TC Electronic BG 250 - baskytarové kombo

TC Electronic BG 250 - baskytarové kombo
TC Electronic BG 250 - baskytarové kombo

TC Electronic BG 250

Nečekaná lehkost bytí

Černočervená bedýnka označená nápisem TC Electronic a výrazným logem BG 250 ve mně za pár týdnů, které jsem měl možnost s ní strávit, vyvolala dvě emoce. Nadšení. A rozčílení. Ono rozčílení se netýká toho, jak dobře nebo špatně tohle baskytarové kombo hraje. O basákově emočním dobrodružství s ním čtěte níže.

  

Když jsem kombo na test přebíral, zarazil jsem se, že rozměrná kartónová krabice nemá žádná madla. Ale v TC na ně nezapomněli. Jen si řekli, že jsou zbytečná. „Aha, vždyť je to digitální,“ uvědomil jsem si, když jsem krabici zvedl. Kombo má necelých šestnáct kilo a překvapení, jak je vzhledem ke svému rozměru lehké, jsem zažíval znovu a znovu.

 

I věrným zastáncům analogových hudebních nástrojů bych doporučil číst dále. Je rok 2013 a od objevení tranzistoru, který si většina basáků už dávno na úkor elektronky pustila do svého zesilovače, letos uplyne 56 let. Aniž bychom tvrdili, že tranzistory nebo elektronky jsou překonané, je snad už víc než vhodná doba nechat do zesilovače nahlédnout i nějakému tomu digitálnímu čipu.

 

Při hraní na BG 250 navíc zjistíme, že TC Electronic pouští do svých nejnovějších výrobků pro baskytaristy i technologie, které do hudby z onoho konzervativního pohledu nepatří už vůbec. Co to sakra dělají s tím smartphonem u snímačů?!

 

Staré knoflíky s novým obsahem

BG 250 je baskytarové kombo s výkonem 250 W, s jedním patnácipalcovým reproduktorem a výškovým piezo tweeterem.

Ovládací panel najdeme na horní straně komba v jeho zadní části. Při hraní ve stoje s kombem na židli je to velmi pohodlné umístění.

Pročteme-li stručný manuál a zahrajeme-li si na BG 250, zjistíme, že ovládací prvky se většinou jmenují tak, jak jsme zvyklí, ale občas se za nimi skrývá odlišný přístup vývojářů.

 

Input, vstup pro jack od basy, je úplně nalevo. Je tu jeden vstup určený jak pro pasivní, tak pro aktivní baskytaru.

Gain není tak úplně starý známý gain. Nebudeme s ním žhavit zesilovač dle naší libosti až k případnému zkreslení, ale výrobce nás žádá, abychom Gain nastavili do nejvyšší možné polohy, při které nebude blikat přilehlá kontrolka Peak Lead. Pro případné chtěné zkreslení má BG 250 jinou funkci. Zesilování se provádí potenciometrem Master.

 

Ovladače Bass, Gain, Middle a Treble jsou také z jiného kraje. Z digitálního Dánska. Není to standardní ekvalizér. Ten totiž, jak vysvětluje výrobce, dává možnost vybudit nebo uříznout určitou a stále stejnou frekvenci danou jednomu potenciometru, tedy vždy jednu frekvenci pro basy, jednu pro výšky a jednu pro středy. V TC ale dali pod každý ovladač dvě až tři frekvence. Nepostupovali přitom nahodile, ale sledovali nastavení, které obvykle baskytaristům vyhovuje.

 

Potenciometr Bass tedy pracuje tak, že vybuzuje frekvenci 100 Hz v rozsahu nula až 15 decibelů, anebo při otočení doleva ořezává frekvenci 80 Hz, a to až o 24 decibel dolů. Middle zesiluje frekvenci 800 Hz a podle tvrzení jednoho z videí od TC Electronic řeže dvě frekvence 800 a 500 Hz najednou. Z tabulky v manuálů to ovšem jasné není. Manuál obecně je hodně skoupý na slovo, nemluvě o tom, že neumí česky.

 

Treble pracuje s 3150 Hz při přidávání a 1800 Hz při ořezávání. Rozsah přidávaných a ubíraných decibel je u všech třech knoflíků víceméně stejný.

 

To jest teorie. V praxi vám pomůže grafika se čtyřmi příklady nastavení, kterou najdete na jakémsi pomocném manuálu na vrchní desce komba. Ta ukazuje, jak knoflíky nakroutit, aby vaše basa zněla jako basa do stylů označených Classic Rock, Metal, Jazz, anebo abyste mohli hrát palcem - Thumb, čímž se rozumí technika slapu obecně včetně vytrhávání strun. Musím říci, že to, co TC v příkladech nastavení navrhují, dává smysl.

