Samson Airline aneb volný pohyb zaručen

Samson Airline aneb volný pohyb zaručen
Samson Airline aneb volný pohyb zaručen

Jednou jsme hráli kdesi na letním parketu na zvětralém betonovém pódiu, takže byla všude spousta bílého prachu. Sice hrajeme většinou celí v černém, ale než jsme postavili aparát, byli jsme od pasu dolu jako sněhuláci. Poslední kapkou bylo to, že se mi při rozmotávání v tom prachu vyválel kabel ke kytaře, takže těsně před začátkem jsem měl ruce špinavé a umýt se samozřejmě hned nebylo kde. Po nás hrál Alkehol, jejich frontman vybalil kytarovou vysílačku, kabely neřešil a kamarádsky mi radil, ať si ji pořídím taky. Nasadil mi brouka do hlavy, ale protože prostě nemám rád zařízení na baterky, nechal jsem to být. Když jsem se nedávno dověděl o systému Airline, nějak mi to nedalo a vzal jsem si ho alespoň na test.

 

Airline UHF

Bezdrátový kytarový systém Airline americké firmy Samson se pro pásmo UHF vyrábí ve dvou verzích přijímačů (AP1 a UR1) a také vysílaček (AF1 a AG1). Menší model nahrazuje kabel mezi kytarou a zesilovačem nebo mixem, na výstup je pouze nesymetrický. Větší model je určen i pro jiné zdroje signálu, například bezdrátové mikrofony, k dispozici je tedy i symetrický výstup. Obě sestavy pracují v UHF pásmu 801 až 805 MHz, což samo o sobě zaručuje malou pravděpodobnost poruch a rušení při přenosu na rozdíl od VHF pásma, kde je dnes díky množství různých vysílačů už docela těsno. Oba typy vysílaček pracují s oběma přijímači, jedinou podmínkou je naladění na stejný kanál. Těch je k dispozici celkem šest. Jsou však již nastaveny z továrny a bohužel se nedají měnit. To je nutné udělat v případě, kdy někdo jiný na pódiu používá bezdrátový systém na stejném kanálu, protože oba systémy se tak navzájem ruší. Naštěstí mikrofonní systémy tuto možnost většinou mají a se spoluhráči v kapele je třeba se před nákupem na kanálech domluvit.

Dosah obou systémů je 100 metrů, zkoušel jsem dokonce hrát i ze šatny na pódium, fungovalo to dobře, jen jsem přes ty dvoje dveře ani moc neslyšel, co jsem vlastně hrál.

Co mě ale mile překvapilo, je to, že obě zařízení skoro nic neváží. Při jejich přebírání jsem prodejce v první chvíli podezříval, že jsem dostal jen prázdnou krabici.

 

Vysílačky

Důvod pro existenci dvou modelů vysílaček souvisí s jejich hlavní výhodou. Na rozdíl od mnoha jiných systémů se nejedná o krabičku umístěnou většinou na řemenu kytary nebo v kapse spojenou s nástrojem krátkým kabelem. Je to daleko jednodušší - celá vysílačka se připojuje rovnou do konektoru kytary. Model AF1 má jack proveden tak, aby se dal použít pro zapuštěné konektory typu Fender Stratocaster. U druhého modelu AG1 je jack připevněn do pravého úhlu, takže při zapojení např. do Gibsona skoro nic nepřečnívá. Na vysílačce jsou jen dva přepínače. Power slouží k zapnutí, při kterém se krátce rozsvítí červená dioda, což je kontrola stavu baterie. Pokud světlo nezhasne, znamená to, že do vybití zbývají asi dvě hodiny. Oba typy fungují na malé tužkové baterie typu AAA, výrobcem udávaná výdrž je 14 hodin nepřetržitého provozu, 4 hodiny při použití dobíjecích baterií. Celkem jsem včetně jednoho koncertu při testování odehrál něco přes osm hodin a baterii se mi zatím vybít nepovedlo. Přepínač 15 dB pad se používá v případě, že hrajeme na nástroj s aktivní elektronikou. Sníží se tak hlasitost výstupu na úroveň vhodnou pro přijímač. Vyzkoušel jsem, že bez snížení úrovně moc silného signálu začne přijímač silně limitovat, takže počáteční atak tónů je třeba i úplně odříznut. Nastavení hlasitosti se provádí na přijímači, takže toto základní nastavení na vysílačce úplně stačí.

