Rytmus hýbe světem, nechte se unést i vy

Rytmus hýbe světem, nechte se unést i vy
Rytmus hýbe světem, nechte se unést i vy

Je typickým zástupcem Drum'n'Bass, jelikož nabízí 207 bicích nástrojů a 49 basových, celkem tedy 256 zvuků a 24hlasou polyfonii. Presetových patternů je 400 a další stovku můžeme využít jako uživatelé pro sebe a kompletně je překopat. Součástí DR-202 je samozřejmě sekvencer, který pojme až 20 skladeb. Firemní skladba S20, zvaná Demo, nám kompletně předvede vlastnosti DR-202. Její autor, Vince LaDuca, není bezvýznamný muzikant, složil např. hudbu k filmu Twister.

 

Ovládání není příliš složité. K dispozici máte 12 nejběžnějších stylů, poslední je uživatelský (User) - stačí si vybrat. Zvolíte si jeden a můžete začít tvořit patterny. Buď se vám zamlouvá některý ze čtyř set definovaných, nebo jej překopete a uložíte do jedné ze sta uživatelských pamětí pro patterny, buď v reálu, během hry samotné, nebo step by step, tedy po jednotlivých notách. Krokový režim je užitečný i pro opravu či úpravu již nahraného patternu. Použijete nástrojovou sadu bicích, která nejlépe vyhovuje vašemu vkusu, případně vkusu toho, jehož píseň pějete. Mimořádně zajímavá je možnost úpravy daného zvuku v reálném čase, pomocí otočných potenciometrů, v jeho základních parametrech (Cutoff, Resonance a Decay), v sekci Instrument - Realtime Modify. Další ovlivnění zvuku nabízí potenciometry efektů Reverb/Delay a Flanger hned vedle. Živá úprava zvuku během reprodukce dává neskutečné možnosti zaujetí posluchačů. Přes MIDI lze přístroj synchronizovat s některými DJ gramofony, zbývá jen čarovat s potenciometry.

Songem pak DR-202 nazývá sekvenci hotových patternů, kterou nahrajeme do sekvenceru a uložíme. Jeden nahraný song může čítat maximálně 999 patternů. Jak víme, v sekvenceru jsou uloženy jen MIDI instrukce každého ovládacího prvku na panelu, jelikož každý z nich tyto signály vysílá. Song není pak nic jiného než provádění těchto instrukcí za sebou. Velmi efektní je použití tlačítka Roll, které opakuje danou akci, pokud podržíte pad. Stačí už pak jen kroutit rezonancí, nebo cutoff potenciometry a blázinec je na světě. Pokud se vám věci vymknou z rukou a DR-202 se začne chovat rebelantsky, jsou zde naštěstí zadní vrátka pro návrat do originálního, firemního nastavení celého přístroje (Factory Reset). Na panelu je také 13 padů, kterým lze přiřadit bicí instrumenty např. z vnějšího MIDI nástroje.

Psáno pro časopis Muzikus