Stagg BC300 A - baskytara s aktivní elekronikou

Stagg BC300 A
Stagg BC300 A

Na českém trhu, doslova přeplněném produkty asijské provenience, se to výrobky v segmentu levných baskytar doslova hemží.

A to od více či méně zdařilých kopií fenderů, musicmanů a dalších známých značek, až po ty "no name" nejrůznějších tvarů. Vybírat je určitě z čeho. V té záplavě čtyř i pětistrunných nástrojů však nalezneme jen minimum modelů s aktivní elektronikou - ty se zabydlují spíše ve střední a vyšší cenové kategorii. Jedním z tohoto mála je i nový model BC300 A od Staggu.

 

Popis

Basová kytara Stagg BC300 A vychází z řady BC300, výrobcem označované jako model Fusion. Na první pohled se od modelů této řady liší pouze jiným osazením snímači a samozřejmě počtem ovládacích potenciometrů. Na zadní straně pak přibyl otvor pro nezbytnou 9V baterii.

Tělo tohoto nástroje je vyrobeno ze tří podélně sklížených kusů masivní olše. V případě testovaného modelu dává povrchová úprava lesklým transparentním lakem vyniknout její kresbě. Drobnou výtku by si možná zasloužilo viditelné mírné vybočení osy lepení vůči ose nástroje, což je ovšem jen otázka estetická, na vlastnostech nástroje nijak se neprojevující. Dlouhý dvouoktávový krk (menzura 867 mm) s příjemně nízkým profilem je vyroben z kvalitního javoru, 24pražcový hmatník je palisandrový, s klasickými značkami vyloženými umělou perletí. Široké pražce typu jumbo jsou velmi čistě osazeny, bez obvyklých vyčnívajících nezabroušených konců. Osazení černě chromovaným hardwarem zahrnuje masivní odlitou kobylku se čtyřmi výškově i podélně seřiditelnými kameny se standardní 20 mm roztečí, uzavřenou dvoustrannou (2 + 2) ladící mechaniku typu die-cast, pětici kovových knoflíků ovládacích potenciometrů (Volume, Pan - plynulá volba snímačů s aretovanou střední polohou, Treble, Middle a Bass) a dva singl snímače typu JB s krytými pólovými nástavci. Samozřejmě bychom neměli zapomenout na závěsy řemenu a jackový vstup, umístěný na spodní boční hraně těla. Po odšroubování krytu na zadní straně těla nalezneme malou černou krabičku, ve které je nepřístupně zalitá celá "aktivka" připojená na potenciometry třípásmového ekvalizéru - basy, středy, výšky - a potenciometr hlasitosti. Menší krytka na dvou šroubcích ukrývá 9V baterii, která se zapíná zasunutím jacku do zdířky, a je tedy nutné po hře vždy vytáhnout kabel, aby nedocházelo k jejímu zbytečnému vybíjení. Přes poněkud komplikovaný přístup k baterii je toto řešení vyhovující, neboť její uváděná životnost je až 100 hodin (podle typu baterie).

Přes svou vcelku nízkou hmotnost jen lehce přesahující 5 kg nepůsobí nástroj nijak subtilně. Opticky budí dlouhý krk obavy z přepadávání "na hlavu", díky delšímu hornímu "rohu" je však baskytara zcela vyvážená a dobře se "nosí" jak na řemenu, tak i v sedě na noze. Levá ruka si velmi rychle zvykne na příjemně zaoblený, matně lakovaný krk s nízkým profilem. Celkově tento model evidentně vychází vstříc moderní, rychlejší hře ve stylu funky a fusion, včetně hammeringu či slapu.

Seřízení nástroje probíhalo vcelku bez obtíží, byť u takto dlouhého krku s poměrně nízkým profilem je třeba většího citu při práci s výztuhou, jejíž šroub je na obvyklém místě pod plastovou krytkou nad sedlovým pražcem na hlavě nástroje. Při seřizování dohmatu, tedy výšky strun nad hmatníkem, se trochu nepříjemně projevilo poněkud nižší nasazení krku do těla, díky kterému je minimální výška téměř na hranici únosnosti. Pro předpokládané techniky hry však lze bez problémů dosáhnout vyhovujícího dohmatu bez sebemenšího zadrnčení. Bezproblémové je i seřízení výšky obou snímačů pomocí standardní čtveřice šroubků s pružinkou. Přes výše uvedené bych celkové seřízení doporučil raději svěřit odborníkovi.

 

Zvuk

Jakkoliv výše popsaný nástroj nijak nevybočuje svým vzhledem i kvalitou z množiny podobných výrobků, jednoznačně je převyšuje svými zvukovými možnostmi, danými použitím aktivní elektroniky. Ta nejenže citelně posiluje celkovou úroveň výstupního signálu, který je čistý a bez šumu, ale především nabízí díky aktivnímu třípásmovému ekvalizéru možnost velmi výrazného ovlivnění barvy tónu. Ve spojení s možností plynulého míchání obou snímačů dosahuje baskytara zvukové variability, která je v této cenové kategorii skutečně téměř bez konkurence.

Se strunami osazenými z výroby (odhaduji na "čtyřicítky") a přes basové kombo Hartke poskytoval tento nástroj širokou škálu zvukových barev - od temnějšího, kulatého basu při plných korekcích EQ a obou snímačích, s možností výraznějšího zakulacení na přední, krkový snímač, přes hutné a konkrétní tóny se staženými středy a opět variabilním nastavením obou snímačů, po jasné a ostré "slapové" barvy na zadní, kobylkový snímač s plnými výškami a středy. Ve srovnání s pasivním provedením se výrazně projevuje silnější signál, oživující vlastnosti standardních čínských snímačů na velmi slušnou úroveň. Tato baskytara bezpochyby uspokojí a potěší každého začínajícího i pokročilého hráče, při použití kvalitnějších strun (doporučil bych spíše tenčí 035-040) ji lze bez obav použít při profesionální práci jak na živé hraní, tak i ve studiu. A taky moc hezky vypadá.

 

Cena:

Stagg BC300 A je vysoce univerzální čtyřstrunná basová kytara s aktivní elektronikou. Její cena je 5690 Kč vč. DPH.

 

Plus:

zvuková variabilita

velmi dobré dílenské zpracování

vzhled

poměr výkon/cena

 

Mínus:

složitější přístup k baterii

pro laika náročnější seřízení

Psáno pro časopis Muzikus