muzikus.cz na

facebook twitter
přihlášení uživatele
přihlásit trvale na tomto počítači
vyhledávaní

zvukSennheiser evolution 900 - test nástrojových mikrofonů

8.10.2010 | Autor: Vladimír Dvořák | sekce: pro muzikanty - testy

Sennheiser evolution 900 - test nástrojových mikrofonů

Sennheiser evolution 900 - test nástrojových mikrofonů

Po mikrofonní sadě evolution 900 pro ozvučení bicích (Muzikus 8/09) se dnes, vedle univerzálnějších kousků této sady (e 908 a e 914), zaměříme i na další nástrojové mikrofony z devítistovkové řady firmy Sennheiser, jde o modely - e 906 a e 912.

e 906


e 906 je dynamický mikrofon se superkardioidní směrovou charakteristikou. Je speciálně navržen pro snímání amplifikovaného zvuku elektrických kytar, použitelný je však i pro bicí nebo dechové nástroje. Součástí balení je upínací držák z odolného tmavého plastu, samotné tělo mikrofonu je důvěryhodně kovové, s antracitově tmavou mřížkou v jakémsi hranatě vařečkovitém tvaru chránící prostor umístění kapsle, včetně označení její čelní strany.
Na první pohled je zřejmá robustnost i předpokládaný větší rozměr použité mikrofonní membrány. Bližší pohled odhalí třípolohový přepínač s možností volby potlačení, posílení nebo rovného průběhu horních frekvenčních pásem. Ve skutečnosti jde o úpravu výseku, pro kytaru poměrně důležitých frekvencí přibližně od 2 do 8 kHz s maximálním zdvihem asi +/-3 dB na vrcholu 4 kHz.

Citlivost devětsetšestky dovoluje umístit mikrofon do nejtěsnější blízkosti snímaného reproduktoru kytarové aparatury. V mém případě to bylo těsně k ochranné síti reproboxu Marshall přímo do osy jednoho ze čtyř reproduktorů (EVM/12L), bez ovlivnění horní propusti mikrofonu (střední poloha). Zvukový projev je výjimečný plastickou dynamikou u čistých kytarových zvuků i syrovou dravostí u těch zkreslených. e 906 všechno zpracovává s jakousi „výkonovou rezervou“, ani u velmi hlasitých situací nedošlo k náznaku nějakého limitního chování. Zaznamenaný zvuk bezprostředně jakoby vyskakuje z poslouchaného zdroje, a to včetně konkrétních basů, na čemž se, podle mého názoru, výrazně podílí právě větší rozměr kapsle. V závislosti na nahrávaném materiálu (podladěné kytary apod.) nebo použitém reproboxu mohou ovšem kvůli této vlastnosti nastat i problémy se srozumitelností. Je dobré nejprve experimentovat s polohou mikrofonu a začít s přepínačem ve střední poloze, tedy bez ovlivnění vyšších frekvencí a až potom ho případně využít.

e 908/B


e 908/B je kondenzátorový mikrofon, známý už ze zmiňované sady pro bicí nástroje, v této variantě je odlišný jen držák, připomínající kolíček na prádlo, pro uchycení k předpokládanému korpusu nástroje, například saxofonu. Jinak stejná miniaturní kapsle na ohebném husím krku, jež se připojuje tenkým kablíkem s 3,5mm minijackem k napájecímu adaptéru MZA 900 (je součástí balení) s  konektorem cannon vyžadujícím fantomové napájení. Směrová charakteristika je kardioidní a poměrně striktní, což je významná výhoda při oddělení zvukového zdroje od nechtěných přeslechů. Frekvenční charakteristika podtrhuje univerzálnost zcela rovným průběhem středového pásma 300 Hz - 4 kHz s následným mírným zdvihem k asi +6dB maximu na 12 kHz. Projev mikrofonu je vyvážený v basech i v neagresivních výškách, jeho přirozenost v případě bubnu příjemná, u saxofonu v různých barevných a dynamických polohách, na tak malou membránu, překvapující.

Možné přebuzení je indikováno dvoubarevnou diodou na těle předzesilovacího modulu MZA 900 - zelená znamená normální stav, zatímco přebuzení indikuje blikající červená. Užitečnou funkcí je možnost potlačení signálu o -12 dB stejně jako možnost oříznutí basů pod 125 Hz. Oba ovládací prvky (opět na těle předzesilovače) umožňují ideální přizpůsobení režimu mikrofonu ke konkrétním vlastnostem snímaného zdroje. Ve výsledném zvuku pak oceníte barevně vyrovnaný projev i u dynamicky nestálého zdroje.

e 912


e 912 je opět kondenzátorový mikrofon zvláštního ploutvovitého tvaru, spodní rovná plocha usnadní umístění, stabilita je vzhledem k překvapivé hmotnosti dostačující i bez dodatečných fixačních zásahů. Vzhledově je identický se speciálem e 901 pro sejmutí basového bubnu a směrová charakteristika je v i v tomto případě poloviční kardioida. Tady však podobnost končí, univerzálnost e 912 je daná takřka rovným průběhem frekvenční charakteristiky v oblasti 30 Hz - 15 kHz v celkovém frekvenčním rozsahu 20 Hz - 20 kHz s poněkud menším maximálním tlakem SPL 136 dB.

