Sennheiser E 965 - uznávaná „kapacita“ na vokálním poli

Sennheiser e 965 - uznávaná „kapacita“ na vokálním poli
Sennheiser e 965 - uznávaná „kapacita“ na vokálním poli

Využívání kapacitních mikrofonů na pódiu - to je stokrát diskutované téma s početným táborem zastánců i odpůrců. Mám mnoho přátel z řad zvukařů, kteří na živé aplikace „kondenzátorů“ nedají dopustit, a také pár těch, kteří je naživo nevyužívají vůbec. Brilantně znějící kapacitní modely bývají občas pokládány za potenciální zdroj problémů především v podmínkách, kde je publikum zaplavováno syčící lávou decibelů z moderních, vysoce účinných driverů.

Pravdou jistě zůstává, že klasickým dynamickým modelem se toho mnoho pokazit nedá. Brilantně znějící kondenzátor může přinášet při nesprávné volbě v aplikacích PA systémů řadu problémů, a právě proto je nezbytné jejich výběr vždy důkladně zvážit. Odměnou za tento alternativní přístup může být překvapivě vyvážený hlasový témbr i u takových interpretů, kde by to většina z nás vůbec neočekávala.

 

Model E 965 doporučuje firma Sennheiser využívat především pro kontaktní i prostorovější snímání vokálů na pódiu. Přestože mikrofon nabízí v této aplikaci optimální vlastnosti, nikde není samozřejmě psáno, že se nemůže uplatnit i pro ozvučení dalších zvukových zdrojů, tak jak se to obecně u většiny kapacitních modelů předpokládá.

Sennheiser e 965 - uznávaná „kapacita“ na vokálním poli
Sennheiser e 965 - uznávaná „kapacita“ na vokálním poli

Ochrana mikrofonní kapsle

Mikrofon je proti všem rizikům spojeným se snímáním zpěvu ze vzdálenosti několika centimetrů velmi dobře ošetřen a především ochrana proti nepříjemným tlakovým nárazům (ty často dokážou dokonale degradovat zvuk i u leckterých vyhlášených dynamických modelů) je velmi důkladná: Samotná mikrofonní kapsle je chráněná dvojitou kovou mřížkou - ta vnitřní má velmi jemnou strukturu (cca 64 ok na mm2), zatímco vnější síto s velikostí oka zhruba 1 mm2 je především mechanickou ochranou relativně křehkého kondenzátorového systému.

 

Kapsle má ovšem ještě dalšího „bodyguarda“ - robustní koš, jehož elegantní mřížka je zevnitř důkladně vytlumena akustickou pěnou. V podstatě čtyřnásobná prevence potlačení explozivních souhlásek při zpěvu je o to efektivnější, že mezi kapslí a čelem ochranného koše je relativně značná vzdálenost (zhruba 2,5 cm). Bok koše je vyztužen dekorativní lištou s tradičním stříbrným logem firmy a se znaky obou směrových charakteristik, které kondenzátorový mikrofon e 965 nabízí.

 

Smysl volby směrové charakteristiky

Klasický, externě polarizovaný kapacitní systém e 965 je opatřen konstrukcí s dvojitou membránou a právě ta je jedním z předpokladů možnosti volby různých směrových charakteristik. Jejich výběr se trochu tajemně skrývá v nitru mikrofonu pod ochranným košem, takže pokud budete chtít směrovou charakteristiku změnit, je nutné nejprve koš vyšroubovat a poté změnu přepínačem provést.

 

Určitou nevýhodou je to, že dokud se do „útrob“ mikrofonu nepodíváte, pochopitelně nemůžete tušit, která směrová charakteristika je navolena (i když se to dá víceméně prakticky odzkoušet během provozu).

Sennheiser e 965 - uznávaná „kapacita“ na vokálním poli
Sennheiser e 965 - uznávaná „kapacita“ na vokálním poli

Zatímco u studiových systémů se můžete setkat s volbou všech běžných charakteristik, včetně koule a osmičky, pódiová e 965 logicky nabízí pouze alternativu kardioidy a superkardioidy. Přestože se na první pohled nejedná o žádný zásadní rozdíl, obě funkce se poměrně výrazně liší citlivostí pro různé snímací úhly. Superkardioidní nastavení je charakteristické užším snímacím lalokem - v devadesáti stupních (boční snímání) vykazuje kapsle pro většinu oblastí frekvenčního pásma oproti kardioidě asi o 5 dB nižší citlivost a to je na hlučném pódiu při snímání nežádoucích zvuků „saframentsky“ znát.

