TC Helicon Harmony V100 - univerzální kytarové kombo

TC Helicon Harmony V100 - univerzální kytarové kombo
TC Helicon Harmony V100 - univerzální kytarové kombo

Elegantní seveřan na velká pódia, do vinárny i domů. Takto bych charakterizoval kytarový zesilovač pro akustickou kytaru Dánské značky TC Helicon. Jak už název značky samotné napovídá, má co dělat se značkou TC Electronic, jež dnes patří do skupiny TC Group společně s dalšími značkami Lab.gruppen, Lake, Tannoy, TC Applied Technologies, TC Electronic a TC Helicon.

Historií značky a skupiny samotné se budeme zabývat někdy příště, snad jen pro zajímavost zmíním, že TC Electronic začala vyvíjet přístroje a

krabičky pro kytaristy, a dlužno dodat, že se jim povedlo pár opravdu skvělých kousků, které používají muzikanti celého světa a neznám žádného kytaristu, který by aspoň jednu krabičku od nich neměl. Přirozeným vývojem došlo k tomu, že se postupně firma rozrostla o další značku a tou je právě TC Helicon, která se primárně zaměřila na zpěváky, a to nejen na ty sólové, ale také na zpěváky, kteří se při své hře doprovázejí na hudební nástroj. Výjimkou není ani dnes představované kytarové kombo Harmony V100, které je spojením toho nejlepšího a mockrát vyzkoušeného. Na první pohled ani jako kombo nebo jakýkoliv zesilovač moc nevypadá. Jeho moderní retro vzhled budí dojem spíše drahé designové elektroniky do domácnosti.

 

Představení

Už samotný název nám napovídá, že tu nejde jen o to zesílit akustickou kytaru. Kombo je totiž dvoukanálové, kdy první kanál je určen pro mikrofon a druhý pro zapojení kytary. Každý kanál opatřen efektovou jednotkou, nechybí ladička, ale navíc je zde vokální procesor a looper.

 

Popis jednotlivých částí

Pojďme se podívat podrobněji, co nám tu chlapci z Dánska připravili. Jak vidíte na obrázku, celé kombo je z předního pohledu, tedy odtamtud, co hledí návštěvník vaší hudební produkce, velmi decentně designově vyvedeno ve dřevě s režnou látkou na přední části, zakrývající reproduktor. Opravdu to budí velmi solidní a krásný dojem.

Když už jsem tu zmínil reproduktor, tak tu jde o velikosti 10”. Vzhledem k výkonu 100 W je tato volba k akustické kytaře a zpěvu jasná. Díky tomu, že TC Helicon patří k již zmíněné skupině TC Group mající ve svém portfoliu značku Tannoy, dalo se osazení očekávat. Podle mě to je vynikající volba už kvůli technickému řešení, protožr značka Tannoy je známá svým systémem zvaným „dual concetric speaker“. systémem. Každý jistě někdy viděl druhou malou membránu koaxiálně přidělanou uprostřed, která slouží jako výškový reproduktor, čímž takto minimalizují fázové chyby a vytváří přirozenější a přesnější přednes.

Horní přední linie je zaoblená a zakončená robustním plechovým překrytím, na kterém je nápis TC Helicon. Celé zakončení tu plní funkci nejen estetickou a ochrannou, ale slouží i jako úchop pro přenášení. No hezké to je, ale designér nikdy neviděl ani mě, ani moji medvědí tlapu, a tak jsem kombo přenášel v podstatě pomocí síly svých prstů a při delší cestě z auta bych to viděl na náruč. Naštěstí s sebou vozím skládací rudl, a tak nám cesta z auta příjemně utekla.

Pohledem shora objevíte hlavní ovládací panel. To je zase velmi příjemná věc, když se potřebujete dotknout nějakého ovládacího prvku, tak jen prostě sklopíte zrak a vidíte kam sáhnout.

