Rode NT4, NT5 - stereofonní mikrofony

Rode NT4, NT5 - stereofonní mikrofony
Rode NT4, NT5 - stereofonní mikrofony

Vyrobit špičkový mikrofon není jednoduché, i když ještě větší problém bývá najít co nejpodobnější dvojici pro stereofonní použití. Identické typy by měly mít nejenom zcela shodný frekvenční průběh, ale i citlivost a řadu mnoha dalších parametrů. O tom, že výrobní dílnu žádného z renomovaných výrobců neopouštějí identické "klony", svědčí nejenom vlastní naměřená charakteristika každého kusu, ale i hledání nikoliv zcela nepodobné kolegům z řad bubeníků nebo kytaristů. Utvořit totiž pár, který by za něco stál, není jenom problém v reálném životě.

 

Australská firma Rode se však tohoto úkolu nezalekla a jako výsledek předkládá na trh dva nové mikrofony. Označením navazují na předchozí řadu NT, vždyť mají i hodně společných vlastností jako například některé použité prvky, technické parametry, vynikající zvuk a konečně i příznivou cenu. NT5 je ve skutečnosti sada dvou kardioidních kondenzátorů univerzálnějšího charakteru, NT4 pak první stereofonní mikrofon v historii firmy vůbec.

 

NT4:

Právě stereofonní kondenzátorový Rode NT4 zaujme již na první pohled, já osobně jsem si po otevření kufříku vzpomněl na nástroje a různé náčiní postav z příběhů Julese Verna. Tělo mikrofonu je shodné s předchozím modelem NT3, který rovněž nabízí možnost napájení z 9V baterie. Prostor pro její umístění je přístupný po odšroubování krytu (těla) mikrofonu, podle manuálu se obvyklá životnost při použití alkalického typu pohybuje okolo 400 hodin.

Zajímavým provedením a zlatým bodem uprostřed (znak firmy) vyniká samotné tělo mikrofonu. Pod ním umístěný vypínač vypíná při bateriovém i phantomovém napájení, obvyklá je pak malá červená dioda se signalizací napájení, resp. upozorněním na nutnost výměny baterie. Průměrná životnost několik týdnů/měsíců však provoz mikrofonu výrazně neprodraží a stejně přijde ke slovu jen v poloprofesionálních podmínkách. Pro špičkové zařízení určené k exteriérovému natáčení (Fostex PD-4 apod.) je phantomové napájení samozřejmost. NT4 se ho dostane i při studiovém natáčení, vystačí však případně i s poloviční "šťávou" 24 V nebo 12 V.

 

Mikrofonní kapsle

Dvojice kondenzátorových kapslí na špičce mikrofonu je situována do vzájemného úhlu 90° podle základní stereofonní techniky XY. Ta předpokládá použití dvou mikrofonů osmičkové, nebo jako v tomto případě kardioidní směrové charakteristiky. Vzájemná pevná poloha vylučuje možnost vlastní volby šířky stereofonní báze, na druhé straně zamezí případným fázovým problémům při nevhodném nastavení. Výsledná mono kompatibilita je u NT4 samozřejmostí, i když ne ve všech případech systém XY dostatečně přenáší hloubku a perspektivu původního zvukového záběru.

Dvojici mikrofonních snímačů se dostalo poměrně malých membrán, jsou o průměru pouze půl palce (13 mm), i tak NT4 vykazuje plný frekvenční rozsah 20 Hz - 20 kHz. Ostatně nejenom tento údaj je shodný s již zmiňovaným modelem Rode NT3, ale je tomu tak i v případě citlivosti a výstupní impedance (200 W). Na druhou stranu je tento kondenzátorový mikrofon za méně než 7000 Kč vybaven větší membránou (3/4") a směrovější, hyperkardioidní charakteristikou. Jedním z opět shodných parametrů je maximální akustický tlak SPL přes 140 dB, který zvládne vedle malého bubnu i průjezd parní lokomotivy.

 

Venkovní natáčení

Na rozdíl od "studiové" sady NT5 je NT4 zamýšlen jako dostupný univerzální mikrofon s možností exteriérového natáčení. Mezi příklady "hudebního" použití nemůže chybět natáčení sborů, akustických nástrojů (kytara, smyčce, dechy) s lákavou možností zachycení ambientního prostředí nebo eventuelní použití pro overhead na bicí soupravu.

Teprve ale instalace NT4 do odpruženého držáku s protivětrným krytem odkrývá druhé a možná ještě dominantnější pole použití. Ať se jedná o exteriérové natáčení ruchů, atmosfér i efektů, výsledkem je vždy čistý, věrně přenesený zvuk prostředí. Nutností je ovšem dokoupení uvedeného příslušenství, vlastní součásti (molitan a držák pro uchycení na mikrofonní stojan) bude zbytečné v nástrahách venkovního počasí vůbec zkoušet. V mém případě po celou dobu zápůjčky úspěšně obstál držák, kryt a protivětrný potah Sennheiser (série MZS/MZW), bohužel jejich cena v součtu převyšuje cenu samotného mikrofonu NT4. Je otázkou, zdali s vlastními doplňky přijde na trh sama firma Rode (a nabídne je za stejně příjemnou cenu jako mikrofony). Zatím nezbývá než se poohlédnout po (polo) profesionálním příslušenství ostatních výrobců nebo třeba jen vzpomenout na zlaté české ručičky.

