TC Electronic Konnekt Live - Multifunkční spojení na živo

TC Electronic Konnekt Live - Multifunkční spojení na živo
TC Electronic Konnekt Live - Multifunkční spojení na živo

V tomto testu se podíváme na zoubek zvukové kartě dánské firmy. Konnekt Live je zatím poslední z rodiny Konnektů (nebudeme-li počítat poněkud specifický Digital Konnekt 32) – FireWire audio rozhraní s efektovým procesorem.

V minulých číslech se v testech řadou Konnekt zabývali mí kolegové, a proto nebudu vše detailně rozebírat, ale pouze si řekneme rozdíly a nějaké ty subjektivní dojmy a postřehy. Live má nejblíže k modelu 24D.

 

Live vs. 24D

První rozdíl je patrný na první pohled. Šasi Konnektu Live z dva a půl milimetru silného kovu je oděno do černé, je „obchyceno“ gumovým „nárazníkem“ a čelní panel je více zapuštěn do těla karty, aby byly lépe chráněny ovládací prvky. Takto bytelná konstrukce není samozřejmě jen tak. Ale jak může napovědět přídomek „live“, karta je určena pro využití při živé produkci. V krabici ke Konnektu Live je kromě běžného příslušenství přibalena i kabelová redukce ze dvou RCA na dva XLR konektory pro připojení gramofonu a jako doplňující výbava interního DSP jsou to filtry RIAA 1964 a RIAA 1987, určené právě pro gramofonový přenos, a také VST plug-in ResFilter. Ani vzhled plug-inů Fabrik C a Fabrik R nezůstal ponechán v původním designu, ale byly převlečeny také do tmavého kabátku a dostaly přídomek, jak jinak než Live. Jiný rozdíl jsem nezjistil. Oproti 24D má však Live širší možnosti routování (propojení) těchto plug-inů. Fabrik C Live lze přiřadit jako insert efekt vstupnímu 1. a 2. kanálu nebo 3. a 4., případně digitálním vstupům. Je zde i možnost přiřazení na výstup. Bohužel vždy pouze na jeden pár kanálů. Ke Konnektu Live je dodáván Ableton Live Lite 6 namísto Cubase LE.

 

ResFilter

ResFilter neboli rezonanční filtr je plug-in s širokými možnostmi nastavení parametrů, jako jsou cutoff, resonance, drive, hi/lo-cut, strmost atd., ale nabízí unikátní možnost komunikace mezi ostatními ResFiltry. Tedy změnou jednoho parametru prvního ResFiltru lze měnit kterýkoliv jiný parametr v dalších ResFiltrech nebo naopak. Lze nastavit i průběh reakce parametru na lineární, exponenciální či logaritmický i jejich invertované průběhy a také omezit rozsah. Pro hračičky je to skvělá zábava.

 

Live na živo

Takže teď pojďme k subjektivním pocitům a postřehům. Stejně jako posledně u Desktop Konnekt 6 jsem na rozpacích. První věc, která mě zarazila, je možnost použít Fabrik C Live pouze na jeden stereo pár či zavedení pouze jednoho plug-inu v DAW. Tímto se velmi omezuje použitelnost například při mixu. Softwarové plug-iny podobného vybavení jsou dnes pro procesory malým zatěžovacím prvkem, a tak jich lze bez problémů použít několik. Situaci nezlepšuje ani to, že při aplikaci plug-inu na audio data se aplikuje akorát ticho. Takže pokud chcete Fabrik C použít, pak jedině nahrát přímo nebo dodatečně. Vzhledem ke kvalitě plug-inu je škoda jej používat pouze při direct monitoringu nebo na hlavní výstup. A další omezení nastává při vyšší samplovací frekvenci než 48 kHz. Při 96 kHz lze použít pouze jeden z Fabriků a při 192 kHz nelze použít žádný.

Dalším nemilým překvapením byla nemožnost jakýchkoli nastavení sluchátkového výstupu. Tedy ani samostatné ovládání hlasitosti, natož nějaká možnost routování. Sluchátkový výstup pouze kopíruje hlavní výstup, což mrzí o to více, když jsou výstupy na sluchátka dva.

Hlubší ponor čelního panelu znesnadňuje pohled na kontrolní LED diody a popisky. Pokud tedy nad nimi chceme mít přehled, je potřeba mít kartu položenu výše k úrovni očí nebo ji mít vpředu podloženu. No, a pak je zde ještě pomalý, zbytečně objemný a méně stabilní Control Panel.

Nemám však jen negativní dojmy. O zvukových kvalitách samozřejmě není pochyb, a to jak předzesilovačů a převodníku, tak i interních efektů. Nejvíce však oceňuji možnosti provozu stand alone, kdy se z „pouhého“ audio interface stává multifunkční zařízení – mikrofonní předzesilovač, AD nebo DA převodník, malý mix nebo efektový procesor. Samozřejmě s omezenými možnostmi, ale přesto použitelný.

 

Live na konec

I přesto, že jsem měl nějaké výhrady, je Konnekt Live kvalitní a bytelné zařízení, které nemusí sloužit pouze jako zvuková karta domácího studia. Jestliže přemýšlíte nad pořízením některého z výše zmíněných zařízení, pak by možná stálo za to popřemýšlet, zdali nezabít pár much jedním Konnektem (kterým by se dalo zabít i něco většího než jen moucha ;-). Chcete-li však pouze digitalizovat své staré vinyly pro svou vlastní potřebu, pak se vám tato investice asi moc nevyplatí. Dovozce se postaral o český návod, za což si zaslouží pochvalu.n

 

Info:

TC Electronic Konnekt Live je zvuková karta vycházející z Konnekt 24D, zaměřená na živé produkce. Cena je 11 990 Kč.

 

Plus:

zvuk

bytelná konstrukce

režim stand alone

ResFilter

 

Mínus:

omezené použití interních efektů

nemožnost jakýchkoli nastavení sluchátkových výstupů

objemný a pomalý Control Panel

 

Norma RIAA upravuje frekvenční charakteristiku gramofonového záznamu. Spodní frekvence jsou při záznamu potlačeny, horní naopak zdůrazněny, aby se snížilo opotřebení při přehrávání vinylových desek a aby se zkvalitnil poslech.

Psáno pro časopis Muzikus