Stagg SW 306 CE-N - elektorakustická kytara

Stagg SW 306 CE-N
Stagg SW 306 CE-N

Už mě ani nepřekvapilo, když mi byla doručena další kytara z produkce belgické firmy EMD a její obchodní značky Stagg. Jak jsem před nedávnem předpověděl, budeme se asi potkávat častěji a zatím... Mě to vůbec nemrzí. Mezi podobně "postiženými" značkami (tzn. Čím více, tím lépe) si tahle zachovává celkem slušnou kvalitativní úroveň a u testovaného jumba jsem si předsevzal nebýt shovívavý (jako pes slídící po nedostatcích), ale i spravedlivý. Tak pojďme na to...

Co má mít dobře hrající kytara? To je ale otázka! Asi by každý odpověděl jinak - dřevo, bezchybný design, barva, basy, výšky, středy, váha, cena, tvar krku a co já vím, co kdo preferuje. Když dostanu nástroj do ruky, tak ke mně vždycky promluví ještě dříve, než se ozve první tón. Takové to charisma - určitě to může být láska na první pohled, ale také někdy nedůvěra nebo zkušenost. Když jsem Stagg vytáhl z pěkného luxusního pouzdra, tak na mě udělal celkem dobrý dojem. Na první pohled hezký nástroj, dobře řemeslně (jsou NC frézy vůbec ještě řemeslo? :-)) zpracovaný a do jisté míry i trochu filigránsky vybavený jemnou perletí. Na druhý pohled standardně solidní materiál a kytara působí kompaktně.

 

Popis

Stagg je typické jumbo s okrouhlým výřezem pro levou ruku a snadnou hru ve vyšších polohách. Takové mi tvarem nejvíc připomíná jumba Guild nebo Gibson. Jelikož se trochu vyznám v konstrukci akustických kytar, poznal jsem překlíženou vrchní desku (ale umně zamaskovanou), která se chlubí smrkem s pěknou hustou kresbou. Snad by tolik nástroj neprodražilo, kdyby se použil masiv, ale ten je vyhrazen nástrojům o stupeň vyšším (typ 403 a výše) a cenová politika funguje naprosto striktně. Víko je lemováno ozdobnou páskou typu rybí kost (ejhle, Martin!) a stejná lemovka je i na proužku desky spodní uprostřed. Dno a boky je opět klížená dýha z mahagonu. Mahagon začíná být drahý a nedostupný a při světové produkci kytar se tomu vůbec nedivím. Rychle se z lesa stěhuje do hangárů s dřívím a na lodě, plující z Asie do všech světadílů. Tohle se už dávno stalo s brazilským Rio palisandrem a výrobci ho vidí leda tak ve snu. To ale neznamená, že překlížené kytary hrají úplně špatně. Přece jen je to dřevo a některé trojvrstvé dýhy hrají výborně (např. kytary Seagull). Žebrování ozvučné desky je klasicky do X a obě desky jsou k lubům připevněny na nařezaných páscích, což zlepšuje rezonanci. Spojení je dokonale čisté a je vidět, že už se to i v Číně naučili. Krásná práce je odvedena na rozetě kolem ozvučného otvoru a na orientačních značkách na hmatníku. Je zde použita přírodní perleť abalon, což dodává kytaře zvláštní nádech luxusu. Kobylka je jako u všech westernových kytar tradičního tvaru a provedena z nelakovaného tmavého palisandru. Upevnění strun ale není zarážecími kolíčky. Prochází přes jakési kapkovité otvory a struny jsou protaženy dírkami k zadní hraně kobylky. Celkem praktické při výměně. Sedlo kobylky je úzké s kompenzací pro h strunu. Krk je čistý, hezky vybarvený mahagon s palisandrovým hmatníkem a plastovým lemováním. Padne příjemně do ruky a není zatížen nadměrnými širokými pražci. Na hlavě je logo firmy, opět z abalonu. Vše je prosté a vkusné. Olejové mechaniky v chromu chodí bezproblémově. Příjemný vzhled nástroje doplňuje dvakrát obloukovitě vyříznutý tvar hmatníku, zasahující do ozvučného otvoru. Napínání krku se ovládá z těla imbusem.

Stagg SW 306 CE-N
Stagg SW 306 CE-N

Vybavení

Tím je myšleno elektrické snímání nástroje. Zde je provedeno piezzo snímačem pod sedlem kobylky a předzesilovačem nadstandardně vybaveným od firmy Artec. Obsahuje čtyřpásmový ekvalizér, potenciometr volume, notch filter (potlačuje zpětnou vazbu), filtr pro středy a přepínač pro klasický jack výstup a... XLR (!) konektor (symetrického výstupu. Celé ovládání včetně boxu pro 9V baterii je klasicky ve výřezu vrchního lubu. Tohle šikovné udělátko posunuje nástroj do trochu jiných dimenzí a vůbec by mi nevadilo již zmiňované překlížení materiálů. Často totiž plně masívní a na bohaté frekvence vyrobená kytara obtížně spolupracuje s elektrickým osazením. A přítomnost symetrického výstupu je třešničkou na dortu.

 

Zvuk

Co se týká plně akustického tónu, je trochu jako pod dekou, má slabší, ale celkem vyrovnaný charakter. Postrádá plné středy, které se rozezní až u plně masivních nástrojů, a ty dotváří alikvotní spektrum a sytost. Po zapojení do aparátu je všechno jinak. Tady nám pomáhá výkonný ekvalizér a zmiňované filtry. Lze nastavit všemožné kombinace a kytara nejenže moc pěkně vypadá, ale na pódiu nebo ve studiu i skvěle hraje. Dobrá je přítomnost presence v ovládání, díky níž tón dostává glanc. Je naprosto jasné, že nástroj byl zkonstruován spíše pro hraní se snímačem. Součástí dodávky je i kabel jack-jack, imbusový klíč a 9V baterie.

 

Závěr

Dílenské zpracování, design a provedení hodnotím opravdu na jedničku. Ve finiši jsem nenašel jedinou chybičku na kráse. Seřízení krku a výška strun byly dokonalé, žádné pazvuky ani ve vysokých polohách. Pražce jsou dobře zabroušené a vyleštěné. Nástroj ladí a hratelnost je příjemná. O snaze o dobrou kvalitu vypovídá i osazení strunami Martin, odhaduji phosfor-bronze dvanáctky. Myslím, že za své peníze dostane případný zájemce nadstandardně elektricky vybavený nástroj v dobré kvalitě, s průměrným zvukem a vynikajícím zpracováním. Na nálepce uvnitř kytary je napsáno: "Hand made western guitar." Zkuste si ji v nějakém obchodě osahat vlastníma rukama. Takhle se snad kytary kupují, nebo ne?

 

Info:

Elektroakustická western jumbo kytara, vyrobená v Číně. Cena 8590 Kč.

 

Plus:

vynikající zpracování a design

nadstandardní elektrické vybavení

dobré seřízení a hratelnost

 

Mínus:

slabší akustický zvuk (to je ale sporadické)

absence zvukového spektra ve středech

Psáno pro časopis Muzikus