Roland Mobile Studio Canvas SD-50 - zařízení, které kombinuje zvukovou kartu, audio rozhraní a přehrávač

Roland Mobile Studio Canvas SD-50 - zařízení, které kombinuje zvukovou kartu, audio rozhraní a přehrávač
Roland Mobile Studio Canvas SD-50 - zařízení, které kombinuje zvukovou kartu, audio rozhraní a přehrávač

Poslední dobou se mi zdá, že se Roland snaží do malých věcí nacpat co nejvíc funkcí a celou věc ještě pokud možno pohánět na baterky. Máme tu univerzální kombo na baterky, syntezátor na baterky a konečně i zvukový modul na baterky. A je to vlastně vůbec ještě zvukový modul?

Roland SD-50 je totiž dost “podivné zvíře”. Kromě toho, že se jedná o klasický zvukový modul, který obsahuje něco přes tisícovku (!) zvuků, totiž zařízení funguje i jako USB audio/MIDI interface, a dokonce i jako samostatný audioplayer. Jako kdyby pánové od Rolanda zkoušeli, co se do jedné krabičky všechno vejde. Ale vezměme to pěkně popořadě.

 

Zvenku

Moc pěkná stříbrno-černá krabička je to. Snad jedině podsvícený displej by mohl být o něco větší. Ti, kdo jsou zvyklí dávat moduly do racku na sebe, asi budou zklamáni z toho, že ovládání je umístěno nahoře, ale to je daň za vyšší počet ovládacích prvků a lepší přehlednost. Základní volby se provádějí vcelku pohodlně kolečkem Dial. Tři tlačítka ovládají základní funkce: výběr a editace partu, výběr a editace jednotlivých nástrojů a volba přehrávání nahrávek. Máme tu i klasické transport ovládání a ovládání některých dalších parametrů, například V-Link,Tempo či Center Cancel pro případ karaoke (SD-50 zkrátka nezapře zemi původu). Přesto větší část plochy krabičky zůstala nevyužita, což je vzhledem k možnostem nástroje docela škoda.

 

Naopak, co se týká rozhraní, vskutku nevím, co by šlo ještě přidat. Tak například už když přístroj zapínáte, rozhodujete se mezi napájením ze zásuvky, z baterií anebo přes USB. Přes USB port také přístroj vysílá MIDI i audio, a oboje také přijímá, když zrovna funguje jako audio převodník. Samozřejmostí jsou dva pětikolíky pro MIDI in a out. Nesmírně užitečný může být i audio vstup. V tomto případě buď linkový anebo mikrofonní. Můžeme zvolit buď velký jack anebo “kanón”, přičemž u druhého je možné využívat fantomové napájení pro kondenzátorový mikrofon. Škoda jen, že nejde používat oba vstupy zároveň, například pro kytaru a zpěv. Vzadu má SD-50 ještě neregulovaný stereo vstup a také výstup na dva cinche. Na pravé straně se nachází ovládání hlasitosti, zdířka na připojení paměti flash a také sluchátkový výstup. Není holt nad pořádnou periferii. Ale jaké je centrum?

Roland Mobile Studio Canvas SD-50 - zařízení, které kombinuje zvukovou kartu, audio rozhraní a přehrávač
Roland Mobile Studio Canvas SD-50 - zařízení, které kombinuje zvukovou kartu, audio rozhraní a přehrávač

