TC Electronic G-Major 2 - evoluce revoluce

TC Electronic G-Major 2 - evoluce revoluce
TC Electronic G-Major 2 - evoluce revoluce

Když přišel na trh před osmi lety efektový procesor G-Major, znamenal pro kytaristy s lampovými zesilovači nebo rackovými sestavami konečně profesionální a dostupné řešení efektování zvuku bez drastické ztráty jeho původního charakteru. Od té doby uplynula ale řada let a až v letošním roce se objevil konečně nástupce tohoto úspěšného produktu.

Základy evoluční teorie

Při pohledu na fotky ze světových pódií můžete někdy nabýt dojmu, že G-Major měl v racku skoro každý kytarista. Ono ale na druhou stranu nebylo z čeho moc vybírat - pokud máte kvalitní lampový zvuk, nepotřebujete nějaké simulace, a už vůbec ne totální anihilátory charakteru zvuku, kvůli kterému máte právě ten zesilovač, který máte. Většina kytaristů potřebovala navíc pouze ty základní kytarové efekty: flanger/chorus/phaser, delay, reverb, EQ, šumovou bránu a ladičku. A jelikož máte možnost u podobného procesoru mít desítky svých presetů, potřebujete také výstup pro přepínání kanálů na lampovém zesilovači, který většinou nemá MIDI, a tak je výhodné, aby byly kanály přepínány ze společného MIDI kontroléru pomocí efektového procesoru. Tohle všechno samozřejmě je kytaristům jasné, ale výrobci dlouho nabízeli všechno možné, jen ne vše v jednom. Některé procesory neměly výstup na ovládání zesilovače, jiné pouze krátké zpoždění nebo jiné omezení, až konečně G-Major nabídl za dostupnou cenu přesně ten správný základ. A jelikož TC Electronic měla technologie na vysoké úrovni, vznikl na bázi velmi drahého G-Force procesoru levnější, který se stal skutečným etalonem podobných kytarových procesorů.

 

Na tuto legendu má tedy za úkol navázat nový G-Major 2. Nemá za úkol navršit před kytaristou nepřehlednou hromadu efektů a funkcí, ale poskytnout základní efekty v dobré kvalitě. Vzhledem k původnímu G-Majoru je dvojka skutečně evoluční. Přibylo několik málo efektů, výrazně se zlepšila signálová cesta, zrychlilo se procesování signálu a v neposlední řadě bylo upraveno ovládání, které se často stávalo terčem připomínek kvůli spolehlivosti.

 

Co G-Major není, co a pro koho je

Nedá mi, abych raději nenapsal, co G-Major 2 není:

 

G-Major 2 není simulátor zesilovačů, tube screamerů, akustických kytar, syntezátorů a kosmických zvuků.

 

Takže teď bych raději měl ještě jednou napsat, co G-Major2 je:

 

G-Major 2 je vysoce kvalitní efektový procesor, který poskytuje sice jen základní efekty, ale ve velmi dobré kvalitě bez chemického pocitu.

 

A tedy pro koho je určen:

 

G-Major 2 je určen kytaristům pro efektování velmi kvalitního základního zvuku. Tedy například pro ty, kteří již mají svůj lampový zesilovač a na něm mají již nalezený svůj zvuk a pouze potřebují tento zvuk obohatit pár efekty. Předpokladem je, aby měl jejich zesilovač efektovou smyčku, ve které bude G-Major 2 pracovat. Samozřejmě je vhodný i pro rackové systémy s lampovým pre-ampem a samostatným koncovým zesilovačem.

 

Co umí G-Major 2 za efekty:

 

Univibe: simulace původního napodobení rotujících reproduktorů z šedesátých let. Není to tedy modeling přímo Leslie (rotujících reproduktorů), ale staré vintage krabičky, která se o to pokoušela a měla velmi osobitý zvuk. K dispozici v módech Vintage a Modern, který zvuk více ovlivňuje.

 

Chorus: jednoduchý Classic, Advanced mode s více prvky a třímodulový Tri-Chorus.

 

Flanger: jednoduchý Classic, rozšířený Advanced s více prvky a THZ Flanger.

 

Vibrato: vcelku obyčejné vibrato s filtrem.