 

Líbila se mi řezavá rocková basa, nadšený jsem byl z jazzového nastavení s medově znějícími basy a velmi mi vyhovovalo nastavení pro slap rozkročené mezi pevnými basy a jiskřivými výškami. Příklady je samozřejmě třeba brát hlavně jako ukázku, jak s potenciometry pracovat.

 

Dalším knoflíkem na ovládacím panelu je TubeDrive. Jde o simulaci lampového zkreslení klasického baskytarového zesilovače. TC se chlubí tím, že na rozdíl od jiných simulací, které se věnují pouze napodobení zkreslení v sekci pre-ampu, jejich systém emuluje nakreslení jak na předzesilovači ještě před ovladači basů, středů a výšek, tak na zesilovači jako takovém. Protože dovnitř nevidíme a jiné simulace lampového zkreslení tu nejsou, aby se mohly bránit, nezbývá než popsat, jak to zní. Hezky. Funkce přidává příjemné teplé praskání podobné přebuzenému zesilovači. Na desetistupňové škále si můžeme jeho intenzitu vybrat, nejde do žádných extrémů, zůstává vždy jen nakresleným baskytarovým zesilovačem. TC nezapomněli spojit tuto funkci, stejně jako tu následující, s nožním spínačem (není v ceně komba).

 

Kdo nemá smartphone, jako by nebyl

A je tu ovladač Tone Print. Podle různých materiálu TC Electronic se zdá, že právě Tone Print by měl přilákat nejvíce pozornosti ke kombu BG250 či k jeho sourozenci, zesilovači BH250. Přiláká?

 

Když si přivezete BG250 domů, skrývá se pod bílým potenciometrem Tone Print chorus, konkrétně TC SCF Chorus, jak firma svůj efekt, známý jako podlahová krabička, nazývá. Na škále možných deseti stupňů najdeme různé polohy efektu, od jemného sotva znatelného zdvojení, až po zvuk hraničící s flangerem nebo modulací zprohýbané gramofonové desky. Efekt base dodává zajímavý rozměr a jeho zvuk se projeví mezi ostatními nástroji v kapele. Oproti původnímu stompboxu se ovšem musíme smířit s tím, že máme na ovládání efektu jediný potenciometr.

 

Hlavní předností funkce Tone Print ovšem má být fakt, že chorus můžeme vyměnit za jakýkoliv z přehršle digitálních efektů, které TC Electronic nabízí ke stažení na svých webových stránkách nebo, a hlavně, prostřednictvím chytrého telefonu.

 

Protože smartphone nevlastním a ani vlastnit nehodlám, spoléhal jsem na to, že stejnou legraci, jakou lidé z TC se smartphonem v ruce ukazují na propagačních videích, zažiji díky počítači a USB kabelu, který firma přiložila ke kombu. Ale ouvej, dostáváme se k mému rozčílení. Vězte, že jsem si s kombem a počítačem hrál mnoho hodin, ale namísto uspokojení se dostavovalo jen rozčilení.

 

Hlavní problém ovšem nevidím v tom, že by TC vyrobili něco nefunkčního, ale v tom, že vám s postupem, jak funkci oživit, nijak nepomohou. V manuálu se k tomu nedočtete takřka vůbec nic a na internetových stránkách najdete jen nadšená provolání, ve smyslu: Můžete si stáhnout TonePrints do komba pomocí USB, ale proč to neudělat způsobem vhodným 21. století - pomocí „naší super cool“ aplikace pro smartphone? No protože nemám ten smarphone, přeci.

 

Bohužel ani žádné z videí na TC stránkách neukazuje, jak spojit kombo s počítačem, aby si rozuměly. Až po dlouhém hledání jsem našel na stránkách jakýsi aktualizační program, který jsem si stáhl do počítače, a až v jeho funkci Help byl popsaný návod, jak kombo zapnout tak, aby jej počítač poznal. Ovšem žádný efekt se mi do něj nahrát bohužel nepodařilo. Moje rada zní: s počítačem to nezkoušejte.

 

Použití smartphonu, ke kterému TC dává podstatně více rad a návodů, má své odůvodnění. V kombu můžete používat maximálně dva stažené efekty a variabilitu, kterou široká knihovna TonePrintů nabízí, tedy využijete jen tak, když máte i ve zkušebně, případně na pódiu, zdroj efektů u sebe.

 

Do komba se nahrávají skutečně jakousi sci-fi cestou, kdy vyšlete signál z telefonu přes snímače vaší baskytary, a efekt se vymění. Velkou vychytávkou je, že aplikace umožňuje mít v telefonu knihovnu efektů i bez internetového připojení. A nezbytným doplněním je možnost ovládat spuštění a vypnutí funkce Tone Print pomocí nožního spínače.

