Steinberg HALion Symphonic Orchestral - Smetana by se divil...

Steinberg HALion Symphonic Orchestral - Smetana by se divil...
Steinberg HALion Symphonic Orchestral - Smetana by se divil...

Do řady firem produkujících samplery (respektive ROMplery) se zvuky symfonického orchestru se přidal Steinberg s produktem HALion Symphonic Orchestra. Čím by mohla takováto zvuková banka překvapit?

Snad jen zvukem samotným. Ne u všech nástrojů se však jedná o překvapení a ne vždy jsem byl překvapen příjemně. K dispozici je tisíc dvě stě padesát hudebních nástrojů s různými artikulačními variantami (například pro smyčce hra rychlým smykem, hra pizzicato, tremolo, crescendo, expressivo...). Data jsou uložena na třech dvouvrstvých DVD, na disku je tedy před instalací potřeba 27 GB volného místa. Zvuky jsou rozděleny do čtyřiceti pěti logických kategorií, ve kterých se dá velmi snadno potřebný zvuk vyhledat. Zvuky lze seřadit v seznamu i v abecedním pořádku podle názvu. Při výběru zvuku lze zobrazovat pouze určitou kategorii nástrojů, a nebo všechny zvuky najednou. K dispozici jsou nejen samostatné zvuky jednotlivých nástrojů, jejich sólový záznam, ale i řada různých menších či větších skupin. Naleznete zde tedy například skupinu kontrabasů, ale i skupinu smyčců, smyčců s žesti, a dokonce i tutti s mnohavrstvenou skupinou.

 

Záleží na výkonu

Technologie, které si firma Steinberg nacvičila u sampleru HALion, úspěšně využívá v této specializované symfonické edici. A tak se není čemu divit, že i zde byla použita například technologie Disk-Streaming pro podporu rychlejšího načítání vzorků z disků (funguje ovšem jen u některých výrobců a některých konkrétních modelů pevných disků). Překvapivé není použití ani RAM Save technologie, která naopak uchovává určité vzorky v paměti RAM, takže při opětovném přehrávání je počítač již nemusí lovit z pevného disku, čímž celý proces urychluje. Tato funkce se hodí především při kompozici a práci se sekvencerem, nikoli pro živé hraní. Vše funguje velice jednoduše, ale účinně. Po stisknutí tlačítka RAM Save necháte přehrávat skladbu. Vzorky, které jste ve skladbě použili, se uloží do paměti RAM. Všechny ostatní vzorky, které by mohly v paměti RAM překážet, jsou z ní naopak odstraněny. Při opětovném přehrávání již tedy není potřeba, aby počítač hledal vámi použité vzorky na pevném disku, a tím zdržoval celý proces.

Další možností, jak snížit nároky na hardware, je používat vždy pouze šestnáctibitové vzorky. Přestože byly všechny vzorky pořízeny s kvalitní dvacetičtyřbitovou hloubkou, mají i méně kvalitní, zato však úspornější šestnáctibitovou variantu. Při letmém poslechu, kdy ještě tolik nezáleží na přesném výrazu, tato varianta klidně postačí. Vysokou kvalitu zpracování zvuku je možné si ponechat až na okamžik off-line exportování zvuku do výsledného wav souboru. Na druhou stranu je totiž pravda, že dvacetičtyřbitové zvuky mají na rozdíl od šestnáctibitových opravdu hloubku.

 

Zvuk

U každého hudebního nástroje je důležitý především jeho zvuk. Steinberg HALion Symphonic Orchestra dle mého názoru kolísá od někdy až podprůměrného zvuku ke zvukům naprosto špičkovým. Překvapivě mě uchvacovaly zvuky, u nichž jindy úpím. Ještě nikdy jsem neslyšel tak hezká sólová violoncella a violy stejně jako flétny. U některých zvuků je však nutné přimhouřit uši, protože jsou občas slyšet přechody mezi jednotlivými vzorky, přestože jsou měněny přibližně po třech až pěti půltónech, někdy i méně. Naopak zklamán jsem byl především ze zvuků tutti a všech takových, které bych rád použil pro sílu celého orchestru. Takové zvuky nemají grády, nemají šťávu. Jsou suché a mrtvé.

 

Možnosti nastavení

HALion Symphonic Orchestra je šestnáctinásobný multitimbrál. Je tedy možné hrát až šestnácti zvuky na šestnácti různých MIDI kanálech. Zároveň je možné zvuky slučovat na jeden MIDI kanál, a tak vrstvit zvuky nad sebe. Vrstvení je ale bohužel velice jednoduché. Pro každou vrstvu lze nastavit pouze její relativní hlasitost a umístění ve stereu. Na rozdíl od konkurence například nelze nastavit hlasitost, od které má zvuk v dané vrstvě hrát (například pokud chceme nastavit, že činely mají zaznít až po velmi silném úderu na klávesy). Není ani možné jednotlivé zvuky v rámci vrstev transponovat po klaviatuře. Stejné jednoduché nastavení je možné i pro různé MIDI kanály.

Jednoduché nastavení provází i samotný zvuk. Parametrů není přespříliš, ale na druhou stranu u nástrojů tohoto typu to ani není zapotřebí. Kromě hlasitosti a umístění ve stereu je tedy možné nastavovat například dobu náběhu zvuku (Attack Time), prostor včetně doby dozvuku a jeho hloubky (Ambience, Amb Time a Amb Level) a dva trošku nepochopitelné parametry Body a Air, které na mne působily jako ekvalizér. Protože software podporuje automatizační ID, lze parametrům velice snadno nastavit řízení určitou MIDI událostí, a tak je ovládat přímo z libovolného MIDI master keyboardu zvoleným ovladačem.

Posledním parametrem, který je potřeba v dnešní době nastavit téměř vždy, je hlavní ladění. Po startu aplikace se hlavní ladění nastaví na hodnotu a1 = 442 Hz, což je dle mého názoru z moderního hlediska, kdy již opravdu velká většina muzikantů ladí na 440 Hz, naprosto zbytečné. V případě potřeby je však pochopitelně možné nastavit libovolné jiné ladění, respektive frekvenci tónu a1.

 

Závěr

HALion Symphonic Orchestra je pochopitelně možné použít ve stand-alone verzi a nebo v různých hostitelských aplikacích podporujících některý ze standardů VST, DXi, AU nebo ReWire. Minimální požadavky uváděné výrobcem jsou procesor 2 GHz a 1 GB RAM. Díky použitým technologiím pro snížení zatížení procesoru, šetření paměti RAM a rychlejšímu přístupu na disk je možné nástroj bez problémů použít i na počítači s nižším výkonem.

 

Info:

Steinberg HALion Symphonic Orchestra je sampler se zvuky symfonického orchestru, které lze použít jak pro filmovou, klasickou nebo i například R`n`B hudbu. Doporučená cena je 14 390 Kč.

 

Plus:

velké množství různých vzorků s mnoha artikulačními prvky

jednoduché ovládání

technologie pro snížení nároků na výkon počítače

 

Mínus:

hlavní ladění je implicitně nastaveno na a1 = 442 Hz

kvalita jednotlivých zvuků je velice rozdílná

 

Technická specifikace:

počet MIDI kanálů: 16

maximální polyfonie: v závislosti na výkonu počítače

počet vzorků: 15 000

obsah vzorků: 27 GB

počet zvuků (programů): 1250

počet kategorií zvuku: 45

bitová hloubka: 16/24 bitů

kompatibilita PC: Win XP/Mac PowerPC; VST, AUD, Dxi, ReWire

Psáno pro časopis Muzikus