 

Phaser: klasický phaser jako na krabičkách. Některé phasery mají čtyři fázovací jednotky, některé šest, G-Major 2 používá v tomto režimu čtyři, ale má i Smooth režim s jemnějším průběhem, kterého se dociluje pomocí dvanácti fázovacích jednotek.

 

Delay: maximální délka dozvuku 1,8 s. Má možnost nastavení spodní a horní propusti, což je velmi důležité pro správné zapojení echa do vašeho zvuku. Je k dispozici v módech PingPong (to je určitě jasné), Dynamic (intenzita se mění podle toho, jestli hrajete nebo jestli je slyšet jenom dozvuk. Velmi dobré pro zachování čitelnosti vaší hry), Dual (dva nezávislé, každý max. 800 ms).

Reverb: klasická nabídka modelů Spring (pružinový), Hall (větší prostory s přirozeným zvukem), Room (malá místnost) a Plate (simulace starého dozvuku pomocí kovové desky). I když dobré, nemůžou mne digitální „plate“ modely zatím zcela uspokojit, jelikož mám osobní dlouhou zkušenost se skutečnou starou půltunovou dozvukovou deskou. Nicméně zvuk velmi dobrý.

Tremolo/Panner.

 

Filter/Wah: umožní vám simulovat klasické nebo automatické kvákadlo, filtr má dostatečně bohaté možnosti řízení pomocí pomaloběžného oscilátoru s volitelnými průběhy. Resonance Filter vás může přiblížit efektům s Cutoff/Resonance na tanečních syntezátorech. Touch Wah umožní spouštět kváknutí úderem do strun - nicméně charakter zvuku je jiný než u krabiček, protože mnoho kytaristů kvákalo v efektové smyčce nemá.

Plynulou změnu ladění Pitch Shift/Intelligent Pitch Shift/Detune/Whammy.

 

Octaver: jeden hlas o oktávu až dvě nahoru nebo dolů.

 

Kompresor: jednoduchý kvalitnější kompresor, není multipásmový, ale komprimuje dle očekávání.

 

Třípásmový ekvalizér, ladičku, šumovou bránu, boost funkci pro sóla pro každý preset.

 

Přepínání kanálů na zesilovači pomocí dvou programovatelných relé.

 

Jelikož G-major vidělo hodně zájemců o podobný nový efektový přístroj, v následujícím popisu se zaměřím hlavně na nové funkce a úpravy. Pokud nečtete Muzikus příliš dlouho, doporučuji zavítat na www stránky našeho časopisu (samozřejmě www.muzikus.cz) a tam najdete pěkný test původního G-Majoru od Martina Mojžíše.

 

Novinky G-Majoru 2:

Nový Tri-Chorus s mohutným efektovaným zvukem. Má tři efektové chorusové jednotky s rozdílnými parametry a možností asymetrického řízení pro širší chorus efekt.

 

Nový Through-Zero Flanger je režim flangeru, který má za úkol simulovat dva současně hrající magnetofony, které mění pomalu rychlost. Smícháním těchto dvou zvuků se vytvoří originální flanger, tak jak byl vytvářen v začátcích nahrávání, a na rozdíl od simulace tohoto efektu jiným způsobem (krabičkami) je zde unikátní nulová fáze, kdy se oba zvuky prolínají v čase. Vylepšený reverb. Nový Filter (nebo kvákadlo, pokud vám nevadí ho mít ve smyčce). Nový Reverse Delay pro simulaci hry pozpátku. Nové modulované delaye. Nový efekt UniVibe, což potěší v době módy vintage zvuků. Mnohem lepší a rychlejší Pitch Shifting, zejména ale přidán inteligentní dvojhlasý Pitch Shifter. Pro řadu uživatelů je přínosem rozdělení soustředného voliče parametrů na obyčejné. U tohoto systému se očekává vyšší spolehlivost, protože právě tyto ovladače na tom nebyly u původního G-majoru spolehlivostně nejlépe. Možnost editace zvuků pomocí PC. Původní nepříliš povedená šumová brána v G-Majoru (viz původní test Martina Mojžíše) byla vylepšovaná novějšími verzemi firmwaru již v G-Majoru.

 

Jak to ale vlastně hraje?