 

Funkci Tone Print vymyslela firma jako jakýsi bonus ke svým podlahovým efektům. Pomocí USB a počítače si majitel efektu může stáhnout do krabičky přesné nastavení, jaké používá některý z hudebníků spolupracujících s TC Electronic. V kombu BG250 a zesilovači BH250 ale získává Tone Print podstatně hodnotnější rozměr: stahujete si onen otisk nastavení toho kterého hudebníka, ale to v tomto případě znamená, že dostanete efekt samotný, aniž byste si ho museli kupovat. Nevýhodou je jen to, že na něm jiný charakter nenakroutíte.

 

Pojďme k dalším funkcím na ovládacím panelu komba. Je tu tlačítko Mute pro absolutní ztišení komba. Jeho výhodou je i to, že vypíná zvuk jdoucí nejen do reproduktoru a tweeteru, ale i do XLR výstupu, který najdeme úplně napravo na ovládacím panelu. Můžete tak ladit, aniž byste byli slyšet na pódiu i v „peáčku“.

 

Na kombu najdeme také ladičku určenou pro struny B (v našich krajích H), E, A, D, G. Ladění indikuje dvěma diodami. Pokud struna sedí, svítí obě najednou, pokud potřebuje přitáhnout nebo povolit, bliká různě rychle vždy jedna z nich. Ač tenhle systém nepůsobí příliš přehledně a přesně, dařilo se mi s ním naladit bez problémů. Posledním ovládacím prvkem je Pre/Post Switch, který leží blízko XLR výstupu. Jím určujeme, zda do XLR půjde signál upravený tím, co jsme si nakroutili na kombu, nebo neupravený.

 

A poslední funkcí, kterou stojí za to zmínit, je vstup Aux In. Do něj můžeme zapojit zdroj zvuku například MP3 přehrávač a hrát spolu s ním. Třeba cvičit s nahrávkou ze zkušebny. Funkce je to velmi praktická, navíc do vedlejší zdířky na malý jack můžeme píchnout sluchátka, vypne se tím reproduktor a můžeme tiše cvičit, i když zbytek rodiny spí.

  

Na závěr: a přece to hraje

BG250 je šikovné kombo designované dánskou firmou TC Electronic a vyrobené v Číně. Dává dostatečný výkon 250 W. S velkou rezervou se mi osvědčilo při zkouškách v kapele se dvěma kytaristy a bubeníkem. Ustálo by i mnohá klubová pódia. Bohužel k němu nejde připojit už další reproduktor, kterým bychom mohli tlak za zády ještě zvýšit.

 

Opravdu se mi líbí, jak BG250 hraje. Užíval jsem si jeho příjemně znějící hloubky a třpytivé výšky, které umožňuje tweeter. Proto mne mrzí, že si na těchto řádcích stěžuji, že jsem se neskamarádil s funkcí TonePrint. Ovšem i kdyby možnost stahování digitáních efektů kombo vůbec nenabízelo, zvedal bych pro něj palce.

 

Tone Print je pro mne hlavně připomínkou, že se vyplatí firmu TC Electronic a její produkty sledovat. Zatím nabízí nahrát do komba dva různé efekty, ale do budoucna to je příslibem technologického vývoje, o jakém se milovníkům efektů doposud nesnilo.

 

Info:

BG250 je baskytarové kombo designované dánskou firmou TC Electronic a vyrobené v Číně. Cena je 9990 Kč.

  

Plus:

nízká hmotnost

pěkný zvuk

chytrý ekvalizér

tweeter

vydařená simuace lampového zkreslení

možnost nahrávat do komba digitální efekty přes funkci TonePrint

 

Mínus:

nelze připojit externí box

malá uživatelská podpora při použití funkce TonePrint s počítačem

 

TECHNICKÁ SPECIFIKACE:

ovladače Gain, Bass, Mid, Treble/Tweeter Tone, simulace lampového zkreslení Tube Tone, digitální efekty Tone Print, Master
tweeter TC Electronic Custom Piezo
přepínače Mute, Pre/Post Switch (zapínaní a vypínaní ekvalizace signálu při výstupu přes XLR)
hmotnost 15,8 kg
vstupy/výstupy nástrojový vstup, vstup pro externí zvukový zdroj (například MP3 přehrávač), výstup pro sluchátka, XLR výstup, USB konektor
ladička ano, pro pětistrunnou baskytaru
cena 9990 Kč

 

www:

www.tcelectronic.com/bg250/

Psáno pro časopis Muzikus