Sennheiser MK 4 - velkomembránový studiový kondenzátorový

Sennheiser MK 4 - velkomembránový studiový kondenzátorový
Sennheiser MK 4 - velkomembránový studiový kondenzátorový

Mikrofon byl představen v lednu tohoto roku na NAMM show v Anaheimu. Je prezentován jako jednoduchý kvalitní a profesionální, avšak dostupný mikrofon, s důrazem na fakt, že je vyroben v Německu. Segment domácích a projektových studií je jistě velmi zajímavý a rozšiřování již tak poměrně široké nabídky je pro nás, muzikanty a zvukaře, každopádně dobrá zpráva.

Balení

V kartonová krabici je ustájen černý vak k přechovávání mikrofonu, jednoduchý stojanový držák (MZQ 4) a manuál. Mikrofon je pro transport uložen v polyetylénové bublinkové fólii V krabici je fixován extrudovanými plastovými bloky. První dojem odpovídá představě o precizní německé firmě.

 

Popis mikrofonu

Někteří si asi říkáte, jaký první velkomembránový a jaký první studiový kondenzátorový mikrofon. Je pravda, že jednopalcovou kapsli má také e 965, který je primárně určen pro live snímání. Ostatně z jeho kapsle MK 4 vychází. A samozřejmě má Sennheiser několik řad studiových mikrofonů, ty ale nejsou velkomembránové. Tolik na vysvětlenou.

Jde tedy o velkomembránový, jednopalcový, pravý kondenzátorový mikrofon. Kapsle je pozlacena ryzím zlatem. Firma doporučuje následující aplikace: mluvené slovo, zpěv, akustická kytara, kytarový aparát, křídlo, smyčce, dechové nástroje, bicí nástroje. Jak vidno, firma věří, že je mikrofon zcela univerzální. Mikrofon má kovové tělo, je poměrně těžký, působí velmi solidně, věřil bych live použití. Vzhledově zaujme elegantní černý gril, který je z přední strany zkosen, a decentní popisy černou na stříbrném těle řeknou, co je třeba a neruší.

Nevím, jestli se to stalo někdy vám, ale mně ano a znám další i mnohem zkušenější, kteří jako já otočili při nahrávání mikrofon, který neměli tak ošahaný, ke zdroji špatnou stranou. Některé mikrofony označení nemají žádné nebo jen nejasné a stane se při spěchu, že to tak nějak popletete. MK 4 vás v tom nenechá, designem jasně říká, která strana k vám vystrkuje pupík ledviny, a je tedy ta správná.

Musím se pozastavit u dodávaného držáku MZQ 4, není špatný, ale pro studiové využití je vhodnější klasický pavouk. V této cenové kategorii výrobci často dodávají pavouka v ceně, Sennheiser tu ztrácí body. (Namátkou: Røde NT1A 15th Anniversary Edition, Røde NT2A Studio Solution Kit, AKG Perception 220 a 420, C2000B a C3000, C214, Shure PG-42, Studio Projects C1, Audix CX 212.) Doporučený je originál Sennheiser MKS 4, použít můžete i jiný, já měl k otestování Rycote InVision USM. Na MKS 4 je zajímavý design s otevřenou přední částí pro hodně blízké snímání. Nezbývá než doplnit, že mikrofon vyžaduje fantomové napájení 48 V (s tolerancí +/- 4 V), příkon nejméně 3,5 mA.

 

Grafy

Z grafu frekvenční odezvy se dočteme následující: Na 20 Hz má mikrofon útlum přibližně -8 dB, kolem 50 Hz již pouze cca -2, -3, u 100 Hz je prakticky neutrální, a to až do 1 kHz. Mezi 1 a 2 kHz je zhruba 1,5 dB zdvih, kolem 2,5 kHz nula, od 3 kHz až k 10 kHz rostoucí zdvih, který kulminuje hodnotou přibližně 3 dB. Následuje pokles k cca -7 dB v 20 kHz. Tedy podle tabulky trochu méně basů, vyrovnané nižší středy, vyšší středy v mírném zdvihu pro lepší artikulaci a vzdušné, moderní výšky. Pro výšky a vyšší středy je kardioida otevřenější a přeslechy zezadu trochu silnější, ve vyšších středech je útlum pouze -7,5 dB (8 kHZ) resp -16 dB (4 kHz). To spíš pro informaci, jaké se případně na kapsli dostanou ambientní odrazy.

Sennheiser MK 4 - velkomembránový studiový kondenzátorový
Sennheiser MK 4 - velkomembránový studiový kondenzátorový

Testování

Mikrofon jsem porovnal s Røde NT1A, protože ho mám doma a protože má podobnou frekvenční odezvu. Byl jsem zejména zvědav na basy okolo 150 Hz, kde má NT1A zdvih a MK 4 je neutrální, a vyšší středy a výšky, kde je zdvih MK 4 vyrovnaný a u NT1A je několik zubů. Na mluveném slovu (mužský hlas) byly výšky MK 4 příjemné, bylo však cítit, že by mohl u některých hlasů nastat problém se sykavkami. Basů bylo méně, přesto mi nechyběly a byly menší problémy s explozivními souhláskami a proximity efektem. NT1A měl basů víc, ovšem také floor noise, protože má menší útlum ve spodní části spektra. Ve výškách byla hrozba sykavek méně zřetelná, ale byly trochu hrubší, neurvalejší. Na akustické kytaře (levná Epiphone se starými strunami) byl rozdíl méně zřetelný, ale v blind testu jsem preferoval MK 4 pro hladší a jaksi dospělejší zvuk. Zvuk je věc individuální, musíte vyzkoušet sami, ale zpracováním, parametry, velmi nízkým šumem a realistickým hřejivým zvukem má MK 4 rozhodně co nabídnout.

