Soundcraft Signature 10 - zařízení, které rozšiřuje možnosti úpravy zvuku

Soundcraft Signature 10 - zařízení, které rozšiřuje možnosti úpravy zvuku
Soundcraft Signature 10 - zařízení, které rozšiřuje možnosti úpravy zvuku

Soundcraft Signature 10

Mixážní pult - malý, ale šikovný

Malé kapely opět rostou jako houby po dešti. Doba, kdy k plné spokojenosti svatebních hostů či oslavenců stačila „dokonalá“ reprodukovaná muzika, je, doufám, nenávratně pryč. Živá muzika je prostě nenahraditelná a mít na oslavě živou kapelu se stává známkou dobrého vkusu. A právě především malým kapelám, které se věnují těmto produkcím, je tento mixážní pult určený.

Mix pochází z „dobré rodiny“ Harmanových. A jako správné dítě dostal do vínku od každého to nejlepší. Od Lexikonu efektovou jednotku, od dbx limitéry a od Soundcraftu profesionální konstrukci, britské asymetrické ekvalizéry a routing GB Audio . Pokud připočteme věhlasné předzesilovače Ghost, začínáme tušit, že v kolébce leží dítě sice malé, ale šikovné. Pojďme se ale podívat blíže.

 

Mix má celkem deset vstupů, dva hlavní výstupy a tři auxy. Má také výstup pro sluchátka a možnost připojení nožního spínače (footswitch) pro vypínání efektové jednotky. Vstup 9/10 ještě disponuje USB konektorem pro připojení k počítači.

 

Vstupní jednotky

Vstupy číslo 1 a 2

Jsou určeny především pro připojení mikrofonů na zpěv. Tyto vstupy jsou totiž vybavené velmi dobře fungujícím limitérem, který „pochytá“ špičky a znemožní přebuzení. I když je jediným ovládacím prvkem potenciometr Gain (napevno nastavené časové konstanty), při použití standardních mikrofonů je výsledek pro mluvené slovo a zpěv opravdu velmi dobrý. Mají také linkové vstupy jack 6,3 mono pro připojení jiných zdrojů signálu. Abych předešel obvyklé otázce, uvádím: „Ne, není možné používat XLR a jack v jednom vstupu současně.“

 

Dále jsou vstupy vybaveny spínačem high-pass filtru, který odstraní nízké frekvence pod 100 Hz. Odstraníte tím z mikrofonního signálu hluky, velmi nepříjemné „PB“ rázy a také náchylnost na zpětnou vazbu na nízkých frekvencích (nahoukávání). Pokud však do vstupu přivedete signál třeba z baskytary, rozhodně spínač nepoužívejte.

 

Dalším vybavením vstupů jsou třípásmové korekce s  laditelnými středy. Tři potenciometry Aux - používané obvykle pro odposlechy, s tím že Aux 3 můžete použít i pro efektovou jednotku.

 

Dále potom Pan - panorama, spínač Mute  pro umlčení vstupu a spínač PFL, kterým pošlete signál konkrétního vstupu do indikátoru úrovně a sluchátkového výstupu, a to před tahovým potenciometrem. Můžete si tak vizuálně i poslechově zkontrolovat, zda je signál v pořádku ještě před tím, než jej zesílíte.

 

Další výbavou je potom LED dioda Peak, která indikuje špičky, a tahový potenciometr (fader).

 

Vstupy 3 a 4

Tyto vstupy jsou shodné se vstupy 1 a2, ale spínač Limiter je zde nahrazen spínačem Hi-Z, který přepne vstup do vysokoimpedančního režimu. Tyto dva vstupy jsou tak předurčeny pro připojení nástrojů, především elektroakustické kytary s piezosnímačem elektrické kytary a baskytary a také akustických nástrojů se snímačem, jako mandolíny, bendža, houslí apod.

Stereofonní vstupy 5/6 a7/8

Mají dvojici konektorů jack 6,3 mm pro připojení klávesových nástrojů, elektrických bicích apod. Pokud budete vstup používat jako monofonní, využijte jack č. 5, nebo 7.

