muzikus.cz na

facebook twitter
přihlášení uživatele
přihlásit trvale na tomto počítači
vyhledávaní

kytaraTC Electronics G-System - kytarový multiefekt té nevyšší třídy

30.5.2008 | Autor: Ladislav Ptáček | sekce: pro muzikanty - testy

TC Electronics G-System

TC Electronics G-System

Kytarový multiefekt G-System. Podle reklamy malý krok pro člověka, ale velký krok pro kytaristy. Prý to není jenom multiefekt. Prý to je něco víc. Výrobce se holt snaží navodit pocit, že to bude vaše všechno. Ale protože víte, že vaše milá sedí vedle vás, tak reklamě nevěříte. Nicméně musím přiznat, že ke konci testování jsem si odpovědí na otázku "... kdo z těch dvou je moje všechno?" už tak jistý nebyl...

První, co člověka napadne ihned po vybalení G-Systemu z krabice, je, že si jej podle obrázků představoval podstatně menší. Druhým pocitem je vědomí velké hmotnosti. Manipulujete s ním opatrně, abyste jej proboha neupustili. A třetím pocitem, který se dostaví po zapojení (ideálně v zšeřelé zkušebně), je, že je skutečně krásný. Nebo spíš krásná. Protože něco tak hezkého bychom klidně mohli, alespoň v intencích našeho testu, skloňovat v ženském rodě.Takže co to vlastně je?

Rodokmen
Zařízení patří k naprosté špičce kytarových multiefektů. Jeho výrobcem je dánská společnost TC Electronic. G-System nabízí: předzesilovač, pět efektových smyček, plnohodnotný multiefekt a čtyři analogové spínače. Veškerá nastavení lze uložit do presetu a vyvolat jediným sešlápnutím. Nejprve popíšeme způsob využití G-System, abychom ukázali, v čem je tak výjimečný.

Vezměme si třeba...
... klasické zapojení kytara, krabičky a zesilovač. Z kytary jde signál do krabiček, pak do zesilovače, v efektové smyčce je třeba modulace, delay a reverb. Žádná věda.
Nevýhodou této klasiky je nutnost tancovat na krabičkách při každé změně zvuku, včetně přepínání kanálů na zesilovači. Dalším problémem bývají kabely a ztráta signálu. Na obrázku schématu zapojení je doporučené prodrátování G-Systemu. Sem vstupují všechny kabely, včetně efektové smyčky. V tom spočívá jeho přínos. Jedním šlápnutí měním všechna nastavení, včetně aktivace vybraných smyček.

Slupka
G-System se skládá z efektu a pedálu. Standardně jsou spojeny dohromady, ale můžete je snadno oddělit. Na rackové konzoli jsou všechny vstupy a výstupy, žádný displej či ovládání. Naopak nožní pedál obsahuje všechny ovládací prvky, dva displeje, ale minimum konektorů.
Vzájemné propojení efektu a pedálu zajišťuje kabel CAT 5. To není označení pro dívku Playboye, ale pro obyčejný kabel užívaný v počítačových sítích. Prosté a geniální...

Racková jednotka
Působí elegantně, je lehká a malá. Hloubka je pouhých deset centimetrů.
Čelní panel je stříbrný, osazený konektorem CAT 5, vstupem pro nástroj a dvěma ledkami. Modrá signalizuje propojení s pedálem, červená napájení. Nic víc. Zbylé tři čtvrtiny plochy zabírá obrázek blokového schématu. Je trochu zbytečné, ale panel asi působil moc prázdně.
Vzadu máme samici napájení, digitální výstup S/PDIF, USB konektor, MIDI in/out. Vedle pak vstupy pro externí pedály Volume a Expression a dva stereofonní výstupy analogových spínačů Switch Out. Následuje pět párů Send/Return efektových smyček Loop 1-4 a Insertu. Sestavu doplňuje monofonní vstup a stereofonní výstup. Bezvadná je čtveřice malých samiček s napájením 9V DC pro externí efekty. Mrzí absence výstupu na sluchátka.
Celá zadní strana vypovídá o velkých možnostech G-Systemu. A také o tom, že nebyl vyroben v Číně (Made in Thailand).

