Roland RD-700SXkompaktní stage piano

Roland RD-700SX
Roland RD-700SX

Když jsem před asi dvěma lety brouzdal zvukovou bankou předchůdce této nové verze (Roland RD-700), narazil jsem náhodou na jeden vysloveně výjimečný zvuk (bohužel si už nepamatuji, který to byl) a ten mne na první poslech zaujal.

A to proto, že mým nepřekonatelným vzorem je Rick Wakeman (Yes). Tento zvuk Rick použil v jedné ze skladeb a je natolik specifický, že jsem jej ihned poznal. Shodou okolností jsem tou dobou četl rozhovor s tímto velikánem kláves a zaujalo mne, že žádný ze svých jedenácti klávesových ani osmi rackových nástrojů nemůže na turné vynechat, jelikož každý z nich využívá pro nějakou speciální vlastnost, kterou jinde nenajde. Roland RD-700 má své pevné místo ve zmíněné množině jeho klávesových nástrojů, rozestavených obvykle do vějíře. Tuto sestavu jste ostatně mohli sami vidět i slyšet na koncertě Yes v Praze.

 

Proč tak zeširoka?

Inu proto, že popisovaná novinka si to zaslouží. Předchozí verze měla řadu pozitivních vlastností, které byly vynášeny v různých časopisech, ovšem málokdo (přiznám se, že včetně mne) postřehl přeci jednu kosmetickou vadu na kráse. Omezené HW možnosti v době vývoje nástroje se podepsaly i na velikosti paměti pro samply, které proto zněly neobvykle krátce (hovořím teď především o barvách piana). Upozornil mne na to před časem student konzervatoře, jenž tento nástroj vlastní. A právě z toho důvodu se zajímal o aktuální situaci na trhu digitálních pian, resp. právem očekával, že Roland se k této drobnosti postaví čelem. A přesně to se vskutku stalo. U nové řady nástrojů Fantom X se objevily nesrovnatelně obsáhlejší paměti, dokonce podstatně rozšiřitelné, vývojáři Roland pracovali řadu měsíců na nových samplech, takže když stejným způsobem necháte doznít pianový zvuk zde, konce se nedočkáte (obrazně řečeno).

A tak se oklikou dostávám konečně k nástroji RD-700SX (a jeho menšímu bráškovi RD-300SX), kteří jsou samozřejmě nabití stejnými pianovými "patronami" jako nové Fantomy. Zní velmi dobře, zvuku reálného klavíru se značně blíží.

 

Přehled nástroje

RD-700SX se nám oděl do slušivé černé barvy fraku. Rozměry téměř odpovídají dřívější verzi, takže model zůstal snadno přenosný v tašce, pod paží jedné ruky (klávesák uvítá). Ve výbavě je vedle zmíněné množiny nově nasamplovaných pian také zcela nově pojatá, výkonná efektová jednotka, základní rytmer, vylepšená soustava simulace varhanních táhel a arpeggiator. Zmíněná varhanní táhla jsou nejen zobrazena na displeji, leč rovněž ovládána čtyřmi táhly ovladačů zón, přes Shift simulujícími osm táhel. Je to samozřejmě určitá náhražka, ale v případě aktuální potřeby zahrát varhanní part je mimořádně výhodná. Na zadním panelu zůstaly sloty pro rozšíření dvěma boardy SRX. Ekvalizér doznal rovněž drobných úprav k lepšímu rozšířením středních pásem a reaktivním displejem na dotek tlačítka EQ. Zcela nově je zde funkcionalita V-Link, umožňující využívat firemní patentované technologie komunikace a synchronizace znějící hudby a promítání obrázků, resp. videosignálu, ve spolupráci s video produkty divize Edirol. Co uvítá klávesák hrající živě, jsou o něco širší tlačítka volby kategorií zvuků v pravé části panelu nad klaviaturou. Aktuální tlačítko svítí červeně, což platí univerzálně. Velmi rozumně Roland přidal konektor USB, přičemž opět jedním dechem využil osvědčený přístup z Fantomů, tedy dvoustavový provoz USB komunikace - MIDI (plnohodnotná náhrada klasických konektorů v obou směrech) a Storage (datový přenos souborů opět v obou směrech z/do počítače). Roland jdoucí s dobou dodržuje výhodný aktuální trend, kdy se při komunikaci připojeného USB přístroje k počítači tento zobrazuje jako nový disk, schopný pojmout určité množství dat podle velikosti úložného prostoru. Takže v principu lze tento master keyboard použít také jako "makro" flash disk pro přenos fotografií či souborů MP3, proč ne? Na zadním panelu jsou nyní 4 MIDI konektory (2 x Out), což opět rozšiřuje možnosti na pódiu či ve studiu. Můžete tak nezávisle odeslat každou ze 4 zón, příp. part rytmů či songů.

 

Zvuková stránka

Už jsem se zmínil o vskutku povedených samplech pian, což se vztahuje i na piana elektrická, zejména tradičně vydařené simulace nástroje Fender Rhodes. Podobně výrazně jsou vylepšena také piana Wurlitzer a legendární Hohner Clavinet/Pianet. Nutno podotknout, že v materiálech Roland lze najít i pozadí studiové práce na pianových samplech. Tvořilo je doslova pár nadšenců řadu měsíců a díky velké

klaviatura Hammer, Roland RD-700SX
klaviatura Hammer, Roland RD-700SX

integrované paměti bylo možné nasamplovat všech 88 vzorků ve čtyřech vrstvách, což dává představu o tom, jak kvalitní a bohatý zvuk klavírů z nástroje vychází.