Stereofonní vstupy 9/10

Umožňují připojit klasické konektory cinch  třeba z CD přehrávače. Také můžete propojit USB kabelem s  počítačem a používat mix jako externí zvukovou kartu. V PC se vám mix zobrazí právě jako zvuková karta. Můžete přehrávat ve stereu, ale také nahrávat dvě stopy. Je ale nutné si stáhnout ovladač ze stránek výrobce a nainstalovat jej. Bez tohoto kroku bude mix pro vaše PC neviditelný.

 

Všichni to známe. Přijedete na akci a musíte ve velmi krátké době zprovoznit zvuk. Ať už jste zvukař, nebo jste v kapele člověkem pověřeným pro „komunikaci s elektrony“, je to stejné. Určitě mi dáte za pravdu, že nejčastějším poruchovým místem v celém systému jsou kabeláže. Pokud používáte analogový mix, musíte jej propojit s efektovou jednotkou a kompresory. Pokud používáte akustické nástroje bez předzesilovačů, tak ještě s DI boxy. Stačí nedomáčknout jediný konektor a problém je na světě. A právě kompaktnost testovaného mixu je asi jeho nejsilnější zbraní. Díky zabudované efektové jednotce, limitéru a dvěma volitelným vysokoimpedančním vstupů zapojíte mikrofony, nástroje, výstupy do zesilovače, a jedeme: tři, čtyři.

 

V praxi

Mix jsem vzal na tři malá zvučení. Na rozsvěcování vánočního stromku, školní vánoční akci a firemní večírek před Vánoci. Provětral jsem jej pořádně a vyzkoušel všechny funkce a možnosti. Myslím si, že mix najde uplatnění nejen u malých kapel, ale také u zvukařů, právě na takováto malá zvučení. Ptáte se, proč v dobách malých digitálů tahat pět kilo těžký analog? Je to jednoduché. Když zvučím školní akce, kde je rozdíl v hlasitostech malých interpretů obrovský, nutně potřebuji mít fader „v ruce“. Nemohu „mazat“ prstem po tabletu. Jsou situace, kdy jste na hraně se zpětnou vazbou, a žádný virtuální potenciometr není tak citlivý jako právě mechanický fader. Dalším důležitým aspektem je fakt, že se po zapnutí mixu člověk nemusí děsit, zda najede firmware a zda něco nebude rušit bezdrátové spojení mezi tabletem a digitálním pultem. Prostě mix zapnete a za sekundu můžete provozovat. Rovněž si neumím dost dobře představit, jak při zvučení „vánočního stromu“ bych při sněžení a mínus šesti stupních ovládal tablet hodinu bez rukavic. Brr...

 

Na všech akcích se mix choval velmi dobře. Nezaznamenal jsem žádný šum, brum... A to ani při vyjetých gainech. Co mě překvapilo, byla absence obvyklého brumu při propojení počítače a mixu - bez galvanického oddělení DI boxem. Při připojení počítače USB kabelem se mix načetl do dvou tří sekund. Je nutné, aby byl v PC v ovládacích panelech, v sekci Zvuk nastavený jako výchozí. Zde se vám zobrazí jako obvyklá zvuková karta se dvěma vstupy a dvěma výstupy. Původně jsem si myslel, že stačí mix propojit s PC a je možné jej ihned používat. Opak je ale pravdou. Musíte mít nainstalovaný driver, jinak PC mix „nevidí“. Driver si stáhněte z webu výrobce. Je kompatibilní s Windows 7, 8 a také 10, což určitě ocení muzikanti a zvukaři, kteří „podlehli“ a přešli na desítky. :-)

 

U předzesilovačů je znát výborné zpracování zvuku a výborná přebuditelnost. Limitéry fungují rychle, téměř neslyšně, a je poznat, že napevno nastavené časové konstanty jsou optimalizovány pro lidský hlas. Testoval jsem limitéry s mikrofony SM 58 a Beta 58 a v obou případech bylo možné najít potenciometrem Gain vhodný kompromis. HPF filtr se chová rovněž korektně. Je ale pravda, že jsou situace, kdy bych uvítal HPF spíše na 120-125 Hz.

