přihlášení uživatele
přihlásit trvale na tomto počítači
vyhledávaní

klávesyRoland SH-201 - virtuálně analogový syntezátor

29.5.2008 | Autor: Michal Tomek | sekce: pro muzikanty - testy

Roland SH-201 - virtuálně analogový syntezátor

Roland SH-201 - virtuálně analogový syntezátor

Pokud se rozhodnete pořídit si syntezátor, nabídka na trhu je velmi bohatá a je z čeho vybírat: Od jednodušších nástrojů pro začátečníky až po opravdu profesionální pracovní stanice nabízející možnost velmi detailní práce se všemi parametry. Zůstaňme nyní však u první kategorie jednodušších nástrojů a podívejme se podrobněji na Roland SH-201. Pokud se rozhodnete začít pronikat do tajů syntezátorů (tvorby zvuku a práce s ním), tak právě Roland SH-201 by neměl při výběru nástroje uniknout vaší pozornosti.

Tvorba zvuku

První, co mě po vybalení SH-201 zaujalo, byl ovládací panel a jeho struktura. Pokud jste nikdy předtím nepracovali se syntezátorem, tak právě tento nástroj vám může usnadnit první (často velmi složité) kroky do světa kreativní práce se zvukem. A to hlavně díky jednoduchému a přehlednému ovládacímu panelu. Je zde znázorněna cesta, kterou signál prochází. A pokud si nejste jisti, co například od pootočení konkrétním ovladačem čekat, tak není nic jednoduššího než to vyzkoušet.

Ale podívejme se nyní podrobněji a konkrétněji na filozofii tvorby zvuku na virtuálně analogovém syntezátoru Roland SH-201. K dispozici máte dva oscilátory (označené jako OSC1 a OSC2). Každý z nich dokáže vyrobit vzorek s průběhem pilovým, čtvercovým, asymetrický pulsní vzorek, trojúhelníkový a sinusový vzorek. Dále oscilátory umožňují generovat šum, zpětnou vazbu. Při aktivaci volby "Super Saw" máte k dispozici sedm pilových signálů hraných současně. A konečně poslední volbou oscilátorů je externí signál. Roland SH-201 je totiž vybaven stereo vstupem, kam můžete přivést signál na linkové úrovni z libovolného externího zařízení (například mp3 přehrávač, jiný nástroj a podobně). Výhodou je, že s tímto externím signálem pak můžete v SH-201 dále pracovat.

Co lze provádět se zvukem dále? Z oscilátorů přechází signál do sekce, kde lze upravit výšku vzorku (v rozmezí až +/- 3 oktávy) nebo jemněji o +/- 50 centů. Pokud využijete v jednom okamžiku oba oscilátory, tak je zde také možnost měnit hodnotu rozdílu výšek vzorků mezi signály generovanými jednotlivými oscilátory. Samozřejmě nechybí ani nastavení poměru hlasitosti vzorků z OSC1 a OSC2. Vzorky je možné také vzájemně synchronizovat a násobit.

Nemáte zde k dispozici ekvalizér, který mi opravdu při práci se vzorky občas chyběl. Ale do jisté míry vám jej může nahradit možnost ořezání nebo zvýraznění basových frekvencí. Bohužel nelze specifikovat, co ony "basové frekvence" jsou. Tady bych skutečně raději uvítal jednoduchý, tří nebo pětipásmový ekvalizér.

Sekci filtrů není snad potřeba podrobněji rozebírat. Neobejde se bez ní žádný, ani ten nejjednodušší, syntezátor. Takže jen stručně. Najdete zde klasicky horní, dolní a pásmovou propust. Přičemž jejich strmost máte možnost nastavit buď na -12 dB nebo -24 dB. Filtr lze při zpracování vzorku také zcela obejít volbou Bypass.

Efektová jednotka by dle mého názoru mohla být také bohatší. Ale pokud si uvědomíme, že jde o nástroj nižší třídy (nejen cenově), tak lze efektovou jednotku hodnotit jako dostačující. Nabízí dva efekty (reverb a delay) se základními možnostmi nastavení. Separátně lze aktivovat také efekt zkreslení (overdrive).

Pomocí LFO (Low Frequency Oscillator) je možné aplikovat cyklické změny (modulace) na vzorky generované oscilátory OSC1 a OSC2. Pro kompletní práci se zvukem nesmí chybět také obálky. Roland SH-201 vám nabídne možnost nastavení jednak amplitudové obálky, ale také obálky filtru a výšky vzorku. Nad táhlovými ovladači je vykreslena vždy křivka, takže názorně vidíte, s kterým parametrem obálky právě pohybujete.

Obecná specifikace

Doposud jsme se věnovali tvorbě zvuku na Rolandu SH-201. Nyní se podívejme na technická data popisující tento nástroj a také na další funkce.
Začneme polyfonií. Maximální polyfonie SH-201 je deset hlasů. Je možné mít navrstvené dva zvuky na sobě a také použít v levé části klaviatury odlišný zvuk než v části pravé.

Klaviatura nabízí pro syntezátor postačující rozsah devětačtyřicet kláves. Klávesy jsou samozřejmě dynamické, s rychlostními snímači. Neškodila by jistě ani tlaková citlivost klaviatury (aftertouch), která zvláště při kreativní práci se zvukem nabízí také další možnost, jak s jednotlivými parametry pracovat v reálném čase přímo při hře. Hned vedle klaviatury je k dispozici pákový ovladač pro Pitch Bend a modulaci. Jak už jste si v některém z mých testů mohli přečíst, tak preferuji spíše dvě samostatná kolečka. Důvod je jednoduchý - u páčky nelze nastavit trvale nějakou hodnotu modulace, a mít pak obě ruce volné pro hru nebo ovládání jiných parametrů. Ale je to hlavně věc přesvědčení a zvyku, kterou nikomu nevnucuji.

