Sansamp Classic - Tech 21 - analogový simulátor kytarových aparatur

Sansamp Classic - Tech 21 - analogový simulátor kytarových aparatur
Sansamp Classic - Tech 21 - analogový simulátor kytarových aparatur

Simulace neboli vlastně napodobování... Některé napodobeniny mohou být brány třeba jen jako povedený či méně povedený vtip, některé však mohou být téměř k nerozeznání od napodobovaného originálu. Platí to zřejmě ve všech kategoriích a v té, která se týká zvuku kytarových aparátů, jistě také. Jednou z firem, která se touto problematikou již dvacítku let velice vážně zabývá, je Tech 21 z New Yorku. Tato firma se důsledně vyhýbá digitálnímu zpracování zvuku a veškeré její produkty jsou založeny na analogové bázi. Za účelem otestování a následného popsání se mi do rukou dostala kytarová krabička.

Popis

Ještě před samotným popisem kytarového pedálu bych se rád na několika řádcích věnoval technologii firmy Tech 21. Nutno podotknout, že krom toho, že výrobky jsou čistě analogové, jsou sestavovány ručně z prvotřídních součástek a materiálů. Některé jsou chráněny patentem a licenčně povoleny k výrobě i jiným firmám. Tech 21 vyrábí kytarová a basová komba a zesilovače, efekty, MIDI ovladače a DI boxy. V roce 1989 přišla tato firma s technologií Sansamp, která se zabývá simulací lampových aparátů a přímým nahráváním. Díky této technologii se podařilo naprosto věrohodně napodobit zvuk aparátů zvučných jmen, jako například Marshall, Fender, VOX nebo Mesa Boogie. Dále pak díky simulaci zvuku reproduktorů a mikrofonního snímání umožňuje Sansamp nahrávat a hrát naživo i bez použití dalšího kytarového aparátu. Revolučním pedálem, který odstartoval v roce 1989 tuto technologii, byl pedál Classic. Firma v loňském roce uvedla k dvacátému výročí výroby tohoto pedálu variantu relic (v současnosti moderní otlučené pojetí vnějšího designu) a právě o něm si budeme dnes povídat.

 

Krabička je robustní, celokovová. Krom klasického nožního přepínače je zde jackový vstup a výstup, který lze použít rovněž jako sluchátkový výstup. Vedle kytarového vstupu je třípolohový posuvný přepínač s pozicemi Lead, Normal a Bass. Tímto lze přepnout charakter pre-ampu na Marshall, Mesa Boogie nebo Fender styl. Dále zde máme čtyři kusy potenciometrů, pomocí nichž můžeme regulovat Presence Drive, což je regulátor drive na pomyslném předzesilovači, dále Amp Drive, to je podobné, ale týká se to koncového zesilovače. Další potenciometr High se týká finálních korekcí a poslední Output je hlasitost efektu. Mezi potenciometry je umístěn mikropřepínač s osmi malými On/Off vypínači, očíslovanými 1 až 8. První dva se týkají různých variant využití středů v pre-ampu a nesou označení Mid Boost I a Mid Boost II. Třetí (Low Drive) se týká změny v basovém spektru pre-ampu. Clean Amp je doporučován pro nakřáplé doprovodné zvuky a přepínač číslo 5 je zde pro vyzdvihnutí „cinkavosti“ pro zahuhlanější aparáty (Bright Switch). Další se jmenuje Vintage Tubes a měl by se týkat úpravy výsledného zvuku do měkčí, jemnější podoby. Speaker Edge by měl přidávat výsledné presence a poslední Close Miking simuluje mikrofon umístěný těsně před mříž pomyslné reprobedny. Zbývá již jen zmínit 3,5mm jack zdířku pro napájení a krytku devítivoltové baterie. Baterii jsem si musel jít zakoupit do elektra, protože součástí zásilky nebyla.

 

Zvuk

Zapojil jsem krabičku mezi kytaru a pětiwattový lampáč třídy A. Tento efekt není true bypas. Ještě než zapřísáhlí puristi přestanou tento článek číst, rád bych upozornil na skutečnost, že kytary, které připojuji, hrají při vypnutém efektu o poznání lépe, než když je mám připojeny rovnou bez zařazení krabičky! Na aparátu jsem nastavil vše tak zhruba „na střed“ a aktivuji Sansamp. Po prověření funkcí všech ovladačů musím konstatovat, že to hraje opravdu hezky. V podstatě na jakýkoli zvuk pomyslím, ten z toho bez problémů po chvilce dostanu. Upozorňuji, že je dobré mít představu o vlastním zvuku ještě dříve, než jej začnu hledat. To platí všeobecně, myslím.

 

Zcela jistě si na své ale přijdou i ti, kteří nemají představu o vlastním zvuku. Stačí zapíchnout konektory a začít lovit. Když má hráč alespoň trochu představu o tom, jak mají znít zmiňované aparáty, které krabička má napodobit, bez větších problémů si skutečně velice věrohodný zvuk najde. Když žádný z oněch aparátů vyzkoušené ve skutečnosti nemá, může si v manuálu naladit nabízená nastavení. Zkoušel jsem tento simulátor na několika kytarách a zesilovačích. Nejlépe mi vyšlo spojení: jakýkoli seřízený stratocaster + jakýkoli celolampový zesilovač nebo kombo bez použití vlastního gainu nebo drive. Při zapojení přímo do mixu to ale hraje také velice solidně, ale na live použití bych krabičku bez aparátu moc nedoporučoval, pokud tedy nejezdíte ve dvou s kolegou klávesistou, kterému z toho „kombajnu“ hraje tak nějak celá kapela a vy mu sem tam oddrnkáte nějaké to sólo, přičemž svatebčané tančí po stolech... tam bych na potřebu lampového aparátu za zády až tak netlačil. :-) Líbí se mi jak tato krabička nikterak nemění charakter nástroje a zachovává ve spojení s lampou hezkou dynamiku. Při dobrém nastavení lze mít efekt stále zapnutý a hrát jednokanálově, jen za použití potenciometru na kytaře. Velice šikovné je i to, že si do výstupu efektu můžete zapojit sluchátka a bez problémů si cvičit na hotelovém pokoji před koncertem. Pozor, sluchátka musí být povytažená, aby fungovaly obě strany!

 

Závěr

Analogový simulátor aparátů SanSamp Classic patří mezi mašinkami tohoto zaměření mezi perličky. Slouží výborně jak pro napodobení zvuku určitých aparátů, tak ale i jako vynikající overdrive, který si prostě můžete zařadit před vstup svého lampového zesilovače. Doporučená cena není zrovna nejnižší, ale když si vzpomenu, za kolik jsem kupoval před lety digitální srandičky, které se na tuto záležitost mohou jen smutně dívat ze spodních příček v žebříčku kvality, není to zas tak hrozné. Někteří výrobci holt umí simulovat opravdu výtečně.

 

Info:

Kytarový efekt SanSamp Classic je velice vydařený simulátor kytarových aparatur. Je založený na analogové bázi a vyroben je z velmi přísně vybíraných součástek. Krom využití k napodobení vysněného aparátu jej lze použít jako klasické zkreslováno.

 

plus

věrohodnost napodobených zvuků

solidní dynamika

celokovová konstrukce

analogová báze

použití jak pro live, tak studio

 

Mínus:

adaptér ani baterie nejsou součástí balení

poměrně špatný přístup k „minipřepínačům“

 

true bypas: ne

napájení: DC 9 V, min. 100mA adaptérem s 3,5mm jackem

cena: 10 490 Kč

Psáno pro časopis Muzikus