Roland vypustil nového fantoma: Roland Fantom - X

Roland vypustil nového fantoma: Roland Fantom - X
Roland vypustil nového fantoma: Roland Fantom - X

JAK KE MNĚ FANTOM-X DORAZIL? NA POČÁTKU KVĚTNA LETOŠNÍHO ROKU JSEM BYL PO DLOUHÉ DOBĚ ZASE PŘINUCEN VYBÍRAT SI NOVÝ NÁSTROJ. KLAVIATURA NÁSTROJE ROLAND D-50 KUPODIVU PŘESTALA PO ŠESTNÁCTI LETECH PROVOZU FUNGOVAT A PŘEDE MNOU BYLO NĚKOLIK ŽIVÝCH KONCERTŮ... JAK NAJÍT BĚHEM TÝDNE NÁSTROJ VHODNÝ PRO SYNTETICKÉ PLOCHY, PÁR SLUŠNÝCH SÓLOVÝCH ZVUKŮ A TROCHU SLUŠNĚJŠÍ HAMMONDKY?

Roland vypustil nového fantoma: Roland Fantom - X
Roland vypustil nového fantoma: Roland Fantom - X

Jakožto dlouholetého hráče na Kurzweil a Ensoniq není zas úplně snadné mne přesvědčit lacinou vatou, která se občas line z bakelitových nádher. Některé mnou předem vytipované nástroje prostě nebyly v daném termínu k mání, a tu jsem (... náhoda nebo osud?) v prodejně narazil na Fantom-S. Přestože jsem byl pevně rozhodnut už nevstoupit do důvěrně známých vod značky Roland (JX-8P, D-50, R-8, SC-55/88 a JV-1080), na Fantoma-S jsem si nezávazně zahrál. Lehce nahlodán jsem přijal informaci, že se čeká na horkou novinku z Frankfurtu Fantom-X. Tři dny nato jsem po krátké "ochutnávce" opět podlehl volání starého dobrého (ale opravdu hodně inovovaného) Rolanda. Pokusím se vám prozradit proč. Nejsem žádný elektronický genius, takže mnou nabízené postřehy jsou spíš praktické dojmy uživatele klávesových nástrojů a zájemce o vyčerpávající technické parametry bych raději odkázal na prospekty a internetové stránky firmy Roland (www.rolandus.com).

 

Fantom-X6, X7 nebo X8?

V době záplavy elektronických výrobků mne vždy potěší, když jsem schopen se rychle zorientovat v nabízených verzích daného produktu. Fantomy série X se liší pouze počtem a typem kláves (tudíž i váhou a cenou), všechno ostatní vybavení je stejné. Tři základní klávesové verze Fantom-X jsou: X6 - 61 kláves (lehký, snadno přenosný, "druhý" nástroj na pódiu), X7 - 76 kláves (těžší, "polokoncertní" verze s větším rozsahem), X8 - 88 vyvážených kláves s kladívkovou mechanikou (plnohodnotný profesionální master keyboard do studia nebo na koncertní pódium). V praxi to tedy znamená, že budu-li řídit X6 z kvalitního master keyboardu, dosáhnu stejné interpretační i zvukové kvality jako s verzí X8 (týká se hlavně speciálního režimu Piano Mode, kde kladívkovou mechaniku opravdu využijete!). Odpadají tedy úvahy typu: kdyby X6 měl víc... než X7... Není nutný kompromis, rozhoduje jen požadovaná konfigurace, cena a váha! V mém případě šlo o kombinaci k již dříve zvolenému nástroji s vyváženou mechanikou a volba X6 dokonale splnila mé požadavky.

 

To ale nestačí, že?