Možná si vzpomenete, že předchozí model obsahoval také jednoduchý modul syntezátoru, který zde není, nicméně, každý ze stávajících zvuků (zvaných One Touch) můžete upravit celou řadou parametrů. Mne např. zaujala funkce, kterou již někteří znáte z Fantomu X, a sice Piano Lid, tedy možnost nastavení otevření křídla klavíru. Dobře si vzpomínám, jak tuto funkci na loňském hudebním veletrhu zdůraznil a pečlivě komentoval Zdeněk Zdeněk při předváděčce nástroje Fantom X. Se značným zpožděním vůči jiným výrobcům konečně i Roland přichází s funkcí pro "fajnšmekry" - mikroladěním (Micro Tune), tedy možností naladění aktuální klávesy na zlomky rozdílu mezi dvěma sousedními tóny s krokem 1 až 14! My klávesáci tak máme přístup ke zvuku jinak běžně dostupnému jen u nástrojů s kontinuálním zvukem, např. u houslí. Podobně zajímavá je možnost podrobné editace rezonance po stisku pedálu bez kláves (Sympathetic Resonance) s hodnotami 1-10, umožňující nastavit hloubku, výšku a úroveň rezonance. Podrobná editace funkcí je vůbec zdařilou stránkou nástroje RD-700SX, jelikož máte k dispozici cca 100 parametrů v 9 skupinách! To už vyžaduje nejen zkušenost, ale taky dost času a probdělých nocí. Mne osobně velmi baví hraní s nastavením arpeggia, jelikož možnosti jsou nedozírné a výsledný zvuk skvělý. Jenom samotných motivů máte k dispozici 12, celkově ale můžete nastavit cca 20 parametrů.

 

Efektová výbava

Přímo na panelu je ovládání stěžejních efektů (reverb, chorus, compressor a EQ). Zatímco chorus a reverb zůstaly beze změny, compressor dává nyní více možností, např. umožňuje nastavit bod přechodu mezi výškami a basy. EQ získal ovládání středního pásma a grafické zobrazení na displeji. V multiefektech přibyly nové i zapomenuté efekty včetně stompboxů. Za zmínku rozhodně stojí přesvědčivý Humanizér, krokový filter (36 dB slope) s možností synchronizace k tempu či simulace chodu i scratche gramofonu. O výbavě varhanními táhly jsem již hovořil, ohledně efektů nutno dodat, že Roland využívá hojných zkušeností z výroby varhan řady VK, takže speciální "hammondí" chorus, vibrato a Leslie efekty zní opravdu zdařile.

 

MIDI Master keyboard

RD-700SX je maximálně (někdo by řekl luxusně) vybavený master keyboard, se všemi myslitelnými MIDI funkcemi, spolupracující s dalšími MIDI zařízeními, jako je sekvencer, počítač či další klávesy. Zálohování nastavení, celého systému a použití SysEx dat nemá žádné omezení. Není co dodat. Na rozdíl od Fantomu X, pro který Roland jednoznačně nedodává žádné ovladače pro Windows 98, zde jsou ovladače všech verzí Windows a MacOS, avšak kupodivu na CD nenajdete žádný SW Editor. Je to zvláštní, když ho má i takový jednoduchý nástroj jako Juno-D či RS-50. Právě zde bych jej očekával automaticky.

 

Závěr

Roland velmi moudře dodává současně dvě varianty nástroje, dražší pro ty, kdo potřebují rozsáhlejší funkčnost, levnější pro ty, kdo hledají třeba jen kvalitní piano. Doporučuji vyzkoušet si jednak poslech zvuku a za druhé ovládání nástroje osobně, nejlépe obou.

 

Info:

Roland RD-700SX a jeho jednodušší varianta RD-300SX je nový nástroj, jehož hlavní devizou je mimořádně bohatý zvuk samplů, jednoduchost ovládání a komunikativnost s okolím. Snadno se přenáší, patří k lehčím nástrojům, takže je předurčen především pro živé hraní, ale díky USB, XLR konektorům a kvalitnímu zvuku ho výborně uživíte i ve studiu. Doporučená cena je 60 500 Kč.

 

Plus:

vynikající samply pian

snadné ovládání na panelu

komunikace nástroje s okolím

hodně efektů

 

Mínus:

černé ovládací prvky na černém podkladu

uvítal bych datové kolečko

 

VÝBAVA V ČÍSLECH

88 kláves Hammer

16 partů

128 hlasů polyfonie

128 MB pro samply

2 x SRX board

208 zvuků, 256 GM2, 10 varhan

5 bicích sad, 9 sad GM2

100 pamětí pro setupy

1 MB flash memory

2 x multiefekt (125 typů)

6 x reverb, 3 x chorus

3pásmový EQ, 3pásmový Comp

128 stylů arpeggia

185 rytmických patternů

LCD displej

Out: jacky/XLR/sluchátka

3 x pedál

4 x MIDI

USB

24,5kg

Psáno pro časopis Muzikus