 

Širší snímací úhel klasické kardioidy zajišťuje vyrovnanější sejmutí okrajů, a proto se hodí například pro snímání sboristů nebo nástrojů, kde je pro věrný zvuk zapotřebí snímat větší plochu před mikrofonem (akustická kytara, cimbál, klavír). Takový způsob ozvučení je ale pochopitelně reálný pouze za předpokladu, že v těsném sousedství nehrají jiné, podstatně hlasitější nástroje. V opačném případě vás přepínání směrové charkteristiky stejně nezachrání a jedinou rozumnou variantou jsou kontaktní mikrofony nebo vibrační snímače.

 

Na kardioidu e 965 mi vycházel rovněž velmi dobře zvuk saxofonů v sekci, sólově se hodí zvlášť pro hráče, kteří mají kulatější tón, tady odvádí e 965 velmi dobrou práci i jako superkardioida.

 

Při instalaci odposlechových monitorů je dobré nastavit je tak, aby vzhledem k pozici mikrofonu mířily na tzv. mrtvý úhel směrové charakteristiky. Tady je pro většinu frekvenčního pásma mikrofonu minimální citlivost. Zpětný přeslech z odposlechů do mikrofonu se tím zmenší na minimum a také se podstatně sníží riziko zpětné vazby. Správnou pozici najdete u kardioidy na 180 stupních (zadní směr) a u superkardioidy zhruba na 125 stupních (zhruba v polovině mezi bočním a zadním směrem).

 

Přechod z kardioidy na superkardioidu přináší u e 965 jako vedlejší efekt i mírnou změnu barvy v oblasti vrchního frekvenčního spektra - jemný zdvih (cca 3 dB) v pásmu vyšších středů zhruba do 10 kHz má vliv na prezenci a začíná u superkardioidy cca na 3 kHz zatímco kardioida ho má položený o něco výš (5 kHz). Prakticky se to projevuje tak, že superkardioidní charakteristika je nepatrně ostřejší.

Sennheiser e 965 - uznávaná „kapacita“ na vokálním poli
Sennheiser e 965 - uznávaná „kapacita“ na vokálním poli

Obě charakteristiky jsem testoval se zpěvačkou, která disponovala poměrně sytým altem, a na její hlas se mi superkardioida zdála vhodnější. Výraznější a barevnější soprány se spoustou alikvotů bych ale zcela jistě snímal přes kardioidní variantu, kde je e 965 ve vrchním spektru zvukově kulatější. Totéž platí i pro sykavky, které by mohla superkardioida zdůraznit až příliš. Při těchto problémech je vůbec nejjistější variantou nějaký dynamický model - zůstaneme-li u série Evolution, můžeme vyzkoušet například Sennheiser e 935 nebo e 945.

 

Volba citlivosti a subbasový filtr

Uvnitř mikrofonu se ukrývají i ostatní volby užitečných funkcí. Desetidecibelový útlum pro extrémně hlasité zdroje signálu je jistě užitečným doplňkem, zvlášť při kombinaci e 965 s dynamickými modely. I při potlačené citlivosti tak přináší mikrofon o poznání silnější signál než řada dynamických systémů (2,3 mV/Pa). Se zapnutým útlumem je možné zpracovat nezkresleně signály s úrovní SPL až 152 dB, takže tento model obstojí alternativně i u bubnů nebo reproduktorů.

 

Na opačném konci dynamického rozsahu se nachází šumový ekvivalent - e 965 má naměřeno 21 dB, což sice nedosahuje na hodnoty špičkových studiových modelů Sennheiser MKH, ale pro pódium není taková hodnota vůbec žádným limitujícím prvkem.

