasickým. Threshold je nastavitelný v rozmezí 0-20 dB, frekvenční závislost lze navolit mezi 700 Hz až 7 kHz a v neposlední řadě je zde také šířka pásma.
Co se týče kompresoru, myslím si, že není co dodat. Kompresor VP1 vychází z dnes již prosnulého modelu C1, čím se však od C1 liší, je možnost volby mezi Solid State nebo Opto modem. Továrně kompresor využívá Solid State Transconductance zesilovač pro přesnou kontrolu zisku z jednou triodou zapojenou na Make Up Gainu. Po stisknutí Opto nahradí solid state opticky řízený obvod. Tento obvod používá světelně závislý odpor pro kontrolu zisku.


Kompresor však také nabízí novinku - a tou je tlačítko Hold. Po aktivování se vstupní signál kompresoru zpozdí přibližně o 10 ms. Poté je redukován pod Thresholdem, tím tak redukuje vznik zkreslení při použití krátkého Release času zejména při kompresi frekvenčně nižších nástrojů (basová kytara). Kompresní poměr lze zvolit mezi 1 : 1,5 až 1 : 30 a dále je zde také volba Hard nebo Soft Knee.
Ekvalizér má přepínatelné "shelving" basy a výšky se čtyřmi polohami. Pro basy 60 Hz, 120 Hz, 250 Hz a 500 Hz. Pro výšky 2,2 kHz, 5 kHz, 8 kHz a 12 kHz, strmost je 12 dB na oktávu a zdvih ą15 dB. Nižší a vyšší středy jsou plně parametrické z rozmezím mezi 30 Hz až 3 kHz pro nižší a 1 kHz až 18 kHz pro vyšší středy. Tlačítko Pre pak umožňuje zařazení ekvalizéru před nebo za kompresor.
Vedle ekvalizéru je umístněno tlačítko Link, které při propojení dvou VP1 aktivuje kontrolu nad kompresory a limitéry obou VP1.
Předposlední zajímavostí VP1 je nezávislý limiter. Ten je možné zapojit do obvodu jako ochranu před nežádoucím přebuzením výstupní úrovně, jež je ovládána velkým otočným potenciometrem.
VU metr je ovládán polohovým potenciometrem, jenž mění jeho funkci mezi vstupní a výstupní úrovní a také Gain Reduction.
Nakonec je třeba se zmínit ještě o digitálním výstupu. Ten dává na výběr mezi 16-, 20- a 24bitovou hloubkou a 44,1-, 48-, 88,2- a 96kHz rozlišením. Pro kontrolu digitálního výstupu je zde osmisegmentový LED metr, kde kontrolka klip koresponduje s 0 dBFS (full scale).

Test
Pracovat s touto mašinkou je opravdu radost a myslím si, že VP1 by neměla chybět v žádném studiu. Co opravdu stojí za zmínku, je skutečnost, že VP1 má neobyčejnou škálu zvukových možností a s využitím digitálního výstupu se dostává opravdu hodně daleko.
Přístroj jsem testoval z mikrofony Brauner VM1 a Neumann TLM 103 na zpěv a musím říci, že je možné použít VP1 opravdu do každého stylu hudby. Při zvolení lampového předzesilovače se zpěv jakoby zabalí do sametu z nádherně plnými basy, při Class A předzesilovači byl zpěv až neskutečně pevný a brilantní. Co mě ale příjemně překvapilo, bylo to, že zpěv jakoby sám příjemně vystupoval z muziky. Také jsou zajímavé a zvukově rozmanité kombinace předzesilovačů a kompresoru. Dále jsem zkoušel VP1 z mikrofony Brauner VM1 na kopák, Shure SM 57 beta na virbl a Neumann TLM 103 na elektrickou kytaru, jmenovitě na 300wattový aparát Mesa/Boogie, a při těchto aplikacích jsem velice ocenil již zmiňovaný útlumový článek.
Tolik o VP1, jestli se rozhodnete tuto mašinku pořídit, rozhodně neprohloupíte, a přeji vám hodně úspěchů pří používaní.


info
TLAudio Valve Processor 1 je studiový předzesilovač a procesor s lampami a možností rozšíření o digitální výstup. Jeho cena je 74 490 Kč s DPH.
plus
pestré zvukové možnosti
přístroj má inserty
možnost zařadit EQ před kompresor
digitální výstup
minus
jistě namítnete, že cena, ale ta není v porovnání z ostatními výrobky ve stejné třídě nijak vysoká
digitální výstup není v ceně
nelze propojit dvě VP1 a použít jeden digitální výstup
Link kontroluje pouze kompresor a limiter


Psáno pro: časopis Muzikus 2004/03

Online verze stránky: http://www.muzikus.cz/pro-muzikanty-testy/TLAudio-VCVP1~18~duben~2004/

Komentáře

celkový počet: 0

Buďte první...


 
 
 
&;

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.