Pedál
To už je pořádný macek. Skládá se ze tří částí. Z těla a dvou masivních bočnic. Ty je možné odšroubovat. Co je pro mne trochu nepochopitelné, je šířka pedálu. Po odejmutí bočnic totiž přesahuje klasický rack o pouhých pět centimetrů. To znamená, že musí být v racku uložený "naštorc". Je to škoda, protože tak zbytečně zabere asi 5U. Přitom na výšku by mu stačily pozice dvě.
Stejně nešikovně je vyřešena jeho spodní část. Ta je celá hladká, až na nelogicky vystupující blok s konektory. Tím odpadá možnost umístit jej přímo na zem bez bočnic. Ale budiž, je to zřejmě daň za možnost spojení obou částí.
Že robustní konstrukce není jen optický klam, se můžete přesvědčit na YouTube, viz webový odkaz dole. Stojí to za to!
Zespoda jsou jen dva konektory na externí pedály a kabel CAT 5.
Horní strana obsahuje tři řady velkých kulatých spínačů po šesti. Mají průměr jednoho palce a dostatečné rozestupy. Zmáčknutí jde lehce, je příjemně tlumené. Horní řada spínačů šikovně slouží zároveň jako otočné potenciometry pro editaci.
Černý pruh obsahuje všechna blikátka a displeje. Vlevo leží ledková signalizace úrovně vstupního signálu a uzavření šumové brány Damp. Bodový červený displej ukazuje preset a práci ladičky. Je dobře čitelný i z dálky. Dvouřádkový LCD je podsvětlený. Při hraní ukazuje název presetu, při editaci hodnoty parametrů. A nakonec máme dvě ledky tanečnice (pozdravy chlapům z Tata Bojs), kmitající ve zvoleném Tap rytmu.

Signálu cesta trnitá
Z AD převodníku jde kytara přes filtr a kompresor. Poté DA převodník a pět efektových smyček v sérii. Opět AD, za kterým jsou efektové bloky. Užitečná je funkce Boost, která nakopne hlasitost o zvolenou úroveň. Nyní jde signál do noise gate, modulace, pitch shifter, delay, reverb a ekvalizér. Efekty mezi noise a EQ lze přepnout do semiparalelního (paralelně jen delay a reverb) či plně paralelního režimu (všechny čtyři bloky efektů jsou paralelně). Ladička je rychlá, nastavitelná v rozsahu 420-460 Hz.
Máme tedy k dispozici kompletně vybavený multiefekt. Celá cesta je pevně daná. Bohužel nelze dělat žádné změny ani v pořadí bloků ani smyček.
Asi víte, že zde nenajdeme kreslítka. Plně to odpovídá celé koncepci a osobně mi to tak vyhovuje. Jádro zvuku - tedy zkreslení - je na nás. Na vše ostatní je tu G-System (i když otvírat lahváče fakt nesvede).

Smyčky a externí přepínání
Zásadní funkce, které posouvají G-System o několik pater výš. Smyček je celkem pět. První čtyři se jmenují Loop 1-4. Pátá, označená Insert, je určena pro předzesilovač. Liší se nejen názvem, ale i výstupní impedancí. Pro všechny smyčky lze nastavit úroveň signálů jdoucích do krabiček. Externí přepínání nabízí čtyři analogové spínače (relátka). Můžeme s nimi přepínat funkce zesilovače/komba, třeba kanály, zesílení, reverb, EQ apod.

"Iksprešn" pedály
Můžeme připojit dva pedály. Ty lze přiřadit k libovolnému parametru. Lze s nimi ovládat třeba vstupní či výstupní hlasitost, pitch (jako u Whammy), množství delaye apod. Vstupy jsou na racku i na hlavním pedálu a jsou tzv. "klonované". Takže všechny fungují současně. Šikovné, že?

Ovládání
Co by bylo fajn ovládat během živého hraní? Kdykoli vypínat/zapínat libovolnou smyčku, vypínat/zapínat libovolný efekt a samozřejmě volit preset. G-System tohle všechno umí.
K tomu ještě máme Tap na naklepání tempa, Boost pro zesílení a Up a Down na listování mezi bankami.
Od výrobce je efekt nastavený tak, že spodních pět spínačů slouží pro výběr presetu. Prostřední řada vypíná efekty plus Boost. Horní řada slouží pro spínání filtru, kompresoru, tří smyček a Tap.
Pevně přiřazené jsou pouze spínače Tap, Up a Down. Všechny ostatní můžete nastavit, jak chcete. To dává obrovskou svobodu. Qué bueno!

Editace
Zde využijeme horní řadu otočných spínačů. Ze začátku působí editace komplikovaným dojmem. Máte k dispozici velké množství ovládacích prvků a často se ztrácíte. Ale časem zjistíte, že je vše navrženo šikovně a účelově.
Nebudu popisovat princip, pouze uvedu hlavní vlastnosti. Najednou lze "kroucením spínačů" měnit maximálně tři parametry, víc se jich na displej nevejde. Aktivní efekt problikává, takže víme, co právě nastavujeme. Spínač Enter bliká, pokud lze přejít do další úrovně nabídky. Můžete kopírovat presety nebo jenom vybraný efekt.
Jakmile si člověk na editaci zvykne, jde všechno příjemně a rychle. Meníčka jsou přehledná, stejně jako editace efektů. Jenom bacha na ruce, kdyby spínače byly moc zaneřáděné...

