muzikus.cz na

facebook twitter
přihlášení uživatele
přihlásit trvale na tomto počítači
vyhledávaní

zvukTC Helicon VoiceTone - efektové procesory určené pro zpěváky

26.11.2008 | Autor: Ladislav Tupý | sekce: pro muzikanty - testy

TC Helicon VoiceTone - efektové procesory určené pro zpěváky

TC Helicon VoiceTone - efektové procesory určené pro zpěváky

Firma TC Electronic přichází na trh se zajímavou novinkou určenou pro zpěváky, a vyplňuje tak mezeru, která vznikala velmi dlouhou dobu.

Když si vezmete kytaristy a jejich nepřeberné možnosti úpravy zvuku v podobě různých krabiček, pedálů a rackových procesorů, klávesáky s jejich syntezátory a samplery, ke kterým nemá daleko ani kdejaký bubeník, tak zpěváci do této doby stáli na pódiu odkázáni na schopnosti a rychlost zvukaře za mixážním pultem.

Když si představíte častou neochotu zapojovat vámi přinesený lexicon či jiný efekt, a jak se strachujete, že si někdo ve třetí skladbě splete číslo vámi určeného presetu a nebo na vás úplně zapomene, tak se asi zařadíte do zástupu zpěváků, kteří nevlastní ani svůj vlastní mikrofon.
Tímto úvodem jsem chtěl zrekapitulovat dnešní realitu a nastínit nové možnosti krabiček pro zpěváky TC Helicon VoiceTone Correct a Create.
První Correct je zajímavý svou schopností dolaďovat drobné intonační nepřesnosti, tak jako například dnes velmi známý program Autotunes od firmy Antares nebo některý z rackových vokálních procesorů od TC Electronic.

Druhý Create je v podstatě kvalitní efektový procesor umístěný do krabičky. Oba podporují fantomové napájení 48 V pro připojení kondenzátorových mikrofonů a mají ochranu při současnému zapnutí fantomu na mixážním pultu.

TC Helicon VoiceTone Correct

Při prvním pohledu na Correct zleva vidíme, že zařízení disponuje vstupem pro mikrofon, hlavním výstupem, výstupem pro odposlech a konektorem pro síťový adapter. Z ovládacích potenciometrů tu nalezneme vstupní citlivost (Input), tónovou korekci (Shape), ovládání komprese (Compress), odstranění sykavek (De-ess) a úroveň doladění (Pitch). Pod nimi jsou informační LED diody a následují tlačítka Warmth pro zhutnění hlasu, Shape a Compres pro přepnutí do automatického režimu Adaptive, Dry to Guide pro přidání nekorigovaného hlasu do výstupu pro odposlech a Display pro zapnutí indikace průběhu automatického dolaďování. Nechybí nožní přepínač On (pro aktivaci EQ a dynamických procesů) a spínač Pitch pouze pro aktivaci dolaďování.

Při prvním spuštění je možné uvést oba přístroje do provozu zcela intuitivně, avšak vřele doporučuji pročíst dobře zpracovaný český manuál. Jde o určité vychytávky, které by vám mohly uniknout.

První z nich je možnost úpravy ekvalizační křivky a komprese signálu v automatickém režimu. Výrobce uvádí, že pedál Correct analyzuje vstupní vokál a aplikuje na něj optimální digitální EQ. Pro vyvinutí této technologie bylo analyzováno mnoho studiových nahrávek a z těchto analýz byl vyvinut algoritmus, který charakterizuje vstupní vokál a aplikuje přiměřené EQ tak, aby výsledný zvuk přibližně odpovídal studiovým nahrávkám. To znamená, že má podstatný vliv, zda do mikrofonu zpíváte zblízka silným hlubokým hlasem nebo z větší vzdálenosti vysokým vokálem. Při testování v tomto režimu Correct reagoval dosti razantně, a proto jsem upřednostnil manuální ovládání. Je zřejmé, že použití automatického módu je velmi specifické, ale věřím, že mnohým uživatelům může velmi usnadnit jejich práci.

Pro aktivaci fantomového napájení je nutné současně přidržet tlačítka Display a Dry to Guide, což je samozřejmě indikováno LED diodou. Nechci zde vypisovat situace obsažené v operačním manuálu, a proto přejděme k subjektivním pocitům a dojmům z tohoto přístroje.

Pedál působí solidním a robustním dojmem, tak jak bývá u této firmy zvykem. Potenciometry mají středovou aretaci, přepínače jsou kovové s dorazy, tak jak je známe u kytarových krabiček. Tlačítka jsou všechna opatřena indikací stavu.

Vstupní předzesilovač působí kvalitním dojmem, nebude problém ho využít například i v domácím studiu. Co se týká kompresoru, najde své uplatnění v obou pracovních režimech, zvláště u aparatur, kde chybí úplně. Je nutné předpokládat, že u pedálu v této cenové kategorii nedostaneme několik špičkových studiových efektů, ale výsledný zvuk je velmi kultivovaný a příjemný. Práce De-esseru je také velmi přínosná a v případě, že některý z výše popsaných efektů či procesů nepotřebujeme, stačí příslušným potenciometrem otočit úplně vlevo.

