Stagg SJ703 S–A - jumbo, která zvukem připomíná spíše dreadnought

Známo je, že kytarová firma Gibson vyrábí také zesilovače, a tak je více méně logické, že se do podobných vod vydá i její nízkokalorické produkční dvojče - Epiphone.

Řada dvoukanálových komb - Firefly 30 DSP, Triggerman 60 DSP a Triggerman 100H je tedy na světě a tuto serii navíc doplňuje 280W přídavný box Trigger Cab 4 x 12". Dnešní test se bude zaobírat nejmenším, třicetiwatovým.

 

Popis

Z krabice na vás vyjukne na tuto třídu poměrně rozměrný přístroj (63 x 238 x 47 cm) ve vínově červené úpravě, doplněné nažloutlým košem tvarově nepravidelné ozvučnice, stylovým logem firmy a černými vintage křidélkovými knoflíky. Retro jako hrom - ostatně nejen vizuální... Přední panel je rozdělen na tři sekce: zleva zkreslený kanál - Channel 1, čistý kanál Channel 2 a efektový kanál DSP. Samozřejmostí je vstupní jack (úplně vlevo), kanálový volič (vprostřed) a Master Volume se sluchátkovým výstupem (úplně vpravo). Zadní panel kromě 230V napájecí zdířky s pojistkovou komorou obsahuje dva osmiohmové repro jacky, ovládací knoflík pro regulaci vnějšího vstupního signálu do vedle umístěného jackového vstupu. Při pohledu zleva doprava je poslední jack zadního panelu určen k připojení footswitche - nožní ovládání přepnutí kanálů Channel1/Channel 2 a On/Off efektového procesoru DSP. V přepravní krabici jsem footswitch, na rozdíl od přívodního napájecího kabelu, neobjevil - zřejmě tedy není součástí dodávky.

 

Funkce

Jedná se o tranzistorové dvoukanálové kytarové kombo s original Epiphone E-Valve technologií (napodobení vřelého lampového tónu) doplněné odpojitelným 8ohmovým reproduktorem o průměru 10" neurčité značky (pravděpodobně Celestion) s emblémem Epiphone. Velikost magnetu naznačovala nevelkou citlivost reproduktoru, což se projevilo v testu později. Jednoznačným kladem je možnost korekčně nezávisle ovládat oba kanály, možnost kombinace reverbu s efektovou jednotkou DSP a konečně i možnost připojit další vnější zvukový zdroj - například CD, bicí automat...

 

Zvuk

Po prvním zapnutí přístroje se s asi pětivteřinovou prodlevou (zřejmě relátkem) přístroj aktivuje. Projeví se to brumem, jež bych v této míře očekával spíše u lampové hlavy než u 30W komba, nicméně vzhledem k nulovému vlivu kteréhokoli ovladače na jeho zvýšení, není tento brum nějakou překážkou, či omezením vlastního hraní. Dalším bezprostředním pocitem ze zvukového projevu Firefly 30 DSP byla obava z toho, zda to konstruktéři s tím retrem maličko nepřehnali. Plechový nádech projevu a neochota korekcí - především basů - reagovat na výsledný zvuk opravdu připomínala pionýrské doby kytarových nelampových aparatur.

Pro testování byly použity nástroje Gibson USA Custom s aktivními EMG snímači a Fender USA Stratocaster se snímači Fender Gold Lace Sensor. Obecně platilo, že nejlépe kombo hrálo při téměř maximálním vybuzení - Master Volume na 3/4 dráhy. U zkresleného kanálu svůj vliv projevovaly především středy, výšky se uplatňovaly až teprve v poslední čtvrtině svého rozsahu, basové frekvence nekonkrétně "zahuhlávaly" zvuk, jako by byly nastaveny mimo zvukové možnosti kytarového zvuku. Na tom se zcela jistě podílel i použitý reproduktor - připojením k jiným a citlivějším reproduktorům (EVM) dosahovalo kombo mnohem vyšších výkonů a reakce na korekční zásahy byly zřejmější, i když na povrch zase "vylezly" buď nevhodně zvolené frekvence, jejich šířky či rozsahy.

Docela pěkné crunch barvy bylo možno dosáhnout v první čtvrtině dráhy gain, bohužel s dalším nárůstem gainu se rovněž zvyšovalo hlcení zvuku a například při přijatelném sólovém zvuku nebylo možné srozumitelně hrát rytmické figury na nižších strunách.

U čistého kanálu se projevují podobné nectnosti, ačkoli středy zde nehrají tak dominantní roli jako u zkresleného kanálu. Čisté "fender" zvuky byly, až na absenci basů, docela příjemné, i když funky rytmické doprovody nebyly nikdy zcela čisté. DSP nabízí volbu několika druhů delaye, flangerů a chorusů, bohužel bez jakékoliv možnosti nastavení (dokonce ani hlasitosti - ta je daná celkovou úrovní Master Volume) a dá se pouze zapnout či vypnout. Na druhou stranu jejich kvalita je velmi dobrá a i nastavení je vhodné pro praktické hraní. Úroveň reverbu se naopak plynule nastavit dá a tvoří tak další zajímavý zvukový doplněk.

 

Info:

Epiphone Firefly 30 DSP je dvoukanálové 30W kytarové kombo ve stylu retro s efektovým DSP procesorem. Doporučená cena je 6990 Kč.

 

Plus:

zvuková variabilita

DSP efekty

 

Mínus:

nízká citlivost reproduktoru

různě účinné korekce

Psáno pro časopis Muzikus