Opticky je panel rozdělen na čtyři sekce. První sekce patří mikrofonu a najdete zde (směrem zleva doprava): Vstup na mikrofon - klasický kombo konektor, tedy konektor, kam zapojíte XLR nebo jack. Volič fantomového napájení pro případ kondenzátorového mikrofonu, tlačítko Talk, při jehož zapnutí vyřadíte veškeré efekty a můžete mluvit k lidem, aniž byste za sebou měli hall nebo echo. Potenciometr Volume k nastavení hlasitosti mikrofonu a vedle něj tlačítko Anti-feedback, které aktivuje funkci hlídače, jestli se vám někde netvoří zpětná vazba a snaží se ji ze všech sil potlačit. Další otočný potenciometr nese název Adaptive Tone, a to vám je docela vychytávka, která umí zázraky. Při prvním pohledu jsem se docela polekal, protože zde nenajdete klasický ekvalizér na nastavení basů, výšek, a středů už vůbec ne. Tady mě docela zajímalo, jak si nastavím zvuk z mikrofonu. No a tento kouzelný potenciometr ovládá množství signálu, který pošlete do procesoru, a automaticky vyhodnocuje vstupní signál a nastavuje ekvalizér, kompresor a de-esser na potlačení sykavek. Už jsem se s tímhle setkal ve vokálních procesorech této značky a vždycky to fungovalo moc dobře. Netuším, jak to mají udělané, nicméně algoritmus je vymyšlen parádně a možnost plynulé regulace zvyšuje možnosti přizpůsobit se téměř každé situaci.

Potenciometr Correction umožňuje nastavit jakýsi „dolaďovač“ vašeho zpěvu, kdy se další algoritmus snaží doladit váš zpěv tak, aby nebylo poznat, když vám něco ujede. Samozřejmě se dá použít poloha Off, kdy je to vypnuté.

Přichází ke slovu vestavěný harmonizér, který má osm předvoleb. Kdo by nevěděl, o co jde, tak vězte, že jde o plnohodnotný vokální efekt, který vám přidává hlasy podle nastavení, a to vždy v harmonii, kterou zadáváte při hře na kytaru. Možnosti jsou: Unisono tj. k vašemu hlasu se přidá váš hlas ještě jednou a zní to, jako byste zpívali dva stejné tóny, vysoký hlas + váš, vysoký a vyšší + váš, nízký a vysoký + váš, nízký a vyšší + váš, nízký + váš, basový o oktávu dolů + váš a basový s oktávou nahoře + váš. Hlasitost přidávaných harmonií si můžete samozřejmě nastavit dalším potenciometrem a zapnout či vypnout tlačítkem hned vedle. Nechybí nastavení reverbu a echa.

Druhá sekce je kytarová nebo v podstatě pro jakýkoliv strunný nástroj. Vstup je opět konektor combo tedy XLR a jack v jednom. To pro případ, že budete snímat kytaru mikrofonem.

Hned vedle vstupu je malý segmentový displej a tlačítko Mute, jež patří ladičce, která ladí neustále při průchodu signálu. Pokud nebudete chtít rušit spoluhráče při ladění, můžete tlačítkem Mute vypnout zvuk a ladit potichu. Škoda jen, že ladička i s příslušnými diodami není o něco větší. Je sice přesná, ale na sluníčku nic neuvidíte. Nezbytný je potenciometr Volume pro daný kanál. Následují dvě tlačítka. Jedno z nich je Anti-feedback pro potlačení zpětné vazby z kytary a druhé tlačítko Bodyrez. Tento efekt, nebo raději řekněme funkce, tu slouží k tomu, aby přidávala přirozenější tón nebo spíš barvu kytarám s piezoelektrickými snímači. Dají se zde navolit tři možnosti nebo se dá vypnout.

Nechybí svatá trojice EQ tedy basy, středy a výšky, tady jsem naopak rád, že tu není žádný automat. A poslední tři ovladače patří efektové jednotce, kde máte možnost zvolit si chorus, reverb a echo.

Sekce třetí je Looper. Dříve zbožné přání, později nástroj podivínů a dnes se dá říct, že to patří ke společenskému bontonu.

