Roland VG-99 - všechna kouzla vintagevěku

Roland VG-99 - všechna kouzla vintagevěku
Roland VG-99 - všechna kouzla vintagevěku

Ten tlak na kytaristy je stále zřetelnější, ačkoli stále ještě velký počet pravověrných uctívačů kytarového středověku nedá dopustit na jedinečné stratocastery a les pauly z padesátých let.

Je pravda, že tyhle kytary prošly desetiletími v nezměněné síle a dodnes zůstávají bezpečnou zárukou skvělého zvuku, který už dávno zásadním způsobem poznamenal celou historii rockové hudby (přičemž "poznamenal" je možná příliš slabé slovo). Je ale taky pravda, že za cenu odpovídající zhruba jediné kytaře můžete mít k dispozici tisíce zvuků v neuvěřitelném barevném spektru, plném rozmanitě sofistikovaných vychytávek. Je pochopitelné, že takové tvrzení vzbuzuje opatrnou nedůvěru, ale od poloviny devadesátých let, kdy se tento vývoj nastartoval, uplynulo už dost času na to, aby se zásadní pochyby postupně rozpustily. Co bylo v počátcích pěkné, byť nepříliš dokonalé, směřuje k dokonalosti čím dál rychleji. Jen je třeba uznat, že jde o dokonalost svébytnou a specifickou, která zároveň nijak nepopírá výlučné vlastnosti vintage nástrojů. A také připustit, že i jim samotným může nová technologie přidat na lesku a rozšířit jejich výrazové schopnosti daleko za všechny hranice.

 

Roland byl jedním z prvních průkopníků této kytarové revoluce, a ačkoliv jeho úvodní úspěchy podpořily mohutný rozmach velmi schopné konkurence, zůstává dodnes na jednom z předních míst. A o tom svědčí i nejnovější verze systému Virtual Guitar - VG-99.

 

Na první pohled uhodí do očí zásadní koncepční proměna: přístroj je relativně malý a na rozdíl od svých předchůdců se nepokládá na podlahu. Odpadly všechny pedály a na panelu zůstalo jen pár tlačítek, potenciometrů a rozměrný grafický LC displej se zadním prosvícením. Při živém vystoupení budete muset VG-99 umístit řádově do výšky pasu, pokud chcete mít k dispozici manuální ovládání. Není podmínkou, když připojíte ještě multipedál FC-300 - jestliže ovšem nechcete využít dvou speciálních modulačních zdrojů, ktere Roland na hlavní plochu umístil: infračervený D-Beam kontrolér vlevo vedle displeje a modulační pásek při pravém okraji panelu.

 

D-Beam můžete řídit pohybem ruky nebo třeba i hlavou kytary (je tu volba mezi horizontální nebo vertikální citlivostí), pásek je ovládán klouzavým pohybem nebo pouhým přikládáním prstu. Oba kontroléry umožňují na parametrech se spojitými hodnotami triky, které expression pedál fyzicky nezvládne, a nabízejí tak značné možnosti kreativního využití s velkou mírou přesnosti (platí to zejména pro pásek, D-Beam je vrtošivější a od každého, kdo není zrovna virtuózem na theremin, vyžaduje pořádný kus cviku). Každý je vybaven třemi tlačítky pro volbu režimu: Pitch, Filter a Assignable. První dvě jsou pevně přiřazena - modulují výšku tónu (například whammy-bar efekt či třeba skokové změny tóniny) a cut-off subtraktivního filtru. Třetí režim je volně programovatelný na jakoukoliv dostupnou funkci.

 

Podél spodního okraje displeje je řada šesti enkodérů a pod každým ještě po jednom tlačítku. Slouží jako funkční ovladače pro změny zobrazovaných parametrů.

