Sennheiser evolution 900 - sada mikrofonů k ozvučení bicích

Sennheiser evolution 900 - sada mikrofonů k ozvučení bicích
Sennheiser evolution 900 - sada mikrofonů k ozvučení bicích

Dnešní test je zaměřen na šest mikrofonů určených ke snímání bicí soupravy. Světově uznávaná německá firma je představuje jako svou poslední a cenami ověnčenou nejvyšší řadu, jež navazuje na starší série evolution 500 a 600. Jde o konkrétní typy 901, 902, 904, 905, 908/B a 914.

Posuzovat cokoli bez mustru je věc ošemetná, a tak jsem pro bezprostřední porovnávání zvolil účelově podobný instrumentální model buď samotné firmy Sennheiser nebo jiné, viz dále.

 

Modely série 900 mají černé kovové tělo, většinou s integrovaným, v jednom směru otočným, plastovým držákem se zapuštěnou závitovou kovovou redukcí pro mikrofonní stojan. Mřížkované kovové koše mají velmi efektní antracitově matně černomodrou povrchovou úpravu. Všechny působí masivním, bytelným a poctivým dojmem.

 

Typ 901

Jedná se o mikrofon speciálně navržený pro sejmutí velkého bubnu - šlapáku. Tvarem se vymyká zažitým modelům, jeho téměř ploché a překvapivě těžké tělo má vyklenutou horní a rovnou spodní stranu, na kterou se pokládá dovnitř korpusu bubnu. Membrána se zdá být orientovaná kolmo ke směru zvuku, ideální pozice mikrofonu je udávaná deset až dvacet centimetrů od blány. V oblasti 1 kHz snese až 154 dB, jeho směrová charakteristika je poloviční ledvina, frekvenční křivka prozrazuje výrazné a poměrně široké vykousnutí, pro velký buben problematických frekvencí v oblasti 300-1000 Hz. Trochu překvapivě se jedná o kondenzátorový typ mikrofonu s integrovaným předzesilovačem, k jeho aktivaci je potřeba fantomového (nejčastěji 48 V) napájení.

 

Není s čím moc srovnávat, tvarem podobné typy se používají k jiným účelům - například konferenční mikrofon na stůl pro doplnění hlavního klopového mikrofonu apod.

 

Ze zvukového porovnání s „klasikou“ pro velký buben AKG D112 je na první poslech zřejmý mocný atak devětsetjedničky, jenž se dá do jisté míry korigovat posunutím mikrofonu dále od beatru směrem k vnější bláně bubnu. Zvuk je ve všech případech velmi konkrétní, jako hlavní zdroj zvuku rychle a téměř bez korekcí použitelný při live produkcích, ve studiu může pro svůj atak plnit funkci zkonkrétnění úderu v kombinaci s dalším mikrofonem pro basový fundament těla bubnu.

 

Typ 902

Klasický, dynamický typ mikrofonu pro sejmutí basového zdroje (nejen velký buben, ale i baskytara, tuba apod.) v přímém směru. Směrová charakteristika je ledvinová, ta frekvenční je opět jakoby přednastavená - znatelný propad s maximem na 700 Hz není tak široký jako u devětsetjedničky, naopak dominantní vrchol je v oblasti 5-10 kHz. Zvukové srovnání s AKG D112 přináší díky zmíněné dominanci až překvapivý rozdíl v konkrétnosti ataku úderu, absence pro velký buben problematických frekvencí není tak výrazná jako v případě devětsetjedničky. V porovnání identických úderů ve stejné pozici obou mikrofonů je sice oproti AKG D112 znatelný lehký úbytek nejnižších basů, ale celkový zvuk velkého bubnu je v podání devětsetdvojky daleko více hotový, s menšími přeslechy.

 

Typ 904

Dynamický mikrofon určený pro tomy, virbly, kytarové aparatury nebo dřevěné či žesťové dechové nástroje. Ledvinová směrová charakteristika, frekvenční křivka s vyrovnaným, pozvolným, asi čtyřdecibelovým zdvihem v pásmu od 150 Hz do 10 kHz. Dodává se s upínací klipsnou z pevného plastu, která upnutím za ráfek bubnu ušetří komplikovanou manipulaci s klasickým mikrofonním stojanem. Srovnání se nabízí tentokrát se staršími typy Sennheiser - 421, 441 a BF 504, kterému je zvukově nejblíže. Tady už zřetelná jasnost projevu devětsetčtyřky nemusí nutně znamenat jednoznačné plus, vřelost projevu u ostatních typů, především 421, je cenným artiklem. Mírně zvýšené přeslechy hi-hatky a činelů jsou nutnou daní za ostrý atak, zároveň ale příjemná hutnost a pevnost zvuku nechybí.

