Steinberg MR816 CSX a MR816X - zvukové karty kombinované s DSP jednotkou firem Steinberg a Yamaha

Steinberg MR816 CSX a MR816X - zvukové karty kombinované s DSP jednotkou firem Steinberg a Yamaha
Steinberg MR816 CSX a MR816X - zvukové karty kombinované s DSP jednotkou firem Steinberg a Yamaha

Firma Steinberg se pustila po sloučení s firmou Yamaha do výroby a distribuce zvukových karet. O tom, kolik je v kartě MR816 CSX z Yamahy a kolik ze Steinbergu, asi není potřeba moc dlouho diskutovat.

Popis

Zvukové karty MR816 CSX a MR816 X nabízejí osm analogových vstupů řešených kombinovanými konektory pro 6,3mm jack a XLR, s osmi mikrofonními D-Pre předzesilovači. Linkové vstupy jsou symetrické. K dispozici je také jeden Hi-Z nástrojový vstup pro kytaru. Analogových výstupů je také osm v podobě symetrických 6,3mm jack konektorů plus dva sluchátkové výstupy s nezávislým řízením hlasitosti. K dispozici jsou ještě dva Insert vstupy/výstupy. Z digitálního světa nabízí zvukové karty S/PDIF a ADAT vstupy a výstupy. Nechybí ani Word Clock, na rozdíl od MIDI vstupu a výstupu, které k dispozici nejsou. S počítačem komunikují zvukové karty prostřednictvím rozhraní FireWire. Karta není pouze kartou zvukovou, ale také DSP, nabízející reverb Rev-X a Sweet Spot Morphing Channel Strip (pouze verze CSX). Oba efekty jsou v podobě VST 3.

 

Instalace

Instalace probhěhla bez problémů, a to jak v operačním systému Mac OS X, tak ve Windows XP. Průvodce instalací neumožní žádné pochyby o průběhu instalace. Po dokončení instalace se v počítači objeví nové ovladače Yamaha Audio. Kromě toho přibude ovládací panel zvukové karty, nazvaný MREditor, kde je možné nastavovat vše potřebné jako jsou poměry hlasitostí jednotlivých vstupů i výstupů, velikost bufferu, hlavní hodiny, zdroj hodin (v případě, kdy nejsou hodiny interní), vzorkovací frekvence, směrování WDM audio, nastavení typu digitálních vstupů a výstupů atd.

 

Spuštění a spolupráce s Cubase a Nuendo

Při prvním spuštění, po instalaci zvukové karty, Cubase okamžitě hlásí rozpoznání nového zvukového zařízení, jež po odsouhlasení zmapuje a případně okamžitě nastaví jako hlavní zvukové zařízení, včetně přepnutí ASIO ovladačů.

Jak se dalo předpokládat, zvukové karty mají těsné spojení se sekvencery Steinberg Cubase a Nuendo. To se projevuje nejen v DSP části, kdy efekty v tento okamžik pracují pouze v těchto dvou aplikacích, protože jsou kompatibilní s nejnovějším standardem VST 3, se kterým v tento okamžik pracují pouze právě Cubase a Nuendo. Další propojení se projeví v okamžiku vytvoření audio stopy v Cubase/Nuendu. V takovém případě se rozbliká modrá LED dioda (v případě stereo stopy dvě sousedící LED diody) u prvního nepřiřazeného audio vstupu na zvukové kartě. Tato LED dioda značí přiřazení fyzického vstupu dané stopě. Pokud chceme zvolit jiný vstup, stačí stisknout tlačítko příslušící jinému fyzickému vstupu, a ten bude okamžitě dané stopě přiřazen. Výsledkem je, že se zvuková karta chová zároveň trochu jako PatchBay. Se stále stejným zapojením je možné jednoduše přímo z hardwaru vytvářet různé směrování zvukového signálu.