Ovládání je zde velmi jednoduché, a to hlasitost, tap tempo, tlačítko pro nahrávání/overdubing/přehrávání a stop. Je zde ještě přepínač, kterým si zvolíte, zda chcete do smyčky použít zpěv, kytaru nebo obojí naráz. Samozřejmě, že ovládáním na panelu je to spíše na domácí cvičení, ale později se dozvíte, že ke kombu dostanete také ovládací pedál, který vám tímto otevírá úplně nové možnosti.

Poslední, čtvrtá sekce patří celkové hlasitosti neboli jak říkáme u nás na Moravě, masteru.

 

Zadní panel

Opět popis zleva doprava. Hlavní vypínač s euro zásuvkou na 230 V. USB zde slouží pro zapojení do PC pro případ, že budete chtít své umění nahrávat. Vstup pro footswitch, který je přibalen a slouží k ovládání efektů a vestavěného looperu. Jenom bych se rád přimluvil: Ten pětikolíkový konektor - enašel by se nějaký jiný způsob?

Ovšem hned vedle je další super vychytávka v podobě zapínání Top Tweeter. To je jeden z důvodů zaoblené hrany na horní přední části, kde je schován další tweeter, situovaný směrem vzhůru. Ten je tady proto, aby se zvuk šířil daleko lépe i v případě, že máte kombo postavené třeba na zemi. Nemusíte kombo naklánět, a stejně všichni uslyšíme zvuk bez jakékoliv ztráty. To je dobrý.

Výstup na sluchátka 3,5mm konektorem je zbytečná podpásovka, ale budiž. Co se naopak povedlo nad očekávání, jsou dva výstupy XLR s možností přepínání a tím možností použít kombo jako plnohodnotný odposlech, kdy je vám jedno, co a jak vám zvukař pustí.

Možnosti jsou zde tři: 1: DI - v těchto polohách použijete první výstup jako kytarový bez všech efektů a mikrofonní jakbysmet. To znamená, že si uděláte zvuk pro sebe, jak ho máte rádi, a zvukař si může udělat zvuk taky tak, jak se mu to hodí. 2: FX - v této poloze jde prvním výstupem kytara a druhým mikrofon, ale se všemi efekty, jak je máte nastavené. 3: Mix - v této poloze jdou z obou výstupů kytara a mikrofon současně a vestavěné efekty jsou stereofonní, a pokud vystupujete jako sólista, uděláte si zvuk sám a zvukař vás jenom zesílí.

Dále je tu dnes již běžný Aux In opět v podobě 3,5mm malého jacku pro přimíchání podkladu nebo raději jen na cvičení.

 

Footswitch

Je příjemné, že je footswitch v ceně. Vyvedený je v hnědé barvě a je docela robustní, základ je celý v plechu a pedály jsou z tvrzeného plastu. Kabel je dostatečně dlouhý, v návodu není napsáno, jak, a já jsem jel neměřil, ale délka cca 4,5 m postačí. Co ale nepostačí, je natvrdo přidělaný kabel do footswitche na straně jedné a s pětikolíkem na straně druhé (si na mě vzpomenete až ho někde ušlápnete). Designově mi hodně připomíná footswitche od Bugery. Nápisy jsou bílé a docela viditelné, což je pro slepce mého typu příjemné. Horší je to s diodami, které při venkovním hraní a na slunci nejsou vidět vlastně vůbec, a pokud na vás na pódiu dobře posvítí, tak jste na tom podobně. To ale není výtka směrem ke konkrétnímu výrobci, to je věc obecná.

Podle popisu hned vidíme, k čemu jednotlivé pedály slouží. Harmony zapíná a vypíná harmonizer, Vocal FX zapíná a vypíná reverb a echo v mikrofonní sekci a Guitar FX plní tutéž funkci v sekci kytarové. Poslední v řadě je zapínač/vypínač vestavěného looperu. V podstatě se ovládá jen jedním pedálem, respektive kombinací různých sešlápnutí, k jehož ovládání bude potřeba pečlivá domácí příprava. A pokud neuvidíte, jakou barvou (a jestli vůbec) svítí dioda, která nám tu signalizuje, kde jste a co vlastně zrovna s looperem děláte, budete mít horkou chvilku.