Samozřejmě bez testů s mými lampovými pre-ampy a zesilovači by to nebylo to správné testování... Všechny funkce odpovídají očekávání a standardu TC Electronic. Vlastně je těžké něco psát - funguje to. Přidám alespoň pár postřehů. Za velmi dobrou cenu tedy získáte kvalitní efektový procesor. Vylepšená signálová cesta znamená menší vliv na váš původní zvuk oproti původnímu G-Majoru. Bohužel pro fajnšmekry, musím říci, že stále je patrné, že to projde procesorem. Pokud jste tedy naprostí lampoví a analogoví puritáni, může vám toto malé ovlivnění vadit a i nadále zůstanete u zařízení, kde je mix efektovaného a původního signálu analogový. Ovlivnění je ale zcela adekvátní současnému stavu technologií a je pro daný typ zařízení normální. Zrychlení procesování je znát u pitch shiftingu a uživatelé po světě spolu se mnou říkají, že „konečně je to normálně použitelné“. V prezentaci na NAMM veletrhu se samozřejmě Soren Andersen pustil do předvádění funkce Reverse Delay, tedy echa, které simuluje hru pozpátku, něco jako zvuk páskového magnetofonu, puštěného opačným směrem. V tomto oboru mne ale, myslím, nemůže G-Major 2 nějak překvapit, protože osobně mám nejraději reverse funkce ve vazbě s vícehlasým harmonizérem, což je parketa Rolandu. G-Major 2 má tyto funkce vcelku jednoduché, rolandovských kreací nedosáhnete. Chorus je celkově příjemný, Tri-Chorus rozšiřuje možnosti, i když bych se ještě přimlouval pro rozšíření nabídky chorusu do víc „vintage“ typu zvuku, ten „můj“ je ještě trochu měkčí. Univibe je příjemné zpestření, stejně jako další efekty, které je skoro zbytečné je jednotlivě popisovat - jsou v pořádku.

 

Celkově hodnotím tento procesor docela dobře. Moje výtky jsou jednak subjektivní (každý má jiné ucho a nároky) jednak nepříliš závažné. Nabídka efektů by mohla být v roce 2009 větší, ale odpovídá určení procesoru. Pokud budete chtít vytvářet neobvyklejší efekty, tak zkuste G-Force, ten nabízí mj. díky Modifiers zcela jiné možnosti zvuku, ale bohužel také za zcela jinou cenu. Možná vám přijde, že tento procesor málo chválím, ale on je z řady „zapojte ho do řetězce a hrajte“, ne „mačkejte tlačítka a točte knoflíky, po měsíci najdete nějaký zvuk“. A tak to má být. Někdy nepotřebujete hyper-super-nejnej kosmické efekty dle poslední módy, někdy potřebujete klasický dobrý základ ve výborné kvalitě. V tom případě potřebujete G-Major 2. Je to velmi kvalitní dělník do náročného provozu, i když bych ocenil ještě pár funkcí navíc.

 

Info:

TC Electronic G-Major 2 je rackový efektový procesor určený pro spolupráci s kytarovým aparátem, tedy bez zkreslení či jejich simulací. Doporučená maloobchodní cena je 14 590 Kč.

 

Plus:

zvuková kvalita

velmi rychlý processing (doba procesování cca 1 ms)

nízké ovlivnění průchozího signálu

oproti původnímu modelu celkové zlepšení

jednoduché ovládání

dobrá cena

 

Mínus::

pořád je znát ovlivnění signálu (pro fajnšmekry)

celkově chudší nabídka efektů

 

Rozměry, parametry a hmotnosti:

bitové rozlišení: 24 bitů

odstup vstupu: 100 dB

odstup výstupu: 104 dB

vstupní impedance sym. vstupu: 21 kΩ

vstupní impedance nesym. vstupu: 13 kΩ (tedy nezapojujte přímo elektrickou kytaru do G-Majoru)

přípojná místa pro ovládání:

1 x jack pro pedál (pro například kvákadlo či whammy)

1 x jack pro ovládání 2 přepínačů v zesilovači (přepínání kanálů)

3 x MIDI (In/Out/Thru)

vstupy:

digitální S/PDIF RCA (vstup/výstup)

analogové jack symetrické vstupy/výstupy

napájení: automatická volba 100-240 V (můžete s ním jezdit do USA a zpět)

hmotnost: 1,85 kg

Psáno pro časopis Muzikus