TC Electronics G-System

TC Electronics G-System


Organizace
Kompletní nastavení je umístěno v presetu. Ty jsou uspořádány do továrních a uživatelských bank. Každá má pět presetů. Továrních bank je dvacet, uživatelských čtyřicet, tedy sto továrních respektive dvě stě uživatelských presetů.
Mnoho parametrů může být přepnuto do tzv. "globálního" režimu. Pak je jeho nastavení pro všechny presety stejné. Bezvadná věc, kdy mám například trvale zapnutou Insert smyčku a nemusím ji aktivovat ve všech uživatelských presetech.

Filter
Je první z nabízených efektů. Nabízí deset různých filtrů, včetně kvákadel. Mají velký rozsah a signál lze opravdu hodně ovlivnit. Kvákadlo zní dobře, Autowah je poměrně přirozený a dá se dosáhnout velmi dobrého zvuku. Reakce na dynamiku hry je příkladná. Zní to perfektně, ale možná až příliš. Působí na mě trošku chladně. Ve zvuku jakoby chybí maličko špíny či osobitého charakteru.

Compresor
K dispozici máme tři různé kompresory. Signál hezky nakopne, zesílí, podrží sustain. Náběh komprese i doznívání působí přirozeně. Nepostřehl jsem žádné dýchání. Při vyšších hodnotách umí pěkně zašumět, ale máme noise gate.

Modulation
V nabídce jsou dva chorusy, flangery a phasery, a po jednom je zastoupeno vibráto, tremolo a panner. Zvuk je jedním slovem luxusní. Je krásně plný, široký. Asi nejvíce mě oslovily chorus a tremolo. Snad jediné, co mi přijde, podobně jako u kvákadla, že efektům trošku chybí vlastní charakter či charakteristická barva. Že to zní dokonale, je u modulací v pořádku. Ale maličko mi schází něco, co by efektům dodalo trochu více rozpoznatelný nádech.
Nicméně opakuji, vše zní opravdu výborně. Chorus navíc umí překvapivě znít i jako "simulace" akustické kytary. No a ve stereu se uši úplně rozplývají.

Pitch
Můžeme si vybrat z nabídky efektů Pitch Shifter, Octaver, Whammy, Detune a inteligentní Pitch Shifter. Sem patří jenom slova chvály. Zaujal mě hlavně octaver, který zní přirozeně a opravdu dobře se pojí s původní kytarou. Výborně zní whammy, který umí zajímavé věci. Pokud nastavím pitch shifter směrem nahoru, výsledný zvuk samozřejmě nezní přirozeně, ale to známe i z jiných mašinek.

Delay
Nyní se dostáváme k bloku, který je jasnou doménou výrobce. Pokud od TC očekáváte delaye se špičkovou kvalitou, pak jste na správné adrese. Můžeme si vybrat ze sedmi různých typů. Žádný nezklame. Nechybí Dynamic Delay, známý z TC 2290. Zajímavé jsou Tape Delay snažící se o pocit páskového echa nebo Lo-Fi s filtrem ve zpětné vazbě. Mrzí snad jen absence looperu. Ale s největší pravděpodobností se jedná o záměr, na takto drahém efektu se snad nešetřilo. Také doba dozvuku dvě sekundy mi přijde trošku málo, očekával bych kolem pěti. Nicméně při živém hraní člověk víc nepotřebuje. Takže shrnuto - dokonalost sama.

Reverb
Zde platí to samé co pro delay. Zvuk je dokonalý. Je čistý, bez parazitních dozvuků či překmitů, a to i pro extrémně velké hodnoty. V nabídce jsou čtyři druhy reverbů, což bohatě dostačuje. K dispozici máme i širokou paletu parametrů pro nastavení, kterou asi ne každý ocení (co to všechno proboha znamená :-). Po zvukové stránce extrémní kvalita.

Jedná se o třípásmový EQ. Pro každé pásmo můžeme nastavit frekvenci a šíří pásma, takže se spíše jedná o parametrický než klasický ekvalizér. Žádné překvapení se nekoná, pracuje to, jak má.

Noise Gate
Dá se dobře ovládat, parametry mají šikovný rozsah. Tenhle "gejt" se mi moc líbil. Umí toho opravdu hodně. Při troše trpělivosti a experimentování umí hubit škodlivý brum a šum skoro stejně dokonale jako sprej z reklamy.

MIDI a počítač
Implementace MIDI je rozsáhlá a odpovídá očekávání od zařízení této kategorie. Vzhledem k velkému množství presetů musí být při přepínání využit MSB (char 30 - tovární, #1 a #2 - uživatelské banky). Máme k dispozici MIDI mapping, takže zprávám 1 až 128 můžeme přiřadit libovolný preset. Tak lze jednoduše přepínat bez MSB.
G-System bohužel umí vysílat Program Change pouze na jednom MIDI kanálu. Takže pro ovládání více efektů najednou není zcela využitelný.

