Schecter C-4 SGR - čtyřstrunná baskytara

Schecter C-4 SGR - čtyřstrunná baskytara
Schecter C-4 SGR - čtyřstrunná baskytara

Založím kapelu. Basu už mám: Schecter C-4 SGR, Black. Vydělat na ni byla brnkačka. Větší než naučit se dobře brnkat. Zn.: Stylově něco tvrdšího.

Ne že by na tuto basu nešlo hrát lehčí odnože rocku. Ale s designem C-4 byste mohli vypadat mezi kamarády hrajícími na Telecastery nepatřičně. Diskvalifikoval by vás progresivní trochu excentrický tvar hlavy, výrazně asymetrické tělo s dlouhými rohy a výřezy, kouřově zabarvené mechaniky s kobylkou i ten ornament ve stylu tetování mezi dvanáctým a jedenáctý pražcem. Temnota, kam dohlédneš. Tvar C-4 SGR je shodný s dražšími baskytarami od téhož výrobce, konkrétně s nástroji Deluxe a Custom.

 

Tělo designéři Schecteru vyřezali tak, aby hráčům dobře sedělo. Když basu zavěsíte na řemen, nepřevažuje se. Vhodně tvarovaná je i zadní strana těla. Navíc basa dobře vypadá. Sotva kdo pod podiem pozná, že basák svůj nástroj koupil za peníze, které v létě vydělal během několika dnů roznášením letáků. „Byla to brnkačka,“ říká mladý baskytarista a vybaluje basu z gigbagu, který dostal k nástroji. Tenký obal sice baskytaru před nešetrným zacházením neuchrání, ale s jejím nošením pomůže dostatečně.

 

Nástroj...

Tělo C-4 SGR je vyrobené z lípy. Jeho propracovaný design skrývá i efektní detaily jako mírně zapuštěné knoflíky potenciometrů. Javorový krk je k tělu bezpečně připevněn šesti velkými šrouby. Bytelnost takového spojení odpovídá spíš snowboardovému vázání než hudebnímu nástroji, což vůbec nemyslím negativně. Palisandrový hmatník na baskytaře, kterou jsem testoval, byl nepravidelně zabarvený. V horní podélné polovině hmatníku jakoby vybledl. Možná je to nedostatek, nicméně mně se díky tomu hmatník líbí, dodá nástroji specifickou tvář.

 

S ladicími mechanikami Schecter, kouřově chromovanými jako všechny kovové prvky, se dobře pracuje a ony bez problémů drží ladění. Masivnější kobylka typická pro mnoho podobných moderních baskytar umožňuje snadné seřízení výšky strun a doladění oktávy pomocí křížového šroubováku a inbusu. Tady ale výrobce nachystal jeden nechtěný vtípek, který skoro považuji za typický. Při koupi mé současné baskytary se mi stalo totéž: k nástroji byl přiložený inbus jiného rozměru.

 

Pro seřizování prohnutí krku slouží jiný inbus, který už rozměrem odpovídá. K šroubu se dostanete po odstranění plastové krytky na hlavě.

 

Seřízení...

Černého Schectera jsem chtěl vzít hned po vyzvednutí v prodejně na zkoušku, neměl jsem ale čas jej seřizovat. Co myslíte, zahrála si ten den s kapelou? Zahrála. Stačilo za pomoci inbusů na kobylce jen trochu víc zvednout struny, protože některé drnčely o pražce. Oktávy na dvanáctém pražci ladily. Rovný krk umožnil zachovat nízký dohmat, který bych si sám pro sebe zdvihl, kdyby se mnou Schecter trávil víc času.

 

Hra...

Baskytara docela hraje už bez zapojení. Není to žádný rezonanční bouřlivák, ale rozhodně není hluchá. Po zapojení do aparátu promluví zvukem, který odpovídá designu nástroje. Basu ozvučují dva snímače humbuckery. Zvukově určitě sedne do drsnějších stylů, dovedu si ji představit, jak podporuje naštvané kytary v hardcoru, metalcoru, metalu... Vede mne k tomu její trochu kovový a bručivý agresivní zvuk. Volume a tone na každém snímači ale dovoluje vyznění celkem variabilně měnit, více zakulatit. Každý ze snímačů sám o sobě hru utáhne a dá ji své zabarvení. Zvuk má ovšem jasné limity: třeba sladký jazzbasový sound ze C-4 nedostanete. Líbí se mi zvuk samotného snímače u krku, je dunivý a výbušný.

 

Při vší té chvále je nicméně třeba říci, že snímače jsou zřejmě nejslabším článkem na tomto nástroji. Myslím, že také kvůli nim baskytara zaostává při slapu: tóny vytrhávané na géčku a déčku postrádají řezavé či zvonivé výšky. Také při hře mezi 12. a 24. pražcem se už vytrácí původní zvuková charakteristika baskytary a zvuk je trochu tupý. Ovšem myslím si, že právě snímače by od koupě této velmi dostupné baskytary nemusely začínajícího baskytaristu odradit. Nic nebrání tomu je později vyměnit.

 

Info:

Schecter C-4 SGR je čtyřstrunná baskytara určená hlavně pro začínající basáky, vhodná do moderních tvrdých hudebních stylů. Vybavená je dvěma snímači humbucker. Baskytara překvapí nízkou cenou 5498 Kč.

 

Plus:

Velmi povedený design

Precizní zpracování

Kvalitní a pohledné ladicí mechaniky a další kovové prvky

 

Mínus:

Zvuku místy chybí zvonivé a průrazné výšky nebo měkké polohy.

Modely pro kapelu The Cure

Tak jako řada firem, které vyrábějí kytary, i americký Schecter nabízí modely vytvořené ve spolupráci se známými muzikanty. Schecteru se na tomhle poli povedla velká věc: své modely u něj má v podstatě celá kapela The Cure. Britští nestoři zasněného rocku přitom pojali své nástroje specificky nejen po technické stránce ale i po výtvarné. Frontman Robert Smith designoval se Schecterem dvě elektrické ale i akutickou kytaru. Přičemž elektrické Ultra Cure a Ultra Cure IV jsou tvarově tak nezvyklé, že je lze bez váhání označit za divné. Smithovi by to určitě nevadilo. Výtvarně opravdu výjimečnou kytaru vytvořil se Schecterem Smithův spolubojovník kytarista Porl Thompson. Jeho pololubovku Corsair už ale bohužel firma aktuálně nenabízí. Možná to je výzva pro sběratele některý z těch pár kusů, které byly k vidění i v českých obchodech, ukořistit. A k radosti basáků má u Schectera svou vlastní baskytaru i legenda melodické basové linky Simon Gallup. Záznamy z koncertů, které najdete na youtube.com ukazují, že všichni tři zmínění členové The Cure na své schecterovky také skutečně hrají.

 

www:

www.schecterguitars.com

Psáno pro časopis Muzikus