Steinberg Hypersonic

Steinberg Hypersonic
Steinberg Hypersonic

Bitva pokračuje, nové zbraně na obzoru, kam oko dohlédne. Na poli softwarových nástrojů dnes asi s přehledem vedou dvě soupeřící firmy - a obě jsou německé: Native Instruments a Steinberg. Ta první se zasloužila o to, že se špičková zvuková kvalita stala všeobecně respektovanou samozřejmostí. Změnila i naše kvantitativní měřítka: neudivuje nás tisíc polyfonních hlasů ani desítky simultánních efektových procesorů v jediném nástroji. Steinberg zase překvapuje množícími se nástroji s unikátní koncepcí zpracování zvuku: Plex, D'Cota, Virtual Guitarist. Patří k nim i nejnovější Hypersonic, který představuje podobný průlom, jakým byla před časem pro hardwarové nástroje Yamaha S80.

 

Hypersonic sdružuje několik rozdílných syntezátorů a navíc umožňuje jejich počet dál expandovat. Součástí koncepce je i nová definice uživatelské pohody, spojující minimální úsilí s maximálním účinkem. Ovládání celého systému je hračkou a čtení manuálu je téměř zbytečné. Ve srovnání s jinými vypadá Hypersonic na první pohled až podezřele jednoduše. Ve skutečnosti ovšem jednoduchý není, ale krásné je to, že o tom muzikant nepotřebuje skoro nic vědět.

 

Zvukové generátory

Pět generátorů se dělí na dva typy: jedny pracují s audiovzorky a vlnovými tabulkami, druhé virtuálně modelují analogovou syntézu v reálném čase. Ačkoliv některé z nich obsahují dva nebo tři oscilátory, ve vztahu k polyfonii představuje každý spuštěný generátor pouze jediný hlas. Polyfonní kapacita 1024 hlasů je tedy pro nástroj dostatečnou rezervou.

 

Multisample Synthesis je klasický ROM player přehrávající multivzorky uložené ve virtuální "Wave ROM". Ty, které jsou v základní nabídce, pocházejí od firmy [:wizoo:], s níž Steinberg dlouhodobě spolupracuje. Více než 400 multivzorků je uloženo v 260 MB na harddisku. Formát je komprimovaný - v lineární podobě by měl cca 600 MB. Vzorky mají individuálně optimalizované bitové rozlišení (max. 24 bitů) a vzorkovací frekvenci (max. 48 kHz). Optimalizace nejenom snižuje zátěž harddisku, ale také požadavky na velikost pracovní RAM a využití CPU. Výrobce uvádí úsporu až 66 % uvedených kapacit. A je to opravdu vidět: programy se do RAM načítají skoro okamžitě, celkové zatížení CPU je až neuvěřitelně nízké. Říkám neuvěřitelně, protože jsme v poslední době zvyklí na opak a Hypersonic v tomhle smyslu působí opravdu jako zázrak. "Wave ROM" je možné libovolně rozšířit nákupem dalších knihoven. Dlužno ovšem podotknout, že software není vybaven pro vytváření vlastních multivzorků ani pro import z jiných formátů. Důvodem je zřejmě specifická architektura, a s ohledem na ni mi tenhle handicap výjimečně nepřipadá podstatný.

Virtual Analog Synthesis v reálném čase modeluje dva analogové oscilátory s velkou nabídkou vlnových průběhů, PWM (modulace šířky pulsu) a Sync kapacitou.

FM Synthesis je virtuální frekvenčně modulovaný syntezátor se třemi operátory (jeden nosič a dva paralelní modulátory, programovatelné vlnové průběhy).

Dva paralelní oscilátory - virtuální analog a wavetable - tvoří systém Wavetable Synthesis, jehož kapacita je srovnatelná s hardwarovým syntezátorem PPG Wave.