USB
Slouží primárně pro upgrade firmware. V současnosti je aktuální verze 3.00. Jakmile ji máte, můžete začít využívat editační SW "Vyzor". Ten je zdarma ke stáhnutí na stránkách výrobce. USB bohužel nelze využít jako MIDI rozhraní a neumí ani převod audia do PC.

Upgrade firmware
Testovaný kus měl firmware 2.00, takže jsem měl možnost vyzkoušet jeho upgrade. Tahání dat z PC trvalo asi dvě a půl minuty, ale po skončení mě G-System upozornil, že došlo k chybě a proces je nutno opakovat. Opakoval jsem, ale se stejným výsledkem. Tak jsem mašinku vypnul a zapnul, a hle, vše dopadlo dobře. Efekt asi minutu bootoval nový firmware, vyzval mě k vypnutí a zapnutí a pak už vše proběhlo podle návodu.

SW Vyzor
Jedná se o šikovný program, umožňující pohodlnou práci s nastavením efektů a organizací presetů. Instalace proběhla rychle a bez potíží. Jediným problémem byl údajný konflikt MIDI portů v mém PC. Hledání příčiny si vyžádalo určitý čas. Musím se přiznat, že se mi lépe editovalo asi přímo na G-Systemu než myší. Ale pro práci s presety, jejich přesuny či přejmenování byl Vyzor výborný.

Shrnutí
G-System sdružuje tři zařízení v jednom: 1. multiefekt, 2. centrální přepínač, 3. MIDI pedál ovládající obě tato zařízení. Koncepcí a možnostmi je určen zejména pro živé hraní. Zvuk je plný a čistý, pěkně reaguje na dynamiku hry. Množství efektů se může zdát skromné, ale s ohledem na jejich kvalitu rozhodně platí, že méně je více. Přepínání smyček probíhá bez zbytečných lupanců. Tovární zvuky jsou překvapivě dobře využitelné. Spolu s tím vším jdou ruku v ruce některé třešničky na dortu, jako třeba doznívání delaye a reverbu při přepnutí na nový zvuk. Nevyhneme se klasické editaci skrz meníčka. Díky přístupným točicím spínačům je vše přehledné a rychlé. Pochvalu zaslouží AJ manuál a kvalitní slovenský překlad.
Škoda některých nedostatků, jako jsou absence sluchátkového výstupu, jeden MIDI kanál, nešikovné rozměry, velká váha či chybějící vypínač.
Pokud hledáte řešení efektové cesty a nechcete sebou tahat velký rack, zkuste G-System. Může být zajímavou volbou. Cena není nízká, ale je úměrná dovednostem. Výrobci se podařilo vytvořit novou kategorii mezi multiefekty a vlastně ani nemá konkurenci.
A navíc tak krásně svítí...


Info:
TC Electronic G-System je kytarový multiefekt nevyšší třídy. Rozsáhlé možnosti včetně propojení s dalšími efekty. Doporučení maloobchodní cena je 43 190 Kč.

Plus:
koncepce
zvuk
smyčky
analogové přepínače
kabel CAT 5
editační SW
reverb, delay
Tap, Boost
intuitivní ovládání
přehledný displej
manuál
doznívání zvuku po přepnutí

Minus:
chybí vypínač
smyčky jsou jen sériové
chybí výstup na sluchátka
pevné místo smyček v efektovém řetězci
nevyužitý čelní panel racku
ostré hrany pedálu
USB nelze užít jako MIDI
rozměry pedálu
váha (?)
pouze jeden MIDI kanál
trošku neosobní, chladný zvuk
problémy při komunikaci s PC


Technická specifikace:
počet efektových smyček: 4 x (Loop) + 1 x (Insert)
impedance smyček 1-4 in/out: 91 kOhm/100 Ohm
impedance smyčky Insert in/out: 24 kOhm (35 k Ohm, symetrický) / 100 Ohm (200 Ohm symetrický)
výstup: 100 Ohm (200 Ohm symetrický)
digitální výstup: S/PDIF, 44,1 kHz
AD, DA převodníky: 24 bitů
MIDI: in/out
počet relé pro ovládání externího zařízení: 4
vstupy pro externí pedály: 2
max doba delay: 2 s
USB: ano
napájení: 100-230 V
spotřeba: 20 W
rozměry: 513 x 266 x 103 mm
váha: 7,83 kg

Psáno pro: časopis Muzikus 2008/06

Online verze stránky: http://www.muzikus.cz/pro-muzikanty-testy/TC-Electronics-GSystem-kytarovy-multiefekt-te-nevyssi-tridy~30~kveten~2008/

Komentáře

celkový počet: 1

Tonda  tone suckers

     
 
 
&;

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.