Schertler AG6 Magnetico Series a S-MIC-M - snímací systém pro akustické kytary

Schertler AG6 Magnetico Series a S-MIC-M - snímací systém pro akustické kytary
Schertler AG6 Magnetico Series a S-MIC-M - snímací systém pro akustické kytary

Věrný zvuk akustické kytary na pódiu je noční můrou mnoha kytaristů i zvukařů. Švýcarská firma Schertler na to jde z gruntu a svou produkci akustických zesilovačů, pre-ampů či DI boxů samozřejmě završuje bohatou nabídkou snímacích systémů. Cílem dnešního testu je bližší pohled na jeden z nich, vyvinutý speciálně pro šestistrunnou akustickou kytaru s kovovými strunami AG6 s mikrofonem S-MIC-M.

Snímací systém je v ideálním případě kombinací dvou zdrojů zvuku. Vlastního elektromagnetického snímače s předzesilovačem a kondenzátorového minimikrofonu S-MIC-M. Ten je však potřeba koupit zvlášť, není součástí balení samotného snímače AG6. Tělo snímače tvoří matně černý plastový blok s dvěma šroubovatelnými úchyty na obou koncích. Upíná se do ozvučného otvoru kytary co nejblíže krku.

 

Na pravém boku snímače ve směru kobylky jsou umístěny dva 3,5mm minijacky. Jeden je pro celkový výstupní signál prostřednictvím přiloženého kablíku s jackovou samicí, kterou je možno uvnitř těla umístit do otvoru pro úchyt řemenu. Druhý minijack je vstupní, připravený pro zmíněný minimikrofon či jiný typ doplňkového zdroje zvuku, například kontaktního snímače a podobně. Ze stejného boku snímače vykukují dvě ovládací kolečka potenciometrů - jedno pro ovládání celkové hlasitosti, druhé jen pro hlasitost minijackem připojeného doplňkového zdroje zvuku. Na spodní straně snímače je šachta k uchycení mincové baterie k napájení zabudovaného předzesilovače. Samotné „tělo“ mikrofonu tvoří trubička asi pětimilimetrového průměru, jen lehce delší než samotný minijackový mono konektor.

 

Konstrukce

Nejlepší zvuk akustických kytar je dle teorií spojen s elektromagnetickým, a tedy mikrofonním snímáním. Snímač AG6 je zkonstruován jako elektromagnetický s šesti oddělenými cívkami a magnety, speciálně přizpůsobenými pro sejmutí příslušné struny. Signál takto získaný je zpracován v předzesilovači třídy A s diskrétními součástkami s rovnou frekvenční odezvou v rozsahu 0 Hz-40 kHz s dynamickým rozsahem větším než 68 dB. Samotný elektretový minimikrofon má kulovou směrovou charakteristiku v rozsahu 60 Hz-20 kHz s maximální zatížitelností 128 dBA.

 

Zvuk

Instalace snímače je snadná a rychlá. Samotný snímač bez mikrofonu produkuje poměrně silný signál, jenž ani při výrazné hlasitosti nepřechází do zpětné vazby. Při prstovém hraní je zvuk na basech mohutný, ale jasný, přehledné a silné jsou i středy a výšky. Při prstovém hraní jednotlivých vysokých tónů nechybí jejich čitelnost, ale určitá jiskřivá vzdušnost spolu s alikvótami a přidaným prostorem vynikne až se zapojeným minikrofonem. Stačí přidat jeho hlasitost pomocí potenciometru opravdu jen nepatrně a celkový zvuk se rozjasní přirozenou odezvou dřeva. Způsob úhozu trsátkem je o hodně dramatičtější, ale i tady si systém zachovává dynamickou vyrovnanost, která u prstové techniky tak nepřekvapí. Na rozdíl od výrazného ataku trsátka ve výsledném zvuku piezokeramických systémů se tady úhoz trsátkem jakoby lehce zkomprimuje a plynule přechází v plný a vyrovnaný sustain. Zvyšováním podílu mikrofonu ve výsledném zvuku se zvyšuje náchylnost ke zpětné vazbě, a i když záleží na konkrétní situaci, pro přirozený cinkavý zvuk s hlubším prostorem stačí opravdu jen nepatrný vliv mikrofonu.

 

Firmy produkující snímací systémy akustických kytar se často vyrovnávají s kompenzací struny H, tady se tato kompenzace projevuje poněkud rychlým odezněním struny E při jejím vytažení do prostorustruny H a naopak zbytněním přirozeného doznění při vytažení struny H do prostoru struny G. Ale tato situace nastává až při celkem brutálním vytahování strun. Celkový zvuk je při neutrálních korekcích, jak mixpultu, tak komba, u všech strun výjimečně vyrovnaný, přirozeně akustický, s působivě mohutným základem pevných basů a čitelným dozněním tónů ve vysokých polohách včetně alikvót. Jako variantu jsem zkoušel namísto mikrofonu připojit minijackem starý kontaktní piezosnímač Ibanez, a i když se jistá brilance dostavila, o podobném prostoru a vzdušnosti projevu to nebylo.

 

K testu byly použity kytary Martin MC DSM, Sigma Martin DR-14, combo AER Alpha a mix Mynah.

 

Info:

Snímací systém Schertler AG6 s mikrofonem S-MIC-M je jakostním řešením pro živé ozvučení akustické kytary. Cena je za černý snímač AG6 je 4480 Kč, limitovaná edice ve dřevě vyjde na 4990 Kč. Mikrofon S-MIC-M pořídíte za 2253 Kč.

 

Plus:

skvěle přirozený, vyrovnaný zvuk

snadná montáž

 

Mínus:

ne úplně snadný přístup k ovládání při hře

zaznamenatelná kompenzace struny H

 

TECHNICKÁ SPECIFIKACE:

Schertler AG6

Baterie/výdrž lithium3V CR2032/120 h
Spotřeba 1,84mA
Frekvenční rozsah 0Hz–40 kHz
Dynamický rozsah 68dBSNR
Výstupní úroveň 5dBu/1,23 VPP
Výstupní impedance 5kΩ

 

Chertler S-MIC-M

Typ kondenzátorovýback-elektretový
Charakteristika kulová
Frekvenční rozsah 60Hz–20 kHz
SPL max 128dBA
Impedance 2,2kΩ
Napětí/spotřeba 10V/0,3 mA

 

www:

www.sr-amps.com/aboutsr.html

Psáno pro časopis Muzikus