 

Další přepínač „pod kapotou“ slouží jako subbasový filtr a z grafu lze vyčíst, že potlačuje subbasové spektrum zhruba od 80 Hz (pokles -3 dB), takže na 40 Hz dochází k potlačení signálu již zhruba o 12 dB. Kromě redukce proximity efektu, který nezbytně doprovází všechny směrové mikrofonní systémy lze touto funkcí ještě zlepšit ochranu proti tlakovým nárazům, které zabírají právě subbasové pásmo.

 

„Neviditelné“ přepínače provozních funkcí jsou z hlediska nechtěného přepnutí zpívajícím interpretem rozhodně ku prospěchu věci, ale pokud budete mikrofon využívat i jinak, je toto řešení již méně praktické. Například při střídání ve studiu mezi snímáním akustické kytary, bicích, perkusí nebo dechových nástrojů asi nebude od věci nechat koš mikrofonu odmontovaný - přepínání všech funkcí potom zůstává pohotově k dispozici. U nástrojů, kde nenastanou problémy s tlakovými rázy, dosáhnete odstraněním koše dokonce ještě brilantnějšího zvuku (tento postup není ostatně ničím neobvyklým a používá se běžně například v případě mnoha jiných mikrofonů.

Sennheiser e 965 - uznávaná „kapacita“ na vokálním poli
Sennheiser e 965 - uznávaná „kapacita“ na vokálním poli

Potlačení nežádoucích hluků a vibrací

Zatímco kapacitní mikrofony pro klasické studiové využití se montují na rozměrné otřesuvzdorné montáže (pavouk), aby se maximálně zamezilo přenosu vibrací na systém, očekává se pro koncertní aplikace kapacitních modelů nějaké jednodušší řešení. Konstruktéři mají vždy před sebou nelehký úkol - dokonale odtlumit vibrace, které přicházejí na kapsli systému, ale přímo uvnitř korpusu. Při manipulaci se můžete sami přesvědčit, že u e 965 zvládli tuto úlohu na výbornou a dokonce ani přes konektor XLR se nepřenášejí žádné nepříjemné ruchy, které má vždy na svědomí i ten nejkvalitnější mikrofonní kabel. Již tak důkladné potlačení manipulačních hluků lze ještě vylepšit zařazením interního subbasového filtru.

 

Dodatky k provozu

Vzhledem ke skutečnosti, že mikrofon e 965 je řešen jako klasický, externě polarizovaný kondenzátorový systém (nejedná se o elektret), bez fantomového napájení 48 voltů to rozhodně nepůjde. Kabely s přítomností stejnosměrného napájecího napětí, které přenášejí nízkoúrovňový audiosignál jsou ale obecně náchylnější na nejrůznější rušivé interference, a proto je rozumné použít jen velmi kvalitní značky. Jenom tak budete mít jistotu, že pořízením modelu Sennheiser e 965 dodávaném v tradičním černém textilním pouzdru společně s držákem na stojan získáte další kus kvalitního vybavení na cestě za dobrým zvukem.

 

Info:

Sennheiser e 965 je externě polarizovaný kondenzátorový model ze série evolution určený pro pódiový zpěv. Cena je 11 540 Kč včetně DPH.

 

Plus:

robustní a elegantní provedení

nízký manipulační hluk

přepínatelné směrové charakteristiky

subbasový filtr a útlumový článek

zablokování přepínačů během provozu

vysoká ochrana proti tlakovým rázům

nízký manipulační hluk

příjemný a vyrovnaný zvuk

 

Mínus:

vyšší cena

držák na stojan

nutnost vyšroubování koše při změně funkce

žádná vizuální kontrola právě nastavených funkcí

 

Technická specifikace:

Systém: kapacitní, externě polarizovaný s 1” membránou

Fantomové napájení: 48 V/3,5 mA

Směrová charakteristika: volitelná - kardioida/superkardioida

Citlivost: 7 mV (s útlumem 2,3 mV/Pa)

Frekvenční rozsah: 40 Hz-20 kHz

Šumový ekvivalent: (DIN IEC 651): 21 dB

Max. úroveň SPL: 142 dB (152 dB s útlumem)

Hmotnost: 396 g

 

www:

en-us.sennheiser.com/vocal-condenser-microphone-studio-live-recording-e-965

Psáno pro časopis Muzikus