 

Příslušenství

Oba mikrofony NT4 a NT5 jsou dodávány v pevném elegantním plastovém kufříku, s molitanovou výplní a oddíly na jednotlivé části příslušenství. Tím je v případě NT4 jednoduchý umělohmotný držák (s redukcí na 3/8" a 5/8" závit) a dvojice kabelů. Téměř dvojmetrový kabel je na jednom konci ukončen pětipinovým konektorem a na druhém stereofonním 3,5mm konektorem jack. Poslouží zejména pro snadné připojení přenosného rekordéru, jako je DAT, MiniDisc nebo (digitální) videokamera. Symetrické propojení pak umožňuje krátká redukce s dvojicí konektorů XLR pro signál levého a pravého kanálu. Na těle mikrofonu použitý pětipinový "cannon" je ale běžně k sehnání jako samostatný prvek, takže není problém vyrobit i kabel s koncovkou a délky podle vlastních potřeb.

Jednu z mála záporných poznámek si zaslouží pouze výplň kufříku sady Rode NT4. Prostor pro mikrofon je totiž nepochopitelně situován do horní části, s vynechaným prostorem pro dvojici kabelů na dně boxu. V transportní poloze je špatně přilepený vnitřní molitan namáhán hmotností mikrofonu natolik, že již první cesta sady z Austrálie přes Boskovice do Prahy zanechala na výplni znatelné trhliny. I protože testovaný kus nesl sériové číslo 00151, věřím, že tento nedostatek firma brzy napraví.

 

Hodnocení

Vůbec bych se nedivil, kdyby se na trhu za pár měsíců objevil s kopií NT4 nějaký z asijských výrobců, stejně jako se tomu děje v případě některých modelů mikrofonů značek, jako jsou např. Shure nebo AKG. Kromě výborných technických parametrů a příznivé ceny NT4 celosvětově boduje i pro svou jednoduchost použití. Oproti dvojici samostatných mikrofonů s nutností vzájemného polohování, které vyžaduje hodně praxe i teoretických znalostí, se práce s NT4 prakticky neliší od snímání monofoním mikrofonem. Proč tedy netočit stereo?

 

NT5

Sada NT 5 je spolu s mikrofonem NT4 v sortimentu firmy Rode druhé řešení pro stereofonní záznam, tentokrát však v podobě dvojice samostatných mikrofonů. Kromě zřejmé (a žhavé) možnosti samostatného použití tato sada nabízí ke stereofonní problematice odlišný přístup, už tím, že vedle techniky XY dovoluje dvoubodové snímání v systému AB. A ačkoliv je tento princip obecně méně využívaný, je právě AB technika dominantou pro bicí overheady nebo ambientní snímání větších hudebních těles a symfonických souborů.

 

Mikrofonní kapsle

Identické s NT4 jsou na vrchu NT5 malé, půlpalcové mikrofonní kapsle. A ačkoliv i NT5 zachovávají teoretický frekvenční rozsah lidského sluchu, jsou případy, kdy jeho použití přinese lepší či méně dobrý výsledek. Sám jsem byl několikrát svědkem situace, kdy dvě neumannovská "účka" nad bicí soupravou vypadala impozantně, zato výsledek si sotva zasloužil být vůbec zaznamenán. NT5 hrají jako overheady opravdu výborně, stejně jako použití jednoho z nich nebude špatnou volbou například pro akustickou kytaru. NT5 může také v celku spolehlivě zaskočit i na sólový vokál, i když i nejdostupnější z nabídky Rode, rovněž kondenzátorový NT3, přinese pro tento účel lepší výsledek již díky větší membráně.

Standardní součástí sady NT5 je identický kufřík, v jakém je dodáván NT4. Vlastní příslušenství se sestává z dvojice molitanových krytů a dvou umělohmotných držáků pro instalaci na stojan. Zasunutí mikrofonů jde pěkně ztuha, až je problém nepoškodit firemní nálepku po obvodu dolní části. Ta kromě názvu firmy a typového označení nese i vytištěné sériové číslo, jeden z důkazů o vzájemném "spárování".

 

Hodnocení

Zatímco stereo mikrofon NT4 je unikát díky své konstrukci, možnostem a ceně, u dvojice NT5 nejvíce vzrušuje skutečnost, že za cenu celé sady není lehké najít jeden kondenzátorový mikrofon srovnatelných parametrů jiné značky. Absence filtru hlubokých kmitočtů stejně jako prvků pro případný útlum o obvyklých 10 dB není při studiovém použití tolik kritická, alespoň v porovnání s NT4. Nic jiného se páru NT5 vytknout nedá, být to dvojice skutečná, na titulní stránky bulvárních novin by nikdy neměla nárok. V případě, že zvažujete koupi kondenzátorového, ne zcela směrového mikrofonu, rozumná investice je koupit rovnou tento pár.

 

NT 4

Info:

Stereofonní kondenzátorový mikrofon s phantomovým nebo bateriovým napájením. Používá základní stereofonní techniku XY se vzájemným umístěním mikrofonů v úhlu 90°, a pokrývá tak oblast téměř 170°. Oproti systémům MS (middle-side) dává na výstup samostatný signál pro levý a pravý kanál a nevyžaduje tak dekódování zdrojového MS signálu. Cena: 14 990 Kč

Plus:

výborné parametry

průzračný zvuk

možnost bateriového napájení

transportní kufřík

cena

Mínus:

chybí filtr hlubokých frekvencí

chybí odpružený držák a kryt pro venkovní natáčení

větší hmotnost

 

NT 5

Info:

NT5 je sada dvou spárovaných kondenzátorových mikrofonů s kardioidní směrovou charakteristikou. Využít lze pro stereofonní techniku AB nebo libovolný typ XY (např. ORTF, DIN), ale i samostatné jednokanálové použití. Vyžaduje phantomové napájení. Vice info na www.rodemicrophones.com. Cena: 12 990 Kč

Plus:

výborné parametry

transportní kufřík (možná na dvojici NT5 zbytečně velký)

cena

Mínus:

charakter zvuku malé membrány nevyhovuje pro všechny aplikace

Psáno pro časopis Muzikus