 

Závěr

Robustní jednoduchý mikrofon, bez jakékoliv výbavy v podobě útlumových článků, pásmových propustí a volitelných charakteristik. Velmi dobře provedený se zajímavými parametry - nízký šum, vysoké SPL, tedy široký dynamický rozsah. Pro mé uši příjemný, v této cenové kategorii realistický zvuk, s měkkými nižšími středy a prezetními výškami. Škoda, že výrobce nedodává s pavoukem.

 

Info:

Sennheiser MK4 je jednopalcový kapacitní mikrofon pro studiové i live použití, vyrobený v Německu.

 

Plus:

provedení

zvuk

 

Mínus:

cena, konkurence nabízí v ceně pavouka

 

Mimochodem

Vychloubat se výrobou v Německu je jasná prodejní strategie. Důležité je ovšem chápat, že i v Asii se vyrábí výborné výrobky. Stejně jako v starých zemích špatné. Leckteré továrny a asemblážní linky v Asii mají vyspělé roboty a malý podíl ruční práce. A levnější práci v Asii vyvažují vyšší dopravní náklady, nároky na kontrolu kvality a rizika spojená se vzdálenou výrobou. Rozdíl je tak někdy spíše ve strategii firem. Některé montují v Asii proto, aby mohly uvést nižší, dostupnější řadu, ve které ale použijí levnější součástky.

 

Mimochodem 2: nenechte se zmást v popisu výrobku označením side-address mic. To jsou prakticky všechny velkomembránové, v překladu to znamená, že snímají ze strany, ne shora (konce) mikrofonu, jako běžné, zejména dynamické, mikrofony. Výrobci to obvykle vůbec neuvádějí, protože to je zjevné.

 

charakteristiky: ledvina (kardioida)

hmotnost: 485 g

ovládací prvky: žádné

konstrukce: kondenzátorový mikrofon

maximální SPL: 140 dB

frekvenční rozsah: 20 Hz - 20 kHz

citlivost: 25 mV/Pa

koncepce: externě polarizovaná kapsle, tlakově gradientní vložka (transducer)

vlastní šum: 10 dB (A) (DIN IEC 651), resp. 20 dB (CCIR 648-3)

 

Rycote InVision

Universal Pop Filter a Universal Studio Mount

Značku znají hlavně zvukaři filmoví, kteří nejvíce bojují s povětrnostními vlivy při nahrávání. Jde o anglického výrobce držáků a „vindšuců“. Já jsem dostal k otestování univerzálního pavouka a pop filter, tedy slinták. Pavouk USM (Universal Studio Mount) je proveden celý z plastu, místo obvyklých gumiček je odpružení realizováno pomocí patentovaných pružných výlisků Lyra Suspension v podobě úsměvů, nebo chcete-li, obrysů širokého písmene V. Mikrofon drží v odpružené obruči čtyři gumové polštářky, které utáhnete čtyřmi šrouby na okraji vnitřního odpruženého kruhu. Díky nim můžete upevnit jakýkoliv mikrofon, od průměu 18 mm do 55 mm, včetně hranatých, jak ilustruje na webu obrázek C414. Mikrofon může být maximálně 300 mm dlouhý a 750 g, respektive 500 g těžký, podle toho, zda chcete používat USM pouze v horizontální poloze (tedy mikrofon hlavou vzhůru) a nebo vertikálně (tedy nakloněný, až ležící). USM se vyrábí ve dvou verzích, podle váhy mikrofonu. Celý pavouk je velmi lehký a působí solidně, i když pocitově bych se vzpíral pověsit hlavou dolů drahého Neumanna. Přesto by samozřejmě vyhověl. Lyra Suspension poskytuje až dvojnásobnou ochranu proti hluku od kabelu a stojanu a je prakticky nezničitelná, tvarově stálá i za velmi nízkých teplot. Pop filter je oválného tvaru a je vypouklý, aby se ideálně stočil kolem mikrofonu a clonil ho tak trochu i ze stran. Upevňuje se pomocí jednoho šroubu, který je zakončen výkyvnou hlavičkou s gumou. Dá se připevnit na vnější obruč zřejmě jakéhokoliv pavouka. Poskytuje útlum retnic a rázů výdechů až 20 dB, aniž by došlo k ochuzení výšek. Aniž bych měl možnost nějak to objektivně změřit, mohu subjektivně potvrdit, že nezabarvuje zvuk a svou práci odvádí. V balení najdete další dva výměnné molitanové filtry.

Psáno pro časopis Muzikus