Roland V-Drums TD-4 - digitální bicí nižší třídy, vybavené moderními zvuky PCM

Roland V-Drums TD-4 - digitální bicí nižší třídy, vybavené moderními zvuky PCM
Roland V-Drums TD-4 - digitální bicí nižší třídy, vybavené moderními zvuky PCM

Pokud hrajete v baru nebo v malých klubech, rozhodně je to pro vás.

Již balení prozrazuje, že souprava není žádné monstrum. Od vybalení z členité krabice hned porovnávám, čím se liší od minule testované soupravy TD-9KX, která má ovšem téměř dvojnásobnou cenu. Co s jejím dražším sourozencem je jasně shodné, je modul šlapáku. Naprosto shodné kovové rozevíratelné „véčko“ s odpruženým gumovým padem. Ještě vypadá stejný pad hi-hat s kovovou ovládací šlapkou a stojánkem na pad a jeden činelový pad crash. Druhý činelový pad ride je stejný s crash. Dále tady máme stojánky s držáky na činely, tři stejné pady pro tomy a jiný pad pro snare, rampu a zvukový modul s kabely.

 

Sestavení soupravy

Sestavení soupravy je jednoduchá záležitost, neboť kabely mají označení, kam s nimi, a všude všechno pěkně pasuje. Maximálně se pro začátek koukneme na obrázek v návodu. V kabelech je již jeden navíc připravený pro dokoupení druhého činelu crash. Úplně odlišné od modelů vyšší řady je umístění zvukového modulu. Tady je uprostřed mezi tomy na rampě. K tomu je přizpůsobená i délka kabelů, a tak stejně nemáme na výběr, i kdybychom měli jiný nápad. Nějak jsem měl tentokrát problém se stabilitou kopákového padu ve spojení se šlapkou. Zde by to asi chtělo zapracovat na nějaké inovaci, a nebo používat systém, jaký je u dražších souprav. Samotná rampa pro soupravu je vyrobena opět velmi masivně z hliníkové slitiny a má černou matovou barvu. Její sestavení je záležitostí několika málo minut. Jinak jsem nikde nenašel žádný problém.

 

Pady soupravy TD-4

Pady tří kusů tomů u tohoto modelu nemají úderovou plochu zasíťovanou a je pokryta černou odpruženou gumou. Jediný pad snare má úder na síť, která je na napínacích šroubech jako na akustickém bubnu a můžeme si ji napnout tak, aby nám vyhovoval odskok paličky. Jako na jediném padu je zde aktivní ráfek. Oba činelové pady jsou stejné, vyrobené z černého masivního plastu ve tvaru normálního činelu. To samé platí u činelu hi-hat, který se liší jen úderovou plochou, která je vyznačena a vyztužena do tvaru trojúhelníku. Vše je vyrobeno z kvalitních materiálů a velmi dobře zpracováno.

 

Start, hodnocení, pro koho je určena...

Poté, co máme vše seřízeno pro svoji postavu, musíme použít nějaký svůj pedál pro kopákový pad, neboť ten součástí dodávky není, a samozřejmě si také na něco hačnout. Potom už zbývá zmáčknout tlačítko Power. Přes jaký aparát budete hrát a nebo popřípadě zkoušet do sluchátek, je jenom na vás. V případě sluchátek není žádný problém, ale s aparaturou se mi opět potvrdilo, že nejde použít jen tak cokoli. Pro živé hraní je potřeba se nejenom slyšet, ale být slyšen i ostatními muzikanty. Navíc různá nástrojová komba vybavená různými efekty, a to dokonce i ekvalizéry, není dobré používat, jelikož z bicího modulu odchází hotový zvuk, který potřebuje jenom přiměřeně zesílit, a hlavně kvalitně reprodukovat. V opačném případě budete výsledným zvukem velmi nemile překvapeni. Možná by stálo za to vyzkoušet něco přímo z nabídky Roland na ozvučení elektronických bicích. Osobně jsem vyzkoušel několik značkových komb různých výrobců o výkonu od 50 do 300 W, a s velmi rozdílnými výsledky. Pro testování jsem nakonec opět zvolil uzavřená profesionální sluchátka Sennheiser.

 

Samotný zvukový modul TD-4 nabízí sto dvacet pět samplovaných zvuků bubnů, činelů, perkusí a zvukových efektů. Z této nabídky lze sestavit a uložit až dvacet pět souprav. Z výroby jsou již na všech pozicích udělány různé sady, které se dají okamžitě použít a nebo libovolně „překopat“ a pojmenovat. Pro cvičení můžeme použít externí zdroj hudby z jakéhokoliv audio zařízení. Samozřejmostí je metronom s výběrem z osmi různých zvuků. Vlastní bubnování si můžeme nahrát v reálném čase. Maximální datový prostor pro nahrávku je devět tisíc not. Není to moc, ale budiž.

