Seymour Duncan Palladium Gain Stage - univerzální kytarový distortion

Seymour Duncan Palladium Gain Stage - univerzální kytarový distortion
Seymour Duncan Palladium Gain Stage - univerzální kytarový distortion

Firma Seymour Duncan vyrábějící (v Kalifornii, v USA) špičkové kytarové snímače se také věnuje výrobě kytarových krabiček. Pravda, její krabičkové portfolio není tak bohaté jako u stovky snímačů (např. kytarových humbuckerů nabízeji cca 180 typů), ale když už něco dělají, dělají to pořádně.

Palladium Gain Stage je „univerzální“ kytarový distortion. Dá se na něm nakroutit téměř jakýkoli zvuk. Cokoli metalového a rockového. Umí to zvuky vhodné pro všechny styly metalu, rocku atd. Zkrátka Palladium umí úplně vše, co se týká zkresleného zvuku. A zvuk je to moderní. Neumí „staré“, fuzzovité zkreslení, ale to se po něm vlastně ani nechce.

 

Ovládání

Palladium Gain Stage má na sobě devět potenciometrů a dva plechové spínače - footswitche. Dvě LED diody, červenou na signalizaci zapnutí Gainu a zelenou pro Boost. Jinak jen vstup, výstup a napájecí konektor. Potenciometry: Bass, 2x Mid (Level + Freq), Treble, Presence, Level, Gain, Resonance a Boost. To je na jednu „kreslicí“ krabičku docela dost.

 

Zvuk

Že je možno na tom nakroutit cokoli? Jak je to možné? Ano, to je dobrá otázka. Celé kouzlo získání toho „správného“ zvuku totiž spočívá v korekcích. Ty korekce (ekvalizér) má Palladium aktivní (pohánějí to nízkošumové operační zesilovače). Tím, že jsou korekce aktivní, umí nejen frekvence ubírat, ale hlavně přidávat. Takové korekční možnosti nemá jen tak nějaká krabička. Obzvlášť nástroje presence a resonance se vyskytují většinou jen na kytarových lampových hlavách. Basy a výšky mají poměrně velký rozsah. Výšky umí řezat uši, a nebo to hodí úplně „pod deku“. Basy to umí až přebasovat, a když je dáme zcela doleva, leze nám z efektu plechový zvuk bez basů. Presence jsou trochu umírněnější, ale rozsahem jdou ještě nad výšky a udělají zvuk hodně konkrétní. Resonance přidává hutný středobasový spodek a i větší zkreslení na basech (což výrobce nazývá a vyzdvihuje jako třetí gain).

 

Co je ale hlavní deviza korekčních možností Palladia, jsou parametrické středy. Výšky a basy, to je takové normální koření zvuku, ale středy dávají kytarovému zvuku charakter. Středové pásmo Palladia se dá měnit (ladit) v rozmezí 255-1100 Hz. Takže když se někomu nelíbí v kytarovém zvuku cca 900 Hz, nastaví potenciometrem Freq přibližně tuto frekvenci a potenciometrem Level to stáhneme na minimum a ta frekvence je „pryč“. Nebo naopak, kdo to má rád na 500 Hz, nastaví kmitočet, otočí Level doprava a kytara dostane středový „meganášup“.

 

Už je to hodně dávno...

Někdo říkal, že Frank Zappa říkal, že základem dobrého kytarového zvuku je umět kroutit s korekcemi. No a to je právě ono. Všimli jste si někdy, že dobrým kytaristům hraje skoro všechno? Proč dokážou s dobrým zvukem zahrát na lampáče, na tranzistory, na „kempry“ a bůhvíjaké další hybridy? Právě proto, protože si to umí „nakroutit“, mají na to ucho, nebo, jak se říká, „střevo“.

 

Zkreslení

Jak jsem psal výše, Palladium Gain Stage je primárně určen jako zkreslovací zařízení, tedy distortion. První „základní“ zkreslení se nastavuje potenciometrem Gain. Od docela slušného crunche až po heavy zkreslení. A zkresluje to vždy, i když je to na minimum! Efekt vůbec neumí čistý zvuk. Další možnost, jak přidat zkreslení, je potenciometr Resonance. Projeví se to nejvíc, když je Gain na minimu, pak je slyšet, že kromě středobasů jde nahoru i zkreslení, ale ne moc, jen na basech to víc táhne (má to pak tah „vod spodu“). Komu bude zkreslení stále málo, máme tady druhý footswitch a potenciometr Boost. Ten ale nefunguje jako klasický boost, kdy přidáváme jen hlasitost. Tenhle boost přidává především zkreslení (gain na vstupu), mírně hlasitost a také trochu středy. Samostatně Boost nedělá nic, musí být zapnutý současně i první footswitch, kdy již pracuje zkreslení.

 

Jak se na to hraje

Musím říct, že skvěle. Zvuk jde hezky za prsty, svižně reaguje na trsátko, hraje se s tím lehce, krásně se to váže při rychlých stupnicích. Gainu to má opravdu hodně a někdy je potřeba to i trochu ubrat. Tady musím zdůraznit to, že kytarista, který není s hi-gain zařízením opravdu dobrý kamarád, bude mít problémy zvuk zkrotit, protože to nemá žádný noise gate a každý pohyb po strunách, každé klepnutí na kytaru, vrznutí popruhu, je hned a dobře slyšet.

 

Závěr

Palladium Gain Stage je opravdu zkreslovací univerzál. Korekční možnosti má tak veliké, že je to možná až příliš pro hráče, který přesně neví, co s tím. Ale pro zkušenější rockery, kteří mají rádi bohatý distortion, je to zvukový ráj. Firma Seymour Duncan chtěla do malé krabičky nacpat vlastnosti nabušené, lampové kytarové hlavy a to se jí opravdu povedlo.

 

Info:

Seymour Duncan Palladium Gain Stage je značkový, univerzální kytarový distortion s přebytkem zkreslení, s přidaným boostem a neobvykle velkými zvukovými (korekčními) možnostmi. Lze si vybrat mezi černým a bílým provedením krabičky. Cena je 9220 Kč.

 

Plus:

maximální zkreslení

velké korekční možnosti

boost

 

Mínus:

nic, snad jen, že je to vhodné pro zkušenější hráče

 

TECHNICKÁ SPECIFIKACE:

True bypas ano
Rozměry 142 x 116 x 56 mm
Hmotnost 450 g
Napájení 9–18V zdroj, mínus uprostřed
Spotřeba 180 mA

 

www:

www.seymourduncan.com/pedal/palladium

Psáno pro časopis Muzikus