Poslední Sliced Loop Synthesis je přehrávač rytmizovaných smyček, především bicích. Pracuje ovšem naprosto odlišným způsobem než běžný sampler. Místo opakování klasického audio záznamu používá speciálně komponovaných MIDI sekvencí: všechny zvuky a nástroje ve smyčce obsažené jsou samostatnými vzorky. Výsledkem je na poslech klasický loop, ale podstatný rozdíl spočívá v tom, že tempo playbacku určuje MIDI clock hostitelské aplikace. Rytmus je vždycky synchronní a přizpůsobí se automaticky jakýmkoliv změnám MIDI tempa. Některé samplery (NI Kontakt nebo SampleTank2) mají obdobnou schopnost díky granulární resyntéze, ovšem za cenu degradace zvuku a nedostatečné automatizace. Ostatní mají pouze možnost smyčku přeladit, ale změna tempa je přitom vázána na frekvenční změny (výška tónu a související harmonické zkreslení), což omezuje použitelný rozsah odchylky na jakžtakž snesitelných ą10 %. Hypersonic řeší problém elegantně, jednoduše a bezchybně. Není to samozřejmě totéž jako možnost přehrávat ve smyčce libovolný audio záznam, ale uvážíme-li fakt, že většinu používaného materiálu tvoří rytmické bicí sekvence z prefabrikovaných zdrojů, mohla by se tahle inovace stát dostatečným impulsem pro standardizaci nového datového formátu.

 

Každý zvukový preset se skládá z určitého počtu základních jednotek, označovaných jako Elements - může jich být až šestnáct. Elementem je zvuk kteréhokoliv z uvedených syntezátorů nebo také efektový algoritmus. Výsledná barva je součtem všech zvukových vrstev. Neznám žádný jiný nástroj, který by nabízel takový počet sočasně znějících a zároveň tak rozdílných zvukových generátorů.

Uživatelská editace tohoto rozsáhlého systému je omezena na relativně malý počet parametrů. Jsou shodné pro všechny typy elementů (samozřejmě s výjimkou efektových algoritmů).

Můžeme tu změnit ladění (ą4 oktávy, 12 půltónů, 50 centů), nastavení subtraktivního EQ filtru (osm režimů: LP 12/24 dB, BP 12/18 dB, HP 12 dB, peaking EQ, presence, damper + ovladače: cutoff, resonance, ADSFR obálka, účinnost obálky, velocity a keyboard scaling) a zesilovače (hlasitost, pan, úhozová citlivost, ADSFR obálka). Zkratka F v obálkách znamená Fade - zesiluje nebo zeslabuje ve zvoleném čase základní úroveň Sustain. Speciálním parametrem je Waveform Adjust, který dovede drasticky proměnit základní barvu generátoru, většinou za použití morphingu.

Ve skryté struktuře elementu je ovšem parametrů mnohem víc - Steinberg uvádí, že jejich seznam by u některých presetů vydal na 16 stránek textu. Pro uživatele jsou nepřístupné (trochu mě udivuje, že se to týká i nastavení LFO), i když ne tak docela. Součástí každého presetu je totiž i šest individuálně definovaných makro ovladačů, valnou většinou morphingových (Hyperknobs). Ty pak dovolují velmi rozsáhlé proměny zvuku v reálném čase, navíc i s možností automatizace. Systém je mnohem účinnější než jeho obdoba v sampleru SampleTank.

Jednotlivé elementy je možné vypnout, ale nelze změnit jejich počet ani charakter. Základní stavbu uloženého editu včetně všech použitých samplů tedy vždy určuje výchozí originál.

Portamento (poly, mono, legato) může být nastaveno individuálně pro každý element. Toto nastavení není uživatelsky přístupné, ale je možné je překonat globálním portamentem, jehož účinek zahrnuje shodně všechny elementy.

Součástí každého presetu je i arpeggiator. Nabízí sedm funkčních módů a pracuje v rozsahu až čtyř oktáv a je samozřejmě synchronizovaný s tempem sekvenceru. Ovládá také přehrávání drum loopů, kdy místo obvyklých běhů a rozkladů používá rytmický předpis - frázi.

 

Presety

Integrovaný browser nabízí 1000 nástrojových presetů, 70 drum kitů a 100 Combi presetů (multitimbrální sestava). Uložit je možno až 2560 editovaných programů - 20 bank po 128 presetech. Omezení počtu je dáno tím, že Hypersonic umožňuje jejich změnu v nástroji prostřednictvím MIDI Program Change - proto jsou také ukládané presety automaticky číslovány, manuální změna těchto čísel v názvech souborů dovoluje také banku na disku podle potřeby přeorganizovat.

Musím přiznat, že mě překvapila jejich vysoká kvalita při relativně velmi malém objemu sample dat. Nepochybně k tomu přispívá maximální využití kapacity integrovaných zvukových generátorů. Shodou okolností mám v počítači i SampleTank2. Opulentní nabídka obou nástrojů je srovnatelná v rozsahu i v kvalitě, ale objem dat uložených na disku pro ST je téměř osmnáctinásobně větší (má sice o 500 presetů víc, ale velký počet "dceřinných" programů tenhle rozdíl podstatně snižuje).

