Sedlan Power Gig Special - mobilní a skladná bicí souprava

Sedlan Power Gig Special - mobilní a skladná bicí souprava
Sedlan Power Gig Special - mobilní a skladná bicí souprava

Dlouhou dobu se zdálo, že hlavní proud – co do rozměrů jednotlivých komponentů v bicí soupravě – je víceméně standardizovaný. V osmdesátých letech se ale čas od času začala objevovat výjimka (potvrzující pravidlo) a spolu s vzestupem obliby stylů drum´n´bass a jungle se víc a víc začaly prosazovat rozměrově atypické sady s příklonem k téměř „dětským“ rozměrům jednotlivých bubnů, které svými zvukovými „nedostatky“ vyhovují alternativním představám o zvuku bicích.

Druhý důvod zvyšující se poptávky po zúsporněných rozměrových konfiguracích je třeba hledat v příčinách praktických. Bicí jsou velmi rozměrný nástroj, a pokud je bubeník odkázán na vlastní „dopravovací osu“ pomocí osobního auta nebo snad proboha i veřejných dopravních prostředků (což už je ale opravdu spíš pro dobrého beatboxera, který raději rovnou nasimuluje celý nástroj pusou...) a soupravu si vlastnoručně „odtahá“ po všemožných patrech a schodištích až na jeviště a zase zpátky, roli tu pak hraje každý dekagram i krychlový centimetr nákladu, který by byl zbytečně navíc.

Výrobci samozřejmě na tyto požadavky reagují nejrůznějšími „gig“ sety. Požadavky jsou tu jiné, než u vlajkových lodí v řadách každé firmy – co nejlehčí mechanika, co nejmenší prostor, který souprava zabere při převážení i na samotném pódiu.

Zůstává tu však snaha o zachování obstojných zvukových parametrů, a pokud tedy výrobce nerezignuje v zájmu skladnosti na princip uzavřeného rezonančního válce (například Pearl Rhythm Traveller), setkáváme se s nejrůznějšími způsoby, jak zmenšený průměr bubnu „dohnat“ odlišnou konstrukcí a poměrem průměru a hloubky. To je také i případ dnes testované soupravy.

Přiznám se, že se značkou Sedlan se setkávám poprvé, je na trhu nováčkem, a pokud se nemýlím, specializuje se vyloženě na tyto „úsporné“ verze klubových souprav.

 

Popis

Testovaná sada byla složena z celojavorových šestivrstvých korpusů, bubny osazeny 1,30 mm silnými ohýbanými ráfky, velký buben má ráfky dřevěné. Zemí původu korpusů i mechaniky je Čína, což samo o sobě už dávno neznamená nějaký automatický handicap...

Teď ovšem přichází to hlavní „speciální“ na Power Gig Special – rozměry a uspořádání mechanických částí: Souprava obnáší malý 16” šlapák, který má ovšem úctyhodnou hloubku: 21”. Na bubnu jsou kloubovými holdery připevněny další komponenty – 12” x 5,5” malý buben, 13” x 7” a 10” x 6” tomy a také dva činelové holdery. To vše tedy drží velký buben, externí stojan je pouze hi-hat. Souprava dále obsahuje šlapku na velký buben, zde se speciálním nástavcem pro vyšší pozici velkého bubnu, připevnitelným do spodní části ráfku hrací strany šlapáku. Ten je vyzdvižený do vzduchu, a přestože je 16” průměr na velký buben opravdu malý rozměr, beater šlapky bez problému dopadá do středu blány, aniž by bylo třeba zkracovat délku beaterové tyčky.

Souprava mimo to obsahuje bubenickou stoličku a jaksi „mimo soutěž“ ještě klasický činelový stojan s rozkládacíma nohama, který v základní koncepci setu původně obsažen není.

Součástí dodávané soupravy jsou polstrované obaly na všechny bubny, což je vzhledem k atypickým rozměrům korpusů velmi důležitá věc.

Poslední otázkou, která by v základním popisu určitě neměla chybět, je osazení blan.

V tomto případě lze hovořit o těch nejklasičtějších „převozkách“. Na všech bubnech jsou čiré jednovrstvé blány bez jakéhokoli označení, razítka se značkou výrobce nebo modelu. Prostě počítá se tu s tím, že si uživatel rovnou osadí soupravu svým výběrem blan v závislosti na tom, bude-li chtít zvuk zabarvit tím či oním směrem. Musím ovšem zároveň říct, že i s těmito „převozkami“ souprava v pohodě funguje, blány drží ladění, bubny jsou s nimi zvukově dobře probarvené, a pokud byste zamýšleli osadit soupravu například čirými Remo Ambassador, je to skoro zbytečné...

 

Zvuk

Změnu blány si jako první samozřejmě vyžádal malý buben – s čirou jednovrstvou blánou měl ve zvuku až moc struníku a zvonivého přeznění.

Pískovaná Ambassador mu pochopitelně pomohla ke „zklasičtění“, a přestože je to rozměrem spíš „efekťák“ než hlavní bubínek, vypořádal se dobře i s nižšími laděními. Tady má rozhodně pozitivní vliv to, že pro korpusy byl použit javor.

Experimenty s různým laděním tohoto bubínku mě vždycky přivedly k lehkému přitlumení horní i spodní blány – tenhle virblík prostě potřebuje trochu zkrotit, aby dynamicky zapadl do společnosti ostatních bubnů sady. Osvědčilo se mi i použití silnější blány na struníkovou stranu – zkusil jsem Remo Diplomat Batter. Struník se zvukově zakulatil a zkrotl a bubínek ani v malých prostorách zbytečně „neřezal“.