 

Zvuky jsou dobře udělané, s jednoduchým ovládáním zvukového modulu. Trochu mě sice vadí umístění modulu uprostřed mezi tomy, ale asi bych si na to za nějaký čas zvykl. Je škoda, že jsem nejdříve netestoval tuto soupravu a až poté dražší TD-9KX. Rozdíl je velký a naprosto úměrný cenovému rozdílu. Nicméně tato souprava je určena pro jinou cílovou skupinu uživatelů, a tak je vlastně vše v pořádku.

 

Na pogumované pady se hraje dost odlišně než na akustické bubny nebo i na pady zasíťované. Je to opět ve zvyku. Za nějaký čas by to bylo v pohodě. Pad snare má síť a navíc programovatelný ráfek. Hraní na síť vzbuzuje velmi podobný pocit z dopadu paličky jako při úderu na normální blánu, takže virbl by neměl dělat nikomu žádné vážné problémy.

 

Pokud nebudeme chtít používat nastavené sady z výroby, máme možnost si vytvořit vlastní. U činelů se dá nastavit odlišná zóna úhozu na tělo a na pupek. Zde opět funguje již známá vychytávka - chycení rukou po úhozu a jeho utlumení. Hi-hat je spojena kabelem s bytelným kovovým pedálem volně uloženým na zemi. Tady žádné problémy se stabilizací kupodivu nejsou a ovládání funguje bezchybně, jako u skutečné hi-hat. Příjemné je taktéž využití vlastních efektů (ambience), kde si můžete změnit nastavení rezonancí místnosti, ve které hrajete. Jinými slovy nastavíte různě znějící prostory. K dispozici je devět různých prostorů. Rozhodně to bude chtít přikoupit ještě jeden činelový pad crash se stojánkovým držákem. Jednak k tomu nutí již napevno ve svazku kabelů připravený kabel a nakonec je to snad i nutnost. Konec konců to žádná závratná investice není.

 

Kdo již někdy na podobné soupravy hrál, tak toho zajisté spousta věcí překvapovat nebude. Ani ty dobré, a ani ty horší. Jak jsem již minule psal, tak každé elektronické bicí (digitální, nebo jak to vlastně nazvat) jsou jakýmsi kompromisem, a to bez ohledu na cenu.

 

Roland bicí jsou celosvětově pojmem a ani u této, téměř se dá říci školní, soupravy nejsou nekvalitní samply zvuků. Samozřejmě úprava zvuků a počet parametrů je úměrný ceně. Jinak by se mohla vyrábět jedna dokonalá sada podle posledních poznatků třeba za sto padesát tisíc a bylo by. Jenomže to nejde, že? Spoustě muzikantů, hlavně třeba v baru nebo doma na zkoušení, bude tato souprava vyhovovat, právě pro svoji jednoduchost a kvalitní zpracování.

 

Závěr

Roland V-Drums TD-4 jsou druhé nejlevnější digitální bicí v nabídce firmy. Přesto souprava nabízí přiměřené množství samplovaných PCM zvuků osvědčené kvality, rychlé a jednoduché programování, rychlé sestavení a složení, velmi kvalitní dílenské zpracování, a to vše za solidní cenu. Nesmíte ovšem zapomenout na kvalitní ozvučení.

 

Info:

Roland V-Drums TD-4 jsou digitální bicí nižší třídy, vybavené moderními zvuky PCM. Uplatnění bych viděl především v barech, malých klubech, zkušebnách a při domácím cvičení. Doporučená maloobchodní cena této soupravy je 22 010 Kč + rampa MDS-4 4600 Kč.

 

Plus:

kompaktnost

kvalitní dílenské zpracování a materiály

 

Mínus:

minusy

nemá vstup na flash

málo pozic pamětí (25) pro uložení sad.

 

Technická specifikace:

bicí nástroje: 125

bicí sady: 25

parametry nástrojů: Kick, Snare, Tom, Tuning Muffing

parametry mixu: Pad Volume, Pan, Kit Volume a Cross Stick Volume

typy Ambience: 9

funkce Rhythm Coach: Warm Ups, Time Check, Tempo, Check Quiet, Count, Auto Up/Down a rychlé nahrávání

rozlišení: 96 tiků na čtvrťovou notu

metoda nahrávání: v reálném čase

kapacita rekordéru: asi 9000 not

displej: podsvícený LCD

konektory: trigger, vstupní/výstupní jacky (mono-stereo), MIDI Out

napájení: DC adaptér 9 V/500 mA

Psáno pro časopis Muzikus