V Cubase/Nuendu je také možné zobrazovat, které stopy jsou fantomově napájené nebo které u linkového vstupu využívají PAD. Bohužel není možné toto nastavení řídit přímo z Cubase ani MREditoru. Fantomové napájení a PAD (0/26 dB) lze nastavit pro každý vstup samostatně. Stačí stisknout a podržet tlačítko +48 V nebo tlačítko PAD a zároveň stisknout tlačítko s modrou LED diodou požadované stopy. LED dioda dané stopy se rozsvítí a značí, že tento vstup je napájen fantomem nebo aktivován PAD. V případě, že je alespoň jedna stopa napájena, rozsvítí se zeleně také tlačítko +48 V, aby bylo hned na první pohled patrné, že je některá stopa napájena.

 

DSP jednotky

Steinberg MR816 CSX je vybavená dvěma efektovými jednotkami - dozvukem Rev-X a Channel Stripem (což je kombinace kompresoru a třípásmového ekvalizéru) Yamaha Sweet Spot Morphing Channel Strip. Steinberg MR816 X nabízí pouze dozvuk Rev-X a Channel Strip chybí. To je také jediný rozdíl (kromě designu) mezi těmito dvěma zvukovými kartami.

Efektové jednotky mohou pracovat ve dvou režimech. Buď funguje jako efektová jednotka na jednotlivých fyzických vstupech a nebo jako Insert efektová jednotka, jejíž efekty lze aplikovat na libovolnou audio nebo instrument stopu. Oba režimy nelze kombinovat. Přepíná se mezi nimi v Control panelu zvukové karty nebo v MREditoru.

Pro režim efektové jednotky na vstupech byl v Cubase/Nuendo vytvořen nový režim zobrazení vstupní stopy. Zde se zobrazuje signálová cesta vstupu, efektová jednotka Channel Stripu s možností volby, zda bude efekt aplikován na záznam nebo jen posílán na výstup nebo bypass efektu, a k dispozici je i reverb, opět s možnostmi nastavení základních parametrů. Dále je možné volit, zda bude daný vstup směrován na výstup do sluchátek. Zde je také možná vizuální kontrola, zda je daná stopa fantomově napájená. Do tohoto režimu je možné vstoupit pomocí kliknutí na tlačítko, určující jaké parametry budou na dané stopě v mixu zobrazovány, a volbou Hardware. Režim efektové jednotky na vstupech je aktivován, pokud je v Control panelu zvukové karty v záložce MR816CSX v políčku Settings zvoleno ADAT.

Pokud je v Control panelu zvukové karty v záložce MR816CSX v políčku Settings zvoleno External FX, funguje DSP jednotka jako Insert efektová jednotka. Efekty lze tedy použít na jakoukoliv audio nebo nástrojovou stopu.

 

Ovladače hardwaru

Přímo z hardwaru lze pomocí dvou koleček (shodných s dynamicky přiřazovaným ovladačem na kontroléru CC121) nastavovat dva různé parametry podle toho, jaký režim je aktuálně zvolen. V režimu Phones se levým otočným ovladačem nastavuje výstupní úroveň prvních sluchátek, druhým ovladačem výstupní úroveň druhých sluchátek. Pro přepnutí do režimu Rev-X je nutné otočný ovladač stisknout. Poté se ovladači nastavují čas dozvuku Rev-X a úroveň výstupního signálu z efektu. Dalším režimem je Master, v němž se nastavuje výstupní úroveň hlavního stereo výstupu 1 (tedy mono 1/2). Posledním režimem je Morph, který pochopitelně u verze MR816 X chybí, protože se jedná o režim pro řízení Channel Stripu. V tomto režimu se nastavuje jeho Treshold a ovladač Morph téhož efektu, který plynule mění hodnoty dalších parametrů Channel Stripu, jako jsou časy náběhu a doznění kompresoru, frekvence, gain a případně Q ekvalizéru atd., zatímco Treshold zůstává na stejné úrovni.

Ovladače jsou krokové, ale jednotlivé kroky jsou velice jemné, takže je možné hodnotu nastavit přesně. Navíc se asi nepočítá s tím, že by byly tyto ovladače používány pro změnu parametrů v reálném čase nebo pro automatizaci, takže krokování ani nevadí.