U tomů zafungovaly dva odlišné postupy. Prvním z nich je nasměrování do basové hutnosti – tady si opět korpusy vedou na svou nezvyklou rozměrovou mělkost velmi dobře. Je ovšem dobré pro tento model ladění použít dvouvrstvé hrací blány, které dodají bubnům potřebné basové tělo a plesknutí ataku úderu. V tomto případě bych se nebál sáhnout po dnes leckdy opovrhovaných Pin Stripe – oříznou přebytečný sustain a atak obou tomů příjemně změkčí. Opět bych se totiž přikláněl k důležitému „dynamickému“ hledisku předpokládaného použití soupravy v menších prostorách.

Druhý, trochu obtížnější, přístup k ladění tomů předpokládá ambientnější vyšší ladění jednovrstvých pískovaných blan. Lze tu docílit hezkého čistého tónu typických jazzových tomů, pravdou ovšem je, že v takovémto ladění 13” x 7” korpus nemůže docílit plnosti velkého floor tomu a člověk se při hře intuitivně ohlíží po nějakém kotli... Řešením je tady hledání kompromisu ve výšce naladění a při určitém úsilí lze také docílit v rámci možností uspokojujícího výsledku.

Zbývá nám „velký-malý“ buben, kde je také čirá jednovrstvá blána, jako rezonanční pak jednovrstvá černá. I tady lze použít pro hraní původní blánu, doporučuji ji ovšem vybavit ochranným terčíkem v místě dopadu beateru. Pro be-bopový model ladění šlapáku, tedy jako nižšího kotle s otevřenou rezonancí, je tento buben připraven takřka okamžitě.

Trochu horší je to tehdy, budeme-li od něj vyžadovat, aby se choval jako „dvaadvacítka“. To prostě není v jeho fyzikálních možnostech a nezachrání to ani ta úctyhodná 21” hloubka. Nicméně, rockovějšímu vyznění bubnu (bohužel nikoli hlasitostí) určitě pomůže práce s ladicím klíčkem a vhodný způsob tlumení podladěné hrací blány. Pomocí toho dostaneme z bubnu výraznější „tečku“. Já jsem, vzhledem k uzavřené přední bláně, pro tlumení nakonec zvolil složený ručník, přilepený zvnějšku gaffou na kraj hrací blány.

 

Hardware

Na mechanice je trochu patrné, že se šetřilo. Nejvíc to asi odnáší stolička, která se v podstatě viklala hned po prvním složení a sezení na ní rozhodně nepatří mezi zážitky „made in Harley Davidson“. Asi to ani nebylo účelem, pozitivem je tu rozhodně skladnost a lehkost stoličky v tašce při přenášení. Ale přece jen – tahle je opravdu skoro o pád z pódia...

Trochu nevychytaný je i zbytečně nízký hi-hatkový stojan. Pokud je někdo zvyklý mít hi-hat o dost výš nad malým bubnem, bude tu mít asi trochu problém.

Podobné omezení znamená rameno pro malý buben, uchycené na šlapáku. Je příliš krátké na to, aby bylo možné umístit virbl do běžné výšky a vzdálenosti od pedálů. Hráč je tak příliš „nalepený“ na šlapce velkého bubnu. Problém jsem vyřešil tím, že jsem snare umístil na lehký samostatný bubínkový stojan a mohl jsem jím pak posouvat podle potřeby.

Pokud se týká funkčnosti hi-hatkového stojanu i šlapky, je víceméně vše v pořádku, pedály chodí hladce, jedinou výtkou by bylo to, že ráfkový úchyt na šlapce jde dost ztuha a i po úplném utažení šlapky k ráfku se v něm šlapka trochu viklá. Takže to znamená výpodložky mezi úchyt a ráfek (respektive držák vyvýšeného bubnu – viz popis výše).

Nevím, jak dlouho vydrží při pravidelném užívání pevnost převodů a ložisek ve šlapkách, instinkt mi hlásí, že to úplný „držák“ nebude. Ale tento dojem nemám podložený žádným racionálním poznatkem, který by se při testování sady objevil.

Takže, shrnu-li dojmy z hardwaru, vychází mi nutnost dopředupočítat s drobnými doplňky a výměnami v mechanice soupravy.

 

Na konec...

Celkový dojem pak nicméně převažuje do kladných hodnot. Souprava Sedlan Power Gig Special je novou cenově dostupnou alternativou podobným „gig“ sadám jiných výrobců na trhu, je nepopiratelné, že korpusy jsou vyrobeny z kvalitního materiálu, a to předurčuje míru použitelnosti soupravy v různých situacích.

Nedokážu sice odhadnout, na kolik si sada získá srdce barových „holičů“, každopádně stojí za pozornost a je dobře, že se nabídka trhu v této kategorii opět o kus rozšířila.

 

Info:

Souprava Sedlan Power Gig Special je určena pro situace, kdy je zapotřebí mobilní a skladné podoby bicí soupravy, nebo tam, kde je žádoucí získat alternativní zvukový obraz atypické bicí sady. Rozměry: 16” x 21” velký buben, 12” x 5,5” malý buben, 10” x 6” a 13” x 7” tomy. Souprava je vyrobena z šestivrstvé javorové překližky, osazena klasickými ohýbanými ráfky a jednovrstvými čirými blánami. Hardware je koncipován jako úsporný úchytový systém, využívající jako centrum upevnění velký buben. Doporučená maloobchodní cena je 19 800 Kč.

 

Plus:

kvalitní korpusy, které napomáhají vyvážení zvuku soupravy pro „live“ použití

 

Mínus:

několik nedokonalostí v obsaženém hardware

 

Technická specifikace:

model: Sedlan Power Gig Special

korpusy: celojavorové, šestivrstvé

rozměry: BD 16“, TT 10“, 13“ a SD 12“

barva: wood/Dark Purple Fade

Psáno pro časopis Muzikus