V první řadě mě překvapila neuvěřitelná šířka možností pro živé hraní, které jsou dnes obsaženy v jednom jediném nástroji. Donedávna bych musel všelijak krkolomně propojovat několik přístrojů a doufat, že někde nedojde k chybě. Fantom-X sám o sobě nabízí:

-128hlasý syntezátor kombinovaný se samplerem a editorem (při rozšířené paměti máte vlastně Digital Recorder)

-4x potenciometr a 2x přepínač pro ovládání nebo filtry v reálném čase (volně programovatelné), Roland Pitch Bend a Modulation Wheel, kontrolér D Beam

-drum-machine s 16 dynamickými pady (možnost tvorby a skládání patternů jako např. u R-8)

-sekvencer na 400 000 not

-arpeggiator a chord memory

-16kanálový mixer

-3 nezávislé, volně přiřaditelné multiefekty + chorus + reverb, na konci třípásmový Mastering Multiband Compressor (pro nadupaný výsledný mix)

-4 linkové výstupy (nebo 2x stereo), stereo line in (samplování, ale také skvělé využití při živé produkci - zvukaři posíláte už smíchaný stereo signál Fantoma + vašeho oblíbeného modulu), 24 bitů S/PDIF vstup a výstup

K tomu všemu se ještě druží V-LINK, což je funkce, kterou jsem já a ani nikdo z mých známých dosud v praxi nevyzkoušel. V-LINK je funkce využitelná asi hlavně pro umělce typu DJ. Jde o propojení nástroje s editorem video klipů Edirol a dle popisu je muzikant schopen během živého vystoupení kromě hraní ještě spouštět a prolínat video sekvence pomocí padů, pitchbendu nebo otočných potenciometrů. Prostě kouzelníkův sen, ale díky mé vrozené neschopnosti soustředit se na víc než jednu věc najednou ho asi nikdy nevyužiji - no, kdo ví? V každém případě, už z pouhého výčtu dostupného vybavení, je asi každému jasné, že se nejedná o laciný nástroj pro doprovod lidových písniček. Fantom-X je jedna z nejvýkonnějších profesionálních hudebních továren (workstation) na současném trhu.

 

Čím se Fantom-X nejvíc

(a asi právem) chlubí?

Velkým barevným LCD displejem 320 x 240. Opravdu nerad dělám byť jen drobné úpravy zvuku na vybledlých, dvouřádkových LCD (většinou se mi zvuk začne velice rychle líbit v původní, zpočátku zcela nepřijatelné, podobě). Díky mobilním telefonům už není naše překvapení z barvy na displeji syntezátoru tak velké, ale budiž známo, že Fantom byl na poli workstation první na světě! Při pohledu shora je displej perfektně čitelný a přehledný (nastavitelný kontrast), při pohledu z podhledu toho moc neuvidíte, k čemuž může dojít při umístění nástroje na horní pozici stojanu a vaší pozici "sedícího střelce".

 

Giga-workstation

A zase první na světě - týká se kapacity paměti. Když interní ROM (128 MB) rozšíříte čtyřmi kartami (4x SRX expansion slot) a základních 32 MB samplovací paměti rozšíříte na možných 544 MB (DIMMs), máte doma gigového tlouštíka (nezastírejme si, že vás to bude něco stát). Abyste mohli zálohovat systém, patche, songy nebo samply, je v podstatě nutností rovnou dokoupit PC Card (nebo SmartMedia/CompactFlash kartu s adaptérem na velikost PC Card). Může mít kapacitu až 1 GB. Zvolil jsem SmartMedia kartu 128 MB, což je ideální kapacita vzhledem k tomu, že sampler tohoto nástroje nemám v plánu využívat. Menší kapacitu bych už ale nedoporučoval, protože každý update operačního systému vyžaduje externí kartu s 64 MB a je lepší být soběstačný a nemuset s každou úpravou běhat do servisu. Nový operační systém, dodatečné návody, nabídka SRX karet s kompletním seznamem zvuků nebo různá interaktivní videa, to vše je volně dosažitelné na velmi dobře vytvořených stránkách Roland.

