Roland Fantom - nová řada keyboardů

Roland Fantom - nová řada keyboardů
Roland Fantom - nová řada keyboardů

Nová generace samurajů v černém kimonu, s rudou páskou na čele

Abychom správně pochopili, proč se Roland již několikrát vrátil v čase, avšak vždy o několik stupňů výš, je na místě si připomenout modely, k jejichž odkazu se letošní novinka hrdě hlásí. Na ty roky z počátku milénia, kdy se na výsluní hřál úplně první Fantom, a to v jediné verzi se 76 klávesami a s disketovou jednotkou, si velmi dobře vzpomínám. Pracoval jsem tehdy ve velkoobchodě, který je k nám dovážel, v K-Audio Impex.

Roland Fantom - nová řada keyboardů
Roland Fantom - nová řada keyboardů

Proč samurajové?

Japonsko je země s úžasně bohatou historií. Jak víme, světlo světa zde spatřila - a ještě spatří - celá řada kvalitních značek elektroniky, nejen té spotřební. Jejich výčet by byl hodně dlouhý. Co je z toho všeho nejdůležitější, je však vnímání světa a života, samotnými Japonci. Ti lidé se nesnaží vyhnout práci tím, že si několikrát za směnu odskočí na cigárko apod., že ano... Ale právě naopak, považují si za čest, že mohou pro svou značku pracovat do úmoru, cení si jí nade vše, cítí se být nenahraditelnou buňkou organizmu. Odtud plyne loajalita, jdoucí až za hranice našeho chápání. Pro ně je to však naprostá samozřejmost. A přiznejme si upřímně, že to je na všech nástrojích pocházejících ze Země vycházejícího slunce hodně patrné. Zkrátka kvalita výrobku je určující a bezpodmínečná.

 

Proč Fantom?

Musíme si uvědomit, jak přemýšlejí vývojáři, a to nejen v Rolandu. Co trápí každého kreativního muzikanta úplně nejvíc, bez ohledu, na jaký nástroj hraje? Inu, je to žal nad ztrátou skvělého nápadu, myšlenky, která nečekaně napadne, a za pár chvil je tatam... Přesně jako každý správný fantom alias duch, kterého prostě nelze polapit. A přesně to byl ten klíčový důvod, který vedl vývojáře ke snaze tuto prolétající myšlenku zachytit, přinejmenším její část. Jak? Jedině tak, že ji muzikant okamžitě zahraje a rovnou uloží. Což je však možné pouze tehdy, když se toto ukládání děje vlastně automaticky, aniž by na to musel hráč vůbec myslet. Toto zcela nové pojetí se velmi rychle ujalo a začalo rovnou přinášet své plody, včetně rostoucí obliby nástrojů, takto vybavených. Což byly např. Fantomy.

Roland Fantom - nová řada keyboardů
Roland Fantom - nová řada keyboardů

No a dál?

Přesně tak, to samo o sobě nestačí. Když už se podařilo zachytit myšlenku, neméně důležité pak bylo, mít možnost ji rovnou vyladit, vypiplat a „vytunit“ právě tak, jak nám ji laskavá paní Múza ráčila v naší mysli virtuálně předestřít. A k tomu bylo potřeba nástroj vybavit dalšími vychytávkami své doby. Které to byly? Především kvalitní zvuková výbava. V první generaci ji zajišťoval zvukový procesor legendárního nástroje XV-5080, s dostatečným počtem hlasů, timbrálů apod. Do vínku nástroj dostal také možnost rozšíření kartami soundboard řad SRX a SR-JV80. Dále rozhraní D-Beam pro čarovné mávání virtuální „hůlkou“, efektový procesor studiové kvality a sekvencer s velkou pamětí. A snadné ovládání na panelu. Je nutné vzít v úvahu, že přesné srovnání parametrů první verze z roku 2001 a dnešního Fantoma z roku 2019 by nebylo tak úplně objektivní. Z hlediska demografického se jedná o osmnáct let, tedy odstup jedné lidské generace. Jak vývoj za ta léta pokročil, je prostě úžasné.

 

Takže dnes...

Měl jsem možnost si vyzkoušet model Fantom 7 se 76 klávesami. Víte, nemám rád velkohubá prohlášení, ale přiznávám, že mne tato klaviatura příjemně překvapila. Hodně překvapila. A to na první dotek. Není sice mého oblíbeného typu waterfall, ovšem tu u syntezátoru, jehož výbava není primárně varhanní, ani nikdo neočekává. Rozhodně patří mezi nejlepší, na které jsem měl tu čest si za svůj dlouhý život zahrát. Zjevně jde o nově vyvinutou technologii dynamické klaviatury, která je precizní, vybavená funkcí aftertouch. Každopádně doporučuji se u vašeho prodejce u Fantomu zastavit a vyzkoušet si ji vlastními prsty.