 

Větší počet karet

Za sebe lze připojit až tři zvukové karty v libovolné možné kombinaci modelů MR816 CSX a MR816 X. Kromě většího počtu stop na vstupu i na výstupu se rozšíří také počet efektů, které lze současně použít. V případě připojení tří modelů CSX lze použít až čtyřiadvacet Channel Stripů s různým nastavením (na každé kartě 8) a tři různé dozvuky Rev-X (na každé kartě jeden).

 

Jiné aplikace

V ostatních aplikacích (kromě Cubase 4.5.1 a vyšších, a Nuendo 4.2 a vyšších) se zvukové karty MR816 CSX a MR816 X chovají stejně jako běžné zvukové karty. Logicky, oproti spolupráci s Cubase/Nuendo, není možné využívat směrování signálu do jednotlivých audio stop přímo z hardwaru, ale také není možné využívat DSP efektovou jednotku pro Insert efekty, protože zatím žádná jiná aplikace nepracuje s VST3. Jakmile to některá aplikace bude umět, bude samozřejmě možné využívat efekty v External FX režimu i v takové aplikaci. Nicméně efekty na vstupu využívat lze. V MREditoru je možné nastavit parametry efektů a jejich hloubku pro jednotlivé fyzické vstupy. Přes tyto efekty je pak zvuk zaznamenáván do libovolné aplikace. Nicméně takový zvuk je do aplikace pochopitelně zaznamenán destruktivně, což znamená, že se nedá kdykoliv odebrat, vyměnit nebo změnit.

 

Zvuk

Zvuková kvalita je na vysoké úrovni. Je slyšet, že byly použiti opravdu kvalitní převodníky, které Yamaha opravdu umí vyrobit. Celkový zvukový charakter jasně vypovídá o jednom z rodičů - o Yamaze. Zvuku rozhodně nechybí zvonivé, někdy až ostré výšky, jak je u Yamahy zvykem. Problémy nejsou ani se středy, které jsou dobře čitelné. Basy nepůsobí nijak bombasticky a mohutně, ale naopak jemně. Víc než na převodnících ale jako vždy záleží především na typu použitého mikrofonu, jejich nastavení, umístění a konkrétnímu použití.

 

Závěr

Zvukové karty Steinberg MR816 CSX a MR816 X mi přijdou pozoruhodné ze dvou důvodů: Jedním je samotný zvuk - yamahácky ostrý a brilantní - a druhým je DSP vynikající efektová jednotka. Na každé zvukové kartě oceňuji, když je možné nastavovat fantomové napájení pro jednotlivé kanály, což zde možné je. Na druhou stranu vychytávky typu přímého přiřazení fyzického vstupu zvolené stopě v Cubase přímo z hardwaru asi nevyužiji. Velmi pohodlně lze toto nastavovat i v Cubase a jsem už na to zvyklý. A jak víme, zvyk je železný košile. Jako doplňkový software přichází s MR816 CSX a MR816X nejzákladnější verze Cubase, tedy Cubase AI4, ve které jsou všechny vlastnosti propojené se zvukovou kartou, plně shodné s vyššími modely Cubase. Další rozdíly mezi jednotlivými verzemi Cubase jsou na stránkách výrobce (viz weby).

 

Info:

Steinberg MR816 CSX a MR816X jsou zvukové karty kombinované s DSP jednotkou firem Steinberg a Yamaha, které nabízejí velké možnosti propojení hardwaru přímo se softwarem Cubase a Nuendo.

 

Plus:

DSP jednotka

volba fantomového napájení pro každý kanál samostatně

propojení s Cubase/Nuendo

externí napájení

ergonomie a design

 

Mínus:

funkce propojení HW se SW nefunguje v aplikacích dalších firem

pouze jeden Hi-Z vstup

 

Technická specifikace:

počet analogových vstupů: 8 (symetrické)

počet mikrofonních předzesilovačů: 8 (symetrické)

phantomové napájení: ano, pro každý kanál samostatně

počet Hi-Z vstupů: 1

počet analogových výstupů: 8

digitální vstupy/výstupy: S/PDIF a ADAT

Word Clock: ano

MIDI: ne

rozhraní pro připojení k počítači: FireWire

Psáno pro časopis Muzikus