přihlášení uživatele
přihlásit trvale na tomto počítači
vyhledávaní

zvukSamson S-phone

25.9.2003 | Autor: Richard Markuzy | sekce: pro muzikanty - testy

Samson S-phone

Samson S-phone

Nahrávali jste někdy naživo ve studiu, všichni dohromady? Pokud ano, určitě jste se dohadovali, jak každému muzikantovi dostat odposlech do sluchátek tak, aby dobře slyšel sebe i ostatní. Právě tuhle záležitost by měl řešit S-phone z produkce firmy Samson.


Popis
S-phone je sluchátkový zesilovač standardní velikosti 1U do racku. Jeho základní funkcí je zesílení a distribuce vstupních linkových signálů do jednotlivých sluchátek.
Předpokládal jsem, že tenhle zesilovač funguje stejně jako jiné, které jsem zatím viděl -tedy že vstupní signál zesílí a pošle na sluchátkové výstupy. Zjistil jsem ale, že S-phone toho umí daleko více. To, že má čtyři kanály s oddělenou hlasitostí a vstupní signály mohou být dva, je docela příjemné, ale za nejdůležitější vlastnost považuji možnost "more me" mixu do každého z kanálů zvlášť.
O co se jedná? Už název napovídá, že je to odpověď na stále se opakující požadavek muzikantů: "Přidej mě do sluchátek, málo se slyším". Bez téhle funkce by přidání hlasitosti jednoho nástroje v celkovém odposlechovém mixu slyšeli i ostatní, takže by se jim nejspíš zdálo, že zase oni se neslyší, chtěli by se také přidat a tak pořád dokola. Tady je to vyřešeno tak, že každý kanál má kromě signálu společného pro všechny ještě vstup pro další signál, který se přimíchá do výstupu pouze tohoto kanálu. Tím dalším signálem může být výstup mého nástroje, který už třeba v základním mixu obsažen je, ale takto si ho můžu pro sebe zesílit, aniž bych tím rušil ostatní spoluhráče. Výrobce asi myslel i na početnější kapely, než je klasická beatová čtyřka, proto ke každému kanálu mohou být připojena až troje sluchátka, celkem jich tak zesilovač zvládne až dvanáct.

Ovládání
Zesilovač má jednu společnou sekci a oddělené ovládání každého ze čtyř kanálů. Do společné části patří ovládání celkové hlasitosti a odpovídají LED ukazatel na přední straně. Vzadu je dvojice mono jacků (6,3 mm) pro hlavní vstupní signál linkové úrovně. Ten se dá poslat nezměněný dále přes sousední dvojici jacků třeba do dalšího sluchátkového zesilovače. Stereo jack (6,3 mm) pro druhý signál, který můžeme přidat k hlavnímu, je opět na přední straně. Jak jsem zjistil, na výstup pro další zesilovač je však posílán pouze hlavní signál. Poměr obou signálů se na S-phone nastavit nedá, dá se to udělat jedině na mixpultu, ze kterého signál posíláme. Většinou asi bude stačit jeden hlavní stereo vstup, využití dvou si dovedu představit, pokud mám na mixpultu výstupy group out, kde mám předmixovanou třeba rytmiku a vokály zvlášť a posílám vše do sluchátek odděleně.
Každý ze čtyř kanálů má identické ovládání, kde na zadní straně je dvojice sluchátkových konektorů a vpředu ještě jeden, dále vstupní stereo konektor pro signál Aux In (= "more me"), LED indikátor hlasitosti, basy, výšky, hlasitost kanálu a tlačítko Mute pro vypnutí výstupu daného kanálu. Zvláštní funkci má tlačítko ST/2CH, které ovlivňuje také chování ovladače Pan. Ten nastavuje panoramu hlavního signálu v případě, že stereo Aux In není zapojen. Pokud ano, řídí poměr hlavního a "more me" signálu, bez ohledu na stereo bázi. Stlačením ST/2CH, jsou všechny signály převedeny do mono módu, a Pan tak mixuje mono signály. S tímhle jsem si docela vyhrál, protože jsem původně myslel, že tak třeba půjde mít hlavní signál vlevo a můj nástroj vpravo. Přepnutí do mono sice posílá vpravo i vlevo stejný signál, při přítomnosti Aux In panorama však nefunguje tak, jak je to běžné, ale mixuje mezi sebou pravý kanál s pravým a levý s levým. V tomhle případě tedy panoramu musím nastavit tak, že ve stereo módu už při posílání z hlavního mixu použiji vždy jen jeden z kanálů.

Závěr
S-phone jsem testoval v domácím studiu, kde dokonale splnil moje očekávání. Zkoušel jsem různá zapojení i úrovně signálů, porovnával jsem také sluchátkový výstup z mixpultu se zapojením přes S-phone. Kromě příjemné možnosti vyšší hlasitosti a dodatečných korekcí jsem žádný rozdíl nenašel. I v manuálu je totiž varování, že při zapnutí je třeba stáhnout hlasitost sluchátek, protože zesilovač poskytuje větší výkon, než je běžné. Mohu to potvrdit a jistě to má své opodstatnění - o tom můžou vyprávět hlavně bubeníci - pokud nejsou sluchátka dostatečně uzavřená, nezbývá než přidat hlasitost a doufat, že to uši přežijí.
Zajímalo mě také, jak se chovají troje sluchátka připojená na jeden kanál. K mému překvapení se vůbec neovlivňovala, při připojení nebo odpojení některých z nich nebyl v ostatních slyšet žádný rozdíl. Výrobce udává, že přístroj si rozumí se všemi běžnými sluchátky s impedancí alespoň 8 ohmů. Frekvenční úpravu signálu přizpůsobením basů/výšek jsem příliš nevyužil, i když při různé kvalitě sluchátek určitě přijde vhod.
S-phone dle manuálu pracuje v rozmezí 10 Hz do 32 kHz, což je dostatečné, a dále už záleží spíše na sluchátkách. Celkové ovládání přístroje je jednoduché, jen pochopení různých funkcí ovladače Pan chce přece jen svůj čas. To je však bohatě vyváženo možností přimíchat každému jeho signál, což jsem zatím u podobných přístrojů neviděl. Zesilovač je určen do studia a tomu je přizpůsobeno i jeho provedení do racku. Pokud by ho snad někdo chtěl přenášet, není nijak těžký, váží 2,5 kg. U nás se prodává za 8040 Kč včetně DPH.

info
Samson S-phone je čtyřkanálový sluchátkový zesilovač do racku s možností mixu dvou stereo vstupů s jedním dalším na každý kanál. Cena je 8040 Kč včetně DPH.
plus
funkce "more me"
4 kanály
dostatečné výstupní zesílení
připojení až 12 sluchátek
minus
nelze měnit hlasitost jednotlivých vstupů



Psáno pro: časopis Muzikus 2003/08

Online verze stránky: http://www.muzikus.cz/pro-muzikanty-testy/Samson-Sphone~25~zari~2003/

Komentáře

celkový počet: 0

Buďte první...


 
 
 
&;

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.