Soundcraft Signature 10 - zařízení, které rozšiřuje možnosti úpravy zvuku
Soundcraft Signature 10 - zařízení, které rozšiřuje možnosti úpravy zvuku

USB Power

Mix disponuje dalším USB konektorem, který slouží jako napájecí. Lze jej použít pro napájení mp3 přehrávače, mobilu... ale také pro USB lampičku, kterou koupíte doslova za pár korun. Velmi praktické.

 

Efektová jednotka

Efektovou jednotku jsem si nechal na konec. Opravdu mě zajímalo, jak se bude chovat naživo. V minulosti jsem vyzkoušel několik podobných mixů, od různých výrobců, a nadšený jsem z nich rozhodně nebyl. Buď efektové jednotky zněly hůř než pásková Echolana, nebo byly tak chemické, že by nešly použít ani v „nutné obraně“. Zde jsem byl ale mile překvapen. Jednotka obsahuje jedenáct typů reverbů a jedenáct typů delayů a modulací. Jsou použity obvyklé presety pro živé produkce, jako Room, Plate, Gated, Delay, Chorus, Rotary... Najdete zde také i méně obvyklý preset Slap, který se používá hlavně pro maskování příšerného zpěvu v karaoke podnicích. Co je u efektové jednotky velmi pozitivní, je možnost nastavení jednotlivých efektů dvojicí potenciometrů Param 1 a 2. Takže například u presetu Plate & Chorus můžete nastavit decay a také rychlost modulace chorusu. Ano, tato možnost je spíše pro zvukaře, kteří najdou během skladby ty správné hloubky modulací a časy pro delay, ale už jsem mnohokrát na pódiu viděl hřebíkem označenou ideální polohu potenciometru, tak se nechám překvapit. :-) Je to totiž škoda. Stačilo přidat tlačítko Save/Clean pro uložení nastaveného presetu. Celkově na mě ale efektová jednotka udělala dobrý dojem.

 

Závěr

Soundcraft Signature 10 je dobře udělaným pultem. Je zde patrná snaha o vytvoření malého, kompaktního, dobře vybaveného a dobře udělaného mixu. Je jisté, že si najde svoje místo nejen na „malých“ pódiích, ale také u zvukových mistrů.

 

Info:

Soundcraft Signature 10 je malý a kompaktní analogový mixážní pult vybavený nástrojovými vstupy i efektovou jednotkou a kvalitními mikrofonními předzesilovači. Jeho cena je 8970 Kč.

 

Plus:

pevná kovová konstrukce

gardové předzesilovače

výborně fungující limitéry

vhodně naladěné ekvalizéry

přirozeně znějící efekty

možnost připojení PC (2x in, 2x out)

až 3 nezávislé auxy

2 vysokoimpedanční vstupy

driver i pro Windows 10

USB napájení

 

Mínus:

jeden společný spínač fantomového napětí pro všechny vstupy

absence vstupních insertů

nemožnost uložení presetů u efektové jednotky

Také si myslím, že prostor mezi tahovými potenciometry FX Return a Master šlo využít smysluplněji.

 

TECHNICKÁ SPECIFIKACE:

Kanály 10
Předzesilovače Soundcraft Ghost 6
EQ Soundcraft Sapphyre třípásmový s parametrickými středy
Limitéry dbx na dvou vstupech
Efekty Lexicon jedna procesorová jednotka
Zvuková karta USB 2 vstupy/2 výstupy
Sběrnice Aux 3
Tahové potenciometry 60 mm
Rozměry 1011 x 380 x 313 mm
Hmotnost 4,96 kg

 

www:

www.soundcraft.com/products/signature-10

Psáno pro časopis Muzikus