 

Víte, že?

Společnost Tannoy je ze Skotska a název Tannoy je odvozen od zkrácení termínu „slitina tantalu“, což byl kov používaný v počátečním vývoji produktů této společnosti.

 

Zvuk

Tentokrát nebudu řešit, jestli je zvuk věcí subjektivního či jiného dojmu, a rovnou řeknu, že i vzhledem ke své relativně nízké ceně patří suverénně do vyšší kategorie. Kytaru zbytečně ani nepřikrášluje, ani neprzní, prostě co tam zapnete, to vám půjde ven. Je dobré si pořádně vyzkoušet všechna možná nastavení, aby nedošlo k nějakému nedorozumění. Když budete hrát venku na vyšší hlasitost, budete překvapeni, s jakou odezvou se setkáte a jak se dá hrát dynamicky, a to nejen s kytarou samotnou, ale i zpěv je zde velmi příjemně prezentován.

Pokud jde o efekty, tam není co vytknout. U harmonizéru bude potřeba dát pozor na to, jakým stylem hrajete a jak poctivě máte naladěno. Přece jenom jsou zde harmonie vytvářeny na základě akordů a intervalů, které hrajete na kytaře, a tady se může stát, že rozladěná kytara nebo přeznívající struna vám může udělat solidní čáru přes rozpočet.

Nesmím zapomenout pořádně vyzvednout funkci algoritmu Addaptive Tone, který umí se zvukem opravdu zázraky.

Stejně tak Bodyrezz je potřeba pořádně vyzkoušet, a to jak doma při nízkých hlasitostech, tak je třeba zkusit, co to bude dělat při velkém zesílení, a máte-li ekvalizér i na kytaře, zda to nebude chtít nějakou úpravu i tam.

Ladička by na můj vkus mohla být trochu větší, ale to je už jen moje osobní rozmazlenost.

 

Co říci závěrem?

Závěrem bych mohl říct, že ve své cenové kategorii těžko bude hledat konkurenta po stránce výbavy a po stránce zvukové. Pokud jde o ovládání, vše je samozřejmě věcí zvyku a cviku. Při zkoušení v domácím prostředí mě zaujal projev, kdy byl zvuk stejně brilantní jako při vyšších hlasitostech. No a na Židlochovickém Meruňkobraní, kdy stálo kombo na zemi a šel z něj krom kytary a zpěv, nebylo co vytknout, a to jsem nemusel být ani naplno.

Na velké ruce nepříjemný úchop a pětikolík na pedálu jsou tak vlastně jediné dvě pihy na kráse, na které bych si určitě zvykl. Možná ještě obal, kdyby k tomu byl.

 

Technická specifikace

Počet vstupů 2 (mikrofon, kytara)
Výkon 100 W
Osazení 10” Tannoy Dual Concentric + Tweeter
Zpěvové efekty Reverb, Echo, Vocal Harmonizer
Kytarové efekty Reverb, Echo, Chorus, Bodyrezz
Speciální funkce Addaptive Tone, Pitch Correction
Looper Ano
Ovládací pedál ano, ve výbavě
Rozměry 377 x 408 x 311 mm
Hmotnost 13,3 kg

 

Info:

TC Helicon Harmony V100 je univerzální kytarové kombo pro zpěv a kytaru o výkonu 100 W. Cena je15 990 Kč.

 

Plus:

Vynikající zvuk

Addaptive tone - revoluční algoritmus pro úpravu zvuku

odatečné zapnutí tweetru

rozdělené výstupy DI zvlášť kytara a zpěv

kvalita efektů

footswitch ve výbavě

 

Mínus:

místo klasického ucha žlab v horní části komba kam nedostanu pořádně ruku

pětikolík k připojení footswitche

při jasnějším osvětlení nečitelná indikace na pedálu footswitch

na můj vkus moc malá ladička

 

https://www.tc-helicon.com/product.html?modelCode=P0DBA

Psáno pro časopis Muzikus