 

Typ 905

Speciální mikrofon pro malý bubínek, tomy a perkuse. Dynamický typ s poněkud širší ledvinovou směrovou charakteristikou. Podobná frekvenční křivka jako u devětsetčtyřky, o málo citlivější, tělo i koš rozměrnější, opět s upínací klipsnou. Porovnání se studiovou klasikou Shure SM57 opět potvrzuje typický zvukový charakter řady evoluton 900 - rychlý a výrazný atak. Avšak, podobně jako u tomů to nemusí být vždy jeho výhodou, medový nádech barevných nižších frekvencí, přeci jen z padesát sedmičky dělá, alespoň pro mě, v tomto případě lehkého favorita. Při současném razantním úderu na hi-hatku a malý bubínek může být oddělení přeslechu hi-hatky od zvuku bubínku problémem, na druhou stranu dynamicky narůstající postupné údery na bubínek charakterizuje především proporcionální nárůst čitelného a rychlého ataku od nejnižšího k nejvyššímu.

 

Typ 908/D

Je to jeden za tří dodávaných druhů - 908/B určený pro dechové nástroje, 908/B EW totéž pro bezdrátové systémy s připojením přímo do vysílačky a 908/D pro bicí nástroje. Vždy se jedná o kondenzátorový typ, kapsle mikrofonu chráněné „minivindšusem“ na husím ohebném krku, který se tenkým kabelem a malým 3,5mm jackem připojuje k napájecímu adaptéru MZA 900 P. Ten je součástí balení verzí D a B, vyžaduje fantomové napájení a je univerzálně použitelný i pro další kondenzátorové typy mikrofonů Sennheiser. Kromě horní propustí oříznutých basů pod 125 Hz, umožňuje dalším přepínačem i redukci citlivosti o -12 dB. Dvoubarevná LED dioda indikuje zelenou barvou normální stav, červenou blikající stav přebuzení mikrofonní kapsle či vlastního adaptéru a červená stále svítící znamená poškozený kabel. Opět je přiložen držák mikrofonu, v případě verze B lehce připomíná kolíček na prádlo a je určený pro uchycení na žesťový dechový nástroj, nebo opět klipsna k uchycení na hraně bubnu u verze D”. Frekvenční charakteristika v pásmu 300 Hz-4 kHz zcela vyrovnaná s mírným zdvihem a vrcholem na 12 kHz, směrově opět ledvina. Konstrukce mikrofonu a snad i „vindšus“ se podepsaly na velmi dobrém oddělení zvukového zdroje od okolních přeslechů. Zvukově je pro mě devětsetosmička také příjemným překvapením, výsledkem je plastický, nesterilní, v basech i výškách vyvážený a v dynamice barevně vyrovnaný projev. Velkou výhodou je možnost přesného nasměrování mikrofonu ke zdroji díky jeho mini rozměrům a ohebnému krku.

 

Typ 914

Opět masivní celokovová konstrukce vlastního těla mikrofonu s odolným plastovým držákem a „vindšusem“. Kondenzátorový, vysoce univerzální typ s naprosto vyrovnanou frekvenční charakteristikou v celém rozsahu a ledvinovou směrovou charakteristikou. Vyžaduje fantomové napájení, je vybaven otočnými přepínači pro třístupňovou volbu citlvosti: 0, -10 a -20 dB, a dvěma typy horní propusti - potlačení basů o 6 dB pod 130 Hz a oříznutí basů o 18 dB pod 85 Hz. Svou univerzálností je určen nejen pro sejmutí činelů například v pozici páru overhead mikrofonů, ale i k prostorovému sejmutí celé sady bicích, akustických strunných nástrojů či sborů. Zvukové porovnání bylo v tomto případě provedeno se starším typem kompletu fantomového adaptéru K6P v kombinaci s kapslí rovněž ledvinové charakteristiky ME64. Devětsetčtrnáctka je mnohem přirozenější, pravdivější, tentokrát se neprosadila jasná brilance, ale podle mého názoru věrnější a přesnější prokreslení středových pásem - například zvuk virblu v záznamu činelů. Univerzálnost tohoto mikrofonu je díky jeho volitelným prvkům výjimečná a použitelná na kvalitní a nezabarvené nabírání většiny myslitelných zvukových zdrojů.

 

Hodnocení

Sada mikrofonů řady evolution 900, patří k tomu nejlepšímu, co si lze na ozvučení bubnů ve studiu i na pódiu pořídit. Vedle modelů s jasně cíleným záměrem vyprodukovat hotový zvuk potlačením nežádoucích a upřednostněním potřebných rezonančních kmitočtů každého daného zdroje se tu najdou i vysoce univerzální kousky s širokými možnostmi použití s naopak velmi vyrovnanou frekvenční charakteristikou. Většina mikrofonů sady je tak připravena, za podmínky průměrně kvalitního nástroje, poskytnout plnohodnotný zvuk bez dalšího složitého a časově náročného laborování. Celkovým charakterem celé sady je navíc důraz na konkrétnost a čitelnost úderu, která je důležitá pro lokalizaci každého bubnu ve stereobázi výsledné nahrávky. Porovnáním se staršími modely se tak zřetelně projevil trend vývoje v posledních letech. Všechny nahrávky tohoto testu na přiloženém CD Muzikusu byly pořízeny bez korekčních a dynamických procesů.

Psáno pro časopis Muzikus