 

Přijímače

Typ AP1 vzhledem připomíná normální kytarový efekt. A také tak vlastně funguje, jen s tím rozdílem, že ho nezapínáme zasunutím kabelu do vstupu, protože ten samozřejmě nemá, ale přepínačem Power, který je umístěn na vrchní straně. První dioda umístěná hned vedle signalizuje provoz a stav baterie, druhá upozorňuje na přílišnou hlasitost na vstupu. V tom případě je třeba použít přepínač na vysílačce. Celkovou hlasitost na výstupu určuje knoflík Level. AP1 může fungovat na 9V baterii nebo na zdroj, na výstupu má standardní 6,3mm jack. Rozumně jsou vyřešeny antény, protože se dají složit tak, aby při přenášení nepřekážely. Na zadní straně vedle vstupu pro trafo je regulátor se zvláštním názvem Squelch. Slouží k potlačení případného šumu, který může být slyšet při vypnutém vysílači. Při testování jsem se šumem problém neměl, stačilo tovární nastavení. Výrobce asi počítá s tím, že poloha Squelch se moc často nemění, protože k otočení je třeba speciální šroubováček. Ten je naštěstí součástí dodávky.

Univerzálnější a také větší je UR1, který má na výšku velikost 1U do racku, ale na šířku jen polovinu standardu. Sadu pro montáž do racku lze dokoupit, mně se ale líbilo to, že přijímač není kvůli racku zbytečně velký, a dá se tak pohodlně přenášet. UR1 umí to samé co menší model - tedy kromě provozu na baterie - plus ještě něco navíc. Hlavním rozdílem je diversita, kdy jsou vlastně v provozu dva přijímače současně a zařízení samo si automaticky vybírá zvuk z přijímače s lepším signálem. To, který přijímač je právě vybrán, určuje dvojice diod na pravé a levé straně. Kvalitu UHF signálu zobrazuje pětidiodová stupnice. Svítí-li všechny, je signál nejsilnější. Když nesvítí žádná, znamená to, že není žádný signál. Druhým vylepšením UR1 je možnost použít nesymetrický (jack) i symetrický (mikrofonní XLR) výstup zároveň. Dá se tak celkem pohodlně rozbočit signál třeba do mixu a do komba. Úroveň symetrického výstupu se dá ještě přepnout mezi linkovou a mikrofonní úrovní, takže přijímač se dá připojit v podstatě kamkoliv.

 

Hodnocení

Oba systémy jsem testoval v klidu doma, na zkoušce i při vystoupení. Zkoušel jsem elektrickou a elektroakustickou kytaru s aktivní elektronikou a také basovou kytaru. Hlasitost jsem nastavoval tak, že jsem se nejdřív připojil normálně kabelem, potom bezdrátově atd., dokud hlasitost v obou případech nebyla stejná. Pro elektroakustiku bylo třeba snížit na vysílačce hlasitost, na basu a elektriku stačilo normální nastavení.

Ve zvuku jsem nenašel slyšitelný rozdíl, snad jen u zkresleného zvuku jsem měl trochu dojem, že jsem musel lampy pustit malinko víc nahlas. Nejvíc se mi líbil systém vysílaček zapojovaných přímo do konektorů, protože jsem mohl pohodlně a rychle měnit kytary. Zklamáním pro mě byl jinak přehledný manuál, který odkazuje na neexistující stránky. Docela bych uvítal bych i to, kdyby součástí balení byly i baterie nebo třeba krátký kabel na propojení přijímače se zesilovačem. Naštěstí díky poměrně přijatelné ceně na nákup baterií určitě každému nějaká koruna zbude. Systém s AP1 stojí 8540 Kč, s UR1 potom 9680 Kč. Kromě kytarových systémů vyrábí Samson ještě další sestavy s různými vysílači, jsou to hlavový mikrofon, klopový mikrofon, mikrofon do ruky a mikrofon pro dechové nástroje.

 

Závěr aneb test pro mou peněženku

Ano, tak dlouho jsem testoval, až jsem nakonec otestoval také svoji kapsu a Airline si koupil. Jsem konečně připraven vyrazit při zvukovce do hlediště a poslechnout si, jak nám to hraje. Kromě náhradního kabelu teď s sebou budu vozit i náhradní baterie, ale nevadí - toho brouka v hlavě jsem přece po několika letech konečně zlikvidoval. Jen aby už bylo teplo, s tím letním parketem mám ještě nějaké nevyřízené účty...

 

Info:

Airline je bezdrátový UHF systém nahrazující kabel mezi kytarou/baskytarou a zesilovačem v ceně 8540 Kč, resp. 9680 Kč.

Plus:

vysílačka není na řemenu

nízká hmotnost skládací antény

true diversity u UR1

cena

Mínus:

baterie nejsou v ceně

manuál

Psáno pro časopis Muzikus