Konstrukce předzesilovače v mikrofonu vyžaduje fantomové napájení. E 912 byl v testu použit jako prostorový, doplňkový k hlavním mikrofonům - e 906 pro elektrickou a e 914 pro akustickou kytaru, v obou případech asi jeden metr od zdroje. Výsledek je v obou případech nad očekávání překvapující. Jak v oblasti živých, přirozeně prostorných basů, tak v podání čitelných neagresivně jiskřivých brilancí ambientních odrazů. Přestože zvuky sejmuté samotnými hlavními mikrofony jsou vysoce nadstandardní, přimícháním e 912 dostávají nečekanou šťávu a živost. Dovedu si tento mikrofon představit nejen například pro ambientní snímání bicí soupravy, ale ve stereo tandemu i jako hlavní zdroj jakostního sejmutí klavíru apod.

e 914


e 914 je kondenzátorový mikrofon, tentokrát klasického vzhledu poněkud objemnější tužky. Vyžaduje fantomové napájení, jeho předzesilovací obvody umožňují prostřednictvím přepínačů na těle mikrofonu hned dva typy horní propusti (-6 dB od 130 Hz a -18 dB od 85 Hz) a rovněž dva stupně potlačení citlivosti (-10 dB a -20 dB). Nejen díky nim je tento typ s kardioidní charakteristikou vhodný téměř k jakémukoliv použití, i když cenami ověnčeného hodnocení se mu nejvíce dostalo jako součásti mikrofonního bubenického setu e 900.

Jeho frekvenční charakteristika s rozsahem 20 Hz - 20 kHz je svým naprosto rovným průběhem (až na lehký zdvih na 15 kHz) vhodná i pro strunné, smyčcové nástroje, klavír nebo vokální a sborové party, pro studio či live použití. Ve výše zmíněném testu se velmi osvědčil jako overhead mikrofon, v tom dnešním byl použit jako hlavní zdroj sejmutí akustické kytary s neméně kvalitním výsledkem. Ve vzdálenosti asi dvaceti pěti centimetrů bez potlačení citlivosti s neaktivní horní propustí poskytuje plný, barevně vyrovnaný zvuk neměnící s různou dynamikou svůj přirozený barevný charakter. Přepínač citlivosti umožňuje téměř ideální přizpůsobení zvukové intenzitě jakéhokoliv zdroje. Tak lze při dostatečném, avšak nezkresleném nasycení a případném přizpůsobení horní propusti zdroji dosáhnout stejně hodnotného náběru i u typově velmi rozdílných zvuků. Výborný univerzál.

info
Sennhesiser evolution 900 - čtyři univerzálnější typy devítistovkové řady Sennheiser evolution představují jednoznačně kvalitní sejmutí poměrně rozdílné škály hudebních nástrojů. Může být spolehlivým pomocníkem v ověřených situacích a i v těch, kdy na experimentování není dostatek času. Pro mě je největším příjemným překvapením vedle e 914 především zvuk e 912.

plus
kvalitní zpracování
skvělý zvuk
zlacené kontakty XLR konektorů

minus
snad jen absence regulace citlivosti u e 912

Označení: e 906: e 908: e 912: e 914
typ: dynamický: kondenzátor: kondenzátor: kondenzátor     
frekvenční rozsah: 40 Hz - 18 kHz: 40 Hz - 20 kHz: 20 Hz - 20 kHz: 20 Hz - 20 kHz
směrová charakteristika: superkardioida: kardioida: pol. kardioida: kardioida
citlivost/1 kHz: 2,2 mV/Pa: 4 mV/Pa: 10 mV/Pa: 7 mV/Pa
impedance: 350 Ω: 100 Ω: <100 Ω: 100 Ω
napájení: ne: 12-48 V/3 mA: 48 V/1,1 mA: 48 V/2,2 mA
použití: kytara, bicí: bicí, dechy: univerzální: univerzální

Psáno pro: časopis Muzikus 2010/02

Online verze stránky: http://www.muzikus.cz/pro-muzikanty-testy/Sennheiser-evolution-900-test-nastrojovych-mikrofonu~08~rijen~2010/

Komentáře

celkový počet: 0

Buďte první...


 
 
 
&;