 

Dvě řady prosvětlených tlačítek slouží pro organizaci signálových cest uvnitř systému (neprosvětlené tlačítko značí bypass odpovídajícího funkčního modulu). VG-99 má zdvojenou architekturu - dva paralelně uspořádané řetězce procesorů A a B se scházejí v mixu: uprostřed panelu je potenciometr Balance s prosvětleným sloupcovým indikátorem, nastavující požadovaný poměr hlasitostí. Mezi tlačítky procesorů a páskovým modulátorem se ještě nachází speciální multipinový konektor pro dělený kytarový snímač (Roland GK a kompatibilní).

 

Zadní panel zleva doprava: jack standardního kytarového vstupu, výstup pro klasické kombo (nebo zařazení do řetězce efektů), direct out stereo výstup do mixu (2 x symetrické XLR), stereo main out (2 x jack), výstup na sluchátka a koaxiální S/PDIF out. Následuje jack pro epression pedál a další jack pro pedálový přepínač. USB port umožňuje oboustrannou MIDI komunikaci s počítačem, ale také přímý digitální audio streaming pro záznam v sekvenceru nebo jiné zpracování v počítači. RRC2 konektor je určen pro MIDI multipedál FC-300. Spojení zajistí klasický ethernetový kabel, zprostředkující zprostředkovávající kromě oboustranného MIDI také napájecí proud pro pedálový ovladač. Zbývají ještě standardní pětikolíkové zásuvky MIDI in/out a vstup pro síťový adaptér.

AD/DA převodníky pracují s rozlišením 24 bitů a vzorkovací frekvencí 44 100 Hz.

 

Architektura

Signálový řetězec tvoří pět sériově uspořádaných modulů.

První z nich je COSM Guitar (Composite Object Sound Modeling je rolandovský název pro rolandovskou verzi fyzikálně modelující technologie). Nabízí se tu volba ze čtyř typů modelovaných nástrojů - elektrická, akustická, basová kytara a syntezátor, každý typ obsahuje různý počet modelů: mezi deseti elektrickými kytarami najdete názvy Stratocaster, Telecaster, Les Paul, Rickenbacker, Danelectro i kuriózní Variable Guitar, kterou si můžete sami sestavit z nabízených součástí. Akustických kytar je pět (Steel, Nylon, Sitar, Banjo a Dobro) plus jedna Variable. Basy jsou dvě (Fender Jazz a Precision) a jedenáct modelovaných polyfonních syntezátorů (analogové, digitální a hybridní) nabídku uzavírá.

 

Jednotlivé modely jsou detailně programovatelné v mnoha parametrech - to znamená nejen rozsáhlou barevnou variabilitu, ale také nezvykle bohatou modulační kapacitu, nevylučující ani běžně nerealizovatelné bizarnosti (třeba plynulý pohyb snímače pod strunami). Vzhledem k charakteru stavebních prvků, které parametry zastupují (virtuálně modelované fyzikální objekty), je tato část VG systému při troše nevázané hravosti nejvděčnějším zdrojem nekonečných překvapení.

 

Nad tlačítky pro volbu kytar je ještě tlačítko alternativního ladění. V nabídce je jedenáct presetů a jeden uživatelský program. Každý preset má ještě tři rozšiřující možnosti: zdvojení strun (dvanáctistrunný režim), rozladění a harmonické nastavení (tónina). Zdvojené struny můžete individuálně přeladit v rozsahu +/-2 oktávy. Alternativní ladění není omezeno jen na kytarový zvuk, vztahuje se i na modely syntezátorů.

Roland VG-99 - všechna kouzla vintagevěku
Roland VG-99 - všechna kouzla vintagevěku

Navazuje unikátní modul Poly Effects - kompresor, distorze, octaver a slow gear. Polyfonní efekty známe už z prvních VG modelů. Audio signál z každé jednotlivé struny je zpracován v systému šesti paralelních procesů - pro každou strunu samostatně. Výstupní zvuk je znatelně plastičtější, působí přirozeněji a méně "elektricky". Distorze v polyfonním vydání má jednu pozoruhodnou zvláštnost: díky selektivní filtraci vybraných harmonických tónů postrádá intermodulační zkreslení, takže prakticky jakýkoliv zahraný akord zní i při extrémním přebuzení čistě a čitelně. Standardní monofonní distorze takové hraní nedovolí, poněvadž alterované intervaly jsou zdrojem rušivých harmonických interferencí, které dodávají akordu více či méně atonální charakter.

