TL Audio 5060 Ivory

TL Audio 5060 Ivory
TL Audio 5060 Ivory

Řadě z vás jistě neuniklo, že firma TLA přišla nedávno na trh s další novinkou, doplňující již poměrně rozsáhlou sérii Ivory 2 (testy v předchozích číslech Muzikusu). Jedná se o další variantu výborně znějícího lampového kompresoru, tentokrát s nabídkou přednastavených programů. Osobně patřím k zastáncům takto řešených procesorů, protože presety umožňují snadnou obsluhu přístroje nejen zvukařům, ale především muzikantům, kteří často nemají o vhodném nastavení parametrů "ani páru".

TL Audio 5060 Ivory
TL Audio 5060 Ivory

Vstupní sekce

Model 5060 je přehledně rozdělen do čtyř samostatných bloků. Řešení vstupní sekce je obdobné jako u předchozích modelů - klasickým čtyřpolohovým přepínačem je tedy možné zvolit mikrofon s fantomovým napájením či bez něj, linku nebo nástrojový vstup. Dalším přepínačem se mění hrubý zisk pro mikrofonní vstup o 20 dB (-20, 0, +20, +40). Jemné nastavení zisku se provádí v rozsahu od -20 dB do +20 dB: jednotlivé hrubě nastavené rozsahy se tedy touto regulací bohatě překrývají (střední poloha 0 dB má opět aretaci). Na vstupu nechybí ani tradiční tlačítko pro ořezání subbasů (90 Hz) a signalizační ledky Drive a Peak. Procesor je sice dvoukanálový, ale vstup pro mikrofon je pouze jediný (mikrofonní signál odchází do obou kanálů zároveň). Linkové vstupy umístěné na zadním panelu jsou symetrické (jack) s přepínatelnou úrovní pro -10 a +4 dBu a také vysokoimpedanční nástrojový vstup na předním panelu je zdvojený a lze jej tedy využívat jako stereofonní: pokud se připojí monofonní nástroj jackem do první zásuvky, příslušný monofonní signál se objeví stejně jako v případě mikrofonu v obou kanálech.

Celý vstupní mikrofonní zesilovač využívá klasických polovodičových obvodů a lampa následuje (stejně jako u dalších modelů série Ivory 2) až v dalších stupních. Je to mnohem výhodnější a lacinější konstrukční řešení, než osadit přístroj kompletně lampami - což přináší více problémů než výhod - a nakonec i z hlediska zvuku je tato konstrukce velmi diskutabilní.

 

Přednastavené programy

Další sekce s jediným otočným přepínačem má k dispozici celkem 15 presetů: jejich názvy mluví samy za sebe a v podstatě není co vysvětlovat. Čtyři jsou určeny pro vokály a pokrývají vhodné nastavení od agresivního rockového "nářezu" až po jemný přednes či šeptající hlas. Další nastavení jsou vhodná pro basu, kytaru nebo zpevnění zvuku velkého či malého bubnu. Několik variant je přednastaveno pro jemnou kompresi kompletní mixáže, zatímco preset s názvem Keys se hodí podle přednastavených parametrů na registry typu string, voice a další podkresové zvuky s pomalým náběhem a dozníváním. Pro hlídání úrovně různých samplů je možné využívat i preset Loop.

Jistě nemusím zdůrazňovat, že jakákoli komprese se musí užívat rozumně, a i když navolíte pro příslušné zvuky nastavení s odpovídajícím názvem, není pochopitelně nikde zaručeno, že po úpravě procesorem dosáhnete přesně toho, co potřebujete.

 

Jestliže používáte některý z přednastavených programů, jsou ovládací prvky umístěné ve vedlejší kompresorové sekci deaktivovány (až na nastavení funkce Gain Make-up - ta slouží k dorovnání zisku, o nějž jste přišli při kompresi signálu). Při práci s presety si tedy vyberete nejprve vhodný program a míru komprese řídíte nastavením vstupního zisku (Input Gain). Prvkem Gain Make-up potom dorovnáte úroveň signálu tak, aby byl komprimovaný signál zhruba stejně nahlas, jako když je kompresor vyřazený (při stejné hlasitosti signálu lze objektivně porovnat zvuk před úpravou a po ní). Při práci s presety je samozřejmě aktivní i regulace celkové výstupní úrovně.