Zvuk

Canvas, tedy plátno, zde především plátno malířské, má být metaforou pro široké barevné spektrum, kterým Roland SD-50 disponuje. Když říkám široké, myslím tím opravdu široké, protože 1125 zvuků už je pořádná nálož. Samozřejmě ne všechno je tím pádem opravdová špička. Celkově jsou zvuky rozděleny do kategorií Presets, GM2, GS a Solo, plus sady perkusí. Obecně se dá říct, že nejlépe jsou provedeny zvuky klávesových nástrojů (v první akustická a elektrická piana), zatímco dechy či kytary jsou na tom hůře. Ovšem při takové kvantitě se s trochou hledání dá vždycky najít správný zvuk, obzvláště vzhledem k výběru ostatních partů. Bohužel, jistým zklamáním je dvoudílná efektová sekce. Vedle chorusu a reverbu by to chtělo ještě alespoň phaser, tremolo anebo drive. Naopak zajímavé jsou tři zvuky kategorie Solo, trombón, housle a shakuhachi, které pracují s některými méně obvyklými prostředky zvukového realismu, například přirozeným slidem trombónu či zvláštním zvukem při dvojhmatech na houslích. Pokud jde o přehrávání, nástroj má šestnáct partů a polyfonii 128 hlasů, což je standardní. Ke každému partu je možné přiřadit zvuk z libovolné banky, jenom banka GM2 je rozdělena na Classical a Contemporary, kteréžto kategorie se kombinovat nemůžou, což ale není příliš na škodu, protože kategorie Classical je zřízena především kvůli kompatibilitě. Samotné mixování a programování partů je velmi přehledné a jen těžko mu něco vytknout.

 

Zvukovka

Roland SD-50 může fungovat i jako kvalitní audio rozhraní. Komunikaci s počítačem obstará USB port a po krátké instalaci už je možné hudbu nahrávat i přehrávat. V balení je navíc přiložen software Sonar LE, který nabízí až dvaatřicet stop, což minimálně do začátku postačí bohatě. Je jenom škoda, že nelze nahrávat víc než jednu stopu naráz. Aby těch funkcí nebylo málo, SD-50 se dá využít i bez počítače i bez klaviatury jako přenosný přehrávač, který přehraje MIDI, wav, aiff i mp3. Tyto soubory je ovšem nutné mít na externí USB paměti.

 

Závěrem

Kdyby někde existovala soutěž o nejuniverzálnější zvukový modul, Roland SD-50 by byl určitě žhavým kandidátem. Nabízí přehršle zvuků, vynikající kompatibilitu, slouží jako lehké zvukové rozhraní, ke kterému připojíte počítač a jakýkoliv nástroj, i jako samostatný přehrávač. Pravdou ovšem také je, že pokud již máte zařízení, která SD-50 dubluje, část potenciálu zůstane nevyužita. Každopádně, vzhledem k příznivé ceně, se jedná o velmi zajímavou volbu.

 

Info:

Roland SD-50 je zařízení, které kombinuje zvukovou kartu, audio rozhraní a přehrávač.

 

Plus:

nesmírně univerzální

kvalitní zvuky

užitečný software

 

Mínus:

málo efektů

 

počet partů: 16

polyfonie: 128 hlasů

interní paměť: 128 Mb

zvuky: 1,125 v kategoriích Solo GM2, GS compatible

efekty: Reverb, Chorus, Mastering

2 x in/2 x out

audio převodník: 24 bitů/44,1kHz, s XLR vstupy, fantomovým napájením, Hi-Z vstupem, 1 x 1 MIDI převodníkem a podporou V-Link

USB paměť: ano (pro přehrávání souborů mp3/wav/aiff/MIDI)

napájení: AC adaptér, USB sběrnicí nebo bateriemi

kompatibilita: Windows i Mac OS - zahrnuje nahrávací software Sonar 8.5 LE (pouze Windows)

rozměry: 250 x 167 x 55 mm

hmotnost: 800 g

 

Roland Mobile Studio Canvas SD-50 poněkud vybočuje z tradice pojmenovávat nástroje podle starověkých božstev (anebo jsem na hodinách antiky něco důležitého přeslechl). Podívejme se proto na Rolanda samotného. Roland byl v osmém století našeho letopočtu jedním z vojevůdců jednotek Karla Velikého. Podle známého eposu Píseň o Rolandovi statečně vedl francké vojsko proti Saracénům a byl přepaden ze zálohy, troubil na magický roh tak vehementně, až ho z toho trefil šlak. Jaké z toho pro nás plyne poučení? Před koncertem se vždy pořádně rozehrajte, nebo si můžete vážně ublížit.

Psáno pro časopis Muzikus