Polyfonní efekt může být v systému jen jediný - v řetězci A nebo B.

 

A teď uděláme jednu tlustou čáru: modely kytar, alternativní ladění, whammy a polyefekty uplatníte jedině v případě, že jste připojili kytaru s šestikanálovými dělenými snímači. Pokud použijete standardní monofonní kytarový vstup, zůstanou tyto moduly němé, a to i v případě, že jsou součástí zvoleného presetu a na displeji se hlásí jako aktivní. I tak ovšem v každé signálové cestě zbývají před ústím do mixu dva modulární komponenty, které stojí za to.

 

Prvním z nich je dost luxusně vybavený multiefekt, vlastně sestava jedenácti modelovaných kytarových krabiček: kompresor, overdive/distortion, wah, ekvalizér, delay, chorus, reverb, dva modulační efekty, noise gate a volume pedál. Všechny můžete angažovat simultánně. Ve skutečnosti se jedná o mimořádně rozsáhlý systém. Každý efekt má nabídku samostatných presetů, a každý z těch presetů představuje virtuální model se specifickým charakterem. Distorze například obsahuje třicet dva různých typů zkreslení, kterými určitě pokryjete všechny potřeby. Velmi zajímavá zvuková paleta dvaceti pěti algoritmů je k mání v obou modulačních efektech. Kromě veškeré klasiky tu najdete například pitch shift nebo inteligentní harmonizér, s jehož pomocí můžete generovat trojhlasé melodie ve zvolené tónině. Všechny efekty jsou detailně editovatelné a zvláštní zřetel je kladen na dynamickou citlivost, která v relevantních případech umožní odstupňovat jejich účinek v závislosti na hráčské technice kytaristy.

 

Poslední v řadě je modul COSM Amp, tedy simulace zesilovačů a reprosoustav. Stejně jako dřív staví Roland na charakteristických typech nejslavnějších vintage značek i moderních zařízení - více než padesát presetů s přesnými emulacemi preampů, výběrem repro konfigurací (můžete si sestavit také vlastní soustavu s 1-8 reproduktory velikosti 5"-15"). Patří sem i simulace různých typů snímacích mikrofonů včetně jejich umístění.

V závěru signálové cesty je mix, jehož součástí je i "hlavní" reverb, delay a výstupní ekvalizér.

 

Zvuk

Už když jsem před lety recenzoval VG-8, tak mě výsledný zvuk velmi příjemně překvapil. Dnes už není překvapující, že ty uplynulé roky jsou znát - nemluvě o tom, že 24bitové zpracování je samo o sobě zárukou nesrovnatelně vyšší kvality než tehdejších 12 bitů. Přibyly hlavně modely konkrétních kytar: zvláště všechny elektrické jsou velmi přesvědčivé. U těch akustických při zvýšené pozornosti přece jen poznáte jejich elektrický původ, ale stydět se za ně nemusíte. Je třeba vzít v potaz, že VG-99 představuje svébytný nástroj s unikátní charakteristikou, která má svůj vlastní výraz.

 

Velmi se zlepšila kvalita virtuálního přelaďování strun a také všechny syntezátorové zvuky jsou výrazně lepší než dříve. Navíc se podstatně zrychlila analýza intonace a syntetické zvuky nastupují víceméně bez latence. Zúročila se tu dlouholetá zkušenost s kytarovými syntezátory - v tomto oboru je Roland od počátku až dodnes bez konkurence.

