Strymon Mobius - efektový procesor

Strymon Mobius - efektový procesor
Strymon Mobius - efektový procesor

Mottem firmy Strymon je posouvat limity technologií, vyrábět výrobky bez kompromisů a předefinovat to, co je možné vytvořit v hudební elektronice. Přístroj se záhadným názvem Mobius tyto aspirace určitě má, nabízí totiž zajímavou koncepci efektového procesoru, snažícího se v daném typu procesování nabídnout to nejlepší. Zda se to povedlo, zkusíme zjistit v dnešním testu.

Koncepce a design

Mobius není jen tak obyčejný přístroj, to je na něm poznat na první pohled. Vypadá trochu jako příliš velká kytarová krabička, nebo snad jako příliš malý multiefekt - má něco z obojího. Přitažlivý tmavě modrý design podpořený vynikajícím mechanickým a odolným zpracováním všech prvků jen jako by dále budil zvědavost. A koncepce přístroje tomu všemu dává za pravdu - je to totiž efektový procesor specializovaný pouze na modulační efekty, kterých nabízí dvanáct typů (s několika podtypy, celkově 33 algoritmů procesování). Není to multiefekt, ale spíše mnoho menších krabiček v jedné větší krabici (zní to trochu nehezky, ale je to tak). Najdeme tu Chorus, Flanger, Rotary (simulace boxu Leslie), Vibe (specifický „hendrixovský“ efekt z 60. let), Phaser, Filter (tři typy filtrace a osm vlnových forem LFO), formantový filtr, Vintage Tremolo, Patternové Tremolo (zajímavý efekt, pro který nemám lepší pojmenování než „poskakující zvukové kuličky“), Autoswell (změna hlasitosti v závislosti na vstupní úrovni signálu), Destroyer (redukce bitového rozlišení a vzorkovací frekvence signálu, včetně efektu vinylové desky) a Quadrature (kombinace posouvání frekvence, amplitudové a frekvenční modulace). U každého typu efektu máme detailní editaci a možnost zapsat nastavení do dvou set kompletně přepisovatelných pamětí, volitelných nožními spínači nebo přes MIDI.

 

Na našem trhu zatím zřejmě méně známá firma Strymon je malá americká pobočka společnosti Damage Control Engineering, složená z muzikantů a nadšenců pro hudební a zvukovou techniku. Jejich cílem je zachovat malou firmu zaměřenou na experimenty a zkoušení nových věcí.  

 

Na horním panelu najdeme vlevo nahoře malý, ale hezky viditelný šestimístný LED displej ukazující název programu nebo hodnoty parametrů, vlevo od něj je vícefunkční přepínač Value, při jehož stisku zvolíme editovací režim a následně stiskem a otáčením typ nebo hodnotu parametru. Šikovné, dá se na to zvyknout velmi rychle. Vedle najdeme ještě další potenciometry sloužící pro ovládání nejzásadnějších parametrů kteréhokoli programu - rychlost efektu (Speed), hloubku modulace (Depth) a výstupní úroveň signálu (Level).

 

Pod nimi ještě další dva potenciometry pro přiřaditelné dva parametry. Pod displejem dole je otočný přepínač typu modulačního efektu, který se zrovna používá. Jeho stiskem můžeme zvolit zobrazení aktuálně nastaveného tempa BPM, držením se pak ukládá preset po editaci. A konečně dole najdeme tři nožní spínače (A, B, Tap) s indikací LED diodami, kterými volíme preset v dané bance (každá ze sta bank má dvě samostatná paměťová místa A a B), při jejich vypnutí dostaneme bypass. Tlačítkem Tap můžeme navolit tempo pro nízkofrekvenční oscilátor (LFO), který je jádrem všech používaných efektů (dá se ale i zapnout režim Global Tempo). Současným stiskem levého a středního spínače se posuneme o banku dolů, podobně středním plus pravým spínačem nahoru. Tento systém není na první dojem úplně logický a vyžaduje trochu cviku, leckdo by ho mohl považovat i za nevýhodu (zejména rychlejší přepínání mezi více než dvěma paměťovými místy je poněkud obtížná nožní ekvilibristika). Naštěstí nemusíme spoléhat jen na něj a můžeme přepínat programy také přes MIDI (v tom případě bychom ale mohli zase zapochybovat o vhodnosti designu tohoto přístroje, protože by se mnohem více hodil v rackovém provedení).

 

Na zadním panelu najdeme audio vstupy a výstupy levá/pravá, takže je možno využít opravdové stereo, nebo můžeme pravý vstupní a výstupní kanál nakonfigurovat přepínačem jako pre/post, což umožňuje přístroj zařadit na různá místa audio řetězce. Tím se zvukové možnosti ještě zvětšují. Dále je tu vstup pro expression/footswitch pedál a MIDI vstup a výstup, a samozřejmě vstup pro 9V napájení z přiloženého adaptéru.