Šestnáctá poloha otočného přepínače neslouží už jako žádný preset, ale touto volbou máte k dispozici manuální nastavení v kompresorové sekci. Nastavením příslušných ovládacích prvků se můžete dostat samozřejmě i na parametry kteréhokoli presetu - v manuálu najdete navíc tabulku, kde jsou nastavení parametrů pro každý preset znázorněna graficky, takže po manuálním nastavení libovolného presetu lze s parametry ještě dál experimentovat.

 

Sekce kompresoru (manuální nastavení parametrů)

Přepnutím přepínače přednastavených programů do šestnácté polohy (Manual) se kompletně aktivují veškeré ovládací prvky vedlejší kompresorové sekce. Jejich podrobný popis nemá velký smysl, protože se jedná o stejné řešení jako např.u modelu 5050, jehož test jsme už uvedli v čísle 5/2003. Máme tedy k dispozici plynulé nastavení funkcí Threshold, Ratio, Gain Make-up, zatímco Attack a Release lze přepínat pro pomalý či rychlý a průběh a charakter Knee může být tvrdší nebo jemnější. Náběhové a doběhové konstanty fungují zčásti interaktivně (přizpůsobují se automaticky charakteru signálu, který je zpracováván), a tak je toto zjednodušené přepínání plně vyhovující. Tlačítko pro vyřazení kompresoru z činnosti tu samozřejmě najdete také.

Funkci Side Chain u tohoto modelu budete hledat marně, ale vzhledem k využívání presetů by tato možnost stejně příliš nedávala smysl.

 

Výstupní sekce

Ani sekce pro nastavení a kontrolu výstupní úrovně se příliš neliší od předchozích modelů - plynulá regulace výstupní úrovně a klasický ručičkový podsvícený VU-metr s přepínáním pro kontrolu redukce zisku kompresoru a volbou +10 dB pro přizpůsobení indikace vyšším signálovým úrovním.

Jednu novou funkci si ale konstruktér přesto neodpustil: tlačítko FET EQ s červenou ledkou (známé již z modelu dvoukanálového ekvalizéru 5013), které mění frekvenční průběh obou kanálů mírným zdůrazněním spodního a vrchního pásma (cca o 2 dB) a nepatrným potlačením nižších středů (-0,9 dB/720 Hz). Abych byl upřímný, tak mi smysl této funkce na kompresoru poněkud uniká a spíš bych na výstupu čekal ochranu limiterem než nějakou variantu frekvenčního průběhu.

I u tohoto modelu je možné dokoupit 24bitový AD převodník (DO-2) pro vzorkovací frekvence 44,1 nebo 48 kHz (kartu lze nainstalovat na zadním panelu).

 

Závěr

Model 5060 není prvním přístrojem od TLA, který jsem testoval, a tak pro mne nebyl skvělý lampový zvuk žádným velkým překvapením. Kompresor se stejně jako jeho "bratříčci od TLA" chová k signálu velmi "ohleduplně", a to i při poměrně vysoké kompresi. Ten, kdo dobře zná polovodičové modely s klasickými obvody VCA, okamžitě pochopí, že lampová komprese (stejně jako ekvalizace) je zcela "o něčem jiném". S těmito kompresory se pracuje velmi dobře, i když nemají presety, a vhodné nastavení se dá brzy najít naprosto intuitivně, což bude asi hlavní důvod, proč jsou u muzikantů tak oblíbené. TLA si zapsala tučné plus u muzikantů již dřívějším modelem FAT 1 (2) s 15 presety, takže nic až tak nového pod sluncem se na trhu neobjevilo. Funkčně je 5060 pouze Fat Man, který se převlékl do bílého kabátu ze šatníku Ivory a který nepotřebuje dokoupit adaptér pro montáž do racku.

 

Info:

TLA 5060 je další ze série lampových procesorů ze série Ivory 2 od TL Audio, tentokrát kompresor s presety. Cena včetně DPH je 19 990 Kč.

Plus:

výborný lampový zvuk

velmi přirozená komprese

prakticky nastavené presety

možnost zpracování linkových úrovní ve stereu

přehled nastavených parametrů pro presety (manuál)

Mínus:

nemá výstupy XLR

na výstupu není limiter

DO-2 nemá 96 (88,2) kHz

Psáno pro časopis Muzikus