 

Efektové procesory mají špičkový charakter. I kdybyste VG-99 používali s obyčejnou kytarou bez dělených snímačů (ale je zde možnost pomocí děleného snímače Roland GK-3 toto změnit, za použití lepicí pásky bez zásahu do kytary), pořád ještě máte perfektní multiprocesor s akustickou simulací zesilovačů. Tento systém sám o sobě nabízí nevyčerpatelné barevné možnosti pro tvorbu jakéhokoliv kytarového zvuku, a navíc také prostor pro experimenty, třeba i bizarní povahy, chcete-li.

 

Dvě paralelní signálové cesty se samostatným programováním nejsou jen prostým zdvojením kapacity (například pro naprogramování až pětihlasých harmonií). VG-99 nabízí i sofistikované možnosti jejich dynamického prolínání a zkřížených modulací mnoha parametrů v závislosti na aktuálním kytarovém vstupu, a tedy na hráčské technice a výrazu.

 

Shrnuto

Není to všechno, a všechno by se ani nevešlo. Za zmínku rozhodně stojí ještě integrovaná funkce Guitar to MIDI, která mění akustický vstup z kytary na MIDI povely, odesílané do počítače nebo třeba do připojeného syntezátoru (i tohle samozřejmě platí pouze pro kytary s dělenými snímači).

Připomenu také digitální S/PDIF výstup a audio streaming do počítače. Oba analogové výstupy (main jacky do kytarového aparátu a XLR do studiového mixu) mají vlastní master ekvalizér, takže jejich zvuk můžete individuálně přizpůsobit aktuální potřebě.

 

Orientace v rozsáhlém systému je jednoduchá a intuitivní, s trochou počátečního cviku je editace systému hračkou, velký počet presetů navíc všechno ještě usnadní. A komu to nestačí, může využít i luxusní počítačový editor s velmi výmluvným grafickým rozhraním.

 

Chcete-li eliminovat desktop handicap při živé produkci, můžete připojit MIDI pedál Roland FC-300. Plně programovatelný multipedál je samozřejmě univerzálně použitelný, ale byl vyvinut se zvláštním ohledem na VG-99, s nímž oboustranně komunikuje prostřednictvím RRC2 portu. Nejenom že jím můžete jednoduše přepínat presety, ale lze také vysílat řadu modulačních povelů a ovládat třeba wah nebo hlasitost (obsahuje dva expression/volume pedály). VG-99 samozřejmě komunikuje i se standardními MIDI kontroléry.

 

Těžko říct, jestli je VG-99 vlastně syntezátor nebo efektový procesor. Možná spíš to první - s ohledem na všechny COSM procesy, které můžeme označit za zvukové generátory. Ale je to jedno: každopádně jde o přístroj, který na současném trhu, s výjimkou POD X3 od Line6, nemá srovnatelnou konkurenci. Takže - chcete-li obzory svého kytarového světa rozprostřít k nekonečnu, nemáte zas tak moc na vybranou.

 

Info:

Roland VG-99 je nová verze multiprocesoru Virtual Guitar - duální architektura, USB audio. Doporučená maloobchodní cena VG-99 je 26 010 Kč a FC-300 stojí 7510 Kč.

 

Plus:

vynikající zvuk

modelované kytary

dvě signálové cesty

rozsáhlá modulační kapacita

 

Mínus:

pro velkou část modelů vyžaduje dělený snímač

 

Technická specifikace:

moduly: COSM Guitar, alternativní ladění, polyfonní efekty, kytarový multiefekt a COSM amp

presety: 200 továrních + 200 uživatelských

AD/DA konverze: 24 bitů, vzorkování 44 100 Hz

vstup: pro GK kompatibilní dělený snímač

cesty: dvě oddělené signálové cesty se vzájemnou modulací

převodník: Guitar to MIDI

ovladače: D-Beam a páskový kontrolér

konektory: XLR stereo výstup pro studiový mixStereo Main výstup do aparátukoaxiální S/PDIF výstup

MIDI: standardní + USB + RRC2

počítač: editor a knihovna (PC/Mac)

napájení: síťový adaptér

Psáno pro časopis Muzikus