 

Ovládání

Kromě zmíněného komplikovaného přepínání programů nožními spínači je ovládání velmi jednoduché. Prakticky na vše potřebné se dostaneme dvěma multifunkčními potenciometry. Výčet jednotlivých parametrů efektů by byl dlouhý, tak jen stručně. Je tu vše potřebné, co modulační efekty potřebují, i když úplně vyčerpávající to není (největší fajnšmekři by občas mohli postrádat maximálně detailní parametry, jako např. kolik přesně dB zdůrazní či ubere chorus v basech a ve výškách). Podstatné je, že i při poměrně jednoduchém nastavení zní efekty velmi dobře a není potřeba zas tak laborovat (např. téměř vždy najdeme u efektu údaje o rychlosti LFO v notových hodnotách v daném BPM, nikoli časy v sekundách nebo milisekundách, což většinou zjednodušuje programování).

 

Výhodou je velmi propracované MIDI ovládání, které každému z parametrů určitého efektu přiřadilo specifický MIDI kontrolér, a na vše se dostaneme pohodlně na dálku, což oceníme zejména tehdy, když bychom se rozhodli Mobius integrovat do většího efektového řetězce ovládaného centrálně přes MIDI.

 

Zvuk

Patří jednoznačně k tomu nejlepšímu, co se dá v oblasti efektů slyšet. Své udělaly kvalitní převodníky 24 bitů/96 kHz, ale hlavně skvěle vymodelované algoritmy efektů. Ať už jsem zkoušel přes tento efekt prohnat kytaru, basu, klávesy, či dokonce celou nahrávku, vždy byl zvuk maximálně čistý, živý, dobře vyvážený a velmi inspirativní (snad až návykový), a to u všech typů použitých efektů. Skvělé je, že tento přístroj je velmi univerzální až nadčasový, protože díky různorodosti algoritmů z něho lze dostat jak „skalní“ vintage zvuky, tak experimentální a neotřele znějící moderní efekty. Tovární presety jsou velmi reprezentativní a mnoho muzikantů by si možná vystačilo jen s nimi, ale jako obvykle je to jen ukázka toho, co všechno asi tento přístroj dovede. Pro puristy v oblasti true bypass je tu dobrá zpráva - Mobius audio signál opravdu nekrade (snad jen měřitelně, ale ne slyšitelně) a nikterak nešumí (je tu i možnost zvolit Analog Buffered Bypass).

 

Závěrem

Mobius je velmi kvalitní a především zvukově vynikající přístroj, který v tom, na co se specializuje (tedy modulační efekty), rozhodně patří k tomu nejlepšímu na trhu. Spektrum možných uživatelů je velmi široké - logicky od kytaristů a basistů i přes klávesáky (ideální doplněk pro hráče na vintage nástroje, zejména Rhodes, Wurlitzer a klavinet přes to zní opravdu skvěle) - a samozřejmě i do studia. Předmětem pochybností by mohla jeho cena, která není v oblasti (zvláště specializovaných) efektů nejnižší. Je pochopitelná vzhledem ke špičkové kvalitě toho, co tento přístroj umí, ale můžeme namítnout, že umí pouze toto a ve stejné cenové kategorii mu na paty šlapou mnohem bohatěji vybavené multiefekty. Ale tuším, že Mobius má ambici stát se spíš neodolatelnou „must have“ položkou zvukových fajnšmekrů, kteří za něj rádi zaplatí, protože to, co umí, umí opravdu dobře...

 

Info:

Strymon Mobius je efektový procesor specializovaný na modulační efekty. Doporučená cena je 11 450 Kč.

 

Plus:

špičkový zvuk

mechanické provedení

plná ovladatelnost přes MIDI

 

Mínus:

komplikovanější přepínání programů pomocí nožních spínačů

vyšší cena

 

Technická specifikace:

Počet efektů: 12 (pouze modulační efekty), 33 algoritmů

Typy efektů: Chorus, Flanger, Rotary, Vibe, Phaser, Filter, Formant, vintage tremolo, pattern Tremolo, Autoswell, Destroyer, Quadrature

Převodník: 24 bitů/96 kHz

Frekvenční rozsah: 20Hz-20kHz

Odstup signál/šum: 115 dB

Počet pamětí: 200 programů

Připojení: stereo vstup a stereo výstup (možnost konfigurace pre/post), expression pedál, MIDI In/Out

Rozměry: 127 x 171 x 47 mm

 

web

www.strymon.net/mobius/

Psáno pro časopis Muzikus