 

128 MB wave ROM

a nový generátorový čip

Díky této inovaci nástroj zvládá hrát zvuky složené ze čtyř vzorků (4-tone Patches) ve 128hlasé polyfonii a nabídka interních zvuků se oproti řadě S zdvojnásobila. Snad poprvé v životě mám pocit, že v továrních presetech nechybí žádné důležité typy zvuku. Navíc v oblasti presetů najdete pro Rolanda nové vzorky a patche typu Nylon string guitar, Strings, Drums a Acoustic Piano (viz níže). Pro počtáře: máte k dispozici 8 x 127 presetů (=1016 zvuků v bankách A-H). I v tomto množství se lze orientovat díky přehlednému řazení a vyhledávání podle kategorií (Organ, El. Guitar, Synt Lead atd.) Do User banky lze uložit 256 vašich nových nebo upravených zvuků. Dopřál jsem si zatím jenom přídavnou kartu SRX-10 Big Brass Ensemble, která doplňuje již dost obsažnou škálu dechů o zajímavé speciální prvky (pozn. pro uživatele samplerů: SRX-10 přidá do ROM rychle přístupné, ale vám již dobře známé zvuky typu Killer Horns). Architektura zvuků (Patch) je stejná jako u předchozích modelů, navrstvením několika Patchů tvoříte Performanci (multitimbrální režim pro práci se sekvencerem).

 

Piano Mode

Zvuk piana jsem zatím u většiny nástrojů typu workstation nepovažoval za plně akceptovatelný. U Fantoma-X to neplatí. Díky rozšířené ROM paměti je zde zvuk 88 klávesového piana vytvořen pomocí stereo multisamplů ve všech dynamikách pro každou klávesu zvlášť (což znamená údajně víc než 700 vzorků na vytvoření zvuku jednoho "obyčejného" klavíru - no to se podívejme). Výsledek je opravdu víc než uspokojivý. Po stisknutí příslušného tlačítka se octnete v Piano Mode, kde dokonce vidíte na displeji obrázek křídla, které můžete mít otevřené (plný, ostrý zvuk) a postupně je zavíráte a měníte jeho barvu nebo resonanci. Hezký trik, na mne zabral. Druhá možnost Piano Mode je El. Piano: výběr velmi použitelných zvuků typu Rhodes, Wurlitzer a jiných vintage keyboards. V reálném čase máte k dispozici ovládání a přístup k efektům tremolo, chorus, phaser, EQ nebo speaker simulation. V tuto chvíli ovšem ztrácíte možnost používat nástroj jako multitimbral instrument, stále však máte kontrolu nad 10 MIDI kanálem a pomocí padů můžete přihrávat jednotlivé bicí nástroje.

 

Dynamic Pad Bank

K programování bicích nebo spouštění samplů lze využít 16 dynamických padů. Pady mohou mít přiděleny také "normální" syntezátorové zvuky, pak lze s úspěchem využívat zde jinak zbytečný aftertouch (tlakem na pad/klávesu ovlivňujete barvu tónu). Mluvím o továrním nastavení, takže vše je variabilní a záleží jen na vaší představě (a schopnosti), jestli dokážete nástroj nastavit přesně podle vašich hráčských potřeb.

 

Skip Back Sampling

Tato nová funkce (do praxe ji uvedl Fantom-S) vám zaručuje, že nepřijdete o žádnou z vašich neopakovatelných myšlenek. Hrajete na klávesy nebo dynamické pady a v určité chvíli zaznamenáte, že jste geniální. Jak to jenom bylo? Nic jednoduššího: stiskem jednoho knoflíku přivoláte nápad zpátky přesně tak, jak jste ho před chvílí zahráli (tato filozofie mírně koliduje s názorem: co jsem si nezapamatoval, stejně za moc nastálo!). Prakticky: Fantom vás má neustále pod kontrolou a je schopen zpětně vytvořit audio záznam vaší hry ve formátech wav/aiff, jenž můžete použít jako zápisník, nebo se rovnou stane součástí vaší nové produkce. Délku (5-40 sekund) a formát zpětného záznamu si určujete v preferencích. Tohle neustálé "šmírování" mu samozřejmě můžete taky úplně a jednou provždy zakázat.