Opravdu velmi přehledně uspořádanému ovládacímu panelu jsme se podrobněji nepřímo věnovali v části o tvorbě zvuku. Proto nyní zmíním jen některé další ovladače, tlačítka a jejich funkce. Jelikož jde o syntezátor značky Roland, tak nemůže samozřejmě chybět typický "rolandovský" D-Beam kontrolér. Něco málo navíc o tomto ovladači najdete také v "sloupečku mimochodem".

Roland SH-201 nabízí celkem třicet dva připravených presetových zvuků, se kterými můžete samozřejmě dále pracovat. Zvuky jsou organizovány do čtyř bank (A až D) a následně jsou dostupné přímou volbou čísla 1 až 8. Takto se tedy opravdu jednoduše a rychle dostanete ke zvuku, který právě potřebujete. Pro vlastní zvuky máte k dispozici rovněž dvaatřicet pozic. Vzhledem k tomu, že možnosti virtuálně analogového syntezátoru jsou při práci se zvukem široké a možností kombinací nastavení je spousta, tak bych uvítal více paměťových míst pro uložení vlastních zvuků.

Nástroj je vybaven také jednoduchou funkcí pro nahrávání. Nahrávat se dá pouze do jedné stopy a jen krátké úseky (maximálně osm taktů). Jedná se tedy spíše o určité fráze, které je pak možné během hry spouštět. Těchto frází lze nahrát a uložit do paměti maximálně osm. Pro změnu tempa lze využít buď tlačítek upravujících tempo směrem nahoru a dolů nebo užitečné funkce Tap Tempo, kdy stačí do tempa vyťukat rytmus na příslušné tlačítko. Tato funkce může velmi pomoci například při synchronizaci tempa se zdrojem signálu připojeným do linkového vstupu.

Inspirací pro vaši kreativitu může být také arpeggiator, který nabízí dvaatřicet připravených frází pracujících v tempu 5 až 300 BMP. Arpeggiator je také plně programovatelný pomocí softwaru, který dostanete na CD společně s nástrojem. O tomto softwaru se zmíním podrobněji dále.

Zadní panel a možnosti připojení

Alespoň v krátkosti nahlédněme, jaké konektory jsou na zadním panelu a k čemu slouží. Začneme audio výstupy. Roland má samozřejmě stereo linkový výstup a také výstup pro připojení sluchátek. Vzhledem k tomu, že nástroj nemá vlastní interní ozvučení, tak právě tyto konektory budou zřejmě první, které vás po zapnutí nástroje budou zajímat. Abyste vůbec slyšeli, co a jak hrajete.

Již několikrát jsem zde zmínil linkový stereo vstup. Následuje dvojice klasických MIDI konektorů (in a out). Nechybí ani vstup pro pedál. A záměrně na konec jsem si nechal USB konektor na propojení s počítačem, protože tím můžeme plynule přejít k dalšímu odstavci, kde se podíváme na dodávaný software. Funguje totiž jednak pro USB MIDI, ale také pro USB Audio komunikaci s PC.

Software a VSTi

Společně s nástrojem dostanete na CD také velmi užitečný software. Jde o editační program, pomocí kterého můžete nastavovat a ovládat veškeré parametry jako na ovládacím panelu SH-201. Styl práce je stejný jako přímo na nástroji, takže se i zde velmi rychle zorientujete. Tento editační program může fungovat jednak jako samostatná aplikace, jednak jako VST instrument. Kompatibilita je zajištěna jak s platformou PC, tak i Mac.

Možnost úprav zvuku je v tomto programu bohatší než přímo v nástroji. Například efekty lze editovat podrobněji, nebo máte k dispozici nástroj pro detailní práci s arpeggiatorem. Výsledek úprav se poté pošle do SH-201 jako série System Exclusive povelů, které jsou automaticky generovány.

Shrnutí

Roland SH-201 je virtuálně analogový syntezátor s rozsahem 49 kláves. Díky svému přehlednému panelu a jednoduchému ovládání lze tento nástroj doporučit i začátečníkům, kteří krásy kreativní práce se zvukem teprve objevují. Nástroj nabídne dva oscilátory a dále funkce obecně známé ze syntezátorů (například filtry, efekty, obálky, arpeggio a podobně).

Info:
Roland SH-201 je virtuálně analogový syntezátor s přehledným ovládáním. Doporučená maloobchodní cena je 17 930 Kč.

Plus:
přehledný ovládací panel
vstup pro externí signál
MIDI i audio komunikace přes USB
software (VST instrument)

Minus:
absence EQ
malá paměť pro vlastní zvuky


Technická specifikace:
počet kláves: 49
polyfonie: 10 hlasů
počet zvuků: 32 preset + 32 user
oscilátory: 2
obálky: 3
arpeggiator: 32 šablon
nahrávání: 1 stopa, 8 taktů
MIDI: in/out
rozměry: 884 x 354 x 107 cm
váha: 5,2 kg

Psáno pro: časopis Muzikus 2007/11

Online verze stránky: http://www.muzikus.cz/pro-muzikanty-testy/Roland-SH201-virtualne-analogovy-syntezator~29~kveten~2008/

Komentáře

celkový počet: 0

Buďte první...


 
 
 
&;

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.