Sontronic STC-1S - pečlivě vybraná dvojice malomembránových mikrofonů

Sontronic STC-1S - pečlivě vybraná dvojice malomembránových mikrofonů
Sontronic STC-1S - pečlivě vybraná dvojice malomembránových mikrofonů

Sontronic je firma, která se s nabídkou svých kondenzátorových mikrofonů představila poprvé na veletrhu NAMM v lednu roku 2005. Ve snaze o udržení nekompromisní profesionální kvality v přijatelné cenové hladině zvolil její zakladatel Trevor Coley dnes už ne neobvyklé řešení. Hlava v Británii, ruce v Číně, konkrétně v Šanghaji. V současné době je v nabídce firmy široká škála velmi zajímavých mikrofonů.

Popis

STC-1S Black tvoří dvojice kondenzátorových mikrofonů, přísně spárovaných ve vzájemné půldecibelové toleranci. Název napovídá efektně černou

povrchovou úpravu se zlatými popiskami. V nabídce je i sříbřitá varianta. Balení v působivé dřevěné skřínce obsahuje kromě samotných mikrofonů také užitečnou rampu pro různé varianty stereo projekce, včetně držáků a pop filtrů.

 

Konstrukce

Tužková těla malomembránových mikrofonů jsou vybavena předzesilovači třídy A pro maximální dynamický rozsah nabíraného signálu při minimálním šumu. K čistému a nezkreslenému náběru dynamicky a frekvenčně rozmanitých zvuků slouží dvojice třípolohových přepínačů pro volbu útlumu (lin / -10 dB / -20 dB) a odfiltrování basového spektra signálu (0 / -75 Hz / -150 Hz). Samotné mikrofonní vložky mají ledvinové směrové charakteristiky a jsou snadno vyměnitelné za všesměrovou či hyperkardioidní kapsle z nabídky firmy. Kondenzátorová konstrukce mikrofonů si žádá fantomové napájení 48 V v čtyřvoltové toleranci.

 

Test dvojice mikrofonů STC-1S byla zřejmě mojí první zkušeností se závity průměru 5/8” (15,5 mm) v mikrofonních držácích ve stereo hrazdě oproti 3/8” (9,5 mm) v běžných stojanech mikrofonů. Nezbytné závitové redukce v držácích se obvykle v nevhodnou chvíli buď povolí, nebo rovnou někam ztratí.

 

Zvuk a použití

Ověřený pár mikrofonů se v každém studiu vždycky hodí. Od sborových náběrů přes stereoambientní přirozené projekce akustických nástrojů v prostoru až po overheady u bicích souprav. Díky útlumovým prvkům je nabízené použití opravdu velmi široké. Nejprve došlo na akustickou kytaru, a to jak mono, tak stereo záznam. Bez použití jakýchkoliv útlumů běžně hlasitá hra velmi slušně hltí mikrofony i ze vzdálenosti kolem jednoho metru. Pořízený záznam na první poslech zaujme neobvyklou brilancí nejvyšších frekvencí. Výborně znějí alikvotní tóny, zvuk doslova jiskří, aniž by však ztratil na své přirozenosti. Tuto vlastnost si zachovává v celém svém dynamickém rozsahu, kdy ani v razantních úhozech a nárůstem středových a basových frekvencí neztratí nástroj na živosti. Směrová ledvinová charakteristika je přirozeně striktní, kytara zní jakoby přímo z membrány reproduktoru, ale dá ve velmi přirozené úrovni dominantního zdroje v různé vzdálenosti odpovídajícím způsobem vyniknout i odrazům v prostoru. Mikrofonní dvojčata prošla i zatěžkávací zkouškou z dynamicky opačného prostředí, tedy studiového využití jako overheady u poměrně razantní hry na bicí soupravu. Tady se už útlumy velmi hodily. Zatímco desetidecibelový útlum je využitelný i u téměř kontaktního snímání akustické kytary, u hlasité bicí soupravy se nejvyšší, tedy dvacitidecibelový, útlum jeví jako potřebný. Jaksi automaticky jsem zvolil i nejúčinnější basový filtr, ale dominance vysokých, byť čistých a nezkreslených vysokých frekvencí byla už nepřirozená. Ale může to být někdy cesta například k omezení přeslechů virblu či tomů. Virbl naopak velmi pěkně a přirozeně zní z overheadů bez použití filtrů, samozřejmě však s dvacetidecibelovým útlumem. I pak, a především díky stereo projekci, dominují činely, ale zvuk celé soupravy je v overheadech, alespoň podle mého názoru, přirozenější. Při snímání hi-hatky se basové filtry naopak hodí a vhodnou volbou se k výslednému zvuku lze dobrat i bez dalších korekčních zásahů. Basovým filtrům je třeba věnovat víc pozornosti, ve specifikacích jsou uvedeny pouze hodnoty −75 Hz a −150 Hz bez dalšího upřesnění strmosti. Přitom vliv na zvuk začínají mít už od 200 Hz v případě fitru −75 Hz, a dokonce od 500 Hz v případě filtru −150 Hz. Směrová charakteristika je poměrně striktní, i tady ji velmi podporují účinné útlumy citlivosti.

Sontronic STC-1S - pečlivě vybraná dvojice malomembránových mikrofonů
Sontronic STC-1S - pečlivě vybraná dvojice malomembránových mikrofonů

Závěr

Spárovaná dvojčata Sontronic STC-1S jsou svým projevem a možnostmi výhodným řešením pro nejrůznější a nejen studiové situace, především však k přirozenému náběru akustických nástrojů. Výborně se uplatní zejména tam, kde velkomembránové mikrofony mohou do určité míry zabarvit nabíraný zvuk. Zvuková kvalita je prvotřídní, rozsah použití je díky filtrům a útlumům nezvykle široký, navíc ho podporuje možnost dokoupení kapslí se všesměrovou a hyperkardioidní charakteristikou. Užitečná hrazda s držáky pro různé typy sterefonního záznamu je součástí balení.

 

Info:

Sontronic STC-1S je pečlivě vybraná dvojice malomembránových mikrofonů sloužící k jakostnímu záznamu signálu v širokém rozsahu hlasitosti. Cena je 9990 Kč.

 

Plus:

brilantně čistý, jiskřivý zvuk

minimální šum

dynamické a frekvenční útlumy

poziční stereorampa s držáky

vyměnitelné kapsle

 

Mínus:

neúplné údaje o strmosti basových filtrů

 

Technická specifikace

frekvenční rozsah 25 Hz–20 kHz
citlivost 12 mV/Pa −38 dB ±2 dB (0 dB = 1 V/Pa 10 000 Hz)
směrová charakteristika kapsle kardioida
impedance ≤ 200 Ω
ekv. šumové úrovně 16 dB (A-weighted)
max. akustický tlak SPL při zkreslení 0,5 % THD @1000 Hz 137 dB
napájení fantom 48 ±4 V
rozměry 162 x 24 x 24 mm
hmotnost 214 g
Psáno pro časopis Muzikus