Co mne naopak fakt nenadchlo, je snad kompletní RGB škála neonových odstínů, kterou vývojáři použili pro podsvícení všech ovládacích prvků na panelu. Je tak pestrý, že až oči přecházejí. A to doslova. Člověku se maně vybaví seriály typu Pokémon či Golden Boy, stylizované technikou Anime, které jsme s našimi dětičkami holt kdysi museli sledovat... Tvůrcům panelu Fantomu tuto inspiraci rozhodně nelze upřít. Koneckonců už samotné spuštění nástroje, přičemž trvá 30 s, než naběhne OS, není běžné. První tři sekundy se neděje vůbec nic. Pak se rozsvítí šest programovatelných otočných ovladačů s nekonečným chodem pod displejem, jejichž orámování několikrát projde celou barevnou škálu pastelových barev, přesně jak to známe ze světelných šňůr na vánočním stromku. Poté se na displeji několikrát rozplyne a splyne objekt v pastelových barvách, tvarem připomínající Obscurus z filmu Fantastická zvířata madam Rowllingové. Po trojím zakroužení okrajových padů (něžně purpurově) na Sample padu 4x4, se nakonec rozsvítí všechny prvky i s displejem. Skutečností je, že na potemnělém jevišti se díky tomu na panelu neztratí určitě nikdo.

 

Televize, nebo tablet?

Rozměrný dotykový displej, trůnící uprostřed panelu, připomíná obojí. A je to dobře, protože je přehledný. Po krátkém seznámení s obsahem zde hráč najde překvapivé množství informací hned na první dobrou.

Zcela nahoře je podrobné info o aktuální rytmice a sekvenceru. Níže pak struktura platné scény, pod níž je to nejdůležitější - matice 4 x 4 scén - a zcela dole obsazení ovladačů pod displejem s přiřazenými parametry. Matici na displeji lze stránkovat do stran, nebo ji nahradí relevantní nastavení aktuálně zvolené funkce ve vysokém rozlišení.

Je zde jedna speciální vychytávka zvaná Motional Pad. Jedná se v podstatě o princip padu Kaoss od Korgu. Do čtyř kvadrantů kruhu zadáte čtyři libovolné parametry a prstem na displeji mezi nimi přecházíte a tím volíte jejich vzájemný poměr. Extrémně působivé, efektivní i efektní.

Kdo se chce podrobně a názorně seznámit s ovládáním nástroje, najde na YouTube celou řadu inspirativních návodných videí, mezi nimiž logicky kraluje kanál RolandChannel. Ale je zde řada dalších fanoušků, ochotně vysvětlujících pozoruhodné taje hlubin skrytých pod panelem nového Fantomu. Rozhodně si je nenechte ujít.

Roland Fantom - nová řada keyboardů
Roland Fantom - nová řada keyboardů

Panel

Je rozdělený do několika sekcí. Kromě již zmíněného displeje a jeho obslužných prvků pod ním a po obou stranách, celou levou stranu panelu zabírá rudě podsvícená sekce zón. Těchto zón je šestnáct a každá může obsahovat libovolnou scénu. Najdete zde devět táhel (osobně bych je očekával dvakrát delší), osm ovladačů s nekonečným chodem a tlačítka pro přepínání zón a dalších funkcí, jako je dělení klaviatury nebo přiřazení. Úplně vlevo jsou pak dvě programovatelná modulační kolečka a pod nimi tlačítka dalších funkcí - arpeggiator, transpozice a portamento. Plus joystick pitch bendu.

Vpravo od displeje je velké kolečko pro volbu hodnot parametrů a kurzorový kříž. Dále vpravo je druhá největší sekce - syntezátor s obsluhou oscilátorů, filtrů a fází obálek ADSR.

Následuje efektová sekce, a poslední je 4 x 4 sampler pad. Pod nimi je šestnáctistopý sekvencer nové generace.

 

Pianové zvuky

Ty si rozhodně zaslouží svůj odstavec, protože, jak říká John Hammond v Jurském parku: „Na ničem jsme nešetřili.“ Tuto kategorii totiž tvůrci Fantomu velkoryse postavili na legendární technologii V-Piano, která zcela originálním způsobem modeluje klasické koncertní křídlo, takříkajíc do posledního nejtku. A je to na zvuku skutečně znát. Novopečený majitel Fantomu si tak své Frederiky Chopiny a Ference Liszty může fakt užívat...

 

Konektory

Out

XLR symetrický stereo

Phones

6,3 mm stereo

2x Sub Out stereo

2x Analog Filter Out

2x CV Out/Gate Out

In

2x Mic/Line symetrický, s ovládáním úrovně

damper pedál

3x Ctrl pedál

MIDI In/Thru/Out

USB A (pro flash disk) + B (pro PC)

3x USB Device

 

Sekce syntezátoru

Je tím hlavním, co určuje tento nástroj. Díky velkému grafickému displeji je úprava kteréhokoliv parametru velmi pohodlná a intuitivní. Tlačítkem Param v kterékoliv ze tří částí sekce Synth, se na displeji objeví obslužné okno, kde vlevo je sloupec jednotlivých parametrů a celá zbývající plocha je věnována příslušnému obsahu aktuálně zvolené položky. Zpravidla jde o grafické znázornění fáze obálky ADSR, schéma parciálů, ze kterých je daný zvuk poskládán, či tabulku s hodnotami sub-parametrů, např. filtru.