Nástroje jsou rozděleny do 43 kategorií, což usnadňuje vyhledávání, kromě toho je i tady k dispozici funkce Search se zadáváním klíčových slov. Jejich databázi tvoří texty, které nástroj zobrazuje v okénku Hypertext. To při zvolení určitého presetu na displeji informuje o jeho charakteru, struktuře i zvláštnostech ovládání.

 

Efekty a mix

Hypersonic obsahuje 34 velmi kvalitních DSP algoritmů, některé mají až deset programovatelných parametrů. Ve výběru najdete všechno, nechybí ani formantový filtr, laditelný kompresor, amp simulátor nebo enhancer.

Tato nabídka je přístupná na třech instalačních úrovních.

Insert efekty vystupují jako elementy v architektuře presetu - teoreticky jich může být v jednom presetu až patnáct.

Patch efekty mají k dispozici čtyři send/return sběrnice pro každý ze šestnácti kanálů multitimbrálního mixu.

Global efekty jsou umístěny na čtyřech aux sběrnicích audio mixu. Jsou tedy společné pro všech šestnáct kanálů - každý z nich je vybaven příslušnými regulátory úrovně Send.

Audio mix je jednoduchý - každý kanál obsahuje regulátor hlasitosti, pan, čtyři aux send potenciometry a přepínač audio výstupů. Hypersonic může využít až 32 výstupních audio kanálů spárovaných do šestnácti stereo dvojic. Použitelná konfigurace ovšem závisí na vlastnostech hostitelské aplikace, např. Logic Audio ve verzi Gold má pro nástroj jen obyčejné stereo, verze Platinum dovolí použít šest výstupů své Surround architektury.

Zajímavé je, že audio výstupy všech použitých efektových procesorů je možno samostatně směrovat na dostupné výstupy. Zvláštní varianta se díky tomu naskýtá u insert efektů. Elementy jsou totiž uspořádány v sérii. Celá série normálně směřuje na výstup zvolený v mixu nástroje. Představme si sedmielementový preset: dva syntezátory, efekt, za ním další tři syntezátory a jiný efekt. Odvedeme-li vložený efekt na jiný výstup, změní se zvukový preset ve dva odlišné zvuky. Jeden tvoří první dva syntezátory s přesměrovaným efektem, druhý je součtem zbývajících tří syntezátorů a zbývajícího efektu. Oba zvuky pak můžeme dál odděleně zpracovávat v hostitelském mixu.

Každý preset v multitimbrálu má pevně přiřazený MIDI kanál, pomocí funkce Link je však možno vytvářet libovolná unisona. Jednotlivé party mohou vytvářet klávesové a rychlostní zóny s možností postupného prolínání (crossfade).

 

Shrnuto

Plug-in existuje pro tyto platformy: MacOS X (VST, AU), Windows (VST).

Hypersonic se výborně ovládá a stejně dobře zní. Je to univerzální nástroj pro široké použití. Jeho jedinečné vlastnosti je navíc možné ještě posílit expanzemi, pro něž je připraveno pět volných "slotů". Mohou obsahovat další typ syntezátoru nebo "Wave ROM" s novými samply a presety.

Jednoduché možnosti editace jsou bohatě kompenzovány systémem makro ovladačů, které v mnoha případech umožňují totéž, co klopotná práce s řadou více či méně srozumitelných parametrů, navíc v reálném čase a s možností automatizace.

Nástroj se vynikajícím způsobem integruje do hostitelského sekvenceru. Všechno, co nějak souvisí s tempem, se automaticky podřizuje externímu MIDI clocku.

Steinberg se znovu zasloužil o posunutí stávajících hranic. Vyrobil nástroj, k němuž se sotva najde srovnatelný. Zároveň revidoval

i zažité koncepce uživatelského přístupu a posunul je od inženýrů blíž k muzikantům. Nenajdeme tu žádné experimenty se syntézou typu Plex a spol. - všechno je v podstatě obyčejné, a přesto vznikl neobyčejný celek s mimořádným užitným i inspiračním potenciálem.

A to se mi vlastně na Hypersonicu líbí ze všeho nejvíc.

 

Info:

Steinberg Hypersonic je soft sampler/syntezátor plugin, multitimbrální a expandovatelný, pro Mac i PC. Maloobchodní cena 13 850 Kč.

Plus:

zvuk

uživatelský komfort

Hyperknobs (morphing)

velmi nízká zátěž CPU

expandovatelnost

Mínus:

omezené možnosti editace

Psáno pro časopis Muzikus