Nyní přejdeme na funkci Pitch Correct, kterou pedál koriguje intonaci překvapivě přirozeně a neagresivně. Byl jsem velmi mile překvapen, jak jednoduše a efektivně Correct pracuje. Je nutné si uvědomit, že automatické dolaďování zde pracuje na principu chromatické stupnice, proto není nutné nic nastavovat ani nemusíte mít hudební vzdělání nutné pro nastavení složitějších přístrojů, často nutně spřažené přes MIDI se sekvencerem nebo keyboardem vašeho klávesisty. Vaše intonace se však musí blížit k nejbližšímu správnému půltónu, jinak Correct tak závažné chyby v intonaci bude vyhodnocovat po svém. To znamená, že pro méně talentované zpěváky by mohl být špatným sluhou. Neočekávejte, že z vás udělá špičkového zpěváka za pár kaček, ale umí být velkým pomocníkem. Za zmínku stojí použití funkce Pitch způsobem, kdy je korigovaný vokál veden z výstupu Guide pouze do monitoru a hlavní výstup do ozvučovací aparatury není korigován. Tím dochází k tomu, že zpěvák sám zkoriguje svůj hlas podle intonačně upraveného výstupu z pedálu v okamžiku, kdy slyší, že se od správného tónu odchýlil. Když se intonační korekce použije pouze do sálu, tak se často stává, že zpěvák, který je úplně mimo správný tón, Pitch Corrector doladí na ještě více nesprávný tón. Díky použití odposlechu z výstupu Guide tyto problémy mizí. Pedál Correct proto najde své využití zejména na produkcích, kde je kladen důraz na kvalitu při nízkých hlasitostech v místě poslechu, kde ucho posluchačů je z fyziologického hlediska na intonační chyby velmi citlivé. Pro ty, kteří chtějí být obohaceni o výše popsané možnosti a nevlastní dobrý efektový procesor nebo nemají šikovného zvukaře, bude zajímavý popis druhého pedálu.

TC Helicon VoiceTone Create

Oba pedály mají identickou krabičku stejné konstrukce. Z leva opět nalézáme vstup mikrofonní úrovně, levý (mono) a pravý (dry) výstup a napájení. Za potenciometrem vstupní úrovně se nachází knoflík přepínání programů (Patch) a dále pak ovládání dvou parametrů (Tweak X a Y) a posledním (Mix) upravujeme poměr čistého a efektového signálu. Pod nimi jsou tlačítka Performances 1 až 5 a opět dva nožní spínače A/B/Performance a On/Tap Tempo. Oba též indikují stav LED diodou, a navíc mají zdvojenou funkci při přidržení. To je to, co z pedálu Create dělá něco víc než běžný "efekťák". Promyšlená filozofie ovládání a editace, potažmo dotažené možnosti použití, je to, v čem vidím hlavní přínos tohoto pedálu.

Co se týká použitých efektů a jejich algoritmů, jde o promyšlený výběr. Jejich kombinace obohacené o různé druhy zkreslení a zhutnění vokálu s možností nohou si nastavit Tap Tempo, to je to, co dělá z pedálu Create silný nástroj. Potřebujete-li megafon s delayem nebo reverbem, tak je to otázka zlomku vteřiny. Co kreativní zpěváci ocení nejvíce, je možnost levým spínačem ovládat dvě banky po pěti uložených programech nebo u pěti presetů volit dva programy (A/B). Pokud do jednoho songu používáte dva efekty (sloka - refrén), tak si zvolíte některé z pěti tlačítek Performance a nožním spínačem A/B si v momentě potřeby změníte uložený program, a pak zase zpět. Máte-li nějaký složitější záměr, můžete zvolit třeba banku B a pak pouze sešlápnutím spínače vždy přeskočit z Performance 1 na 2 a tak následně až do 5, a pak opět dokola. Asi to zní dosti komplikovaně, ale je to jen otázka vyzkoušení.

Další vychytávka, která zaujme, je možnost výstup přepínat ze Sterea na Mono a Dry. To umožní vašemu zvukaři přesně vyvážit poměr efektu do sálu. Když si rádi vše upravujete podle svého, můžete uvést pedál do režimu Super Edit, a máte možnost přejít k desítkám dalších parametrů z devadesáti devíti efektů. Je použito mnoho přednastavených presetů, které pracují dobře také se simulací krátkých dozvuků a mikromodulací, které najdete většinou u drahých efektových procesorů od Yamahy, TC Electronic či Eventide. Zaplní a zhutní váš hlas způsobem, který není výrazně nápadný. Ty začne posluchačovo ucho postrádat, až když je vypnete.

Závěrem

Zbývá upřesnit, že oba pedály pracují s AD/DA převodníky na frekvenci 48 kHz, 24 bitů a 128x oversampling. Dynamika je větší než 108 dB a odstup šumu větší než -90 dB.

Info:
TC Helicon VoiceTone Create a Correct jsou efektové procesory určené pro zpěváky s využitím přímo na pódiu. Doporučená maloobchodní cena za jednotlivé pedály je 7880 Kč.

Plus:
velmi promyšlené ovládání
fantom 48 V dobrá zvuková kvalita

Minus:
český distributor na tyto výrobky nepořádá kolo štěstí

Technická specifikace:
vstup a výstupsy: metrické XLR
frekvenční rozsah: 200 Hz-20 kHz (+0/-0,3 dB)
odstup šumu: 90 dB
vzorkovací frekvence: 48 kHz
bitová hloubka: 24 bitů/128x oversampling
rozměry 130 x 132 x 41 mm
váha: 0,72 kg

Psáno pro: časopis Muzikus 2008/03

Online verze stránky: http://www.muzikus.cz/pro-muzikanty-testy/TC-Helicon-VoiceTone-efektove-procesory-urcene-pro-zpevaky~26~listopad~2008/

Komentáře

celkový počet: 0

Buďte první...


 
 
 
&;

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.