 

Sekce efektů

Její obsluha na dotykovém displeji je prakticky totožná s předchozí sekcí. Také zde vyvoláte tlačítkem Param příslušnou obrazovku, na níž je vlevo sloupec parametrů a na ploše pak obsah, kterými je adekvátně upravíte.

 

To nejzajímavější...

... však není vidět. Je to nitro nástroje. Pokud bychom pomyslně odklopili panel, najdeme zde v podstatě výkonný počítač. Myslím jeho základní části - procesor, paměť plus obslužné obvody periferií a jednotlivých sekcí. Povězme si pár slov alespoň o těch nejdůležitějších.

 

Procesor

Tvůrci nového Fantomu vsadili tentokrát na nedávnou novinku v mikroprocesorové branži, osmijádrový procesor ZEN-Core z produkce AMD. Zjevně to byla dobrá volba, dle toho, že mu znalci přisuzují dokonce mnohem lepší poměr cena/výkon, než jakým se pyšní konkurenční Intel Core i9! Směrodatné je, že je vyroben procesem 14nm a obsahuje osm dvouvláknových jader. Na frekvenci až 3,4 GHz tak na jeden cyklus procesoru každé jádro zvládne až šest mikrooperací současně. Krom toho využívá násobně rychlejší architekturu RISC než je tradiční CISC. To se pak nelze divit, jak extrémně hutné zvuky nástroj vydává. Pro pracovní operaci v paměti procesor využívá rychlé RAM moduly DDR4.

 

Paměť pro ukládání

Do nástroje můžete ukládat nejen zvuky (16 zón, 128 scén po 4 bankách, 3500 zvuků a 90 bicích sad), ale také nastavení efektů (multiefektů, inzertních efektů), panelu, záznamy 16stopého sekvenceru a sampleru.

 

Sekvencer

Zvládá 16 MIDI stop, 8 patternů na stopu o délce 32 taktů. Kromě obligátních režimů nahrávání v reálném čase a krokového režimu také technologii TR-REC populárních rytmerů Roland/ Boss.

 

Sampler

Pracuje s formáty wav/aiff a 16bitovým signálem na 44,1/48 kHz. Nabízí 16 padů x 4 banky. Gumové pady jsou velmi příjemné na dotyk a přiřazení zvuku je snadné.

 

Chronologie řady Fantom:

2001 - Fantom (76 kláves),

2003 - Fantom S (61 kláves),

2004 - Fantom X7 (76 kláves) / XR (rack)/ Xa (61 kláves),

2008 - Fantom G6/7/8 (61/76/88 kláves),

2019 - Fantom 6/7/8 (61/76/88 kláves).

 

Konektivita

Zadní panel mne šokoval! Ještě jsem neviděl tolik možností u jednoho nástroje. Panel je doslova posetý konektory. Mám dojem, že snad už ani neexistuje žádný další konektor, který by se tu ještě mohl vyskytovat, snad s výjimkou RS-232 nebo naopak macovského Thunderboltu alias USB-C. Z pozice hráče na levé straně je sekce výstupů a vpravo vstupů + napájení s vypínačem. Jen tak ze srandy jsem zkusil použít USB myš, jestli si jí milostpán všimne, žel nikoliv (no bodejť). :-) Zato integrace se softwary pro DAW v počítači je na velmi vysoké úrovni.

 

Info:

... aneb jak si stojí samurajové letos? Roland přichází s novou řadou vlajkových modelů nástroje Fantom 6/7/8. Jako obvykle, i nyní přemýšlí hodně dopředu, takže nástroj vybavil dostatečnou pamětí, osmijádrovým procesorem a výkonnou efektovou jednotkou. Krom toho i nejvymakanějšími technologickými vychytávkami své nedávné historie, jako jsou V-Piano, V-Drums apod. Jedná se tedy o komplexní nástroj, kde si se zvukem můžete dělat doslova, co chcete, a na grafickém displeji ve vysokém rozlišení jej upravovat dle libosti - až k nepoznání.

 

Plus:

perfektní vyvážená klaviatura (u modelů 6 a 7)

neskutečné množství konektorů

velký dotykový displej s vysokým rozlišením

chytrý sekvencer

motional pad

 

Mínus:

mimořádná hmotnost (i bez kladívkové mechaniky)

až teatrální pastelová barevnost podsvícení prvků na panelu

dosti krátká táhla (tahové potenciometry) - místa pod nimi je dost

 

Technická specifikace

  

konstrikce solid-state
výkon 50 W RMS
třída zesilovače D
ekvalizér třípásmový; ±18 dB
reproduktory 1x 7” PJB Ferrite A a 3” PJB tweeter
impedance 8 Ω
frekvenční rozsah od 36 do 22 000 Hz
vstup 6,3mm mono jack
Aux vstup 3,5mm stereo jack
sluchátkový výstup 3,5 mm stereo jack
linkový výstup 6,3mm mono jack
napajení 100–240 V
rozměry 305 x 246 x 249 mm
hmotnost 7 kg

 

https://www.roland.com/global/products/fantom_series/

Psáno pro časopis Muzikus