 

Audio/MIDI Workstation

Natahování a zkracování samplu bez změny výšky tónu (realtime time stretching) nabízí kombinovat libovolný drum loop s vámi vytvořeným patternem nebo sekvencí a plynule měnit tempo, přičemž všechny složky zůstávají v dokonalém synchronu! K tomu přitočíte audio vstupem přímo do nástroje zpěv a kytaru a písnička je hotová (což rychle pochopíte při poslechu prvního demo songu).

 

Port USB

Pro detailní studiovou a domácí práci je instrument vybaven rozhraním USB 2.0. Lze jej využít buď jako USB/MIDI převodník ve spojení s počítačem, nebo jako import/export audio dat formátu wav/aiff. Tímto způsobem velice snadno a rychle dostanete samply z vašeho computeru do nástroje a zpět. Takže teď jeden z největších "špeků" této hudební továrny: přímo ve Fantomu-X smíchanou písničku (Mastering Processor vám opravdu hodně pomůže) resamplujete do stereo audio formátu (wav/aiff), přes USB pošlete do počítače, vypálíte CD a je to! V ceně nástroje je i podle mne skvělý program pro úpravu zvuků v PC/MAC: Fantom-X Editor (i přes Fantomův velký displej radši koukám do monitoru). USB kabel si nezapomeňte koupit, v krabici ho nenajdete.

 

Co mě tedy opravdu dostalo?

Samozřejmě jde v první řadě o zvuk! Fantom-X podle mne udělal velký krok vpřed v oblasti agresivních, správně nakreslených a "špinavých" zvuků (COSM Guitar Amp Modeling, Lo-Fi processing), doba krásných měkkých ploch je už prostě nenávratně pryč. Konečně mi nástroj taky šumí a kreslí... a já jsem na vrcholu blaha. Kdo by to byl před pár lety řekl? Nemyslím si, že skalní vyznavači Korga najdou ještě dnes dostatek argumentů! Namátkou vyjmenuji okruh zvuků, které mě nejvíc berou: basové kytary, elektrické kytary, hammond organ, všechny bicí, lead synth, dechy... Celková koncepce nástroje mi připadá nejvíc zaměřená na současné moderní trendy (hip-hop, acid, techno...), ale můžete s ním výborně pracovat i v oblasti jazzu a rocku.

 

Info:

Roland Fantom-X je velmi výkonná workstation se 128hlasou polyfonií, v oblasti zvuků nebývale vybavená pro jakýkoliv hudební styl. Dále nabízí plnohodnotný sampler, sekvencer, drum machine, arpeggiator, chord memory, Skip Back Sampling, rozhraní USB, 4x SRX slot, až 540 MB sample RAM, 16 dynamických padů, 24 bitů S/PDIF I/O, 2x stereo line out, reverb, chorus, 3x multi-effect procesor + Mastering Multiband Compressor/Limiter. Předběžná cena v době psaní testu je u Fantom-X6: 77 000 Kč, X7: 84 000 Kč a X8: 99 000 Kč.

 

Plus:

obrovské množství interních ROM vzorků (piana a akustické kytary jsou zas o kus dál)

výborný Live Setting Play režim, nabízející rychlý přístup ke kombinaci vámi vytvořených nastavení a zvuků

možnosti studiových efektů

USB komunikace s počítačem

fungující integrace všech potřebných nástrojů do jedné pracovní jednotky

 

Mínus:

u otočných realtime control potenciometrů bych uvítal číselnou signalizaci momentálního stavu

aftertouch klaviatury mi připadá dost tvrdý (což ale může být softwarový problém, po aplikaci OS 1.1 bych řekl, že došlo k lehké změně)

v našich poměrech asi cena (ale muziky je za ní opravdu dost)

Psáno pro časopis Muzikus